پس از حدود 27 روز دسترسی نسبتاً پایدار، حالا کاربران از سراسر کشور گزارش میدهند که گیتهاب (GitHub) بار دیگر با محدودیت شدید یا قطعی کامل مواجه شده است. پیش از این سایت GitHub که یکی از مهمترین پلتفرمهای توسعه نرمافزار و میزبانی پروژههای برنامهنویسی در جهان است، همزمان با محدودیتهای گسترده اینترنت بینالملل در ایران، برای بسیاری از کاربران ایرانی از دسترس خارج شده بود.
اواخر فروردین ماه، پس از حدود 50 روز اختلال گسترده در دسترسی به اینترنت بینالملل، گیتهاب به طور موقت به لیست سفید اینترنت ایران اضافه شد. در آن بازه، برنامهنویسان توانستند بدون نیاز به ابزارهای تغییر آیپی، به پروژههای خود دسترسی پیدا کرده و از خدمات این پلتفرم جهانی استفاده کنند. دسترسی که با استقبال گسترده فعالان حوزه فناوری روبرو شد و سبب شد برخی از آنها بتوانند همچون گذشته به فعالیتهای خود ادامه دهند. این پلتفرم درست در نخستین روزهای آغاز جنگ و قطعی اینترنت بینالملل از دسترس کاربران و کدنویسان ایرانی خارج شده بود.
اما این وضعیت پایدار نماند. از روز گذشته (24 اردیبهشت ماه)، گزارشهای متعددی از سوی کاربران منتشر شده که نشان میدهد روند بسته شدن گیتهاب در برخی اپراتورها و سرویسدهندگان اینترنتی آغاز شده و کاربران عملاً بازهم نمیتوانند به این سرویس و خدمات آن متصل شوند. هنوز مقامات و نهادهای رسمی کشور، مطابق رویه رایج هفتههای اخیر، هیچ توضیحی درباره علت این محدودیت ارائه نکردهاند.
آیا میزبانی گیت هاب از ابزارهای تغییر آیپی دلیل این محدودیت جدید است؟
اما کاربران و فعالان حوزه فناوری معتقدند دلیل این محدودیت به این علت است که گیت هاب در سالهای گذشته به میزبان پروژهها و ابزارهای دور زدن فیلترینگ (مانند VPN، پراکسی و تونلهای ارتباطی) تبدیل شده است. استفاده برخی از کاربران از این قابلیتها در روزهای اخیر، ممکن است دلیل اصلی تصمیم مسئولان برای خروج دوباره این پلتفرم از لیست سفید باشد؛ هرچند هنوز هیچ منبع رسمی این ادعا را تایید یا تکذیب نکرده است.
محدودیت گیت هاب فراتر از بسته شدن یک سایت عادی است
تاثیر این محدودیت اما صرفاً به بسته شدن یک سایت خلاصه نمیشود. گیت هاب قلب تپنده توسعه نرمافزار در جهان است. هم اکنون میلیونها پروژه متنباز و تجاری روی این بستر میزبانی میشوند و دهها هزار برنامهنویس ایرانی از آن برای نگهداری، همکاری گروهی و حتی به عنوان رزومه عملی خود استفاده میکنند.
به عبارت دیگر، با بسته شدن گیت هاب، فرایند تولید، بروزرسانی و نگهداری بسیاری از نرم افزارها در ایران مختل میشود. این اتفاق ضربهای مستقیم به اکوسیستم فناوری و اقتصاد دیجیتال کشور محسوب میشود. ضربهای که این بار حتی یک اطلاعیه رسمی هم برای محدودیت ایجاد شده روی آن منتشر نشده است.
در حال حاضر، برنامهنویسان ایرانی بار دیگر به ابزارهای جایگزین و روشهای دور زدن محدودیتها متوسل شدهاند. باید منتظر ماند و دید آیا گیتهاب برای دومین بار طی کمتر از یک ماه، بار دیگر به لیست سفید اینترنت باز میگردد یا این بار محدودیتها پایدار خواهند بود.













نظر خود را اضافه کنید.
برای ارسال نظر وارد شوید
ارسال نظر بدون عضویت در سایت