اعتبار براي خوشههاي صادراتي در بودجه 86
ايسنا: وزير بازرگاني با تشريح بحث لجستيك و زنجيره تامين به موضوع تجارت از اين منظر پرداخت و از تشكيل خوشههاي صادراتي، كمك به شناسايي بازارهاي هدف و تغيير نظام توليد فشاري به كششي خبر داد.
سيد مسعود ميركاظمي عنوان كرد: بخش بازرگاني را نميتوان جداي از ساير بخشها تعريف كرد، البته هدف از مطرحكردن بحث لجستيك نيز در همين راستا بود. چراكه نميتوان بدون زنجيره تامين و تجارت به بحث تجارت پرداخت و قطعا اين امر متاثر از نوع فعاليت حلقههاي پيش از آن از جمله طراحي توليد است.
وي با تاكيد بر اهميت سرعت عمل و تطبيق توليدات با نيازهاي مشتري و نيز افزايش كيفيت توليدات، تصريح كرد: موفقيت بخش بازرگاني بدون حضور در بازارهاي بينالمللي امكانپذير نيست. البته معتقدم زماني محصول رقابتپذير به بازار ارائه ميشود كه شرايط و زيرساختهاي آن فراهم شود.
ميركاظمي افزود: اگر بخواهيم نگاهي به وضعيت بازرگاني داشته باشيم، بدون توجه به محصول يا كالا و خدماتي كه عرضه ميكنيم امكانپذير نيست.
وي با اشاره به پتانسيلهاي بالاي توليد كه در بخشهاي كشاورزي، دامپروري، صنعت و معدن، نفت و پتروشيمي ايجاد شده است، گفت: با وجود اينكه كشورمان در بخش صنعت و به طور متوسط در عموم كالاها به جز موارد خاص 35 درصد ظرفيت خالي دارد ولي قدرت رقابتپذيري در بازارهاي بينالمللي دارد؛ چراكه هدف حضور در بازار داخلي بوده، لذا اگر بتوانيم ظرفيتها را به سمت بازارهاي بينالمللي هدايت كنيم، نتايج مطلوبي به دست ميآوريم كه لازمه آن بهوجود آمدن تحولات در داخل بنگاههاست.
به اعتقاد وزير بازرگاني، توليد محصولات با كيفيت بالا و قيمت نازلتر، اعمال سريعتر تغييرات، انعطافپذيري بالا در بنگاهها، ارتباط مطلوب با مشتري، توجه و ارزش به سلايق مشتري، ناب و چابك كردن زنجيره تامين از جمله مهمترين عواملي است كه بخشهاي اقتصادي كشورهاي جهان را با تحول مواجه كردهاند.
وي بيان كرد: اگر اين ظرفيتها را توانمندسازي كنيم تا به بنگاههاي رقابتپذير در بازارهاي جهاني تبديل شود. بازرگاني ما رشد مطلوبي خواهد شد كه لازمه آن جايگزيني سريع نفت و عرضه كالا و خدمات و رشد بازرگاني است؛ چراكه نميتوانيم بدون دستيابي به اين موارد به دنبال رفاه پايدار براي مردم باشيم. بنابراين معتقدم نميتوان در حوزه بازرگاني به تنهايي قدم زد و بايد به كل زنجيره توجه كرد.
وي تصريح كرد: اگر همه قوانين و ضوابط و شرايط براي دستيابي به اهداف هماهنگ شوند و خود بنگاهها به سمت كيفي كردن كالاها و كاهش قيمت تمام شده حركت نكنند باز هم اتفاقي نخواهد افتاد لذا يكپارچگي در اصلاح و بهبود روشها ميتواند وضعيت بازرگاني را دگرگون كند.
وزير بازرگاني خاطرنشان كرد: معقتدم ميتوان بنگاههاي كوچك و متوسط را تحت عنوان خوشههاي صادراتي ساماندهي كرد و تسهيلاتي را براي حمايت از آنها در نظر گرفت.
ميركاظمي با اشاره به پيشبيني اعتبار مربوط به طرح خوشههاي صادراتي در بودجه سال 86 از اجراي طرحي خبر داد كه براي حمايت از بنگاههاي كوچك و متوسط در نظر گرفته شده است.
وي توضيح داد: براي فراهم كردن امكان حضور توليدات بنگاههاي كوچك و متوسط در بازارهاي بينالمللي تسهيلاتي براي يكپارچه كردن و تبديل آنها به يك تشكل بزرگتر با علامت و نام و نشان تجاري متحد پبيشبيني شده و دولت به وظيفه خود در توانمندسازي بخشهاي خصوصي عمل ميكند.
ميركاظمي با بيان اينكه واحدهاي صنفي توليد بيشماري در كشور فعاليت دارند، خاطرنشان كرد: وزارت بازرگاني در تلاش است تا اين واحدهاي كوچك را با تجميع به تشكلهاي بزرگ اقتصادي تبديل كند و همه آنها را در يك زنجيره قرار دهد لذا ميتوان خوشههاي صادراتي مربوط به آن را فراهم كرد كه تبصرههاي پيشنهادي آن از طرف وزارت بازرگاني آماده شده و اعتبار آن پس از تصويب دولت و مجلس شوراي اسلامي در بودجه سال 86 پيشبيني ميشود.
به گفته وي چون واحدهاي كوچك و توليدي توان حضور در بازارهاي بينالمللي را ندارد لذا دولت از شكلگيري تعاونيها، اتحاديهها و شركتهاي بزرگ آنان حمايت ميكند و امكان شناخت بازارها و حضور در آنها را فراهم خواهد كرد. اطلاعرساني و شناخت بازارهاي هدف از مهمترين اين حمايتهاست.
ميركاظمي افزود: علاوه بر اطلاعرساني، اعطاي تسهيلات و اعمال تخفيفات هزينههاي حمل و نقل و حضور در نمايشگاهها از ديگر روشهاي حمايتي خواهند بود.
وي درباره تبديل واحدهاي كوچك كارگاهي به واحدهاي بزرگ توليدي و تجاري و متصل كردن آن به بازارهاي هدف توضيح داد: اولين حركتي كه در اين خوشه به بازارهاي هدف وصل ميشوند اين است كه نظام آنها از نظام فشاري به كششي تبديل ميشود چرا كه با وجود فشاري بودن توليدات به سلايق مشتري و نياز بازار توجهي نميشود و يكي از دلايل ديگر از دست دادن بازارهاي بينالمللي همين موضوع است.
وزير بازرگاني بر ضرورت تغيير نظام توليد فشاري به كششي عنوان كرد: سازمانهايي كه زنجيرههاي تامين چابك را توسعه دادهاند اين نظام را به طور كامل تغيير داده و به نظام كششي تبديل شدهاند؛ به اين معنا كه حلقه اول براساس نياز فعال ميشود و طراحي و توليد انجام ميگيرد.
وي با اظهار نگراني از فشاري بودن سيستم توليد واحدهاي كوچك افزود: معتقدم با در كنار هم قرارگرفتن اين واحدها برنامهريزي براي يافتن بازار، تامين مواد اوليه آنها و حمايتهاي مالي و قانوني و حتي حمايتهاي اطلاعرساني و بازاريابي نيز مقدور خواهد بود و امكان تعريف نام و نشان تجاري براي توليدات نيز فراهم خواهد شد و امكان تبليغات در بازارهاي هدف را فراهم ميآورد.
ميركاظمي مجددا بر لزوم ساماندهي واحدهاي كوچك توليدي و ايجاد انسجام و همافزايي در اين بخش تاكيد كرد و اجراي اين امر را زمينه مهمي براي ايجاد اشتغال دانست و افزود: درباره اين بحث هنوز كار جدي و اساسي در كشور انجام نشده و از سال گذشته شروع شده و در سال جاري در بودجه پيشبيني ميشود البته در برخي از استانها به عنوان آزمايشي و الگو اقداماتي شروع شده است.
وي از درخواست وزارت بازرگاني براي اختصاص سهميه تسهيلات براي واحدهاي كوچك توليدي ويژه خوشههاي صادراتي خبر داد و گفت: اين طرح تدوين شده و بودجههاي آن در بودجه پيشبيني ميشود و در چند ماه باقي مانده از سال 50 ميليارد ريال براي هر استان بر اساس محصولات رقابتپذيري آنها پيشنهاد شده است تا توليد محصولات رقابتپذير در حوزههاي معدني، صنايع دستي، فرش و ساير توليدات انجام شود.
وزير بازرگاني در ادامه در مورد مطرح بودن برخي انحصارها عنوان كرد: معتقدم دليل بخش عمدهاي از مشكلات را نميتوان با انحصار مرتبط دانست بلكه به رقابتپذير بودن و فعاليت در بازارهاي بينالمللي و يا بازار داخلي بستگي دارد البته ممكن است بخشي از آن انحصار باشد كه ميتوان آنها را با فضاسازي و ايجاد فضاي رقابت حل كرد.
ميركاظمي با بيان اينكه قانون براي همه يكسان است، تصريح كرد: بايد بپذيريم كه برخي كشورها با قدرت و توان بيشتري در بازارها حضور مييابند و برخي هم با قدرت كمتر! لذا استفاد از فرصتها با توان شركتها نيز باز ميگردد به طور مثال براي واردات برخي از كالاهاي كشاورزي از جهاد كشاورزي مجوز دريافت ميكردند كه در اين مورد بحث فصلي شدن آن را مطرح كرده و كشورهاي مجاز به واردات نيز مشخص كرده است كه اين شرايط براي همه يكسان است.
وي از حذف دريافت مجوز واردات از تمام وزارتخانهها در سال آينده خبر داد و افزود: بخشي از مجوزها از وزارت جهاد كشاورزي، وزارت صنايع و غيره بوده است كه با حذف آنها برخي مولفههاي كمرنگ كردن انحصار هم فراهم ميشود و نوع اقدام بايستي ابتداي سال به اطلاع همه افراد رسانيده و در كتاب مقررات، صادرات و واردات چاپ شود.
ميركاظمي درباره قانون ضدانحصار نيز گفت: اين قانون مراحل تصويب را در مجلس شوراي اسلامي ميگذراند.
وزير بازرگاني با اشاره به تلاش دولت براي كوچكسازي ساختارها و اقدامات وزارت بازرگاني در اين زمينه بيان كرد: وزارت بازرگاني در بحث كاغذ، شكر، خريد و فروش گندم و آرد كه مقدمهاي براي سامان بخشيدن به وضعيت نان در كشور محسوب ميشود آزادسازي را آغاز كرده لذا زماني كه حساسيت دولت در كالاهاي اساسي كمتر شده و در حال آزادسازي است قطعا تكليف مابقي دستگاهها نيز روشن است.
وي درباره يارانههاي حمايت از توليد، تاكيد كرد: بخش مورد نظر در حوزه حمايتها، بخش توليد صادراتي است.
ميركاظمي خاطرنشان كرد: وزارت بازرگاني براي پرشدن ظرفيت خالي، بنگاههاي توليدي را مورد حمايت قرار ميدهد تا توان رقابتي شدن را بيابند.
وزيربازرگاني افزود: تابه حال نگاه بنگاههاي ما نگاه به بازار داخل كشور بوده و توليدات آنها براي عرضه در داخل بوده و اينكه از نظر كيفيت و قيمت چه وضعيتي خواهد داشت مطرح نبوده است ولي اين روش ديگر كارساز نيست و حتما بايد نگاه براساس كشش باشد يعني اگر ما توليد و سرمايهگذاري انجام ميدهيم براساس يك نياز خارجي و بازار هدفي باشد كه قبلا مطالعه و تحقيق كردهايم و آن را بايد در راس كارهايمان قرار دهيم و براي اينكه بتوانيم در اين زمينه موفق شويم بايد خوشههاي صادراتي در كشور شكل گيرد كه متاسفانه امروز ما اين خوشهها را نداريم اگر ما بتوانيم آنها را تشكيل و توسعه دهيم بنگاههاي كوچك ما ميتوانند صادراتي شوند و اين در برنامه چهارم توسعه بايستي از طرف وزارت بازرگاني به صورت جدي پيگيري شود كه در دستور كارمان نيز قرار دارد.
وي خاطرنشان كرد: بنگاههاي كوچك و واحدهاي صنفي توليدي كه بعضا يكييكي در حال حذف شدن هستند ميتوانند با يك علامت تجاري يا يك تعاوني بزرگ كه تشكيل ميدهند و يا با يك اتحاديه كه از اينها ميتوان شكل داد و با كمك فكري و مالي به منظور حضور در بازارها و نمايشگاههاي بينالمللي آنها ميتوانند كالاهايشان را صادراتي كنند. واحدهاي كوچكي كه به شكل زنجيره ميشوند ميتوانند موثر شوند.
ميركاظمي ادامه داد: خوشههايي كه ما به هم وصل ميكنيم و به بازارهاي هدف متصل ميشوند، نظامشان از نظام فشاري تبديل به كشش ميشود، در نظام فشاري واحدهاي كوچك يك كالايي را توليد و در بازار عرضه ميكنند و خريداري براي آن وجود ندارد به اين دليل كه كسي آنرا سفارش نداده بود در خيلي از صنوف نظام بازار، فشاري است كه به اصطلاح به آن push ميگويند و ما اين نظامها را در كشور تغيير ندادهايم.
وي تاكيد كرد: واحدهاي كوچك نميتوانند جمع شوند و يك مجموعه قوي را تشكيل دهند، بايد آنرا شكل داد و پس از تشكيل تامين مواد اوليه براي اين زنجيره خيلي راحت است. يعني تشكلي است كه دولت ميتواند با حمايتهاي مالي و قانوني آنها را سروسامان دهد و آنها نيز ميتوانند برنامه براي تامين مواد اوليه و حمايتهاي مالي و ضمانتي، اطلاعاتي مورد نياز خود را ارئه كنند و اطلاعاتي را كه از بازارهاي هدف مدنظرشان است ما در اختيارشان قرار دهيم و واحدهاي ما بايد با يك برند در بازارها و نمايشگاههاي بينالمللي شركت كنند.
جام جم آنلاين...







Bookmarks