سلامی مجدد
یه نکته اینکه برای بازی های استراتژیک مثل civilization vi ، درسته که تقریبا هر چی پردازنده ، تعداد هسته هاش بیشتر باشه (و همینطور فرکانس اش) ، فریم بیشتری میده (البته به کارت گرافیک هم بستگی داره که قدرتش هم کافی باشه که اون مقدار فریم را رندر کنه) اما دقت هم کنید که این بازی ها ، فریم بسیار بالایی میدن .
فرضا پردازنده ی 12400 (دسکتاپ) ، توی civilization vi ، بصورت میانگین در FHD در تنظیمات Ultra با کارت 3080 (دسکتاپ)، حدود 211 فریم میده :
Intel Core i5-12400F Review - The AMD Challenger - Game Tests 1080p / RTX 3080 | TechPowerUp
پردازنده ی 6700K نزدیک به 150 فریم .
پردازنده ی 12600H (لپتاپ) ، از 12400 هم طبق آمار که البته شاید دقیق نباشه ، قویتر هست (چه در تک یا چند هسته ای) . یا حتی 5800H هم حداقل در چند هسته ای ، عملکردی بسیار نزدیک به 12400 داره مخصوصا که در این نوع بازی ها به تعداد هسته هم وابسته هست .
مشکل اینجاست که اگه سیستمی (چه پردازنده یا گرافیک) انتخاب کنید که میزان فریم ریت اش بیشتر از فریم ریت مانیتورتون بره ، اولا دردسرهای sync کردن وجود داره (یا screen teering خواهید داشت و یا در نسخه های رایگان تکنولوژی های کارت گرافیک که این مشکل را حل کنه ، تاخیر و لگ خواهید داشت و یا در نسخه های غیر رایگانش ، هزینه ی اضافی تر خواهید داشت) و همچنین اینکه اون مقدار فریمِ اضافی ، به کارتون نمیاد و هزینه ی اضافی هست در واقع (هزینه ی اضافی تر هم باید برای نسخه ی غیر رایگان در کارت گرافیک که گفتم ، برای اینکه اون دردسرها را در همگام کردن شون نداشته باشید ، باید کنید) .
Bookmarks