-
المپيك
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
تاريخچه المپيك به يونان باستان برمي گرده اما تاريخچه خود لوگو به چيزي در حدود 100 سال پيش . در سال 1913 Frenchmen Pierre اين لوگو را براي Paris Congress of the Olympic Movement طراحي نمود .
لوگو شامل 5 دايره به نشان 5 قاره شركت كننده در المپيك است و رنگهاي هر يك از حلقه ها نيز اشاره به هر يك از اين قاره ها و خصوصيات و نژاد افراد ساكن اون قاره داره . اين رنگها عبارتند از : قرمز- زرد- سياه- سبز – آبي
استفاده از نماد دايره نيز به عنوان سمبل اتحاد و هم بستگي است .
البته بايد گفت كه معمولا المپيك در هر شهري برگزار مي شه اون شهر طراحي خاصي را براي اين لوگو در نظر مي گيره .
-
اسكار
اكادمي اسكار در سال 1927 تاسيس شد و اعضاي اكادمي خيلي سريع به فكر افتادند كه جايزه اي تعيين كرده و از دست اندر كاران سينما تقدير كنند
از اين رو مدير هنري و ناظر بر طراحان دكوركمپاني فيلم سازي (متروگلدين) (مه ير) و(جرجاستنلي) مجسمه ساز لس آنجلس ماموريتيافت تا مجسمهاي طراحي كند به شكل يكشواليه كه بر دست شيشه دارد و بالاي سه يكحلقه فيلم ايستاده است...
اما نام اين اسكار از كجا آمد...(مارگريتهريك) آرشيويست آكادمي و مديراجرايي بعدي پروژه با ديدن مجسمه فرياد زد:خداي من چقدر به عموي من (اسكار) شباهتدارد.
و نام اين مجسمه از آن پس (اسكار) شدمجسمهاي كه نزديك به 30 سانتي متر ارتفاع وبيش از چهاركيلو وزن دارد... و روكشي از آب طلادارد و داخل آن از فلز بريتانيوم و برنز ميباشد...
درتمام دوران سینما فقط طی جنگ جهانی دوم بود که جایزه رو از چوب ساختن وروش رنگ طلائی زدن....
اولين مراسم جوايز اسكار در شانزدهم ماهمي سال 1929 در هتل (روزولت) هاليوودبرگزار شد... در اين سال فيلم بالها جايزه اسكاررا دريافت كرد، در مورد مراسم اسكار بايد گفت:برندگان به اين شكل انتخاب ميشوند كهفيلمهايي كه در سال گذشته از سينماهاي دنيا وآمريكا اكران ميشود. در رده بندي انتخاب قرارميگيرند و از بين آنان جوايز اسكار مشخصميشود، براي مثال برنده اسكار سال 2006،فيلمهايي است كه در طول سال 2005 درسينماها اكران ميشود...
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
-
مايكروسافت
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
خود شركت كه هيچ موسسشم حتي نياز به معرفي نداره . واقعا اين بيل گيتس از اسطوره هاي موفقيت است . راجع به ثروتش هم كه همه مي دونيم اما راجع به نام شركتش :
نام شركت ابتدا به صورت Micro-soft نوشته مي شد ولي به مرور زمان به صورت فعلي در آمد. Microsoftمخفف MICROcomputer SOFTware است. و دليل نامگذاري شركت به اين اسم نيز آن است كه بيل گيتس مؤسس شركت آن را با هدف نوشتن و توسعه نرم افزارهاي ميكروكامپيوتر ها تأسيس كرد.
راجع به خود شركت اين اشاره را بكنيم كه حدود 72 هزار كارمند داره و در آمد ساليانه اش در حدود 44.28 بيليون دلار است . شركت اولين بار در 4 اوريل 1975 در نيومكزيكو توسط Bill Gates و Paul Allen
بنياد نهاده شده .
در اواسط دهه 1980 ارم شركت مايكروسافت يك آرم سبز رنگ بود كه نام مايكروسافت با حروف بزرگ و يك حرف O فانتزي معروف به blibbet درون آن نوشته شده بود .
در سال 1978 ميكروسافت لوگوي فعلي خود معروف به Pacman را كه توسط Scott Baker طراحي شده بود برگزيد . در روزنامه Computer Reseller News Magazine نوشته شد اسلش بين حرف O و S در اين كلمه با فونت ايتاليك تاكيدي بر كلمه SOFT و نشاني از سرعت شركت است .
در سال 1994 شركت شعار "Where do you want to go today?."[ را براي خود برگزيد و در پايين آرم اضافه كرد . در سال 2002 شركت تصميم به تعويض شعار خود به "Your potential. Our passion." گرفت و به اين ترتيب شعار زير آرم تغيير يافت كه البته اين شعار مورد انتقادهاي زيادي قرار گرفت مثلا گفته شد اين شعار تنها يادآور ناخشنوديها از مايكروسافت است و خيلي مجلل است .
به هر حال لوگو چيز ساده است نام شركت با فونت ايتاليك و شعار شركت در زير آن بسيار ساده .
-
پوما
كارخانه پوما در سال 1924 در آلمان توسط Rudolf Dassler, برادر Adolf "Adi" Dassler ( صاحب كارخانه آديداس )در Herzogenaurach آلمان ايجاد شد و در سال 1986 به يك كمپاني معروف جهاني تبديل گشت .
همان طور كه قبلا توضيح داديم 2 برادر اول با هم ديگه شريك بودن اما در اثر اختلاف Rudolf از آدلف جدا شد . پس از تاسيس كارخانه جديد Rudolf اول تصميم گرفت اسم كارخانه خودشا RUDA بذاره يك عنوان مرتبط با اسم خودش . اما پس از پيشنهاد دادن اين اسم ، اطرافيان به اون گفتن كه اين اسم تلفظ خشن و ناخوشايندي داره . بنابراين رادلف تصميم گرفت بعضي از حروف اسم را تغيير بده و وقتي به جاي حرف R از حرف P استفاده كرد اين باعث شد كه به ياد اسم Puma به معناي يوزپلنگ وحشي بيفته و اين جوري خيلي ساده بود كه اسم كارخانه پوما شكل گرفت . و خوب با توجه به اسم كارخانه لوگوي اون هم طراحي شد ارم ، يك يوزپلنگ وحشي را نشون مي ده كه خيلي هم ارم جذاب و قشنگيه و به خصوص روي كفشهاي ورزشي نماي خاصي داره .
البته اين لوگو در دهه 70 طراحي شده و قبلا لوگو ظاهر كامل متفاوتي داشته ( من نمي دونم چي بوده اگر كسي لوگوي قديمي را داره خيلي لطف مي كنه اگه بذاره )
http://www.fastcompany.com/design/2006/design-puma.html
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
-
بيك
اكثر ما از حداقل خودكار بيك استفاده كرديم . هيچ وقت فكر كرديد لوگوي بيك از كجا اومده ؟ معنيش چيه ؟
با ديدن درخواست واسه اين لوگو يادم اومد اصلا تا حالا حتي به ارمش توج هم نكردم با اين كه من خودم بيك را دوست دارم به خصوص اسمشا تلفظ باحالي داره .
لوگوي بيك از 2 قسمت تشكيل شده است . قسمت اول نشان دهنده يك پسرك خودكار به دست و قسمت دوم شامل 3 حرف B I C يعني نام كارخانه است كه از نام بنيان گذار كارخانه يعني Marcel Bich گرفته شده است .
رنگ لوگو نيز مشكي و نارنجي مي باشد .
هنگامي كه در سال 1950 Marcel Bich كارخانه معروف بيك را در فرانسه راه اندازي نمود لوگوي انتخابي شركت تنها شامل حروف B I C در يك متوازي الاضلاع قرمز رنگ با گوشه هاي گرد شده بود .
در سال 1961 پسرك ارم توسط طراح معروف انگليسي Raymond Savignac طراحي گشت .( شعار معروف بيك يعني elle court, elle court, la Pointe BIC كه ترجمه انگليسي آن مي شود it runs, it runs, the BIC® point نيز در سال 1952 توسط همين فرد ايجاد شده بود . ) هدف وي از طراحي اين ارم جلب توجه بچه ها به محصول بود پسركي كه كلاه مدرسه خود را با اين خودكار عوض كرده و خودكار را پشت سرش پنهان نموده است
در سال بعد اين نام بيك به ارم پسرك افزوده شد تا لوگوي نهايي بيك شكل بگيرد . اين لوگو موقعي طراحي شد كه محصول اصلي كارخانه تنها خودكار بود اما با پيشرفت كارخانه و افزايش محصولات به دليل معروفيت و محبوبيت لوگو آن را عوض ننمودند
__________________
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
-
صليب سرخ
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]بيش از يك قرن از زماني كه علامت صليب قرمز رنگ به عنوان نمادي براي كمك به انسانهاي مجروح برگزيده شد مي گذرد . ايده ايجاد چنين سازماني در سال 1863 در كشور سوئيس توسط Jean Henry Dunant, ارائه شد . ارم صليب سرخ از 22 اگوست 1864 با توافق 12 كشور به عنوان ارم رسمي اين جمعيت برگزيده شد .
لوگوي صليب سرخ يك صليب قرمز رنگ در زمينه اي سفيد است . براي شكل و سايز صليب و پس زمينه آن قانون خاصي وجود ندارد تا براي همه قابل احترام باشد . در قانون ، طرح اين لوگو خيلي ساده فقط به صورت صليبي سرخ بر زمينه سفيد رنگ توضيح داده مي شود و علت اين انتخاب نيز به طور عمده به علت مليت Jean Henry Dunant, بوده است . يعني لوگوي سازمان پيشنهادي وي معكوسي از پرچم كشور اوست و نمادي از بيطرفي
__________________
-
بانك پارسيان
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
بانك پارسيان، بانكي خصوصي در ايران است كه در چند سال اخير فعاليت موفقي را در زمينه بانكداري خصوصي آغاز نموده است.
قوي ترين عنصر كلامي در تبليغ اين بانك كلمه پارسيان مي باشد كه داراي دلالتهاي ضمني بيشماري است كلمه پارسيان بطور عام به آنچه كه بر ايران قديم (پارس) بوده، اشاره دارد. اما در وجه تسميه اين نام براي يك بانك مي توان به دلالتهاي ضمني اين كلمه رجوع نمود. در واقع سطح اول معنا در اين كلمه بر ايراني بودن اين بانك دلالت دارد. اما سطوح معنايي ديگر آن در ارتباط با كلمه Prsia شكل مي گيرد. پرشيا يا همان سرزمين پارس ها، مكاني است كه در دوره هخامنشي و ساساني از شوكت، اعتبار و قدرت فراواني برخوردار بوده است. در واقع اين كلمه امروزه به گونه اي مكنت و قدرت اجداد هخامنشي ما را به ذهن مي آورد. كورش كبير، داريوش بزرگ، تخت جمشيد، پاسارگارد و … همه نام هايي هستند كه با شنيدن كلمه «پارسيان» تداعي مي گردند. اين كلمه در يك تركيب اضافي «بانك پارسيان» به كار رفته است، از اين رو زنجيره دلالتهاي معنايي اين تركيب را مي توان در دو سطح در نظر گرفت.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
آرم در يك تبليغ، كاربردي مجازي دارد. نشانه اي كه به جاي كل مي نشيند و جانشين آن مي شود. آرم پارسيان، تركيبي ساده و قرينه از گل لتوس (Lotus) مي باشد. اين گل كه همان نيلوفر آبي است به دو صورت غنچه نوك تيز يا گلبرگ هاي شكوفان در هنرهاي مصر، بين النهرين، ايران و يونان متداول بوده و داراي جنبه اي نمادين مي باشد. در نقوش برجسته تخت جمشيد در پلكان كاخ آپادانا، نمايندگاني از سرزمينهاي مختلف با هدايايي به پيشگاه كوروش مي روند و پيشا پيش آنها، كسي است كه گل لتوس در دست دارد. اين گل را نماد خرد، توازن و جاودانگي دانسته اند. در فرهنگ بودايي هم به اين گل و جنبه مقدس آن، بارها اشاره شده است.
اين نشانه با دو رنگ مشكي (يا سرمه اي) و طلايي در تابلو اجرا شده است. جلال، فخر و منش شاهانه در طراحي اين آرم با انتزاع دقيق و زيباي گل نيلوفر آبي نمايان است. اين گل در درون كادري مستطيلي شكل محاط شده است. انحناي قوسي شكل كادر چيزي است كه ما را به ياد انحناي طلاق ها مي اندازد و همچنين با انحناي تاج گل هماهنگ است. اگر كادر مستطيلي را با توجه به دلالتهاي آن نمادي از مكان بگيريم، بانك پارسيان جايي است كه (درون كادر) تمامي آن شكوه شاهانه و عظمت پيشين تجديد مي گردد.
ميان اين آرم و نوشته زيرين آن بر روي محور همنشيني، هماهنگي مستقيمي وجود دارد. عبارت بانك پارسيان با خط نستعليق است. اين خط عروس خطوط ايراني است و تنها خطي كه برخلاف ساير خطوط (نسخ، ثلث، كوفي و …) داراي دلالتهاي قوي بر ايراني است. (تاكيدي دوباره بر سرزمين پارس ها، زبان و خط آنها).
-
سوني
اينم از لوگوي سوني كه خواسته بوديد .
خوب كارخانه سوني هم كه خودش كارخانه معروفيه و معرفي خاصي احتياج نداره .
اما به طور كلي بگيم كه در سال 1945 اقاي Masaru Ibuka يك مغازه تعميرات راديو را راه اندازي نمود . در سال بعد با اقاي Akio Morita شريك شد و انها شركت خود با نام Tokyo Tsushin Kogyo K.K. را تاسيس نمودند كه ترجمه انگليسي آن مي شود company built Japan's first tape recorder . در سال 1950 اقاي Ibuka به امريكا سفر كرد و در مورد ترانزيستورهاي بل شنيد و از انها خواست تا اجازه توليد آن در ژاپن را به وي بدهند و اين ابتداي مسير پيشرفت بود .
در ابتدا انها تصميم داشتند كمپاني خود را TTK. بنامند اما از انجا كه موسسه railway company هم به همين نام معروف بود منصرف گشتند . يكي از عبارت معروف ژاپنيها در نام گذاري Totsuko" بود اما انها كشف كردند تلفظ اين نام براي انگليس زبانها مشكل است پس از اين نام هم منصرف شدند . سپس تصميم گرفتند از نام Tokyo Teletech استفاده كنند كه باز متوجه شدند كمپاني امريكايي با نام Teletech قبلا وجود داشته است .
نام سوني تركيبي از كلمه لاتين Sonus به معناي صدا و كلمه انگليس sunny و Sonny-boys است . تلفظ سوني در ژاپني بسيار شبيه به soh-nee به معناي business goes bad بود ! يكي ديگر از اهداف انها در تعيين نام اين بود كه واژه انتخابي به طور دقيق متعلق به هيچ زباني نباشد و انها ان را متعلق به خود بدانند .
اولين لوگوي كارخانه در سال 1955 ارائه شد اين لوگو نام سوني با فرمتي خاص درون يك مستطيل بود . پس از آن تغييرات متوالي را در لوگو سوني شاهد بوديم . در سال 1959 عبارت Sony -- a worldwide brand born in Japan با حروف بزرگ در كنار لوگو نوشته مي شد و اين زماني بود كه سوني سريع به سوي بازار جهاني حركت مي كرد . در اين زمان شعار سوني عبارت بود از : Research Makes the Difference
در سال 1960 لوگوي سوني را با چراغهاي نئون در شهرهاي بزرگي چون نيويورك به نمايش در اوردند. يكي از كساني كه خيلي براي لوگوي سوني زحمت مي كشيد طراح كارخانه Yasuo Kuroki بود . در سال 1961 سوني لوگوي بزرگ نئوني خود را در هونگ كونگ نيز نصب نمود و اولين كارخانه ژاپني بود كه در چنين جايي دست به اين كار زد . اما قبل از اين كه بتوان چنين طرز نمايشي را برگزيد بايد لوگو به صورتي تغيير مي كرد كه براي اين كار مناسب باشد . در اين زمان بود كه از Yasuo Kuroki خواسته شد تا بر روي لوگوي جديدي كار بكند .
از انجايي كه سوني براي لوگوي خود اهميت زيادي قائل بود انجمني را براي اين كار در نظر گرفت . و در سال 1962 قوانيني را جهت استفاده از اين لوگو مقرر نمودند . سير تغييرات لوگو را در تصوير مشاهده مي كنيد .
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
در 35امين سالگرد تاسيس كارخانه در سال 1981 سوني تصميم گرفت لوگوي خود را تغيير بدهد و به يك نظرخواهي جهاني پرداخت كه نهايتا هيچ طرحي تصويب نشد و همان لوگوي سال 1973 مناسب تشخيص داده شد .
در سال 1982 لوگوي جالبي براي تبليغات تلويزيوني سوني انتخاب شد . يك علامت S فانتزي نوشته شده به وسيله نقاط ( همون نقاطي كه پرسيديد يعني چي )اما مريتا گفت كه مردم با ديدن حرف " اس " مفهوم درستي را به ياد نمي اورند و بايد شعاري به اين لوگو اضافه نمود و خود وي شعار It's a Sony را پيشنهاد دادكه بسيار شعار جالبي بود . پس از ان در انتهاي تمام تبليغات تلويزيوني سوني علامت S نشان داده مي شد و صدايي بر روي ان مي گفت It's a Sony . اين موضوع ابتكار بسيار زيبايي بود كه در همه جا پذيرفته گشت .
بعد از گسترش سريع و جدي كارخانه ، تصميم جالبي در مورد تبليغات گرفته شد تيم تبليغات در برنامه ريزي توليد شركت مي كردند تا بتوانند براي هر محصول نام و شعار و استراتژي تبليغاتي مناسبي را ارائه دهند .
شعار كلي سوني در حال حاضر عبارت است از : Like no other
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
-
Marlboro
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
معروفترين و پرفروشترين كمپاني توليد كننده سيگار در دنياست . يكي از ويژگيهاي جالب و معروف كمپاني نحوه طراحي تابلوهاي تبليغاتي آن است .
Philip Morris توليد كننده انگليسي سيگار در سال 1902 تصميم گرفت تا يك شعبه فرعي در نيويورك درست كند و ماركهايي از سيگارهاي خود از جمله Marlboro را در آنجا به فروش برساند . در سال 1924 اين سيگار به عنوان يك سيگار زنانه به همراه شعار Mild As May به جهان معرفي مي شد . در ان زمان يكي از مدلهاي سيگار Marlboro قرمز رنگ بود تا اثر رژ لب خانمها بر روي آن معلوم نشود .
بعد از جنگ جهاني دوم كمپاني دچار ركود شد اما در سال 1950 با يك ارم cowboy دوباره با درخششي عجيب پا در صحنه رقابت گذاشت و بازار سيگار مردانه را نيز در اختيار گرفت . اين ارم توسط Philip Morris و كارگردان تبليغاتي Thomas Hutzler طراحي شده بود .
در طي ساليان زياد لوگو و تبليغات مارلبرو ، با رنگ قرمز يك پسرك كابوي و سرزمين وحشي آمريكاي شرقي نشان داده شده اند . به طوري كه اين 3 ارم جداگانه يا با هم حتي بدون شعار ياداور اين محصول مي گردند .
پس از معرفي سيگار جديد مردانه شعار Marlboro Miles در بالاي باركد بسته هاي سيگار ظاهر شد كه البته اين نوشته از اوريل سال 2006 حذف شد .
نكته جالب در مورد لوگوي اين سيگار اينه كه اگه كسي لوگو را برعكس نگاه كنه نوشته چيزي شبيه به orobl Jew را در ذهن تداعي مي كند كه با توجه به افسانه ها Orobl" رونوشتي از كلمه horrible و ياداور مضرات سيگار است .
Marlboro@Everything2_com.htm
در ضمن اون جور كه دوست خوبم ساويس توضيح داده از اونجايي كه مصرف سيگار وابسته به عادت نه مد همه سيگارها يك خط مشي را دنبال مي كنن و حتي اين فونت خاص و پايه بلندي هم كه مارلبرو براي خود برگزيد نوعي ريسك و نوع اوري بوده است . و در واقع چيز بيشتري راجع به اين لوگو پيدا نكردم همون رنگ قرمز معمول براي سيگارها و استفاده از فونتي خاص .استفاده از غرب و حشي و پسرك كابوي در تابلوهاي تبليغاتي نيز به دليل معرفي مارك به عنوان سيگاري مردانه بوده است .
اينم چندتا پوستر تبليغاتي با كابي معروف
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
-
اپك
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
در سال 1959 ، هنگامی که غولهای نفتی بهای نفت ونزوئلا و خاورمیانه را به شکل یک جانبه کاهش دادند ، ضرورت اقدام همکاری مشترک و وحدت سیاسی بین صادرکنندگان نفت بیش از پیش الزام آور شد .کاهش ناگهانی قیمت نفت در اوت 1960 توسط کارتل ها ، موجب شد که عراق به بهانه زیان 93 میلیون دلاری ، که کشورهای تولید کننده نفت متحمل شده بودند ، ایران ، عربستان ، ونزوئلا و کویت را برای شرکت در یک اجلاس ، دعوت نماید . کنفرانس بغداد که بین 10 تا 14 سپتامبر سال 1960 بر پا گردید ، زمینه پیدایش سازمان دائمی و بین الدول نفتی به نام اوپک را فراهم ساخت . سازمانی که به هنگام تاسیس 67 درصد ذخایر نفت جهانی ، 38 درصد از کل تولید جهانی را در اختیار داشت .
wwww.parstajeran.com
قابل توضيح است كه نام اپك از عبارت Organization of the Petroleum Exporting Countries گرفته شده است .
لوگو اپك عبارت است از ارم سفيد رنگ آن بر روي يك زمينه آبي روشن . طراح لوگو خانم Gertrude Svoboda اهل اتريش است . در سال 1969 مسابقه اي براي طراحي ارم سازمان اپك برگزار شد و خانم Gertrude Svoboda نيز به دليل سابقه كارهاي قبلي خود براي Austrian Ministry of Foreign Affairs. به اين مسابقه معرفي گشت . لوگوي اپك از حروف تشكيل دهنده اين نام يعني OPEC تشكيل شده است . حروف به حالتي گرد و فانتزي طراحي شده اند . طراح لوگو مي گويد كه ترسيم حروف O, P , C ساده بود اما گرد كردن لبه هاي حرف E چندان ساده نبود . علت طراحي لوگو بدين نحو به اين علت بوده است كه راحت و ساده باشد و در همه جا بتوان از آن استفاده نمود و در جاهاي مختلف از ترن گرفته تا بشكه هاي نفت در صورت لزوم قابل ترسيم باشد . دليل استفاده از حروف به صورت فانتزي نيز اين بوده است كه چنانچه اين حروف به صورت قراردادي و معمول نوشته نشوند استفاده از انها براي مردم نامانوس با اين زبان مثلا عرب زبانها خوشايندتر خواهد بود و تطابق بهتري با احساسات انها پيدا مي كند .