در حالی که بسیاری از کاربران منتظر عرضه پردازندههای نسل بعدی اینتل با ریزمعماری کاملاً جدید هستند، گزارشهای تازه از برنامهای غیرمنتظره در اردوگاه آبیها حکایت دارد. ظاهراً اینتل قصد دارد در سال 2027 بار دیگر به سراغ ریزمعماری قدیمی Raptor Lake برود و خانوادهای جدید با نام Raptor Lake Next را برای سوکت قدیمی LGA 1700 روانه بازار کند.
بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط افشاگر شناختهشده Jaykihn، پردازندههای Raptor Lake Next مبتنی بر سوکت LGA 1700 خواهند بود و برخلاف برخی گمانهزنیها، از سیلیکون Bartlett Lake استفاده نمیکنند. این موضوع به معنای آن است که خبری از مدلهای تماماً مبتنی بر هستههای قدرتمند (P-Core) نخواهد بود و اینتل همچنان از ترکیب هستههای Performance و Efficient استفاده خواهد کرد.
شایعه عرضه Raptor Lake Next برای سوکت LGA 1700
گفته میشود این خانواده از پردازندههای اینتل برای کامپیوترهای دسکتاپ و لپتاپ توسعه یافته و شامل مدلهای 65 و 125 واتی خواهد بود. نکته جالب اینکه Raptor Lake Next ظاهراً هیچ قابلیت یا فناوری جدیدی نسبت به نسلهای فعلی ارائه نمیکند و بیشتر با هدف استفاده مجدد از سیلیکونهای بالغ و پربازده رپتور لیک طراحی شده است.

ظاهراً قدرتمندترین عضو این خانواده یک پردازنده Core 7 با ترکیب 8 هسته قدرتمند و 12 هسته کممصرف خواهد بود که در مجموع 20 هسته را در اختیار کاربران قرار میدهد؛ مشخصاتی که شباهت زیادی به Core i7-14700 دارد. همچنین یک مدل 16 هستهای با توان طراحی حرارتی 125 وات نیز دیده میشود که عملاً به Core i7-13700K شباهت دارد اما این بار تحت برند Core 5 عرضه خواهد شد.
یکی از جالبترین مدلهای این خانواده، پردازندهای 10 هستهای با ترکیب 6 هسته P و 4 هسته E است که به جای 20 مگابایت، از 24 مگابایت حافظه کش سطح سوم بهره میبرد. این موضوع نشان میدهد اینتل احتمالاً امکان استفاده از بخشی از کش هستههای غیرفعال را فراهم کرده است. میتوان خوشبین بود که این رویکرد در نسلهای آینده هم ادامه پیدا کند.
همچنین یک مدل Core 3 با 4 هسته Performance و بدون هسته Efficient نیز در برنامه قرار دارد. تمامی این پردازندهها همچنان از هستههای Raptor Cove و Gracemont استفاده خواهند کرد و هسته جدیدی درکار نخواهد بود.
بازگشت DDR4؛ یک مزیت مهم برای کاربران اقتصادی
از آنجا که Raptor Lake Next برای پلتفرم مبتنی بر سوکت LGA 1700 توسعه یافته، این پردازندهها همچنان از حافظه DDR4 پشتیبانی خواهند کرد. این موضوع میتواند برای کاربرانی که قصد ارتقای سیستم با کمترین هزینه را دارند خبر خوبی باشد. میدانیم قیمت حافظههای DDR5 طی ماههای اخیر روند افزایشی داشته و بازار با کمبود تراشههای حافظه مواجه است.
در مجموع به نظر میرسد اینتل قصد دارد Raptor Lake Next را به عنوان گزینهای اقتصادی در کنار خانواده قدرتمندتر Nova Lake عرضه کند. گزارشها حاکی از آن است که تولید انبوه این پردازندهها از ژانویه 2027 آغاز خواهد شد و احتمالاً در سهماهه نخست همان سال به بازار میرسند.
اینتل چرا دوباره رپتور لیک را عرضه میکند؟
اگر این اطلاعات صحت داشته باشند، Raptor Lake Next سومین Refresh ریزمعماری رپتور لیک خواهد بود. پس از عرضه نسل سیزدهم و سپس Raptor Lake Refresh در قالب نسل چهاردهم، حالا اینتل ظاهراً یک بار دیگر به همان طراحی بازگشته است.
دلیل این تصمیم احتمالاً به بازده تولید بالا، هزینه پایین ساخت و رفع مشکلات پایداری نسلهای سیزدهم و چهاردهم بازمیگردد. از سوی دیگر، اینتل هنوز هم پردازنده Core i9-14900K را سریعترین CPU گیمینگ تاریخ خود میداند و احتمالاً تلاش میکند تا بیشترین بهره را از سرمایهگذاری چندساله روی این ریزمعماری ببرد.













نظر خود را اضافه کنید.
برای ارسال نظر وارد شوید
ارسال نظر بدون عضویت در سایت