بررسي عوامل حضور غير موثر كالاهاي ايراني در بازارهاي روسيه مسكو، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۹/۲۷‬
خارجي. اقتصادي. ايران. روسيه. تجارت
مسايل و مشكلات مربوط به مبادلات تجاري ايران و روسيه و نيز بازرگانان ايراني شاغل در اين كشور، در جلسه‌اي با حضور سفير ايران در مسكو، تجار ايراني و وابسته بازرگاني سفارت ايران مورد بررسي قرار گرفت.

در اين جلسه كه در محل اقامتگاه سفير ايران در مسكو برگزار شد دهها تن از بازرگانان و تجار ايراني كه فعاليتهاي تجاري و اقتصادي ميان دو كشور را انجام مي‌دهند حضور داشتند.

مسايل بانكي، حمل و نقل جاده‌اي و راه‌آهن، مشكلات گمركي دو كشور و مساله بازاريابي و كيفيت پايين برخي كالاهاي ايراني در بازار روسيه در اين نشست بعنوان مشكلات اصلي مطرح شد.

وابسته بازرگاني سفارت ايران در روسيه در اين جلسه گفت: حدود ‪۲۳۰‬ تاجر ايراني در روسيه فعاليت دارند كه يكصد تن آنها در مسكو و مابقي در آستراخان و ديگر نقاط اين كشور هستند و عمدتا به صادرات خشكبار و موارد غذايي و واردات چوب و آهن به كشور اشتغال دارند.

وي سرمايه‌گذاري در بخش ساختمان‌سازي در روسيه را يكي از زمينه‌هاي مناسب حضور بازرگانان و شركتهاي ايراني در روسيه دانست كه مي‌تواند با توجه به توان سركتهاي ايراني موفق باشد.

"غلامرضا انصاري" سفير ايران در روسيه با اشاره به روابط ايران و روسيه بويژه در زمينه‌هاي سياسي و اقتصادي ، گسترش مبادلات ميان دو كشور را ضروري خواند.

سفير ايران در مسكو با اشاره به سهم ناچيز كالاهاي ايراني در بازارهاي روسيه، خواستار افزايش صادرات كالاهاي ايراني به اين كشور شد كه در شرايط حاضر از سالانه ‪ ۲۰۰‬ميليون دلار تجاوز نمي‌كند.

اين در حاليست كه صادرات كالاهاي ساخت روسيه به ايران حدود ده برابر اين رقم است.

تجار ايراني گراني هزينه حمل و نقل كالا از ايران به روسيه را يكي از مشكلات اساسي خود براي افزايش صادرات به اين كشور خواندند.

گفتني است تجار و بازرگانان ايراني در روسيه بيشتر به صادرات خشكبار از ايران و واردات چوب و آهن قراضه از روسيه اشتغال دارند و كالاهاي صادراتي ايران به روسيه هيچگاه تنوع و كيفيت لازم را نداشته است.

با توجه به همسايگي ايران و روسيه جاي خالي بسياري كالاهاي ايراني، اعم از ميوه و سبزيجات، پوشاك ، خشكبار و كنسرو و كمپوت ،كنستانتره و ظروف و غيره در اين كشور احساس مي‌شود.

اين در حاليست كه كالاهاي مشابه خارجي و با كيفيتي بسيار پايينتر از انواع ايراني از كشورهاي ديگر منطقه و جهان در بازار روسيه به وفور عرضه مي‌شود.

كارشناسان، اين مساله را ناشي از تفكر تجار ايراني براي استفاده از روشهاي سودآور در مقاطع كوتاه زماني ، عدم آينده نگري و نداشتن تخصص در بازاريابي كالاهاي با كيفيت ايراني ، عدم بسته بندي مناسب و نيز صدور اجناس بدون كيفيت مي‌دانند.