NabiKAZ (05-03-22), Speed Racer (03-03-22), VAMPIREW (07-03-22)
در مورد گارانتی ها نکات زیادی هست
یکی اینکه گارانتی داریم تا گارانتی
یه سری گارانتی ها که فقط یه برگه هستن و حتی ادرسی که روش زدن (اگه تازه زده باشن) اصلا وجود خارجی نداره، یا بعضا ادرس یک مرکز خدمات پس از فروش هست نه گارانتی و در قبال گرفتن هزینه کارتون رو انجام میده.
یک سری گارانتی های شرکتی هستند که توشون خوب و بد وجود داره، بعضیا تازه جنسی رو وارد کردن و هنوز به اسم گارانتی رسمی شناخته نمیشن اما برای کسب محبوبیت و معروفیت خدمات خیلی خوبی میدن ، بعضی شرکتی های دیگه اما بیشتر به همون کارتهای قبلی که گفتم شباهت دارن که یه وقتایی تو بازار کارتاشون رو تعداد بالا میشه با قیمت مناسب خرید و روی قطعات چسبوند.
و به ندرت کار مشتری رو به رایگان راه میندازن.
بعدش میرسیم به گارانتی اصلی ها که مشخصا قطعات با این گارانتی ها قیمت بالاتری داره نسبت به بالایی ها ، قبلا اختلاف قیمت چندان قابل توجه نبود اما الان با توجه به شرایط بازار بعضی مدلهای مثلا کارت گرافیک با گارانتی اصلی 10 میلیون و حتی بیشتر گرون تر از بدون گارانتیش هستند.
و اینکه گارانتی های اصلی هم لزوما به این معنی که حتما کار شما رو انجام میدن نیست. برای همین هم تو خود سایت شهر سخت افزار قسمت ارشیو گارانتی ها میتونید رتبه بندیشون رو ببینید.
و جالبه کمترین امتیازهای گرفته شده توشون شرکت های معروف که گارانتی اصلی هستند رو میبینید.
اینجا نمیخوام اسم شرکتی رو بیارم اما برای مثال محصولات ایسوس با بیش از 10 گارانتی تو ایران موجود هستند که حدود 5 تاشون هم به اسم اصلی به فروش میرنو اما هم کیفیت خدمات و هم قیمت محصولاتشون با هم فرق میکنه.
برای مثال قیمت یک کارت ایسوس با گارانتی حامی یا قیمت همون کارت با گارنتی لایف تفاوت داره (بعضا تفاوت های میلیونی)
اما یه سری برند ها فقط یک نماینده اصلی دارن مثل آواژنگ برای گیگابایت و آونگ (جدیدا) برای MSI
اینکه چه قطعه ای به گارانتی بیشتر نیاز داره هم مهمه، برای مثال فلش مموری ها خرابی زیادی دارند حتی اگر از بهترین برندها خریده باشید. پس بهتره حتما با گارانتیش رو تهیه کنید (جدا از اینکه مدل های تقلبی زیادی هم تو بازار وجود داره که ظرفیت الکی روش زدن برای مثال 32 گیگ نوشته اما موقع استفاده (ویندوز 32 گیگ رو نشون میده) اما مثلا وقتی بیشتر از یک گیگ میخواید روش بریزید دیگه ارور میده)
یه سری قطعات هم که کلا گارانتی ندارند، مثل پردازنده های اینتل (البته تو ایران گارانتی ندارن)
تمامی قطعات اورجینال گارانتی بین المللی رو دارن (ربطی به اینکه تو ایران دارای گارانتی باشن نداره) و امکان مراجعه به دفاتر گارانتی بین المللی شرکت مربوط به قطعه خراب وجود داره (البته با یه شرایطی کارتون رو انجام میدن، این کار مخصوصا اگه قطعه خراب شده قیمت خیلی بالایی داشته باشه و بدون گارانتی تو ایران خریده شده باشه یا به هر دلیلی گارانتی ایرانی قبول نکنه درستش کنه ارزش انجام دادن رو داره) البته تمامی موادری که باعث ابطال گارانتی ایرانی میشن در مورد گارانتی بین المللی هم مصداق دارن.
مثلا آسیب فیزیکی کلا گارانتی رو باطل میکنه.
و طبق گفته های بالا اینکه حتی گارانتی اصلی هم بخرید ضمانتی نیست که قطعه ی خراب رو حتی اگر آسیب فیزیکی و موارد مندرج که باعث ابطال میشن رو نداشته باشه، براتون تعویض کنن.
که موارد زیادی هست و تو همون قسمت گارانتی ها میتونید تجربیات بقیه رو بخونید. خودمم به شخصه که با اکثر گارانتی ها به دفعات زیاد کار کردم تایید میکنم که بار ها شده قطعه رو با دلایل موهوم قبول نکردن که تعویض کنن و برخی اوقات هم صرف حالت پارتی داشتن و اینکه زیاد باهاشون کار کردم کارم رو راه انداختن (اگر فرد دیگری بود قبول نمیکردن)
از دلایلی که میارن برای زیر بار نرفتن نوسان برق هست (حتی اگر از بهترین محافظ برق و استابلایزر و پاور هم استفاده کرده باشید) ایرادی هست که گارانتی ها میگن و شما هم نمیتونید خلافش رو ثابت کنید.
ماین کردن و فارم که کلا گارانتی گرافیک و هارد و اس اس دی رو از بین میبره اما از وقتی اومده بهانه ای شده که گارانتی ها حتی کارتهایی که باهاشون فقط گیم اجرا شده یا نرم افزارهای ادیت و ... و آسیب دیدن رو روش برچسب ماین شده میزنن و باز قسر در میرن.
و حتی مدت زمان گارانتی کارت ها رو هم جدیدا به 3 ماهه و یعضی شرکتا 6 ماهه کاهش دادن (حتی کارتایی که به اسم سه سال فروخته میشن هم زمانشون رو کم کردن)
همین گارانتی اصلی ها
البته آونگ هنوز کارت های گرافیک رو که جدیدا نمایندگیش رو گرفته 3 ساله گارانتی کرده.
همچنین ممکنه شما رو هفته ها و حتی ماه ها بدون قطعه نگه دارن به این بهانه که مشابه ش نیست که بهتون بدن و قطعه شما هم دست اوناست، و بعضی وقتا اصلا دیگه وارد نمیشه و اون زمان کلا هدر رفته.
یا ممکنه بگن موجود نیست اما شامل گارانتی میشه بنابراین هزینه ش رو بهتون میدن که طبق تجربه ی خودم هزینه ای که میدن کمتر از ارزش واقعی کالا هست و با پولی که میدن میتونید یه نسخه پایین تر از چیزی که داشتید رو بخرید.
در مواقع تعویض هم (اگر خوش شانس باشید و تعویض رو قبول کنن) همه با مدل آکبند عوضش نمیکنن و دیدم که با مدل های دست دوم سالم عوض شده.
توی پاور ها شرکتی که طولانی ترین مدت گارانتی رو میده گرین هست که روی پاورهای سری پلاتینیومش 10 سال و 10 ماه گارانتی داره.
رم ها هم اکثرا مادام العمر هستن ، اما از وقتی که RGB اومده به سری شرکتا خود نورپردازی رو یه سال یا 3 سال فقط گارانتی میکنن، یا مثل کورسیر و تیم گروپ کل رم رو 3 سال گارانتی میکنن.
در انتها نظر شخصی من گرفتن قطعه با گارانتی اصلی بهترین گزینه و تو بین گارانتی اصلیا اونی که خدمات بهتری میده (مثل ایسوس که زیاد گارانتی داره) هست با این استثنا که اگر قرار باشه مدل با گارانتی اختلاف قیمت زیادی مثل 5 و 10 میلیون روی کارتی مثل 3080 و ... داشته باشه اصلا به صرفه نیست (مخصوصا که هیچ ضمانتی برای تعویض کارت در صورت خرابی نیست و انگ ماین کردن رو اکثرا میزنن) اگر هم کلا ماینر باشید که اصلا کارت با گارانتی هدر دادن پول هست.
To improve is to change. To perfect is to change often
NabiKAZ (05-03-22), Speed Racer (03-03-22), VAMPIREW (07-03-22)
1- ببینید اون قیمتا که تو ایمالز و ... میبیندید که فروشگاه ها زدن که موجودیشون نیست، بلکه اینا از چندین نفر که وارد کننده هست یا انبار داره فروشگاهش آمار میگیرن و اونی که پایین ترین قیمت رو میده رو میذارن تو سایتشون.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط NabiKAZ برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
پس دقت کنید که خودشون قطعه رو موجود ندارن (اکثر فروشگاه های اینترنتی، حتی دو سه تای معروف هم همه ی چیزایی که زدن رو ندارن و باز خودشون از بازار میگیرن، یکی از همین معروف ها که هیچ قطعه ای نداره خودش و یک زیرزمین هست که توش 10 نفر پشت لپ تاپ و تلفن نشستن و پول رو که اینترنتی از مشتری گرفتن اون موقع از بازار میخرن و مستقیم از جایی که خریدن به مقصد میفرستن (حتی جنس رو خودشون نمیبینن)
و نکته دیگه اینکه آمارهایی که میگیرن توش خیلی جزییات نیست. مثلا گرافیک 1650 ایسوس جدا از اینکه سری استریکس و تاف و دوال و فونیکس داره.
خود مدل تاف هم چن مدل داره GDDR5 و GDDR6 هر کدوم هم معمولی هم OC و هر کدوم با گزینه P آخرش (که روی جعبه قسمتی که سریال نامبر اینا رو نوشته هست) که اگه داشته باشه یعنی برق 6 پین هم میخوره و فرکانس بوست این مدل بالاتر هست)
حالا همه اینا رو بذارید کنار هم ببینید چن مدل همین سری تاف 1650 فقط داره! تازه با 5-6 تا گارانتی مختلف موجود که قیمت هر کدوم فرق میکنه (اما تو سایت میزنن اصلی و اسم شرکت گارانتی رو تو این مواقع نمیزنن و شما فقط موقع تحویل متوجه میشید که آیا با گارانتی اصلی که بهتره بهتون دادن یا نه، که اونم سعی میکنن با ارزون ترینش رو بدن که بیشترین سود رو بکنن)
اما مشکل دیگه اینجاست که فروشنده ها همه اینا رو نمیدونن، برای مثال خودم برای پیدا کردن سری P این گرافیک باورتون نمیشه که چن تا پاساژ رو رفتم و یک نفر پیدا نکردم که بدونه و آخرشم دونه دونه رفتم 1650 ها رو گرفتم جعبه هاشون رو نگاه کردم تا آخر چیزی که میخواستم پیدا کردم ( و جالب اینکه این مدل هم قیمت مدلای دیگه بود در حالیکه خرید دلاری یا درهمیش بالاتر هست)!
4- بله
5- خرید رم DDR5 رو فعلا پیشنهاد نمیدم چون اصلا اختلاف کاراییش به اندازه اختلاف هزینه اش نیست. (معمولا یکسان یا بعضی جاها 5 درصد فقط تفاوت داشته (که تو بعضی بنچمارکها رم DDR4 تاخیر پایین تر 5 درصد بهتر بوده)
مخصوصا نمونه های موجود فعلی تو ایران که dRAM هاش ساخت MICRON هست. که به HYNIX و سامسونگ نمیرسه.
6- گرین برند خوبی هست و گارانتی خوب و طولانی هم داره.
7- مدلی که شما میگید کیس خوبی هست اما کوچیک تر از کیسی هست که من پیشنهاد دادم و خنک کنننده 360 رو سقفش نصب نمیشه و باید از 240 استفاده کنید که برای 12900K کافی نیست. ناچار باید پنل جلو نصب کنید که سیستم تهویه کیس رو دچار مشکل میکنه و هوای گرم میره داخل و گرافیک رو هم گرم تر میکنه و ناچار سرعت گردش فن ها باید بالاتر باشه. کیس های دیگه ای هستن که فول تاور هستن اما قیمت هاشون دیگه خیلی بالا میره مثل کیس خود ایسوس سری استریکس که بالای 10 میلیون هست.
خود کیس چیزی هست که هر موقع خواستید خرید کنید مدل های دیگه هم میتونم پیشنهاد بدم بهتون.
8- بله، وارداتی توسط خودم از آمازون امارات هستند و با کارتهایی که الان بازار رو پر کردن و از عراق میان که توشون کارتهای ریپک و ری نیود زیاد هست فرق داره، و مطمن ترین جا یعنی آمازون امارات تهیه شده.
9- بله زیر بار سنگین هم تست کردم، شما هر کولر بخرید ختی بادی وقتی زیر لود سنگین باشه گردش فن ها به 100 درصد میرسه (تو حالت عادی بدون توییک) و بسته به اینکه چن تا فن باشه و جنس و نوع فن ها نویز تولیدیشون هم بالا میره و قطعا صدا خواهند داشت.
این چیزی که کاریش نمیشه کرد (که کلا سایلنت باشه مگر اینکه از سخت افزارهای با TDP پایین استفاده کنید که به کار شما نمیاد)
یک راه خوب هست که کل سیستم رو لیکویید کول کنید که دمای همه ی قطعات رو پایین میاره به اندازه قابل توجهی و در نتیجه میشه با سرعت فن هوا در جدی که صداشون شنیده نشه هم سیستم رو توی لود تو دمای قابل قبولی نگه داشت. اما این کار هزینه بر هست.
جدا از هزینه سخت افزاری یک هزینه نصب قابل توجه هم توسط یک فرد خرفه ای نیازه (مخصوصا اگر گرافیک ایر کول خریده باشید و قرار باشه تبدیل به لیکووید کول بشه) و نگه داریش هم هزینه داره چون بعد مدتی (بسته به کیفیت لیکویید 1 تا 3 سال) نیازه مایع داخلش عوض بشه
یک راه تعویض همه فن ها با مدل سایلنت نوکتوا هست که فن هاش خیلی گرون هستن و باز هم سیستم کامل سایلنت نمیشه تو حالت فول لود با 12900K (تازه گرافیک هم که جدا اون دیگه با DIY با فن های نوکتوا عوض شه، ایسوس یه مدل 3070 داره با خود فن های نوکتوا که خیلی کم صدا هست اما یه 3070ش هم قیمت 3080 هست.
از اینا بگذریم کولری که من معرفی کردم کولر خوب با قیمت خیلی مناسب هست. صداش کمتر از دیپ کول هست. و با نصب درست و تنظیم تهویه سیستم و همچنین پترن فن ها با توییک کردن میشه تا حد قابل قبولی از صدای سیتسم کم کرد. فقط ها فن ها نیست و خود پمپ هم صدا داره.
اگر سمت ایر کول هم برید D15 میشه نصب کرد که خیلی جا میگیره و درضمن با هیت سینک های مادربرد ایسوس تداخل داره و باید بریده بشه تا نصب بشه (یا هیت سینک برد با مدل دیگه عوض بشه که هزینه بر هست)
اینجوری صدای پمپ حذف میشه اما صدای فن ها همچنان هست. در ضمن دما بالاتر خواهد بود چون AIO 360 قدرت خنک کنندگی بیشتری از D15 داره.
یک راه دیگه دلید کردن پردازنده هست که هم هزینه داره هم ریسک و تعویض ترمال پیست زیر IHS با لیکویید متال و همچنین تعویض IHS با نمونه کامل مسی که با پایین آوردن دما تا 15 درجه کمک بزرگی میکنه
یا خرید AIO420 که برای نصب به کیس فول تاور نیاز داره.
در هر صورت توییک کردن فن ها هم خیلی مهمه.
همچنین تقسیم بندی پروسس ها و اختصاص دادن شخصی سازی شده به هسته های مورد نظر. مثل اختصاص برنامه های ران شده تو بک گراند و سرویس ها و نرم افزارهای سبک به هسته های E و استفاده اختصاصی از هسته های P برای گیم یا برنامه های پر مصرف
آندرولتینگ
10- کلا سیستم های پری بیلت مشکلات زیادی دارن مخصوصا دل و اچ پی که حتی پاور و مادربرداشون استاندارد نیست و قابلیت ارتقا و ... ندارن. (بحث سرورهاشون نیست اینجا)
سیستمای ورک استیشن هم فقط برای یک بخش از کارای شما مثل ماشین های مجازی مناسب هستند و برای موارد دیگه مثل گیم مناسب نیستن
To improve is to change. To perfect is to change often
asal1400 (20-03-22), NabiKAZ (05-03-22), Speed Racer (03-03-22), VAMPIREW (07-03-22)
|
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط XFXForce برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
5. من رم ddr4 رو گفتم فرکانس بالاترش... اما درمورد رم یه موضوعی برخورد کردم، ظاهراً سی پی یو های نسل 12 اینتل روی ddr4 کلا بیشتر از 3200 ساپورت نمیکنن. که مدل پیشنهادی شما 3600 بود و به نظر میرسه باید تغییر کنه.
7. من همه کیس های میدل سایت دیپ کول رو دیدم، همه یا 360 بالا رو نداشتن، یا دکمه ها کامل رو سقف بود، یا سه فن argb پنل جلو نمود خوبی نداشت، یا مدلهای قدیمی بودند.
حالا بازم اگر روی سقف باشه، روی لبه کیس هم باشه بد نیست. مثلاً جای دکمه ها شبیه مدل MATREXX 55 باشه مناسبه.
لطفاً اگر مدلی پیشنهاد دارید بفرمائید.
8. و گارانتیشون به چه شکله؟
در مورد توضیحات سایر گزینه ها هم سپاسگزارم کمک های مفیدی بودند.
آخرین ویرایش توسط NabiKAZ در تاریخ 05-03-22 انجام شده است
دوست عزیز اگر اینجوری بود که پس دیگه ساخت رم های سریعتر از 3200 هیچ استفاده ای نداشت، تازه نسل 12 که بالاترین فرکانس بیس یعنی 3200 رو داره، نسل 10، 2933 و 2666 و نسل 9 ، 2400 اینجوری بودن اما اون موقع هم رم های سریعتر تو بازار بود.
اون که نوشتید فرکانس بدون xmp هست که نوشته. وگرنه با فعال سازی xmp شما رم 5200 هم ddr4 روش بندازی رو سرعت 5200 کار میکنه.
فقط مادربرد باید چیپستش هم از اور رم پشتیبانی کنه که کلا سری z ها و از نسل 11 به بعد سری b هم حتی پشتیبانی میکنن
اگر مشکلی بود که از اولش پیشنهاد نمیدادم، 3600 هم چون قیمتش اختلافی با 3200 نداره پیشنهاد میدم (تو برند کورسیر) وگرنه رم های 4000 به بالا هم هست اما اختلاف قیمتشون زیاد میشه و ارزش خریدشون رو پایین میاره.
To improve is to change. To perfect is to change often
Speed Racer (08-03-22), VAMPIREW (07-03-22)
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط XFXForce برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
جسارت نکردم، حتماً شما بهتر اشراف دارید، من فقط چیزی که توی سایت رسمی اینتل دیدم نوشته بود Memory Types DDR4 3200 MT/s رو عرض کردم، حالا اینکه شما اشاره به تریک خاصی داشتید این دیگه از سواد بنده خارج بود و از تجربه شما استفاده کردم. ممنونم.
درمورد گارانتی گرافیک نفرمودید.
اگر هم کیس مناسبی هم برخورد داشتید ممنون میشم بفرمائید.
آخرین ویرایش توسط NabiKAZ در تاریخ 07-03-22 انجام شده است
من عذر میخوام،متاسفانه توی متن نمیشه لحن صحبت رو منتقل کرد.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط NabiKAZ برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
بنده با لحن دوستانه این متن رو نوشتم، اما خب الان که دیدم شما جور دیگه ای برداشت کردید و دوباره متن خودم رو خوندم متوجه میشم میتونه با لحنی خونده بشه که جالب نیست.
و متوجه شدم شما بر اساس سایت اینتل میگید.
چون پردازنده ها هر کدوم یک بیس فرکانس متفاوتی برای رم دارن.
مثلا 10400 سرعت 2666 و 10900 سرعت 2933 و کلا سری 11 و 12 بیس سرعتی 3200 دارند (نسل 12 بیس فرکانسی ddr5ش هم 4800 هست)
این یعنی شما اگر رمی بخرید با این سرعت ها، بدون اورکلاکینگ رم رو هر مادربردی حتی پایین رده این سرعت رو بهتون خواهد داد.
اما هر رمی سریعتر از این سرعت ها خریدید باید اولا مادربردتون قابلیت اورکلاک رم داشته باشه که مثال زدم کدوما دارن، دو اینکه از بایوس xmp رو فعال کنید (در amd هم معادلش وجود داره)
گرافیک هم بله هم با گارانتی و هم بدون گارانتی عرضه میشه ، هر کدوم مشتری بخواد.
در مورد کیس خودتون چه رنجی میخواید برای کیس هزینه کنید؟ چون مدل ها زیاده، یکی برای کیس 10 میلیون هم هزینه میکنه، اما کسی هست که حتی 2 میلیون رو برای کیس زیاد میدونه.
البته با توجه به کانفیگی که من نوشتم با اون aio اگر قرار باشه تو سقف نصب بشه (که حتما پیشنهاد میکنم رو سقف باشه و اصلا جلو نصب نکنید) گزینه هامون کمتر میشه
چون کیس های فول تاور که پشتیبانی میکنن قیمتشون بالاست.
کیس های میدتاور هم چن مدل خاص فقط پشتیبانی میکنن.
اگر حدود بودجه ای که میتونید برای کیس هزینه کنید رو بگید راهنمایی دقیق تری میتونم بکنم.
یا اینکه اگر میخواید چن تا کیس با رنج های قیمتی مختلف که سیستم شما هم توش جا بشه و اوکی باشه معرفی کنم
To improve is to change. To perfect is to change often
SajjadKhati (07-03-22), Speed Racer (08-03-22), VAMPIREW (07-03-22)
اختیار دارید، نه لحن شما ایرادی نداشت. بزرگوارید و ممنون (:
1)
چیز ویژه ای نمیخوام، در حدی که همین قطعاتی که صحبت شد رو ساپورت کنه.
تا حد امکان که راه داشته باشه کوچک ترین مدل باشه.
فن 360 که شما فرمودید باید روی سقف نصب بشه.
دکمه ها جلو یا لبه بالاییش باشن.
پنل جلو فن ARGB داشته باشه.
ظاهر ساده و شکیل.
ابعاد این زیر میز ما 25.48.48 سانته که البته شک دارم دیگه اصولی باشه اونجا گذاشتش.
قیمتشم تو رنج همین 2 تا 4 تومن باشه.
2)
میگم، پس فکر میکنم روی کیس دیگه نباید چیزی بزاریم؟ و مثه سابق که زیر میز میزاشتیم مشکل رخ میده با این حساسیت تهویه؟
3)
راستی با یه افت نسبی بازار، راستش یکم به گرافیک 3090 هم دارم فکر میکنم. نظرتون چیه یه دفعه سنگ بزرگ رو بردارم خلاص بشه؟! D:
در این صورت تغییری توی اندازه کیس، سیستم خنک کننده و یا سایر قطعات باید لحاظ کرد؟
1 کاربر در حال مشاهده این موضوع. (0 عضو و 1 میهمان)
Bookmarks