Rking (20-07-24), Speed Racer (20-07-24)
دو فن موجود کافی نیست، اضافه کردن فنهای بیشتر ممکن است به بهبود جریان هوا کمک کند.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط Rking برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
- فنهای ورودی: فنهایی که هوای خنک را از بیرون به داخل رک میکشند، باید در قسمت پایین و جلوی رک نصب شوند. این کار باعث میشود هوای خنک به تجهیزات وارد شود.
- فنهای خروجی: فنهایی که هوای گرم را از داخل رک به بیرون میبرند، باید در قسمت بالایی و پشت رک نصب شوند. این کار کمک میکند که هوای گرم تولید شده توسط تجهیزات به خوبی از رک خارج شود.
Rking (20-07-24), Speed Racer (20-07-24)
یکسری تغییرات اساسی ایجاد کردم (به لطف اینکه رک هست و محیط حالت صنعتی داره و از حالت دسکتاپی در اومده)برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط javadshahvand برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
کاهش دمای ۲۰ درجه ای رو در CPU شاهد هستیم!
دمای Average سی پی یو از حدود 85-95 رسیده به 55-65 درجه!
با توجه به اینکه این لپتاپ عملا تبدیل به server شده و 24/7 روشنه بنظرتون دمای سی پی یو حدود 65 درجه (شب ها حدود 58 درجه و اندکی کمتر) در حالت نرمال که سی پی یو زیاد تحت فشار نیست، مناسبه؟
|
در کل، دمای حدود ۶۵ درجه سانتیگراد در حالت نرمال برای لپتاپ شما مشکلی ندارد.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط Rking برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
با سلامبرای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط Rking برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
اول اینکه لپ تاپ به طور کلی برای سرور مناسب نیست و پیشنهاد نمیشه،
اصلا برای همچنین کاربری هیچ کدوم از قطعاتش ساخته نشده،
حتی لپ تاپ های کاربری میلیتری هم که ضد ضربه و ضد گلوله و قابلیت کار در دمای خیلی بالا و خیلی پایین رو هم دارن باز برای کاربری 24 روشن نیستن.
سری تینک پد لنوو هم مخصوصا قدیمی تر هاش درسته خرکار هستن به نسبت خیلی لپ تاپ ها
اما باز ضعف های خودشون رو دارن، حتی لپ تاپ های expert book ایسوس که برای محیط های صنعتی به گفته خود سازنده بهینه شده تو همه مواردی که بنده مطلع هستم تو همین سال اخیر به مشکل برخوردن (تو محیط های صنعتی) و خراب شدن
شما با بودجه خیلی کم میتونید یک سرور تهیه کنید که مناسب روشن بودن 24 ساعته باشه، اگه کاربریتون رو بگید میتونم بهتر راهنمایی تون کنم حتی دستگاه مناسب رو بهتون معرفی کنم.
خودم برا اکثر جاها از سرور های اچ پی و دل که از اون ور میارم و oem هستن استفاده میکنم (برای کاربری های ساده بیشتر منظورمه، وگرنه برای حرفه ای ها که میخوان چن صد تومن سرور شون باشه خب بسته به نوع کاربری و تعداد ممکنه سراغ سیستم های ورک استیشن/ سرور طور برم که خودمون باید ببنیدم
یا سروروهای آماده اچ پی یا دل (رده های بالا)
اما منظورم اونا نیست، کاربری های ساده منظوره، که با چن میلیون هم میشه حتی سرورشون رو گرفت،
در مورد لپ تاپتون هم باتریش رو حتما خارج کنید وقتی قراره همیشه روشن باشه حتی اگه داخلی هست ، باز کنید و مدارش رو در بیارید از باتری که خدای نکرده یه درصد اگه سیستم حفاظتیش مشکل پیدا کرد یا هر اتفاق نادری افتاد به انفجار یا چیز دیگه منتهی نشه
همچنین دمای باتری خودش یکی از عوامل گرمای داخل لپ تاپ هست (موقعی که ازش استفاده شه خیلی بیشتر و موقع شارژ)
دمای 85 درجه برای سی پی یو لپ تاپ اونم اینتلی اصلا زیاد نیست مخصوصا که تو بیرونه
اگر تو استان های جنوبی ایران بودید قطعا از دیقه اول میدید رو 100 درجه س حتی.
برای ترمال پیست قطعا بهترین گزینه لیکوید متال هست اما چون تجربه و دقت میخواد پیست کردنش و قلق داره از لیست حذف میشه.
بعدش بهترین خمیر سیلیکون ها میمونن و ترمال پد های مخصوص سی پی یو
که بهترین ترمال پد ها ضعیف از بهترین ترمال پیست ها هستن اما عمرشون خیلی بیشتره و برای کسایی پیشنهاد میشه که پردازنده های پایین رده تا میان رده دارن و قرار نیست دیکه دست بهش بزنن.
پس میرسیم به ترمال پیست ها
بهترینش ترمال گریزلی کرایونات اکستریم هست که یه سرنگ یک و نیم میلش اصلیش بالای یک و نیم و نزدیک 2 هست!!!
اما فقط با اندکی اختلاف که برای خلیا قابل تشخیص حتی نیست در رتبه دوم آرکتیک ام اکس 6 قرار میگیره
این چن تا حسن داره، کیفیت عالی، عمر (بدون کاهش کیفیت) 6 سال! (اکثر ترمال پیست ها این عدد براشون 2-3 ساله (بدون کاهش کارایی)
قیمت عالی (یک تیوپ 4 گرمیش حدود 500 تومنه فقط که میشه بین 4 تا 8 بار (بسته به میزان پیست کردن طرف) یک لپ تاپ دارای سی پی یو و جی پی یو رو اوکی کرد
یعنی اگه فقط سی پی یو باشه میشه 8 تا 16 بار (فقط اینم تقلبی داره و از جایی بگیرید که اصل باشه، من خودم همیشه کل محصولات آرکتیک رو از آلمان میارم (برند آلمانی سویسی هست
که بهترین کولر ها رو هم میسازه مخصوصا تو زمینه AIO بهترین کولر دنیا تا پارسال ARCTIC LIQUID FREEZER II بود مخصوصا 360 و 420ش
الان نسخه IIIش هست (که تا جایی که اطلاع دارم فقط بنده وارد کننده ش هستم و هر کی خریده (جز اونی که شاید تک برا خودش آورده) 99 درصد از بنده گرفته
که بررسی کنید همه جا به عنوان بهترین کولر و بی صدا ترین کولر شناخته شده (کولر لیانلی گالاهد 2 پرفورمنس مثلا نسخه 360 آرکتیک رو گاهی شاید یکی دو درجه بتونه با دمای پایین تر شکست بخوره)
همه AIO ها رادیات هاشون 27میله، سیلوراستون ها 28 میل، ایسوس فقط ریوجین 3 ش 30 میل شده، لیان لی گالاهد 2 پرفورمنسش 30 میل شده،
اما همه آرکتیک ها 38 میل هستن! هر چی ضخیم تر بهتره.
اما فن های 30 میل ضخیم 3000 دور لیان لیه چنان صدایی ایجاد میکنن که نمیشه کنار سیستم نشست حتی پمپش صدای زیادی تولید میکنه
درحالیکه کولر آرکتیک تو 100 درصد کاراییش هم تقریبا صداش نمیاد!
و کافیه فن هاش رو با نسخه مکس ساخته خودش عوض کنید تا باز با نویز کمتر لیان لی رو شکست بده (خودم به شخصه برا کسایی که نورپردازی مهم باشه نسخه ARGBش رو میگیرم، اما پشتش هم 3 تا دیگه نصب میکنم)
و برا کسی که مهم نباشه هر 6 تاش رو P12 یا P14 بسته به 360 یا 420 بودنش MAX میذارم که سی پی یو های 14900KS اورکلاکش شده بالای 6 گیگاهرتز با مصرف 400 وات رو میتونه خنک نگه داره!
که هیچ کولر دیگه ای نمیتونه، حتی ریوجین 3 مدل 360 ایسوس یا پروآرت 420ش که 25 میلیونه!!! حدود 300 وات ماکسیمم قدرت کولینگشون هست!
حسن دیگه ام اکس 6 اینه که چون توش هیچ نوع فلزی استفاده نشده (چون خیلی از سازندگان خمیرسیلیکون تو مدل های بالاشون از فلزاتی چون نقره (و حتی طلا) به خاطر قدرت انتقال حرارت بالاشون استفاده میکنن که رسانای برق هم هستن
و کافیه فقط یکم رو برد بریزه وقتی روشنه و باعث اتصال کوتاه و سوختن برد و پردازنده با هم شه (بعضا رم و گرافیک هم ممکنه بسوزن که به طراحی مادربرد و کیفیتش و تعبیه کردن مسایل مربوط به امنیت قطعات دیگه داره)
اما آرکتیک با فرمول خاص خودش بدون استفاده از هیچ فلزی و رسانای الکتریکی نبودن خمیرش تونسته خمیرهایی به این خوبی بسازه
که MX-6 بهرینشه که رتبه دوم تو خمیرای دنیاس
خمیر پرچمدارش میشه
بعد خمیر MX-4 که خمیر بالارده ش میشه
بعد خمیر MX-2 که خمیر میان رده ش میشه (خمیر پایین رده نداره)
قبلا MX-5 بهترینش بود اما به خاطر غلظت زیادش پیست کردنش سخت بود.
و با بهینه کردنش و قوی تر کردنش مدل 6 رو داد و دیگه 5 تولید نمیشه.
چون اختلاف قیمت تیوپ مثلا 4 گرمی MX-6 با MX-4 حدود 200 تومان هست،
ارزش نداره که MX-6 رو نگیرید
هرچند که MX-4 هم از خیلی از خمیر های تو دنیا، از جمله همه ی دیپ کول ها از مدل های Zش بگیر حتی Z10 تا EX750ش بهتره.
از همه خمیرای کولر مستر هم بهتره) اما MX-6 خب یه سر و گردن باز بهتره.
دقت کنید اگر ترمال پدی هم داره لپ تاپتون زیر هیت سینکاش اونا رو هم عوض کنید (اونا هم انواع و اقسام دارن، اما تو ایران خیلی دست آدم بسته س چون خیلی مدل های کمی ازش هست)
بیشتر ترمال پد های داخل ایران قدرت انتقال گرمایی فقط 2.0 M/KW ر. دارن . درحالیکه پد های مثلا آرکتیک نسخه های ساده ش 6.0؛ بعد 12، 14 حتنی تا 20 M/KW هم دارن!!
اینم اضافه کنم که اگه جای شما بودم زیر لپ تاپ رو نیمیبستم، قسمت های دیگه نامربوط رو یه جوری پوشش میدادم که نه چیزی بهشون بخوره نه روشون چیزی بریزه (که تو محفظه ای که گفتم امن هستن) فقط برای اینکه خیس هم نشن حتی یه درصد یه چیزی روشون میکشیدم
اما چرا
اینجوری به فن لپ تاپ مستقیم یک فن بزرگ وصل میکردم (دقت کنید نباید تو نهایت دور بذارید فن لپ تاپ رو چون فن بزرگه خودش کمک میکنه به چرخش بیشتر فن لپ تاپ که اورولت نکنه، البته خیلی از فن های لپ تاپ ها اورولت پروتکشن دارن، حتی تو این حالت میشه فنش رو قطع کرد
و زیر لپ تاپ رو کلا فن کار کرد مثلا سه تا 12 سانت (بستگی به اینکه اصلا کولد بذارید یا نه هم داره)
اما اینیکه میگم از کولپد اثرش بیشتره
به هیت پایپ لپ تاپ هیت سینک های مسی اضافه میکردم (با ترمال پد خیلی خوب یا ترمال پیست چسبی به هم میپچسبوندمشون
اینجوری قدرت هیت پایپ و هیت سینک لپ تاپ خیلی زیاد میشد
پیدا هم میشه نگران بودنش نباشید و توسط فن یا فن های بهتر و بیشتری هم خنک میشد
بحث امنیتیش میمونه که اونم میشه اوکی کرد، داخل محفظه هم امنیت زیادی داره (خود کولپد هم اگه بذارید (در این صورت لازم نیست کولپد خفنی باشه) میتونه صرفا حتی استند باشه برای محافظت)
To improve is to change. To perfect is to change often
Rking (06-09-24)
پیشنهاد میدم براش یک اتاقک درست کنید (خیلی آسونه و کم هزینه) تو سایز کوچیک (مثلا نیم متر در نیم متر در نیم متر
که جنس اتاقکش عایق طور باشه، این طلق مانند های ضخیم (حدود نیم سانت ضخامتشونه) گزینه خوبی هستن،
برای چهار ستون اتاقک هم خیلی چیزای ارزون هست که میشه استفاده کرد، میتوید اگه اره دارید 12 تیکه چوب با طول نیم متری و عرض مثلا دو سانت یعنی هر کدوم دو و نیم در دو و نیم (دلیل داره این دو نیم) در 50 ببرید یا بدید براتون ببرن
یا اگه همچین اتاقکی از قبل دارید (خیلیا دارن، فلزیش رو حتی) از همون استفاده کنید
فقط مشخصا یه سمتش باید قابیت دسترسی بده
که من خودم او این مواقع اون سمت رو زیپ میدوزم دورش (اگه بلد نیستید بدید بیرون براتون اون طرفش رو زیب بدوزن)
اما برای کولینگ:
مشخصا کولپد خب پیشنهاد میشه، اما خیلی دقت کنید تو خریدش
خیلی از افراد رو دیدم که این اشتباه رو کردن که بعد استفاده ازکولپد گفتن چرا حتی بد تر شده
چون دقت نکردن فن های لپ تاپشون دمنده س یا مکنده.
و اگه دمنده س، براش کولپد مکنده مثلا گرفتن که در خلاف جهت هم کار میکنن باعث حتی فشار به هر دو فن میشه و بد تر شدن قضیه.
که اکثر کولپد های بازار هم مکنده هستن
درحالیکه خیلی از لپ تاپ های تولید سالهای اخیر مخصوصا تو پایین رده تا برخی میان رده ها فن هاشون دمند
ه س
و گزینه های کمی تو کولپد ها هست که فن هاش دمنده باشه
یا این امکان باشه که جهت فن هاش رو عوض کرد (برخی کولپد ها هستن که میشه جای فن هاش یا دمنده/مکنده بودنش رو با برعکس کردنشون عوض کرد)
مثل یکی از مدل های کولر مستر که دو فن و سه فنه داره (سایز خود مدل دو فنه کوچیکتره برا لپ تاپ های کوچیکتر)
که میشه فن هاش رو کم و زیاد کرد، جاشون عوض کرد (که خیلی خوبه چون لپ تاپ ها بسته به طراحی شیارهایی که برای عبور هوا دارن جاشون فرق میکنه و با این کولپد میشه تو اون قسمت تعبیه ش کرد) همچنین برش گردوند فن رو تا دمنده شه به جا مکنده)
پس کولپدی که میگیرید به نوع دمنده/مکنده بودنش بسته به نوع فن های لپ تاپتون دقت کنید
حتما از برندای معتبر بگیرید مثل کولر مستر یا دیپ کول
مخصوصا مدل های بدنه فلزی (حتی اگه بدنه لپ تاپ پلاستیکی باشه باز کولپد فلزی بهتره چون گرما رو زودتر به خودش میگیره، مثل مد x8 دیپ کول)
چهاز فنه، باز مثل x6 یا x8 دیپ کول
ترجیحا فن هاش بزرگ باشن و امکان تغییر سرعتشون باشه
وقتی که گرفتیدش مشخصا قسمت پایین سازه میذارید (داخل جایی که تعبیه کردید که مثال زدم چجوری بسازید با کمترین هزینه)
اون قسمت زیر سازه رو بستگی داره که روی چی گذاشته باشید، آیا زیرش سنگه، فرشه ...
چیزی که گرد و خاک جمع کنه نباشه (مثل سنگ کف حیاط)
یا پرز داشته باشه مثل فرش)
ترجیحا چوب یا پلاستیک باشه، با کمی فاصله از زمین (مثلا یه پایه چوبی در نظر بگیرید که این سازه روش واسته، و اون پایه چوبیه از زمین حداقل 20 سانت فاصله داشته باشه)
که اندازه ای باشه که بتونه هوا رو به اندازه کافی از زیر هم بکشه، هم اونقد به کف نزدیک نباشه که گرد و خاک رو زیاد بکشه (هرچند باز میکشه و تمیز کاری هر چن وقت یک بار میخواد اما با روشی که میگم خیلی آسونه تمیز کاریش)
لایه زیرین رو طلق های منعطف ضحیم هایی که گفتم، اون قسمتی که فن های کولپد قرار میگیره رو ببرید و از این توری های فلزی استفاده کنید (مدل ریزش که هیچ پشه یا مگس یا موجود کوچیکی حتی ازش رد نمیشه)
اما هوا میتونه رد شه (البته نه به کل سازه (وگرنه ساخت سازه بیهوده میشه)
تریجیحا تا جای ممکن اون قسمت دقیقا به خود جای فن ها محدود بشه، اگه مثلا از پایین حتی یک جای ورودی داره (چون برخی کولپد های چن فن ممکنه بالاشون 4 تا فن حتی باشه اما از پایین یک جای ورودی هوا باشه)
همون قسمت رو فقط ببرید اما با توری فلزی بپوشونید و توری رو به طلق از چهار طرف بچسبونید
میتونید با پونز اینا هم اینکارو بکنید (اما با تعداد کافی که مطمعن باشه)
اما جوری که بشه بعد یکی دوماه خواستید توری رو بشورید راحت باشه براتون درآوردن و باز چسبوندنش
حتما دو تا درست کنید که موقع شستن و خشک شن اولی دومی رو نصب کنید
بعد میرسیم به قسمت اصلی تر
یک بخش تو سمت راست میخوایم برای نصب فن برای ورود هوا، یک بخش مقابلش دقیقا برای خروج هوا
حالا میتونه این قسمت هر کدوم یک یا دو فن مثلا 20 سانتی باشن، یا 12 سانتی، یا 8 سانتی مثلا
بستگی داره برقشون رو هم چجوری بخواید تامین کنید.
البته برای این که وزن فن ها رو بتونه تحمل کنه سازه، میشه تو گوشه ها کار گذاشتشون
برای مثال چهار گوشه هر طرف هست که دو طرفش چوب یا فلز خود سازه س
پس برای مثال میشه سمت راست دو تا پایین تو دو طرفش،
دو تا بالا تو دو طرفش نصب کرد
و دقیقا مقابلش تو سمت چپ هم همینطور
فقط راستیها ورودی هستن
چپی ها خروجی
فن های بزرگتر تو گردش یکسان استاتیک پرشر کمتری دارن (که به درد شما نمیخوره)
اما ایر فلو (پرتاپ باد) بیشتر (که برا شما مهمه)
اگر بخواید برقشون رو با 220 وات تامین کنید فن هایی هستن تو سایز های، 8، 12، 14، 20، 25 ، ضخیم (که استاتیک پرشر رو بالا میبره پرتاپ باد رو هم همینطور اما سازه شما توانایی نگه داری فن های سنگین تو اون تعداد رو نداره
مگر اینکه اون چوب هایی که گفتم به جای 2.5ر 2.5 مثلا 5 در 5 بگیرید!
چون فن های نرمال عرضشون 2.5 هست گفتم چوب ها رو هم دو نیم بگیرید. فن های اسلیم 1.5 هستن. فن های ضخیم 2.7 هست 3.0 هست ، صنعتی ها 4.0 تا 5.0 هم دارن!!!
که صدای وحشتناکی البته تولید میکنن 220 ولتیاش
پیشنهادم اینه اگه پاور دست دوم دارید از اون برق بگیرید، از این فن های معمولی بخرید (میتونید بهشون دیمر هم وصل کنید اگه میخواید که تو تابستون مخصوصا ظهر ها مثلا سرعتشون رو بیشتر کنید و زمستون ها برعکس کمتر)
12 سانتی هاش رو، قیمت خیلی خوبی هم دارن، میتونید چهار تا رو توی چهار گوشه نصب کنید
یا میتونید چهار تا رو کنار هم بذارید (در این صورت پیشنهاد میشه ارتفاع سازه رو هم کمی کمتر کنید و به جای 50 سانت مثلا 40 سانت باشه ارتفاعش)
میشه 48 سانت 4 تاش کنار هم که با طول 50 که گفتم اوکیه،
4 تا هم سمت دیگه
قطعا میشه حتی دو طبقه ش کرد 8 تا هر طرف
بستگی به شما داره دیگه
قطعا 8 تا خیلی پرتاپ بادش بیشتر خواهد بود
البته اضافه کنم خودتون در جریانید فن داریم تا فن
برای مثال فن هایی تو بازار از برندایی مثل نوکتوا پیدا میکنید که حتی پسوند های اینداستریال رو یدک میکشن و برای کارکردن24 ساعته با سرعت بالا و صدای کم بهینه شدن اما بسیار هم گرون هستن
و حتی برخی مدل ها یک فن تنها چن میلیون تومان هست.
اما بالا ارزش ترین فن برند از شرکت خوشنام سیلوراستون هست مدل Air blazer 120R که تو بازار ایران مشکیش خیلی وقته نیست (اما چون کولر های خیلی خوبی هم داره خودم به شخصه کولر های بادی و آبیش رو میخریدم که این فن ها رو
مشکیش رو به دست بیارم (روی کولره فن های مناسب دیگه ای که ازش زیاد هست مینداختم)
تا بعدا که دیگه وارد کننده ش شدم.
فن های 12 سانتی استاندارد (25 میل) بالانسد (نه برای ایرفلو نه برای استاتیک پرشر اپتیمایز نشده باشن چون این دو در تضاد هم هستن
ایر پرشر بالا برای وقتیه که قرار باشه باد رو از میان موانع مثل رادیات یا هیت سینک عبور بدن
که لازمه ش پره های بیشتر با زاویه بیشتر (نزدیک تر به 90 درجه ) حتی تا جایی که هنگام ثابت بودن نشه اون ور فن رو دید (مثلا به کارتای آکر 770 اینتل (مدل ساخت خود اینتل) نگاه کنید که 13 پره هستن و اون ورشون دیده نمیشه، بسیار برای استاتیک پرشر مناسبه)
برای ایر فلو پره های کمتر با زاویه کمتر (حتی تا جایی که خیلی خوباشون از رو به رو تو حالت کار نکردن فن هم خود پره ها به زور دیده میشن)
تو مدل های بالانس (که اکثر فن های برند ها که تو پک ها هستن یا حتی جدا تو بازار ایران، تو کیسهاشون میبینید از این مدل هستن
بنده به شخصه برای مشتریام برا همین فن های کیس هاشون رو (حتی کیس های چند ده میلیونی) رو که بالانس هستن با فن های های ایرفلو عوض میکنم
فن های کولرشون رو چه بادی چه گازی چه آبی با های استاتیک پرشر)
مقدار پرتاپ باد فن های برند عادی دور و بر 30CFM تا 60 هست (25 هم دیدم تو فن های برندای معروف)
اما این عدد برای این فن سیلوراستون عدد بینظیر 94 CFM هست که معمولا تو فن های 14 سانتی خیلی خوب دیده میشه یا فن های 20 سانتی حتی
مقدار استاتیک پرشر فن های بالانسد هم معمولا 1.5MM/H2O تا 2.5MM/H2O هست. اما تو این فن سیلوراستون با اینکه نسخه بالانسد هست! (یعنی ادعایی برای های ایر فلو یا های استاتیک پرشر هم نداره)
عدد عالی 3.53 هست! (البته تو فن های مخصوص ایر پرشر خیلی گرون قیمت داریم مدل هایی با 4.5 هم ، اما خب پول یه فن بدون نورپردازیش از پول یک پک فن سه تایی سیلوراستون با هاب PWM و هاب ARGB بیشتره تازه
شما میتونید به جای4 تا فن 12، مثلا سه تا 14 هم بگذارید کاراییشون تقریبا یکی میشه،
اما فن های 14 کمیاب تر و گرونتر هم هست.
فن سیلوراستون ایربلیزر سفیده تو ایران حدود 850 هست (با توجه به قدرت عالیش قیمتش خیلی خوبه)
چون فن های خیلی ضعیف تر رو پک های سه تاییشون رو 2 تا 3 تومن میفروشن،
دلیل اینکه چرا بنده کولر میخریدم به جا فن ها فقط رنگ مشکیشون نبود
بلکه کولر بی نظیر سیلوراستون هایدروگن 120دی ای آر جی دوال تاور 6 هیت پاپ دو گانه 6 میل ضخامت (کارایی مثل دیپ کول آک 620، ترمال رایت پیرلس اساسین 120) و فقط چن درجه ضعیف تر از کولر های خیلی گرونتر دیپ کول اساسین 4 و نوکتوا دی 15 (بیشتر از دو برابر قیمتش رو دارن تازه نوکتوا رو بردای استریکس و ماکسیموس ایسوس نمیشه نصب کرد مگر تیکه از هیت سینک رو برید یا از کولر رو! منظورم ایسوس جدیداس که هیت سینکاشون بزرگتر شده نه قدیمیاش که میشه)
با 2.5 این کولر رو میگرفتم، دو تا از این فن روش بود، که جدا باید 1.5 بهش میدادم عملا برام یک کولر بادی خیلی قوی (در حد یک AIO 240 خوبه کاراییش) میفتاد یک میلیون فقط!!
یا کولر AIOش PF360 که الان 5 تومنه (من 3 تومن هم قدیم خریدمش) که خیلی هم کولر خوبیه (حتی از کولر های ده تومنی رقباش قویتره) اصلا با کولر های 5 تومنی دیگه مقایسه ش نکنید.
روش 3 تا از این فن داشت، یعنی نصف پول AIO عملا پول سه فن بود اگه جدا میخریدم، یک AIO عالی میفتاد برام 2 و نیم!
و چون بنده سیستم هم میبندم هم برای خودم هم مشتری به صرفه میفتاد همیشه چون فن هاش رو که نیاز خاصی براشون بود که جدا
کولر های قوی با قیمت خیلی مناسب دستم هست (فن هایی که مناسب کولر ها باشه دارم تعداد از برندای دیگه مثل MSI (تعداد بالا که قیمت خیلی مناسب دراومده برام)
یا ترمال رایت (حیف تو ایران نیست، خودم میارم البته منظورم وارد کننده عمده نداره) که فن هاش خیلی قیمتاش عالیه در کنار کیفیت خوبشون
شما حتی اگه فن 12 سانتی 80 تومنی مولکس هم بگیرید دو تا ردیف 4 تایی یه سمت، دو تا ردیف اون یکی سمت میشه 16 تا (دو ردیفه یا هشت تا تک ردیفه)
با یک و نیم میتونید 16 تا فن و 16 تا محافظ فن (حتما بگیرید) رو اوکی کنید.
محافظ فن ها همونایی رو میگم که روی فن نصب میشن و فلزی هستن و از رفتن و کابل و وسایل به فن جلوگیری میکنن
مخصوصا که شما چون نیازه جلوی فن توری فلزی هم بکشید
این محافظ ها اه نباشن خود توری رو میکشن تو و پره ها گیر میکنن!
توری ها باز برای اینکه حشرات توش نیارن و حتی گرد و خاک رو تا حد زیادی جلوشون رو بگیره و خیلی راحت تره تمیر کردنش چون قابل شست و شو هم هست
اگر پاور دست دوم ندارید تو بازار و اینترنت پره (همون پاور هایی که الکی روشون 500 وات اینا زدن اما تو واقعیت 220 وات هستن) با چن صد تومن میشه خرید (از 200 تومنن هست به بالا)
فن ها هم از مدلی بگیرید که مولکسش مادگی نری باشه و یه نری که توش میره یه مادگی پشتش میده که بشه دیزی چین چهار تاش رو به یه مولکس وصل کرد
چهارتای بالاش رو به یکی دیگه
همین طور دو تا چهار تای اون یکی سمت رو
اگر هم بخواید دیمر وصل کنید که داستانش جداست
از این جهت پیشنهاد دو ردئفه دادم چون فن های عادی میگیرید که سرعتشون غیر قابل کنترل هست تو حالت عادی و پرتاپ بادیشون خیلی نیست، با تعداد بیشتر جبران شه
مخصوصا که تو تابستون هوایی هم که توش میره هوای خنک نیست چون بیرون گذاشتید (کاش میشد که جایی تعبیه کنید براش که قسمت ورودی هواش از هوای خنک داخل خونه باشه )
حداقل اگه هوا خنک نیست جابه جاییش زیاد باشه
چرا اون سیلوراستون رو مثال زدم، اون جوری چهار تا هر طرف کافیه، ارتفاع رو باز هم میشه کم تر کرد (حتی تا 30 سانت) ، چون اونا رو میشه کنترل کرد چون PWM هستن (و کلی دیمر آماده PWM تو بازار هم هست)
و اونقدری قدرتشون بالا هست که سه تاشون کار 8 تای عادیا رو بکنه، چهارتاش که چه بهتر
اما خب مثلا 4 تا ورودی 4 تا خروجیش هم ارزون درنمیاد چندان
البته فن های MSI هم موجوده اگه تعداد بخواید 550 اونم PWM هست و نورپردازی ARGB داره
یا فن های کولر مستر رو تعداد 500 با نورپردازی RGB 4 پین که برای شما مهم نیست اصلا)
To improve is to change. To perfect is to change often
Rking (06-09-24)
اما باز هم به پیشنهاد اینکه یک سرور اچ پی یا دل جداگونه که خیلی قیمتاشون مناسبه تهیه کنید فکر کنید.
نوع کابریتون رو بگید تا سرور مناسب با قیمتش رو پیشنهاد بدم
مشحصات لپ تاپ فعلیتون رو بنویسید لطفا
To improve is to change. To perfect is to change often
Rking (06-09-24)
سلام مهندسبرای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط XFXForce برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
ممنون از توضیحات کاملتون.
لپتاپ lenovo e530 thinkpad هست.
لپتاپ داخل رک فلزی مخصوص دوربین هست و سینی زیرش رو برش دادیم و یه فن 12 سانت دور بالا نصب کردم. و اینکه درب زیر لپتاپ رو هم برداشتم و بطور ویژه ای دما اومد پایین.
نصب هیت سینک روی هیت پایپ ها مد نظرمه و فکر میکنم تنها کار قابل انجام باشه در این شرایط. لطفا در این زمینه راهنمایی کنید که دقیقا چیا باید بگیرم و لینک های سفارشش رو بدید ترجیحا از دیجی باشه بهتره یا یه جای معتبر مورد تائید خودتون.
ممنون.
XFXForce (06-09-24)
اگر امکانش هست بالای سینی هم یک فن خروجی بذاید خیلی خوب میشه.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط Rking برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
اگر امکانش هست ت هر سینی زیری و رویی بازم فن نصب کرد خب پیشنهاد میشه اینم (حتی در این صورت میشد اگر هزینه بالایی برای فن دور بالا کردید (چون فن های خوب دور بالا قیمت پایینی ندارن) چن تا عادی گرفت )
فن 220 ولت گرفتید یا 12 ولتی؟ برقش از پاور گرفته میشه یا مستقیم؟
یعنی پایین وبالا هر کدوم دو تا یه سه تا بسته به جایی که داره.
یکی دیگه تعویض ترمل پیست با مدل بهتره ، از اون بهتر تعویضش با لیکویید متاله اما چون فرد این کاره میخواد شما اصلا سراغش نرید صرفا گفتم بدونید.
منظور از نصب هیت سینک روی هیت پایپ ها رو متوجه نشدم.
هیت سینک رو روی چیپ ها نصب میکنن نه روی هیت پایپ ها.
اگه بنا باشه درب پایین لپ تاپ باز باشه خب میشه کلا به سی پی یوش مثلا کولر بزرگی نصب کرد.
میتونید یک کولر بادی مناسب بگیرید (چهار هیت پایپه مناسبه ، نیاز نیست دوال تاور باشه چون سی پی یو های لپ تاپی اصلا اونقد داغ نمیکنن)
حالا به دو نوع میشه نصبش کرد، هم مستقیم روی خود سی پی یو هست (که در این صورت باید به دو چیز دقت داشت)
آیا از مدل هایی هست که سی پی یوشون IHS دارن یا نه، برخی مدل ها سی پی یو های لپ تاپشون دارای IHS هستن و حتی دارای سوکت و قابل تغییر
بیشتریا بدون IHS
برای ماکسیسمم خنککنندگی بهتره نداشته باشه و کولر مستقیم وصل شه اما IHS
خوبیش اینه از پردازنه محافظت میکنه چون اگر هنگام انصال کولر بعد از زدن ترمال پیست اگر فشار بیش از حدی بیاد میونه IHS آسیب ببینه
افراد حرفه ای خب برای این نوع کولر ها براکت طراحی و با پرینتر سه بعدی چاپ میکنن برا اون لپ تاپ
اما شما اگر میخواید به روی اون بخش خنک کننده روی بلاک این کولر جدا رو وصل کنید باید دقت کنید تا جای ممکن به هم محکم بشن با فشار (خیلیا دیدم از چندین بست کمری برا این کار استفاده میکنن اما پیشنهاد بنده اینه که بد این که بین اون بخش و زیر بلاک کولر خمیر سیلیکون خیلی مرغوب زده شده
کولر به اون بخش لپ تاپ (که مشخصا قبلش بازش کردید از رو لپ تاپ) اتصال داده بشه
باید جوش بخوره جنس بلاک کولر ها که مسی هست
جنس خود هیت پایپ و بلاک کولر لپ تاپ ها هم مس هست اگه روش روکش یا هر چیزی از آلومینیم بود یه اون نمیشه مس رو جوش داد (یعنی مس به آلومینیم رو)
اما برای گرفتن بیشترین و بهترین نتیجه خودش رو مستقیم نصب کنید روش
البته تو این حالت اگه برعکس بود وای مبستاد روش ، هرچند بازم فشار کافی نداشت (تو این جا کولر های دوال تاور بزرگ و سنگین به کار میان چون باوزن بعضا یک کیلو و خورده ایشون خودشون به تنهایی فشار مورد نیاز رو توسط وزنشون بهپردازنده ش میارن
و فقط باید یه جوری ثابتش کرد اونجا
تصویر رو مشخصا باید با خروجی تو مانیور دیگه گرفت
اما اگر حتما باید برعکس بمونه و کولر به سمت زمین باشه، باید یک راهکاری ایجاد کرد که کولر به پردازنده یه مقدار فشار رو بیاره)
To improve is to change. To perfect is to change often
Rking (07-09-24)
|
فن ها ۱۲ ولت هستند و پاور آمپر بالای دوربین ها داره تامینشون میکنه.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط XFXForce برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
خمیر سیلیکون برند Cooler Master مدل MasterGel Pro v2 استفاده کردم که نسبت به خمیر های عادی اثر بیشتری گذاشت.
این لیکوئید متال هم برام چیز جدید و جالبی بود و دارم در موردش تحقیق میکنم. من برنامه نویس و سیستم ادمین هستم اونقدرا هم مبتدی نیستیم برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید فقط تو بخش سخت افزار خیلی قوی نیستم.
در مورد اون سوالتون هم، بجای راه حلی که دادی و خیلی کار میبره و جای بیشتری هم نیاز داره، هیت سینک های کوچیکی سفارش دادم که در حد یه ناخن هستن اینارو ردیفی با چسب سیلیکون میچسبونم روی هیت پایپ ها و زیرش هم یک فن دور بالا تعبیه شده و اساسی جیگرش رو خنک میکنه. (دیدی اونقدرا هم تازه کار نیستم برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید )
دوتا فن گردن کلفت بالای ۲۰۰۰ rpm هم سفارش دادم که حالت دمنده باشن علاوه بر همه ی فن های دیگه.
یه دونه فن گردن کلفت هم بالای رک هست که مکنده هست.
یه دوربین مدار بسته هم هست که اونم دوتا فن بدرد بخور سایز کوچیک گرفتم که داخلش تعبیه کنم. یکیش دمنده و یکیش مکنده باشه که air flow خوبی ایجاد بشه..
فکر کنم دیگه کافی باشه همینا.
بازم اگر ایده ای داشتی حتما بهم بگو داداش.
دمت گرم.
آخرین ویرایش توسط Rking در تاریخ 07-09-24 انجام شده است
XFXForce (13-09-24)
جدیدا خمیر سیلیکون کولر مستر میکر با انتقال حرارت11 وات رو لپتاپ نصب کردم با خمیر قبلی که هالنزیه و5 وات بود تاثیر محسوسی ندیدم...
1 کاربر در حال مشاهده این موضوع. (0 عضو و 1 میهمان)
Bookmarks