پاسخ: ساخت سیستمهای خنک کننده Water Cooling - TEC
نقل قول:
سلام :
آقا مجيد گل ؛ ما داريم پيش شما درس پس مي ديم ... هرچي بلديم رو از شما ياد گرفتيم ...
يعني مقدار کم پوليش برداريد و با پنبه سطح رو پوليش بکشيد و هر زمان حس کرديد ديگه پوليشي روي سطح فلز نمونده باز کمي خمير پوليش بزنيد ... همين کار رو تا آخر انجام بديد که حس کنيد سطح خيلي صاف شده .
درسته ؛ پوليش شبيه خمير نون هست ولي خيلي شل هست و چسبندگي خمير رو نداره ...
اگر مقدار زيادي پوليش رو روي سطح فلز بريزيد ، مثل اين مي شه که روي يک قاشق برنج يک قاشق ماست بريزيد و بخاطر اين که در مواد تشکيل دهنده پوليش ، روغن هم هست کار مثل آش شعله مي شه !
کم کم خمير پوليش بزنيد تا روي کار تسلط داشته باشيد و خمير هم اصراف نشه .
نمي دونم تونستم منظورم رو برسونم يا نه ؟
برو بابا از این حرفا نزن ما هنوز خودمون چهار تا درس رو افتادیم ................:1. (38):
:11():من همیشه گفتم کسی که تجربه شخصی شو تو سایت می گذاره تا همه استفاده کنند ارزش داره احسنت بر شما نوید جان :11():
واگر نه این که من هی در مورد تئوری یه چیز هی توضیح بدم و حرفهای تکرارای بزنم که فایده ای نداره :
:11():هنر ؛ در توضیح عملی و انتقال تجربه شخصی در این سایت به یکدیگر است :11():
باز از تو ضیحات گران بها و راهنمایی هاتون ممنونم من دارم یه آلمینیوم رو با این روش که شما گفتید سمباده میزنم
خیلی عالی شده فقط مونده پولیش کاریش که توضیح کامل دادین ! ایشالا عکس می گیرم می ذارم
فقط یه سوال :
1.می خواستم در مورد شماره ای که پشت سمباده حک شده اصلاتی بهم بدین مثلا برای من زده (P180 ) یعنی چی؟
2.سمباده پوساب دونه درشته یا ریز ؟ شماره اش به مدل P چه عددی میشه ؟
قربانت مجید :give_rose:
پاسخ: ساخت سیستمهای خنک کننده Water Cooling - TEC
سلام :
چوب کاري نکن ...
مدلش P220 هست و رنگش تو همه مارک ها هميشه آبي است .
راستش رو بخوايي من فقط سنباده خريدن مدل رو مي بينم و مي خرم و اطلاعاتي راجع به
مدل هاي مختلف و علامت ها شون ندارم .
امروز همين هايپر خودم رو باز کردم و آينه شده بستمش !
قبل از عمل : 29 درجه
بعد از عمل : 24 درجه !
يعني 5 درجه بين صيقلي بودن و سطح معمولي اختلاف دما ايجاد شد !
الان دارم عشق دنيا رو مي کنم و خدا رو شاکرم که حداقل ضد حال نخوردم .
تازه فن رو اشتباه هم بستم ! حواسم نبود لوله ها جلوي فن نيافتاد و الان لوله ها بغل فن ها هستند ...
فکر کنم اگر بيان جلوي فن دما بشه 20 تا 22 درجه !
مجيد جان ما خيلي نوکرتيم ...
پاسخ: ساخت سیستمهای خنک کننده Water Cooling - TEC
سلام
یک مشکلی دارم که امیدوارم بتونم راهنمایی بگیرم از اساتید
من یک TEC خریدم و یک واترکولینگ هم درست کردم با 2 بلاک واتر
TeC رو روی پردازنده با خمیر سیلیکون قرار دادم و روی TEC رو هم بلاک واتر رو گذاشتم روی چیپ مادربرد هم بلاک واتر دیگه رو گذاشتم وقتی سیستم رو روشن کردم اول سیستم بالا آمد خواستم داخل ستاپ بشم هنگ کرد رستارت که کردم دیگه سیستم بالا نیامد باتری بایوس رو هم چند بار خالی کردم اما دیگه کلاً بالا نیامد وقتی بدون هت سینکها مین رو تست میکنم چیپ مادربرد خیلی دمای بالایی میگیره اما پردازنده اصلاً گرم هم نمیشه
به نظر مادربرد به رحمت الهی رفته باشه باز هم اگر شما نظر دیگه ای دارید بهم بگید شاید بتونم کاریش بکنم
مادربرد Asus A8N5X
پردازنده Athlon 64bit 3200
و برای TeC از یک پاور جداگانه استفاده کردم
پاسخ: ساخت سیستمهای خنک کننده Water Cooling - TEC
نقل قول:
سلام
یک مشکلی دارم که امیدوارم بتونم راهنمایی بگیرم از اساتید
من یک TEC خریدم و یک واترکولینگ هم درست کردم با 2 بلاک واتر
TeC رو روی پردازنده با خمیر سیلیکون قرار دادم و روی TEC رو هم بلاک واتر رو گذاشتم روی چیپ مادربرد هم بلاک واتر دیگه رو گذاشتم وقتی سیستم رو روشن کردم اول سیستم بالا آمد خواستم داخل ستاپ بشم هنگ کرد رستارت که کردم دیگه سیستم بالا نیامد باتری بایوس رو هم چند بار خالی کردم اما دیگه کلاً بالا نیامد وقتی بدون هت سینکها مین رو تست میکنم چیپ مادربرد خیلی دمای بالایی میگیره اما پردازنده اصلاً گرم هم نمیشه
به نظر مادربرد به رحمت الهی رفته باشه باز هم اگر شما نظر دیگه ای دارید بهم بگید شاید بتونم کاریش بکنم
مادربرد Asus A8N5X
پردازنده Athlon 64bit 3200
و برای TeC از یک پاور جداگانه استفاده کردم
کاش قبل از شروع این کار با ما در میان می گذاشتین تا توصیه های تکراری رو دوباره بیان کنیم ::1. (38):
1.عزیز من که بارها گفتم شما باید قبل از هر کاری دما رو با ترمومتر اندازه بگیرید ببینید دمای TEC (طرف سرد چقدره بعد بذارید رو CPU ) یعنی سنسور ترمومتر قبل از روشن کردن باید در زیر کنار طرف سرد TEc نصب شده باشه بعد دکمه پاور TEC رو بزنید تا شروع به پایین آمدن دما کرد بلافاصله سیستم رو روشن کنید )
(دوستان هرآزمایشی نیاز به وسیله اندازه گیری داره ، این کار هم نیاز به یک ترمومتر برای مانیتورینگ هر لحظه دما داره چون سنسور مادربرد مثل سنسور ترمومتر تغییرات دما رو سریع انتقال نمیده همین یکصدم ثانیه تاخیر قطعه گرون قیمت شما می سوزه پس بهتر 25 تا 30 تومن خرج کنیم یک ترمومتر دیجیتالی بخریم )
2.عزیز شما مادربرد رو با ابر یا فوم مخصوص (سیاه رنگه)عایق بندی کردین ؟ (اطراف CPU و چیپ شمالی تا در صورت عمل میعان یا شبنم رطوبت به بورد مین نفوز نکنه ؟) اصلا هیچ قطره ابی تولید نشد؟
3.بعد شما چرا هیت سینک رو کندین از روی مادربرد سیستم رو برای تست روشن کردین ؟در صورتی که می گید واتر روش نبوده ؟یابوده میگید خیلی داغ می شد چیپ اصلی خب این نشون دهنده ضعف خنک کننده واتر بلاک هستش البته چیپ های nForce4 به شدت داغ می کنند
یه عکس از واتر بلاک ها تون بزارید ......
4.قبلا این واتر بلاک هارو تست کردین دما چقدر بوده روی چیپ اصلی مین برد و CPU یا یکباره باTEC تست کردین عزیز ؟
در آخر هم برای تست اگر کارت گرافیکتون فن داره ببینید وقتی مین رو روشن می کنید فن کارت شروع به گردش می کنه و صدای چه بوقی رو می شنوید بلند کوتاه دو تا بوق پشت سر هم.....لطفا تست گفته شده را با هیت سینک مادربرد و فن اصلی مین برد امتحان کنید.:1. (26):
پاسخ: ساخت سیستمهای خنک کننده Water Cooling - TEC
نقل قول:
کاش قبل از شروع این کار با ما در میان می گذاشتین تا توصیه های تکراری رو دوباره بیان کنیم ::1. (38):
1.عزیز من که بارها گفتم شما باید قبل از هر کاری دما رو با
ترمومتر اندازه بگیرید ببینید دمای TEC (طرف سرد چقدره بعد بذارید رو CPU ) یعنی سنسور ترمومتر قبل از روشن کردن باید در زیر کنار طرف سرد TEc نصب شده باشه بعد دکمه پاور TEC رو بزنید تا شروع به پایین آمدن دما کرد بلافاصله سیستم رو روشن کنید )
(دوستان هرآزمایشی نیاز به وسیله اندازه گیری داره ، این کار هم نیاز به یک ترمومتر برای مانیتورینگ هر لحظه دما داره چون سنسور مادربرد مثل سنسور ترمومتر تغییرات دما رو سریع انتقال نمیده همین یکصدم ثانیه تاخیر قطعه گرون قیمت شما می سوزه پس بهتر 25 تا 30 تومن خرج کنیم یک ترمومتر دیجیتالی بخریم )
2.عزیز شما مادربرد رو با ابر یا فوم مخصوص (سیاه رنگه)
عایق بندی کردین ؟ (اطراف CPU و چیپ شمالی تا در صورت عمل میعان یا شبنم رطوبت به بورد مین نفوز نکنه ؟) اصلا هیچ قطره ابی تولید نشد؟
3.بعد شما چرا هیت سینک رو کندین از روی مادربرد سیستم رو برای تست روشن کردین ؟در صورتی که می گید واتر روش نبوده ؟یابوده میگید خیلی داغ می شد چیپ اصلی خب این نشون دهنده ضعف خنک کننده واتر بلاک هستش البته چیپ های nForce4 به شدت داغ می کنند
یه عکس از واتر بلاک ها تون بزارید ......
4.قبلا این واتر بلاک هارو تست کردین
دما چقدر بوده روی چیپ اصلی مین برد و CPU یا یکباره باTEC تست کردین عزیز ؟
در آخر هم برای تست اگر کارت گرافیکتون فن داره ببینید وقتی مین رو روشن می کنید فن کارت شروع به گردش می کنه و صدای چه بوقی رو می شنوید بلند کوتاه دو تا بوق پشت سر هم.....لطفا تست گفته شده را با هیت سینک مادربرد و فن اصلی مین برد امتحان کنید.:1. (26):
من ترمومتر تهیه کردم با سنسور SMT 160 ولی اون کاری که شما گفتی رو نمیدونستم باید انجام بدم که TEC رو روشن کنم بعد که سرد شد سیستم رو راه بندازم
من اصلاً به مرحله تست نرسیدم که بخوام عایق بندی کنم ، آزمایشی بود که شکست خوردم:lol:
هیت سینک رو بعد از خراب شدن سیستم در آوردم تا ببینم آیا چیپ و پردازنده داغ میکنه.
سیستم تمام فن هاش کار میکنه گرافیک، پردازنده ،چیپ، در حالت بعد از خرابی اما هیچ بوقی نمیزنه و بالا هم نمیاد!!!
عکس هم چشم میگذارم الان سیستم خودم نیست از کافی نت دارم کار میکنم.
نه تست تنها نگرفتم واتربلاک ها رو یکباری اومدم با TEC همزمان استفاده کردم.
به نظر شما ممکنه مادربرد سالم باشه البته من بردم نشون هم دادم تست قطعه هم کردیم با دیگر دوستان مشکل از همون مین بود که اصلاً بالا نمیاد اما تمام فن های مین کار میکنند.
متشکرم خوب به تجربه اش می ارزید چون قصد تعویض سیستم دارم باید یکجوری از دستش راحت میشدم:lol:
پاسخ: ساخت سیستمهای خنک کننده Water Cooling - TEC
نقل قول:
من ترمومتر تهیه کردم با سنسور SMT 160 ولی اون کاری که شما گفتی رو نمیدونستم باید انجام بدم که TEC رو روشن کنم بعد که سرد شد سیستم رو راه بندازم
من اصلاً به مرحله تست نرسیدم که بخوام عایق بندی کنم ، آزمایشی بود که شکست خوردم:lol:
هیت سینک رو بعد از خراب شدن سیستم در آوردم تا ببینم آیا چیپ و پردازنده داغ میکنه.
سیستم تمام فن هاش کار میکنه گرافیک، پردازنده ،چیپ، در حالت بعد از خرابی اما هیچ بوقی نمیزنه و بالا هم نمیاد!!!
عکس هم چشم میگذارم الان سیستم خودم نیست از کافی نت دارم کار میکنم.
نه تست تنها نگرفتم واتربلاک ها رو یکباری اومدم با TEC همزمان استفاده کردم.
به نظر شما ممکنه مادربرد سالم باشه البته من بردم نشون هم دادم تست قطعه هم کردیم با دیگر دوستان مشکل از همون مین بود که اصلاً بالا نمیاد اما تمام فن های مین کار میکنند.
متشکرم خوب به تجربه اش می ارزید چون قصد تعویض سیستم دارم باید یکجوری از دستش راحت میشدم:lol:
قربانت
خب دما موقعی که TEC روشن شد چند بود که روی CPU قرار دما رو ترمومتر چند نشون می داد ؟
این که میگی با قطعات دیگه تست کردی یعنی CPU و گرافیک سالم بود؟
اگر اینجوریه باید ببری گارانتی یه هزینه کوچیکی می گیرن درستش می کنن چون برق جریان داره ولی
تصویر نداری!؟
مطمئنی که واتر بلوک تون نشتی نداشت؟چون من فکر کنم اگر نشتی کرده باشهاینجوری شده ووقتی خشک بشه سیستم راه می افته ؟(مثلا یک صبح تا ظهر جلو آفتاب بزار مادربردتون) دیدی درست شد :1. (38):
ایشالا سیستم بعدی رو می ترکو................................نیم !!:1~@$S:
قربانت مجید :give_rose:
پاسخ: ساخت سیستمهای خنک کننده Water Cooling - TEC
نقل قول:
قربانت
خب دما موقعی که TEC روشن شد چند بود که روی CPU قرار دما رو ترمومتر چند نشون می داد ؟
این که میگی با قطعات دیگه تست کردی یعنی CPU و گرافیک سالم بود؟
اگر اینجوریه باید ببری گارانتی یه هزینه کوچیکی می گیرن درستش می کنن چون برق جریان داره ولی
تصویر نداری!؟
مطمئنی که واتر بلوک تون نشتی نداشت؟چون من فکر کنم اگر نشتی کرده باشهاینجوری شده ووقتی خشک بشه سیستم راه می افته ؟(مثلا یک صبح تا ظهر جلو آفتاب بزار مادربردتون) دیدی درست شد :1. (38):
ایشالا سیستم بعدی رو می ترکو................................نیم !!:1~@$S:
قربانت مجید :give_rose:
آقا ارادتمندیم که به به پستهای من هم توجه داری برادر
خوب اشکال کار من این بوده که سنسورهای SMT 160 چون بزرگ هستند و استوانه ای نمیتونستم روی پردازنده بزارم و اشکال دوم هم این بود که سیستم و TEC رو همزمان روشن کردم که احتمالاً یک دفعه دمای پردازنده بالا رفته
الان یک چیزی به ذهنم آمد اشکال سوم:lol: پردازنده رو چک نکردم ببینم سالم هست یا نه با همون مادربرد رو تست کردم شاید پردازنده سوخته!!! که گارانتی داره اما مادربرد گارانتی نداره
فکر کنم اگر پردازنده سوخته باشه بفرستم گارانتی یک پردازنده سوکت 940 بهم بده:love: چون سوکت 939 دیگه پیدا نمیشه :1. (5):
گرافیک سالم بود
از لحاظ واترکولینگ هم خیالم راحته چون بعد از این همه تست نشتی گذاشتمش الان هم دوباره تست کردم حتی 1 قطره هم نشتی نداره مطمئن هستم
الان میرم تو کاره تست پردازنده خوشبختانه یکی از دوستانم سوکت 939 داره ازش میگیرم تست میگیرم
خدا کنه پردازنده سوخته باشه آخ جون:party::party::party:
پاسخ: ساخت سیستمهای خنک کننده Water Cooling - TEC
سلام .
آقا محمد . من که گفتم 2300 رو هر کاری بکنیم هم نمیشه باهاش کار کرد . واقعا فشار بالایی داره . یعنی با اینکه میتونی اونطرف سیستم رو باز بزاری ولی بازم اگه فشار اندازه بگیری خیلی با فشار سیستم های باز فرق خواهد داشت .
به نظر بنده میتونی یه 1400 بگیری دیمر بزاری . یا حتی 1000 بگیری و دیمر بزاری . ولی به طور متعادل 800 لیتر یه چیزیه که نه کمه نه زیاده . یعنی نه CPU میسوزه نه جیزگر ما ( نه سیخ میسوزه نه کباب )
خدا وکیلی در باره رادیاتور سمند راست میگفتی . مستش شدم . شدیدا تو کفشم . البته اون فرانسویه ها. فقط یه چیزی . ابعادش چقدره ؟ نسبت به مدل پیکانی گقدر فرق داره . اگه بتونی این رو هم بگی عالی میشه .
راجع به طرحی که گذاشتی هم به نظر بنده این جا رو دیگه بهتره خودتون تصمیم بگیرید . ولی سیستم های مختلف رو ببینید و طرح هایی که دارید رو از همین اول بیان کنید . این طوری از خرج اضافی میافتید و طرح قشنگتری هم خواهید داشت . این طرحی هم که گذاشتید جیز خوبیه . دقیقا به خاطر راحتی در انتقال مکان . طرحی که من در نظر داشتم این بود که رادیاتور رو بزارم روی کیس . یه جورایی می خواستم کیسم رو قول آیا تر نشون بده . ولی خیلی دردسر داره . همین طرحی که شنا گذاشتی بهتره .
در استفاده از چیزای مختلف به جای مخزن هم میشه گفت دست شخص از هر جای دیگه ای باز تره . فقط باید تمیز شده باشه و روی نحوه استفاده ازش دقت کنید .
در باره اون پروسه هایی که برای گردش آب گذاشتید پروسه دوم امتحانش رو پس داده . من توی فکرم پروسه اول رو مد نظر دارم و دارم روش فکر می کنم ( البته یه چیزی حدود 2 هفته ای میشه ) . پروسه اول یه خوبی که داره اینه که پمپ هرچقدر که آب رو گرم کنه ( هر قدر هم کم باشه ) رادیاتور اثرش رو از بین میبره . ولی نمیدونم واقعا پروسه بهتریه یا نه . شما می تونی یه بار همین بیرون کیس امتحانشون کنی و بر اساس نتیجه بگی کدوم بهتره .
برای کارت گرافیکت هم نمیدونم میشه مخصوصش پیدا کرد یا نه . اگه پیدا بشه می تونی با خیال راحت ازش استفاده کنی و کیفش رو ببری . چون رم های گرافیک رو هم با آب خنک خواهی کرد . ولی فکر نکنم بتونی برای 280 چیزی پیدا کنی جز یه مدل بلاکی که خودم هم از همین نوع خریدم . روی هر گرافیکی با هر مارکی و هر چیپستی قابل اتصاله . :1. (27): . میدونی چرا ؟ اینا یه قطعه ای داره به نام کلیپس . خوب بلاک به اندازه ایه که روی چیپ رو میپوشونه . و کلیپ میاد روی بلاک . حالا دو تا صفحه باریک که وسطش برای حرکت پیچ یه شیار تعبیه شده ازش جدا می کنی . این طوری اگه جای پیچ های کولینگ گرافیک رو به صورت ضربدر در نظر بگیری یکی از خط های این ضربدر رو می تونی با پیچ متصل کنی . یعنی دو تا رو که رو بروی هم باشن . یا در واقع 2 تا از پیچ های نا مجاور رو می تونی وصل کنی . ( امید وارم خوب گفته باشم ) فقط میمونه رم های گرافیک . مشکل اینها رو هم با هیت سینک های کوچولویی که از مس هستن میشه حل کرد . من هم دنبال همین ها هستم . ولی دریغ از یه دونه . قبلا داشتن ها . خودم هم دیدم . ولی نمیدونستم این موقع لازمم میشه .
برو به این تاپیک و ببینش
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
خوب بریم سراغ آقا نوید .
خدا وکیلی طرح خوبی رو ارائه دادی . به قول آقا مجید واقعا شمایی که توی این تاپیک هنر نشون دادی . وگرنه ماهایی که حرف از تئوری ها میزنیم و زورمون میاد بعد از 4 ساعت تست سنگین ( سگی :whistle:) با TEC نتیجه ها رو اینجا بزاریم که هنری نکردیم .
خلاصه خیلی طرح باحالی بود . به زودی برای هم کانتینر و هم بلاکم این کار رو میکنم . حتی بلاک خود Tt برای VGA از این کار ها می خواد .
آقای ویوید . خوب . این جور تجربه های تلخ گفتنش خیلی با ارزشه . حد اقل اگه باعث بشه یه نفر دیگه هم از خطر نجات پیدا کنه خیلی خوبه .
راستی . دیدید بالاخره گفتم الان موقع شروع کار با TEC نیست . مشکل اصلی از همون TEC بوده فکر کنم .
اگه بتونی یه عکسهایی از بلاک هایی که ساختی بزاری خوب میشه .
بنده هیچ اطلاعات درست حسابی از الکترونیک یا سخت افزار ندارم . ( آقا مجید بهتر از همه بچه های سایت میدونه . البته خدا حتی بهتر از خودم میدونه که راجع به هیچی نمیدونم . یعنی خودم که میدونم هیچی نمیدونم دیگه ببین قضیه چیه )
بحث مشکلی که برای سیستمتون پیش اومده اولا ان شاءالله نصیب هیچ کسی نشه و ثانیا دوستان بهتر میتونن کمکتون کنن .
ضمنا ان شاءالله تست سالم بودن که گرفتید خیالتون راحت میشه . یعنی از بلاتکلیفی در میاید که یه فاتحه خودن افتادید یا نه . حالا یا مین یا CPU یا هردو ( البته اگه هر دو باشه که 2 بار بفرستید بنابر احتیاط مستحب .):wink:
راستی مجید جان . بدون اینکه بدونم چجوری اون مشکل رفع شد ها:1. (4): . البته توضیح و بحثش رو بزار برای یه جای دیگه . خدا رو شکر .:ange:
خوب . فکر کنم یه نیم متری تایپ کردم . ولی اشکالی نداره . اگه بتونم به یه نفر هم کمک کنم میارزه .
امید وارم همیشه بحث ها اینقدر گرم باشه که بعد از تقریبا 2 روز که نیومده بودم مجبور بشم 2 صفحه مطلب رو بخونم و نیم مترپست بدم .
فعلا
پاسخ: ساخت سیستمهای خنک کننده Water Cooling - TEC
از تمامی دوستان متشکرم من مادربرد رو دادم تعمیرگاه یعنی دادند تعمیر قبل از اینکه من برسم بگم بگذارید پردازنده رو تست کنم(خوب دیگه از داشتن دوستان خوب این قسمتش مزیته زودتر از اون چه انتظار داری کار آدم رو انجام میدهند :1. (27): )
ولی من اگر مادربرد تعمیر بشه و برگرده سالم باز هم از همون TEC و واترکولینگ همزمان استفاده میکنم( از رو هم نمیره :whistle: ) این دفعه خیلی محتاطانه و با در جریان گذاشتم کامل اساتید شروع به کار میکنم
تست TEC در بیرون کیس امروز انجام دادم خیلی عالی بود تونستم ناحیه داغ TEC رو که تا 70 درجه بالا میرفت رو با واترکولینگ تا 37 درجه ثابت نگاه دارم (سنسور از یک کیس قدیمی گرین 2 در کردم) و ناحیه سرد هم تا منفی 10 درجه پایین آوردم بی صبرانه منتظرم مادربرد برسه از راه سالم تا دوباره بترکونمش
دیگه زدم به اون در هر چه آمد خوش آمد در راه علم هر کاری میشه باید بکنم :lol:
پاسخ: ساخت سیستمهای خنک کننده Water Cooling - TEC
حتما بيرون از كيس بدون وصل كردن سيستم تستش كن . بعضي از نشتي ها خيلي نا محسوس هستند . بايد دقت كرد . اگر ميتونستي عكسي از اين سيستم كولينگت بذاري خيلي بهتر ميشد . نكاتي كه مجيد جان گفت حتما گوش كن .