بحران جهانی حافظه که از ماهها قبل بازار DDR4 و DDR5 را تحت تأثیر قرار داده بود، ظاهراً حالا به یکی از نسلهای قدیمی هم سرایت کرده است. گزارش جدید مؤسسه TrendForce نشان میدهد قیمت تراشههای حافظه DDR2 در قراردادهای سهماهه دوم سال جاری بین ۵۵ تا ۶۰ درصد افزایش یافته و انتظار میرود در سهماهه سوم نیز ۳۵ تا ۴۰ درصد دیگر گرانتر شود.
شاید عجیب به نظر برسد، اما DDR2 که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، هنوز هم در برخی تجهیزات صنعتی، شبکه، کنترلرهای صنعتی و حتی کامپیوترهای خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. بسیاری از این محصولات سالهاست بدون تغییر سختافزاری تولید میشوند و مهاجرت آنها به نسلهای جدید حافظه هزینه و پیچیدگی بالایی دارد.
وقتی رم قدیمی هم گران میشود
نکته جالب اینجاست که کمبود و گرانی فعلی مستقیماً از خود بازار DDR2 آغاز نشده است. در سالهای اخیر سه غول اصلی صنعت حافظه یعنی Samsung ، SK hynix و Micron بخش بزرگی از ظرفیت تولید خود را به حافظههای HBM و محصولات مخصوص مراکز داده و هوش مصنوعی اختصاص دادهاند که سودآوری بسیار بیشتری نسبت به حافظههای قدیمی دارند.
این تصمیم ابتدا باعث کاهش عرضه تراشههای DDR4 شد. بعدتر هم برخی تولیدکنندگان برای حفظ تولید محصولات خود به DDR3 روی آوردند و بخشی از سفارشهای DDR3 نیز به سمت DDR2 منتقل شد. در نتیجه زنجیرهای از کمبود عرضه شکل گرفت که اکنون به طرز غیرمنتظرهای به نسل DDR2 رسیده است.

در حال حاضر تنها تعداد محدودی تولیدکننده همچنان رم DDR2 تولید میکنند. شرکت تایوانی Winbond بهتدریج در حال کاهش تولید رم DDR2 و استفاده از ظرفیت تولید خود برای ساخت محصولات سودآورتر مانند تراشه DDR ،DDR4 و LPDDR4 است. در مقابل، شرکت Elite Semiconductor تلاش میکند با افزایش تولید رم DDR2، بخشی از تقاضای بازار را جذب کند، اما این افزایش تولید هنوز نتوانسته کاهش عرضه را جبران کند.
بر اساس برآورد تحلیلگران، روند افزایشی قیمت تراشههای حافظه احتمالاً تا سال ۲۰۲۷ نیز ادامه خواهد داشت؛ چراکه ظرفیتهای تولید جدید به این زودی وارد مدار نخواهند شد.













نظر خود را اضافه کنید.
برای ارسال نظر وارد شوید
ارسال نظر بدون عضویت در سایت