IBMممكن است براي مشتاق كردن مشتريان، پيشنهادهاي بسيار جذابي را براي عقد قراردادهاي بلند مدت به آنها بدهد. ولي اين كار هم ريسك ديگري را پيش ميكشد. بارها، شركتهاي فناوري در محاسبه هزينههاي همواره متغيرِ پردازش اطلاعات در سازمانهاي مشتريشان دچار اشتباه شدهاند و در نتيجه گاهي سالها بابت يك قرارداد ضرر دادهاند. اين چيزي بود كه در قرارداد IBM با بانك مورگان رخ داد. البته آن قرارداد يك قرارداد فناوري بود. ولي در مورد قراردادهاي برونسپاري نيز چنين ترديدها و عدماطمينان هايي وجود دارد.
IBM به حضور در بازارهاي جديد و ناآشنا با رقباي قوي هم روبهرواست. مهمترين رقيب، شركت مشاورهاي.Accenture است. اين غول خدمات 6/15 ميليارددلاري، تسلط كاملي در زمينه برونسپاري فرايندهاي تجاري دارد. اگرچه Accenture از جنبه فناوري يا تحقيقاتي به پاي IBM نميرسد، ولي در زمينه تخصصهاي تجاري از IBM قويتر است. Joel P. Friedman، يكي از مديران Accenture مي گويد: IBM ذاتا يك شركت فناوري است. من فكر ميكنم سابقه ما در حل مشكلات و مسائل تجاري و آگاهي ما از وضعيت صنعت، مزيت فوقالعادهاي به ما ميدهد. Accenture سال گذشته درآمد 2/2 ميليارد دلاري، معادل 50 درصد از چنين خدماتي بهدستآورد.
درحاليكه درآمد IBM از برونسپاري، 3ميليارد دلار، معادل 45 درصد درآمد از كل درآمدش بوده است.
در رقابت با هردو شركت Accenture و iBM، شركت هاي برون سپاري هندي از جمله Wipro و Tata، قرار دارند.
تجارت Wipro در بخش BPO چنان رشد سريعي دارد كه ماهانه 1400 نفر را استخدام ميكند. اين شركتها خدمات خود را با هزينه كمتري در اختيار مشتريان ميگذارند. البته بدون بهبودها و تغييراتي كه IBM به مشتريانش قول ميدهد. به اعتقاد اين شركتها، تغييرات IBM، كاري پر ريسك است. T. Kurien، مدير بخش BPO در شركت Wipro ميگويد: به اعتقاد ما ايجاد تغييرات در سمت مشتريان كار بسيار سختي خواهد بود. شما از هر ده مورد، در نه مورد دچار اشتباه خواهيد شد.
نشانه هاي پيشرفت
اگر پالميسانو و افرادش بتوانند در مقابل رقبا ايستادگي كنند و ثابت نمايند كه ترديدها نادرست بودهاند، فرصتهايي كه در پيش رو دارند، بسيار بزرگ است. IDC يك شركت تحقيقات تجاري، تخمين ميزند كه حدود نيم تريليون دلار در بازار هدف IBM براي برونسپاري وجود دارد؛ از منابع انساني گرفته تا طراحي صنعتي كه پيشبيني ميشود اين حوزه بين 8 تا 11 درصد در سال رشد داشته باشد. Milunovich احتمال ميدهد كه اين تجارت جديد بتواند طي چند سال آينده رشد IBM Global Services را از 5 درصد در سال، به 9 درصد برساند؛ البته بدون احتساب تغييرات ارزي.
خدمات تجاري نيز سود سرشاري را نويد ميدهند. تحليلگران مالي هنوز در اين رابطه حدسي نمي زنند. ولي معاون ارشد IBM در امور استراتژي ميگويد كه اين شركت خواهد توانست سود ناخالص عملياتي معادل 20 درصد كسب كند. يعني دوبرابر سود ناخالص متعارف در خدمات فناوري.
وجه مشخصه IBM در وال استريت، تاكنون داشتن رشد درآمد تك رقمي و سود دو رقمي بوده است. تحليلگران انتظار دارند اين شركت 96 ميليارد دلاري، بدون احتساب واحدهاي مستقل توليد PC، بتواند درآمدهاي خود را در سال جاري، هفت درصد بيشتر كند. آنها 5/12 درصد سود به ازاي هر سهم را تخمين ميزنند. بنابراين پالميسانو فعلا خوب عمل كردهاست. ولي درحاليكه مدت زمان متوسط قراردادهاي IT رو به كاهش است، كمبود زمان 5/7 درصدي در پروژههاي برون سپاري سال پيش IBM موجب نگراني تحليلگران شده است.
IBM با استفاده از تواناييهاي فناوري و مديريتي خود، به مشتريان كمك مي كند امور خود را بهطور اساسي متحول كنند و بهبود بخشند. بعضي از انواع اين خدمات عبارتند از: برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنیدهمكاري در R&Dتحول در حوزه هاي مختلفمسائل بزرگ تحقيقاتيIBM و بويينگ قرارداد همكاري دهسالهاي براي ساخت و توسعه تكنولوژيهاي موردنياز براي جنگهاي مبتنيبر شبكه متمركز، منعقد كردهاند. در اينگونه جنگها، تمام شاخههاي اطلاعاتي از طريق يك شبكه به هم متصلند كه امكان به اشتراك گذاشتن اطلاعات و تصميم گيريهاي سريع و همزمان را فراهم ميكند.
IBM و Mayo Clinic با همكاري هم پروژهاي را براي گردآوري اطلاعات پزشكي ديجيتالي كه Mayo از 5/4 ميليون بيمار خود جمع كرده است، اجرا كردهاند. محققان Mayo اكنون ميتوانند در اين اطلاعات براي مقاصد تحقيقاتي و درماني جستجو كنند. اين دو شركت در نهايت اميدوارند كه اين پروژه بتواند اطلاعات و راهنماييهاي مورد نياز پزشكان را در همان حال كه آنها بيمار را معاينه ميكنند، در اختيارشان بگذارد.
بازوي تحقيقات علمي IBM براي ايجاد سيستم جديد پردازش و توزيع به كمك شركت US Postal Service آمدهاست. محققان با استفاده از الگوريتمهاي پيشرفته، روش مناسب نقل و انتقال (هوايي، ريلي، يا جادهاي) را براي ارسال هر بسته تعيين ميكنند.
پردازش هاي تجاري مهمتحول مبتني بر تكنولوژيانواع جديد برون سپاريبرای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنیدبرای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنیدبرای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنیدIBM بخشهاي عمدهاي از امور مالي و حسابهاي شركت BP را در اروپا و ايالات متحده بهعهده گرفته است. كاركناني كه در نقاط دور افتاده، نظير سكوهاي نفتي دريايي كار ميكنند، ميتوانند خريد مواد و قطعات موردنيازشان را به صورت ديجيتالي انجام دهند. به اين ترتيب كاغذ بازي حذف شده است. بورس نيويورك با كمك IBM سيستم الكترونيك خريد و فروشش را بازسازي كرده است تا بتواند همگام با رقباي تمام ديجيتالش پيش برود. يكي از بخشهاي مهم اين پروژه، دستگاههاي قابل حملي است كه دلالهاي بورس ميتوانند با استفاده از آن، خريد و فروشها را انجام دهند و تحولات را دنبال كنند. تحول مبتني بر تكنولوژي
بورس نيويورك با كمك IBM سيستم الكترونيك خريد و فروشش را بازسازي كرده است تا بتواند همگام با رقباي تمام ديجيتالش پيش برود. يكي از بخشهاي مهم اين پروژه، دستگاههاي قابل حملي است كه دلالهاي بورس ميتوانند با استفاده از آن، خريد و فروشها را انجام دهند و تحولات را دنبال كنند. براي مشترياني كه ميخواهند مشكلات ترافيكي را رفع كنند، IBM روي سيستمهاي حمل و نقل هوشمند كارميكند. استكهلم يك نمونه آزمايشي است. ماشينها، كه به صورت الكترونيكي تشخيص داده ميشوند، بر حسب وضعيت ( مسافر شهري، گردشگر، تاكسي، و ...) و ساعات مختلف شبانه روز، عوارض متفاوتي ميپردازند.
پالميسانو براي حفظ ميزان رشد شركت، روي درآمدهاي حاصل از كارهاي جديد حساب ميكند. ولي به نظر ميآيد كه سرمايه گذاران نياز به اطمينان بيشتري دارند. سهام IBM، بعد از مدت كوتاهي كه در سال 2002 به 126 دلار رسيد، در حال حاضر با قيمت 90 دلار معامله ميشود.
پس مشكل كجاست؟ پالميسانو طرحهايي دارد كه به نظر سرمايه گذاراني كه به مينفريمها و سرويسهاي تكنولوژي عادت داشتهاند، كمي دور از دسترس و ناآشنا ميآيد. پالميسانو طرح خدمات تجاري را بر مبناي طرح On Demand Business كه دوسالونيم پيش راهانداخته بود، شروع كرد. ايده طرح مذكور بر اين اساس بود كه با استفاده از كامپيوترهاي پيشرفته و تكنولوژيهاي نرمافزاري، جريان اطلاعات در سازمانهاي تسريع شود تا مديران بتوانند با توجه به تغييرات، بلافاصله عكسالعمل مناسب را نشان دهند. اين طرح هنوز در حال توسعه است و حالا با معرفي خدمات تجاري، مثل اين است كه پالميسانو ميخواهد خانهاي را كه هنوز ساخت آن تمام نشده است، توسعه بدهد.
البته پالميسانو نشانههاي موفقيت طرحهاي برون سپاري را از اولين قراردادهاي خوبي كه بسته شده، دريافته است. در سال 2002، شركت Marathon Oil ميخواست هزينههاي بخش مالي خود را كاهش دهد و در عين حال بتواند گزارش لحظه به لحظهاي از وضعيت كاري شركت را در اختيار مديران اجرايي بگذارد. مشاوران IBM، فرايندهاي تجاري ماراتن را تحليل كردند و اصلاحاتي را براي آن پيشنهاد نمودند.
زمان متوسط انجام فرايندهاي مالي، نظير پرداخت حسابها، از 18 روز به 8 روز كاهش يافت. متخصصانIBM همچنين برنامهاي تحت عنوان "داشبورد"، روي PCهاي مديران تعبيه كردند كه به آنها امكان ميداد بر وضعيت كسبوكار در هر لحظه نظارت داشته باشند. وقتي اين پروژه مشاوره تمام شد، ماراتن بخش عمدهاي از عمليات ماليش را طي يك قرارداد هفت ساله 100 تا 200 ميليوندلاري، مستقيما به IBM سپرد.
David Cearley، تحليلگر گروه تحقيقاتي META ميگويد: عنوان IBM در حال عوض شدن از International Business Machines به International Business Models است.


 
 
 

 
            
            
 
             فراتر از آبي - چگونه كسب و كار شركت IBM متحول شد
 فراتر از آبي - چگونه كسب و كار شركت IBM متحول شد
                
 
                    
                    
                    
                         پاسخ با نقل قول
  پاسخ با نقل قول پاسخ: فراتر از آبي - چگونه كسب و كار شركت IBM متحول شد
 پاسخ: فراتر از آبي - چگونه كسب و كار شركت IBM متحول شد
                
Bookmarks