معاون استاندار: خراسان شمالي در اجراي بيمه اجتماعي روستايي ناموفق بود


بجنورد، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۹/۲۷‬

داخلي. اجتماعي. بيمه. خراسان شمالي.

معاون سياسي، امنيتي استاندار خراسان شمالي گفت: استان خراسان شمالي در اجراي بيمه اجتماعي روستاييان موفقيت خوبي كسب نكرده است.

"غلامحسن بشارتي" روزيكشنبه در نشستي با كارگزاران بيمه اجتماعي خراسان شمالي افزود: اين در حالي است كه از اجراي طرح بيمه اجتماعي روستاييان در كشور بيش از يكسال زمان گذشته است.

وي دليل اين عدم موفقيت را در استقبال نكردن مردم از طرح بيمه اجتماعي روستاييان دانست.

معاون استاندار خراسان شمالي گفت: اجراي طرح بيمه اجتماعي روستاييان در راستاي عدالت اجتماعي و به منظور مساعدت به روستاييان و توليدكنندگان روستايي در زمان پيري و بازنشستگي است.

بشارتي گفت: روستاييان برخوردار از بيمه اجتماعي با پرداخت حداقل حق بيمه كه ‪ ۵۰۰‬تا ‪ ۹۴۰‬هزار ريال در سال است، پس از بازنشستگي از مستمري برخوردار مي‌شوند.

به گفته وي، دولت ‪ ۶۰‬درصد از حق بيمه اجتماعي روستاييان را پرداخت مي- كند و روستاييان صرفا ‪ ۴۰‬درصد حق بيمه خود را مي‌پردازند.

او افزود: اين در حالي است كه تا قبل از اجراي بيمه اجتماعي روستاييان پس از بازنشستگي و پيري از هيچ درآمدي براي امرار معاش برخوردار نبودند.

معاون استاندار خراسان شمالي گفت: اكنون اكثر روستاييان خراسان شمالي از مزاياي پوشش اين بيمه مطلع نيستند و اين عدم اطلاع موجب شده تا از طرح بيمه روستايي استقبالي نداشته باشند.

وي اعتبار پيش‌بيني شده براي استان خراسان شمالي براي اجراي طرح بيمه اجتماعي روستاييان را ‪ ۷۰‬ميليارد ريال اعلام كرد.

بشارتي كم تعداد بودن كارگزاران بيمه‌اي و عدم آگاهي روستاييان، مزاياي اين طرح را از مشكلات عمده در اجراي طرح بيمه روستايي اعلام كرد.

وي گفت: هم اكنون تمام جمعيت، بالغ بر ‪ ۴۰۰‬هزار نفري خراسان شمالي از بيمه خدمات درماني روستايي برخوردار شده و مشكلي در بخش درمان ندارند.

معاون استاندار خراسان شمالي افزود: اگر روستاييان از بيمه اجتماعي نيز برخوردار شوند، در هنگام بازنشستگي خودكفا خواهند شد.

وي افزود: البته كميته امداد امام خميني(ره) در راستاي طرح شهيد رجايي مساعدتهايي را به روستاييان بالاي ‪ ۶۰‬سال دارد كه اين مساعدتها در مقابل مزاياي بيمه اجتماعي روستايي ناچيز است.

"حسن اسدي" مديرعامل طرح بيمه اجتماعي در خراسان شمالي گفت: هم اكنون ‪ ۳۰‬كارگزار بيمه اجتماعي روستايي در استان خراسان شمالي فعاليت دارند.

وي افزود: همچنين از ‪ ۱۸‬دهياري استان خراسان شمالي نيز براي اجراي اين طرح كمك گرفته شده است.

اين مسوول علاوه بر ضعف اطلاع‌رساني، عدم اطمينان روستاييان به اجراي اين طرح را از دلايل ديگر عدم اقبال آنها به اين طرح دانست.

وي افزود: روستاييان در قبال پرداخت حق بيمه اجتماعي دفترچه دريافت نمي‌كنند در حالي كه در ساير بيمه‌ها افراد با پرداخت حق بيمه دفترچه خدمات درماني و يا مستمري دريافت مي‌كنند.

استان خراسان شمالي ‪ ۸۰۸‬هزار نفر جمعيت دارد كه حدود ‪ ۶۰‬درصد آنان در نواحي روستايي زندگي مي‌كنند.