مديريت شهري يكپارچه و سلامت شهروندان تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۹/۲۳‬
داخلي. فرهنگي. انتخاب. آذر
از: دكتر مظاهر عزيزپور
نهاد شورا به لحاظ اهميت استراتژيكي كه در سازمان يابي نظام اجتماعي دارد هدايت و كنترل توسعه شهري را عهده داراست كه بايد درك ژرف‌انديشانه‌اي نسبت به واقعيتهاي تاريخ اجتماعي داشته باشد.

"شوراها و شهرداري" نهادي مردمي هستند كه بايد با مردم و براي مردم كار كنند و براي اصلاح و مهندسي ساختار و بافت‌هاي شهري و روستايي تصميم بگيرند و به همين دليل همواره در معرض آسيب‌هاي فراواني قرار دارند.

شناخت اين آسيب‌ها مي‌تواند اين نهادهاي مردمي را براي رسيدن به اهداف والاي خود كمك كند.

از جمله مهمترين آسيب‌هايي كه اين نهاد را تهديد مي‌نمايد نظام عشيره‌اي و گسستگي‌هاي اجتماعي است. مصداق بارز اين نقيصه را مي‌توان در روابط "علي و معلولي عرصه‌ها و فضاهاي عمومي شهري" و حتي توابع آن جستجو كرد.

عرصه عمومي نشانه‌اي از نظامي "مردم نهاد" در نظام اجتماعي تلقي مي‌گردد و بستر گفت وگو و تعامل اجتماعي را نيز بايد در جايي غير از فضاي سكونت و كار در فضاي عمومي رديابي كرد.

پرسش اساسي اينجاست، فضاهاي عمومي شهر كه بستر تعاملات اجتماعي نيز مي باشد، چگونه مي‌تواند بر مبناي مفاهيم عملكردي و گفت و گو شكل گيرد؟ آيا ميدان‌هاي غرق در اتومبيل ،خيابان‌هاي بي‌روح و بدون حتي كمترين فضاي مكث، مي‌تواند فرصت گفت و گو را ايجاد كنند! اگر اينگونه نيست ، پس ، درچه فضايي شهروندان مي‌توانند با يكديگر و مديريت شهري تعامل كنند؟ آيا با توجه به كلان شهر بودن شهري مانند "تهران"، نيازي به بازنگري در نوع تعامل با مردم در اين محدوده نيست ؟
آيا نيازي به ايجاد و تقويت رابطان شورا در سطح محلات و نيز تاسيس يك نهاد پارلمان گونه شهري نيست؟ بايد پذيرفت مفاهيمي چون "مشاركت عمومي" و فرايند پيشرفته تر از آن بنام "همكاري عمومي" بايد مورد تقويت قرار گيرد و با توجه به واقعيت موجود در جامعه عنوان كرد كه ; نتيجه داوري عملكرد شورا هر چند در سطوحي پايين، اما اميدوارانه بوده است.

"چرا كه هر پديده اجتماعي نياز به نفوذ در رگ و پوست ،نگرش و جهان - بيني يك ملت در بستر تاريخ دارد و اصلاح مفهوم مديريت شهري امري ضروري به نظر مي‌رسد."
"منظور از مديريت واحد شهري نيز وحدت روحيه مديريت و وحدت نهادي و واگذاري وظايف به يك نهاد مثل شوراي اسلامي شهر و شهرداري است."
* مديريت يكپارچه شهري
واژه "مديريت يكپارچه شهري" اطلاق درستي در برابر "تفرق سطوح شهري" است و تفرقي كه ناشي از ايفاي نقش ناهمگون بازيگران متعددي شهري نشات مي‌گيرد! در حالي كه شهر سيستمي يكپارچه در مديريت و برنامه‌ريزي هماهنگ را طلب مي كند، يك پارچگي مورد بحث در سه عرصه معني مي‌يابد: عرصه نخست ،جنبه عملكردي آن است كه بايستي عملكردهاي متفاوت سطح شهر مديريت يك پارچه اي را دارا باشند.

عرصه دوم، جنبه فضايي است. شهر فضاي يك پارچه وراي محدوده قانوني آن را نيز شامل مي‌شود كه در برنامه‌ريزي‌ها بايد ديده شود و عرصه سوم نيز مردم به عنوان صاحبان اصلي فضاها و ذيربط در نهادهاي شهري هستند.

بنابراين ضرورتي جدي و عاجل براي يك پارچگي در مديريت و برنامه ريزي اين پديده "يك پارچه و نه متفرق" وجود دارد.


* نقش شورا و شهرداري
شورا و شهرداري بدون توجه به‌حواشي سياسي آن به خصوص در شهر مهمي مانند تهران، نقشي اساسي و تاثيرگذار دارد كه نمي‌توان بدون توجه به نقش انكارناپذير آن ، به مسايل اين كلان شهر توجه داشت و مشكلات مربوط به آن را رفع كرد.

شهروندان در اين كلان شهر همواره چشم انتظار حل مشكلاتي همچون ترافيك، آلودگي هوا، معضلات مسكن و رفع دهها معضل ديگر شهري هستند كه هر روز سلامت رواني آنان را به مخاطره انداخته است.

از مهمترين برنامه‌هاي تامين و حفظ سلامت رواني شهروندان ايجاد رفاه شهري و تامين گسترده نيازهاي عمومي مردم در شهرهايشان است .

"اين امور از مهمترين وظايف نهادهاي شوراي در كشور است."
امنيت رواني و اجتماعي با سلامت اجتماعي شهروندان ارتباطي تنگاتنگ دارد و سلامت اجتماعي شهروندان نيز با زندگي در شهري سالم شكل مي‌گيرد كه اين موارد نيز از وظايف شورا است .


* شهر الكترونيك نياز ضروري مديريت يك پارچه
توجه به ايجاد شهر الكترونيك يك نيازاساسي براي مديريت شهري يك پارچه در دنياي مدرن است . لازمه ايجاد زندگي شهري سالم، برقراري يك ارتباط الكترونيكي ميان عناصر و نهادهاي شهري از قبيل بانك ، شهرداري و ساير نهادهاي شهري، امروزه امري ضروري در مديريت شهري است .

شهر الكترونيك در دنياي امروز نه تنها يك ضرورت براي توسعه كشور است بلكه ايجاد نظام الكترونيك شهري با توجه به گسترش روزافزون مبادلات اطلاعاتي ، مالي و پولي و مواردي از اين قبيل امري اجتناب ناپذير و اساس مديريت يك پارچه است .

"داشتن كارت الكترونيكي پولي" ، " داشتن كارت الكترونيك سلامت" ، " داشتن كارت الكترونيكي بانك اطلاعات شهري" و دهها مورد مشابه امروزه يك آرزوي دست نايافتني و حتي تجملي نيست بلكه بنياد يك شهر سالم الكترونيكي و مديريت يك پارچه در دسترسي آسان به اين موارد است.

امروزه شهروندان نبايد در خصوص مبادلات گوناگون و روزانه خود دغدغه‌اي داشته باشند. مديريت يك پارچه نه تنها در اين مورد بلكه در تمام موارد مشابه كه يك شهروند نياز به جابجايي سوابق و اطلاعات دارد بايد سرمايه - گذاري نمايد.

شوراها مي‌توانند با تشكيل كميسيون‌هاي كارآمد و متخصص و ايجاد مراكز پژوهشي در كلان شهرهايي مانند تهران، در نظام‌مديريتي كشور و از طريق ايجاد مديريت يك پارچه شهري ايفاي نقش كنند.

همچنين اين شوراها با حفظ و نگهداري هويت و فرهنگ شهري و هدايت صحيح مهمترين نهاد شهر يعني شهرداري، مي‌توانند در ايجاد يك شهر سالم نقش بسيار ارزشمندي را نيز داشته باشند.

بنابراين شوراها بايد حسب واقعيت‌ها با برنامه‌هاي صحيح و كار آمد و افزايش ارتباط با مردم و ايجاد رابطان شهري مي‌توانند علاوه بر برقراري يك كلان شهر مدرن، پويا، امن، آباد و بدون هيچگونه آسيب‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي ، محيط زندگي شهروندان را به محيطي سالم تبديل نمايند.

در نهايت اگر درست بيانديشيم شوراها را در راستاي فرهنگ غني و هويت اسلامي - ايراني خويش خواهيم يافت .

بنابراين فرارسيدن انتخاباتي ديگري براي شوراها در روز ‪ ۲۴‬آذر، فرصتي را پيش آورده تا با مشاركت گسترده و انتخاب اصلح‌ترين افراد، زمنيه‌هاي بهبود وضعيت زندگي شهروندان و نيز نهادهاي شهري را بيش از پيش ايجاد كنيم .