در اتفاقی غیرمنتظره اما قابل‌تأمل، برخی تولیدکنندگان کارت گرافیک بار دیگر سراغ محصولات نسل آمپر (Ampere) انویدیا رفته‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد نسخه‌های جدیدی از کارت‌های گرافیک GeForce RTX 3060 و GeForce RTX 3050 در بازار آسیا عرضه شده که در اصل به سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تعلق دارند.

دلیل این بازگشت عجیب را باید در بحران فعلی بازار حافظه جست‌وجو کرد. کمبود تراشه‌های حافظه گرافیکی و افزایش هزینه تأمین مدل‌های جدید GDDR6 و به‌ویژه GDDR7 باعث شده برخی شرکای انویدیا تولید کارت‌های قدیمی‌تر را دوباره اقتصادی ببینند.

برنامه برخی سازندگان در شرایط کمبود تراشه

کارت‌های RTX 3060 و RTX 3050 بر پایه ریزمعماری Ampere و فناوری ساخت ۸ نانومتری سامسونگ تولید می‌شوند. فناوری مزبور پس از چند سال حالا به بلوغ کامل رسیده و هزینه تولید تراشه با آن به‌مراتب کمتر از نسل‌های جدید Ada Lovelace و Blackwell است. از طرف دیگر این کارت‌ها از حافظه‌های GDDR6 با سرعت پایین‌تر استفاده می‌کنند که تأمین آن‌ها آسان‌تر و ارزان‌تر از تراشه‌های پرسرعت موردنیاز کارت‌های جدید است.

بازگشت RTX 3060 و RTX 3050

با وجود عرضه چند نسل جدیدتر از کارت‌های گرافیک انویدیا، RTX 3060 همچنان یکی از محبوب‌ترین کارت‌های گرافیک جهان محسوب می‌شود. آمارهای استیم نشان می‌دهد این مدل هنوز جایگاه نخست را در میان کاربران Steam حفظ کرده و RTX 3050 نیز در بین محبوب‌ترین کارت‌های دنیا قرار دارد.

همین محبوبیت باعث شده تولیدکنندگان در شرایط فعلی به‌جای تمرکز کامل روی مدل‌های جدید، دوباره سراغ محصولاتی بروند که همچنان تقاضای بالایی در بازار دارند و نسبت قیمت به کارایی مناسبی ارائه می‌کنند.

بازگشت RTX 3060 و RTX 3050 تنها به برند چینی Manli محدود نمی‌شود. گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که برخی شرکای بزرگ انویدیا از جمله ASUS، MSI، Colorful و GALAX نیز در حال آماده‌سازی خطوط تولید RTX 3060 هستند و احتمال ازسرگیری تولید این کارت از ماه آینده مطرح شده است.

اگر این موضوع صحت داشته باشد، می‌توان آن را نشانه‌ای از فشار کمبود حافظه بر صنعت کارت گرافیک دانست.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بدون عضویت در سایت

0
نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.

نظرات (2)

  • مهمان - Crab

    3060ti 256bit بود یه مدل gddr6x هم داشت
    4060ti 128bit شد که یه افتضاح کامله، فک کنم اقای رئیس تحت تاثیر شخصیت آقای خرچنگ این حرکت زشتو انجام داد :D

  • سلام
    ای کاش انویدیا اجازه میداد به جای اینکه بخوان شرکتای AIB صرفا اجازه تولید تراشه های قدیمی رو داشته باشن.
    و اون تولید شن. (میدونم تولید 8 نانومتری الان توسط سامسونگ خیلی آسونه و ارزونتر درمیاد به نسبت مثلا 5-6 سال پیش)
    میذاشت کارتای مدل های 5060 و TI 5060 رو با حافظه های GDDR6 تولید کنن (یا حتی 4070 و 5070)
    چون مشکل اصلی کمبود چیپ های GPU که نیست، مشکل کمبود تراشه های حافظه هست.

    و چون الان حافظه های GDDR6 تولیدشون خیلی ارزون تر و سریعتر انجام میشه به نسبت GDDR6X و مخصوصا GDDR7، میذاشت چیپ های جدیدش با GDDR6 تولید شن

    همین الانش کارتای 4060 و 5050 از حافظه های GDDR6 استفاده میکنن، یا مثلا قبل این تولید دوباره، کارت 3060 مدلای گوناگون با حافظه های 8 و 12 گیگ با انواع GDDR6 , GDDR6X داشته و چیز عجیبی نیست اصلا.

    کاربرا هم خیلی راضی تر میشن به جای 3060 و 3050،
    مدلای 4070؛ 5060؛ 5060 تی آی وحتی 5070 با حافظه های GDDR6 تولید بشن با قیمت معقول تر.

    مخصوصا تو سری 40 و 50 چون بالاخره انویدیا میزان کش رو زیاد کرد (مثلا 3050 فقط 2 مگ و 3090 فقط 6 مگ کش داره درحالیکه 4060، 5050؛ 5060؛ 5060 تی آی میزان کش 24 مگ دارن! یا 5070 هم 48 مگ!)

    کش زیاد خیلی اثر داره تا سرعت و پهنای باند کمتر حافظه تو گیمینگ جبران بشه.

    برا همین درصورتاستفاده از GDDR6 تو سری 40 و50 اصلا کاهش کارایی اونقدی که اگه کش کم داشتن مثل قبل نخواهد بود.

ورود به شهرسخت‌افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار
ورود به شهر سخت افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار

نام و نام خانوادگی(*)
لطفا نام خود را وارد کنید

ایمیل(*)
لطفا ایمیل خود را به درستی وارد کنید

رمز عبور(*)
لطفا رمز عبور خود را وارد کنید

شماره موبایل
Invalid Input

جزو کدام دسته از اشخاص هستید؟(*)

لطفا یکی از موارد را انتخاب کنید