بيمه رانندگان وسايل نقليه عمومي گامي براي رفع مشكلات رفاهي انها است تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۰۹/۲۶
داخلي. اقتصادي. بيمهرانندگان
در صورت عملياتي شدن بيمه تامين اجتماعي رانندگان وسايل نقليه عمومي در كشور بخش قابل توجهي از مشكلات رفاهي رانندگان و خانوادهاي آنها، برطرف ميشود.
برخوردار نبودن از امكانات تامين اجتماعي ، نبود امكانات رفاهي مناسب و ...از مشكلات عمده رانندگان وسايل نقليه ارايهكننده خدمات عمومي در طول سالهاي گذشته بوده است.
هماكنون بيش از ۲۳۰هزار دستگاه كاميون ، ۱۷هزار دستگاه اتوبوس ، ۴۲ هزار دستگاه ميني بوس ، ۱۰هزار دستگاه سواري بين شهري و... ، در جاده - هاي كشور تردد ميكنند و بيمه رانندگان اين خودروها ميتواند بهتامين امنيت شغلي انها در سطح كشور كمك كند.
برخورداري خانوادههاي رانندگان از مستمري بيمه تامين اجتماعي و استفاده از امكانات درماني سازمان تامين اجتماعي از مزيتهاي بيمه رانندگان وسايل نقليه عمومي در كشور است.
هفته گذشته معاون اجرايي رييس جمهوري از بيمه شدن تمامي رانندگان حمل و نقل خدمات عمومي از سوي دولت در سال جاري ، خبر داد.
"علي سعيدلو" تاكيد كرد: با كمك دولت و توسط وزارت رفاه وتامين اجتماعي حدود يك ميليون نفر راننده، تحت پوشش خدمات بيمه تامين اجتماعي قرار ميگيرند.
وي با اشاره به اينكه رانندگان وسايل نقليه عمومي سالها در انتظار تحقق وعدههاي مسوولان در زمينه بيمه تامين اجتماعي بودهاند،افزود: بر اساس لايحهاي كه آماده شده است ، ميانگين ۴۰درصد از حق بيمه رانندگان از سوي دولت و به صورت يارانه و بقيه توسط خود رانندگان پرداخت خواهد شد.
بااجراي طرح بيمه تامين اجتماعي رانندگان وسايل نقليه عمومي در كشور، تمام رانندگان كاميون،كاميونت، كشنده،اتوبوس، ميني بوس، تاكسي و سواريهاي كرايهاي بين شهري كه خدمات عمومي ارايه ميدهند، ميتوانند از خدمات بيمه تامين اجتماعي در كشور برخوردار شوند.
به گفته معاون اجرايي رييس جمهوري ، اين طرح با تصويب لايحهاي به همين منظور در مجلس شوراي اسلامي ، در سال جاري اجرايي خواهد شد.
در سالهاي اخير با وجود رشد جمعيت در كشور و افزايش تقاضا براي سرويس - حمل و نقل ، هماكنون بيش از ۹۰درصد جابهجايي مسافر و كالا در جادههاي كشور از طريق وسايل نقليه حمل ونقل عمومي و خصوصي انجام ميشود.
كارشناسان حمل و نقل عمومي اعتقاد دارند كه به علت نبود تشكلهاي صنفي فعال، رانندگان اين گونه وسايل تاكنون نتوانستهاند از خدمات بيمه تامين اجتماعي برخوردار شوند.
آنها معتقد هستند صنعت حمل و نقل يكي از پايايههاي توسعه كشور محسوب مي شود ، اما در اين بخش رانندگان وسايل حمل و نقل عمومي تاكنون نتوانستهاند از پوششهاي بيمهاي استفاده كنند.
تعدادي از رانندگان اين وسايل نقليه در جادههاي كشور جان خود را از دست ميدهند و خانوادههاي آنان نيز نميتوانند از مستمري رانندگان براي امرار معاش خود استفاده كنند.
توجه دولت به بيمه تامين اجتماعي رانندگان وسايل نقليه عمومي بين شهري سبب ميشود رانندگان جوان براي اشتغال در اين بخش تمايل بيشتري داشته باشند.
هم اكنون بيش از ۶۵هزار راننده در كشور بيش از ۷۰سال سن دارند و اگر مشكل بيمه آنان بموقع برطرف ميشد، در زمان حاضر ۶۵هزار نيروي انساني جوان جايگزين آنان ميشدند.
وزير راه و ترابري نيز معتقد است، رانندگان خود مالك به عنوان پايههاي حمل و نقل نبايد در جامعه رها شوند و تشكلهاي صنفي و سازمان راهداري بايد از اين رانندگان در تمام زمينهها حمايت كنند.
"محمد رحمتي" با بيان آنكه تامين رفاه رانندگان بايد مورد توجه جدي دست اندركاران اين بخش قرار گيرد، افزود: تامين رفاهوامنيت براي رانندگان سبب ميشود آنها با آرامش خاطر بيشتري در جادهها نسبت به جابهجايي كالا و مسافر اقدام كنند، ضمن آنكه مردم نيز در اين بخش احساس امنيت خواهند كرد.
وي سپي بر ضرورت تامين امنيت شغلي و سلامت خانوادههاي رانندگان تاكيد كرد و گفت: استفاده از بيمه اجتماعي توسط رانندگان و حمايتهاي قانوني از آنها زندگي متوسطي را براي اين قشر فراهم ميكند.
حمل و نقل بخشي است كه آحاد جامعه با آن سروكار دارند و بيمه رانندگان وسايل نقليه عمومي به امنيت و توسعه حمل و نقل كشور بيش از پيش كمك خواهد كرد. از اين رو ضروري است كه جهت افزايش رضايت رانندگان و حمايت از انها ، اين گروه تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار گيرند .







Bookmarks