با عرض پوزش مهم ترین قسمت را یادم رفت که توضیح بدهمبرای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط red_waves برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
چرا از MOSFET استفاده می کنیم ؟
همانطور که می دانید ترانزیستور یک قطعه الکترونیکی هست و ترانزیستورهای MOSFET خیلی در الکترونیک آنالوگ کاربرد ندارد ولی در الکترونیک دیجیتال به شدت مورد استفاده می شود
همانطور که مطلع هستید الکترونیک دیجیتال معنایی جز خاموش و روشن ندارند درست مثل یک کلید در فرکانس های بالا نیازمند یک کلید هستیم که توانایی این را داشته باشد که در ثانیه حداقل بیش از یک میلیون بار خاموش و روشن گردد تنها کلیدهای الکترونیکی این امکان را فراهم می کنند
ترانزیستورهای MOSFET بخاطر سرعت بالا ، مصرف بسیار بسیار اندک و قیمت پایین بهترین انتخاب برای اینگونه کلید ها هستند
ترانزیستورهای MOSFET دارای 3 ناحیه کاری هستند که با ولتاژی دهی به پایه گیت نسبت دوتای دیگر می توان ناحیه کاری آن ها را مشخص نمود این ناحیه ها برای ترانزیستور MOSFET عبارتند از
اشباع یا فعال
خطی یا تریودیک
قطع
در ناحیه قطع ترانزیستور مانند یک کلید خاموش عمل می کند
ناحیه خطی یا تریودیک ناحیه ای است ترانزیستور مانند یک مقاومت متغیر با ولتاژ پایه گیت کار می کند این ناحیه در الکترونیک دیجیتال به شدت منفور است چرا که در این ناحیه تلفات انرژی و تولید حرارت داریم
ناحیه اشباع مانند این این است که کلید را وصل کرده ایم اتصال بین بین دو پایه دیگر بر قرار است
در دنیای دیجیتال ما علاقمند هستیم که ترانزیستور ما بین دو ناحیه قطع و اشباع تغییر وضعیت دهد (کلید خاموش-روشن ) ولی متاسفانه ناحیه خطی بین این دو ناحیه قرار دارد و ناچارا باید از این ناحیه عبور کنیم
عبور از ناحیه خطی باعث ایجادحرارت می شود که این زیاد برای ما مطلوب نیست در تکنولوژی های جدید سعی بر آن است که ترانزیستور را بگونه ای طراحی کنند که ناحیه خطی کوچکتری داشته باشد







پاسخ با نقل قول

Bookmarks