پس از چند ساعت اختلال در برخی خدمات بانکی و سامانههای غیرحضوری، شرکت خدمات انفورماتیک با انتشار بیانیهای رسمی اعلام کرد که اختلال ایجادشده در سامانههای کارتمحور برخی بانکها ناشی از حملات سایبری بوده است. بر اساس این اطلاعیه، خدمات مبتنی بر کارت بانکهای ملی، صادرات و تجارت به منظور حفظ امنیت مشتریان و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، به صورت موقت محدود شده است.
بررسیهای شهر سخت افزار و گزارشهای کاربران از صبح امروز نشان میداد که برخی خدمات بانکی از جمله همراهبانکها، سامانههای غیرحضوری و تعدادی از سرویسهای انتقال وجه با اختلال مواجه شدهاند. کاربران بانکهای مختلف از مشکلاتی مانند عدم ورود به اپلیکیشن، خطای ارتباط با سرور، کندی خدمات و اختلال در برخی تراکنشها خبر داده بودند.
دلیل بروز مشکلات، حمله سایبری
در همین رابطه شرکت خدمات انفورماتیک در اطلاعیهای اعلام کرده است:
در پی بروز برخی اختلالات در سامانههای کارتمحور بانکهای ملی، صادرات و تجارت که ناشی از حملات سایبری گزارش شده است، این شرکت به منظور پیشگیری از هرگونه دسترسی غیرمجاز و صیانت از امنیت دادهها و داراییهای مشتریان، در حال حاضر ارائه خدمات مبتنی بر کارت را به صورت موقت از دسترس خارج کرده است.
طبق اعلام این شرکت، تیمهای فنی و متخصصان امنیت سایبری در حال بررسی و رفع مشکلات ایجادشده هستند تا خدمات بانکی در سریعترین زمان ممکن به شرایط پایدار بازگردد. تاکنون زمان مشخصی برای پایان محدودیتها و بازگشت کامل سرویسها اعلام نشده است.
اختلال از موبایلبانک و خدمات غیرحضوری برخی بانکهای دیگر
در کنار بانکهای ملی، صادرات و تجارت که اکنون اختلال آنها به صورت رسمی مرتبط با حملات سایبری اعلام شده، پیشتر نیز برخی بانکها از جمله بانک ملت، رفاه، کشاورزی و نئوبانک بلوبانک با مشکلاتی در خدمات غیرحضوری و همراهبانک مواجه شده بودند. هنوز درباره ارتباط این اختلالها با حادثه امنیتی اخیر توضیح رسمی منتشر نشده است.
شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرده که اقدامات انجامشده با هدف حفاظت از اطلاعات و داراییهای مشتریان صورت گرفته و روند پایدارسازی سامانهها ادامه دارد. این خبر با انتشار جزئیات جدید از وضعیت شبکه بانکی کشور بهروزرسانی خواهد شد.













نظر خود را اضافه کنید.
برای ارسال نظر وارد شوید
ارسال نظر بدون عضویت در سایت