در اتفاقی غیرمنتظره اما قابلتأمل، برخی تولیدکنندگان کارت گرافیک بار دیگر سراغ محصولات نسل آمپر (Ampere) انویدیا رفتهاند. گزارشها نشان میدهد نسخههای جدیدی از کارتهای گرافیک GeForce RTX 3060 و GeForce RTX 3050 در بازار آسیا عرضه شده که در اصل به سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تعلق دارند.
دلیل این بازگشت عجیب را باید در بحران فعلی بازار حافظه جستوجو کرد. کمبود تراشههای حافظه گرافیکی و افزایش هزینه تأمین مدلهای جدید GDDR6 و بهویژه GDDR7 باعث شده برخی شرکای انویدیا تولید کارتهای قدیمیتر را دوباره اقتصادی ببینند.
برنامه برخی سازندگان در شرایط کمبود تراشه
کارتهای RTX 3060 و RTX 3050 بر پایه ریزمعماری Ampere و فناوری ساخت ۸ نانومتری سامسونگ تولید میشوند. فناوری مزبور پس از چند سال حالا به بلوغ کامل رسیده و هزینه تولید تراشه با آن بهمراتب کمتر از نسلهای جدید Ada Lovelace و Blackwell است. از طرف دیگر این کارتها از حافظههای GDDR6 با سرعت پایینتر استفاده میکنند که تأمین آنها آسانتر و ارزانتر از تراشههای پرسرعت موردنیاز کارتهای جدید است.

با وجود عرضه چند نسل جدیدتر از کارتهای گرافیک انویدیا، RTX 3060 همچنان یکی از محبوبترین کارتهای گرافیک جهان محسوب میشود. آمارهای استیم نشان میدهد این مدل هنوز جایگاه نخست را در میان کاربران Steam حفظ کرده و RTX 3050 نیز در بین محبوبترین کارتهای دنیا قرار دارد.
همین محبوبیت باعث شده تولیدکنندگان در شرایط فعلی بهجای تمرکز کامل روی مدلهای جدید، دوباره سراغ محصولاتی بروند که همچنان تقاضای بالایی در بازار دارند و نسبت قیمت به کارایی مناسبی ارائه میکنند.
بازگشت RTX 3060 و RTX 3050 تنها به برند چینی Manli محدود نمیشود. گزارشهای اخیر حاکی از آن است که برخی شرکای بزرگ انویدیا از جمله ASUS، MSI، Colorful و GALAX نیز در حال آمادهسازی خطوط تولید RTX 3060 هستند و احتمال ازسرگیری تولید این کارت از ماه آینده مطرح شده است.
اگر این موضوع صحت داشته باشد، میتوان آن را نشانهای از فشار کمبود حافظه بر صنعت کارت گرافیک دانست.













نظر خود را اضافه کنید.
برای ارسال نظر وارد شوید
ارسال نظر بدون عضویت در سایت