خب اینکه توی لود درگیر بشه که نشان بدی نیست، اتفاقا نشون میده داره از بیشترین مقداری که میتونه داره استفاده میکنه،
برای مثال خود من هم سر بعضی بازی ها هم بعضی نرم افزارها به حالت مشابه ی برخوردم حتی سر استفاده از قطعات دیگه.
برای مثال گیم های خوب بهینه شده از تمام توان قطعات تا جایی که نیاز دارن استفاده میکنن تا بیشترین کارایی رو بدن (مشخصا اینکه چقدر سخت افزارها هم مچ باشن از نظر کارایی با هم و دچار مشکل گلوگاه نشن هم مهمه.
اما مثلا گیم هایی بودن که با وجود در اختیار داشتن پردازنده و رم و گرافیک بیشتر از نیازشون و اینکه خود بازی ها هم محدودیت فریم ریت نداشتن (مثل الدن رینگ که روی 60 قفل هست) و تا هرچقدر بشه بالا میتونن فریم ریت بدن.
اما توی مقدار مثلا 90 فریم یا 100 میموند (تمام تنظیمات هم سخت افزاری هم مربوط به کنترل پنل گرافیک هم بازی هم مانیتور درست ست شده بودن و توی بازی های به مراتب سنگین تر فریم ریت خیلی بیشتری میشد گرفت
و مقدار استفاده اش از پردازنده و رم و گرافیک اصلا به 100 درصد حتی میشه گفت نزدیک هم نمیشد.
این در حالیه که روی سیستم با هر کدوم از قطعات یک رده پایین تر به فریم ریت بالاتری مثل 140-150 میرسید.
و باز روی یک رده پایین تر حتی تا 200! و مقدار سی پی لود و گرافیکش روی 100 درصد میبود.
حواسمم بود که روی مدل بالارده مثلا فرکانس تک هسته و چند هسته هم بالا باشه (تازه خیلی بالاتر از اون یکی ها، برای مثال سیستم های اند تمام هسته ها 5 گیگاهرتز و سیستم مدل پایین تر تک هسته 4.6 و باقی 4.2 و سومی تک 4.4 و باقی 3.6
مقدار کشش هم بیشتر از مدلهای پایین تر بود (چون کش پردازنده تاثیر زیادی توی کارایی توی گیم داره، برای همین پردازنده های ای ام دی اکس تری دی با کش سه بعدی معرفی شدن و حتی مدل های ضعیف تر اما با داشتن کش خیلی زیاد اندازه پرچمدار با کش پایین تر کارایی توی تولید اف پی اس برابری میکردن.
یا تو گرافیک ها سیستم گرون تر گرافیک سری 30 بالارده، دومی سری 20 و سومی سری 10 داشت که همه از دایرکت اکس 12 هم پشتیبانی میکنن (خود بازی اما با دایرکت اکس 9 هست هر چند که قدیمی نیست و بازی روز هست)
در کل ولی همچین چیزی اونم نه توی صرفا یک مورد بلکه چندین مورد برای من عجیب بود. چون هیچ دلیلی برای اینکه هر چی سخت افزار قوی تر میشد فریم ریت پایین تر میومد (با سیستم عامل و سایر چیزها مثل مانیتور یکسان 240 هرتز 2ک 10 بیت جی سینک (چه با اچ دی آر چه بدون اون)
یعنی برای شبیه سازی دقیق تر تفاوت تا جای ممکن تمام سایر قطعات رو حتی یکسان میذاشتم (با مقدار و مدل رم یکسان روی هر سه پلتفرم هم تست کردم تا تعویض گرافیک روی سیستم ها)
با اینحال با اینکه توی اکثر گیم ها و نرم افزارها کاراییشون طبق چیزی که انتظار میره یعنی سخت افزار بهتر کارایی بیشتر، توی بعضی ها کاملا متفاوت میبود و حتی برعکس میشد.

خواستم بگم خودمم به این داستان برخوردم که با رم سریعتر و حتی مقدار بیشتر مقدار استفاده هم بیشتر شده توی بعضی چیزا (در حالیکه شاید توقع میرفته با رم کمتر باز سعی کنه نهایت استفاده رو ببره) مثلا اگه با رم 8 صد درصد مصرف داشت با رم 16 میشد 80 درصد (توی یک کار یکسان) مشخصا یعنی رم کم میومده. اما وقتی با رم 8 مثلا 80 درصد باشه لود اما با رم 16 بشه 100 درصد یه مقدار عجیب میشه. (از لحاظ فهم سخت افزاری)

باید این جاها نگاه کرد به بخش نرم افزاریش ، یعنی توی کدنویسیش الگوریتمش ، میزان بهینه سازیش (حتی زبان برنامه نویسی که باهاش شده ، برای مثال نحوه استفاده از سخت افزار برنامه های نوشته با زبان جاوا با زبان های سی و ویژوال بیسیک کلا فرق میکنه.)
البته باید اضافه کرد اگه برای سخت افزار یکسانی قرار باشه نرم افزاری تولید بشه قضیه خیلی راحت تر میشه، چون پلتفرم و منابع سخت افزاری همه مشخص و ثابت هستن و میشه بیشترین حالت بهینه سازی رو براش انجام داد.

یکی از دلایل اینکه کنسول های بازی میتونن با سخت افزار بسیار ضعیف تر کارایی مشابه سیستم های کامپیوتری قوی تر بدن همین بهینه سازی شدن زیاد هست (هر چند تا قبل اینکه تولید کننده های کنسول بیان سمت استفاده از سخت افزارهای مشابه کامیپوترهای عادی یعنی برا اساس معماری x86 میشد این تفاوت رو بیشتر قابل قبول دونست، چون کلا از معماری های کاملا متفاوتی بهره میبردن (که بعضا ضرر هایی هم میزد برای مثال نینتندو 64 به دلیل معرفی زودهنگام پردازنده 64 بیتی تو دهه نود و همچنین استفاده از کارتریج به جای دیسک نوری کار ساخت گیم رو برای بازی سازها خیلی پیچیده کرد و یکی از دلایل شکستش از سونی بود، در حالیکه سونی اولین تجربه کنسولش رو داشت ولی نینتندو بسیار با تجربه تر بود. یا توی پلی استین 3 هم به دلیل استفاده از پردازنده چند هسته ای عجیب محصول مشترک چند شرکت از جمله سونی و آی بی ام با معماری متفاوت باز کار کد نویسی و ساخت گیم رو پیچیده کرده بود برای سازنده ها، خوشبختانه اما بعد از اون دیگه دو کنسول اصلی سونی و مایکروسافت سراع همون معماری اکس 86 رفتن و الان سخت افزارهاشون مشابه سیستم های معمولی هست (حتی امکان خرید سیستمشون برای سیستم عادی هم هست (هرچند که باید گرافیکشون غیر فعال شده باشه وگرنه اجازه ندارن، برای همین شما بردهایی رو میتونید پیدا کنید با همون پردازنده و رم های لحیم شده سریع جی دی دی آر 5 (که تازه اون موقع حتی رم های دی دی آر 5 برای پی سی اصلا معرفی نشده بود، جی دی دی آر هم که مختص گرافیک بوده همیشه) که البته مشخصا اسلات اکس 16 جدا تعبیه شده چون گرافیکش که غیر فعال هست باید از کارت استفاده کرد. با اینحال کنسول های جدید بدون داشتن کارت گرافیک جدا و با همون مدل مجتمع بازی هایی رو اجرا میکنن توی فریم ریتی که بعضی سیستم ها با کارت گرافیک جدا و پردازنده سریعتر نمیتونن.)


از این بحث بگذریم گفتید نه پردازنده نه مادربردتون پشتیبانی نمیکنه؟ بردتون تا رم های 2200 رو پشتیبانی میکنه. الان هم رم هاتون روی همون 1600 دارن کار میکنن که توی سی پی یو زد مشخص هست، فرکانسش 800 هست که دو برابرش میشه 1600
در مورد تهیه رم هم بهترین حالت اینه که دقیقا رم های مشابه تهیه کنید یعنی اگه پیدا کردید سه تا از همین مدل 2 گیگ با همین سرعت (هرچند احتمالش هست وقتی هر 6 تا اسلات پر میشه به جای 12 گیگ ببینید 8 گیگ شناسایی شده که اون موقع باید در درجه اول جدا از اینکه بایوس به آخرین ورژن آپدیت شده باشه، فرکانس رو دستی روی 1066 بیارید و اکس ام پی غیر فعال و تایمینگ رو دستی ست کنید.
اگر یک درصد باز هم جواب نداد پردازنده رده بالا تر تهیه کنید.
البته که میشه به جای اضافه کردن 3 تا 2 گیگ، اون 3 تا دو دیگه رو هم بفروشید و 3 تا 4 گیگ تهیه کنید یا 3 تا 8

در مورد زئون هم چقدر قیمت دادن بهتون پردازنده ش رو؟ پردازنده خودتون رو چند ازتون گفتن برمیدارن؟
ممنون از وقتی که گذاشتید و توضیحاتی که دادید .
قیمت پردازنده تو سایت دیجی کالا 800 تومن هستش .
در مورد سرعت رمی که مین بوردم ساپورت میکنه 2200 هستش ولی 1600 رو ننوشته :DDR3 2200/1333/1066/800 MHZ
واسه همین گفتم احتمالا 1600 رو میاره پایین و رو 800 یا 400 ست میکنه .

نظرتون در مورد تفاوت
Core i7 930 @2.8 GHZ با Xeon 5675 چیه ؟ 800 تومن ارزش ارتقا رو داره ؟؟ من سی پی یو خودم رو قیمت نگرفتم و برام مهمه کارایی بره بالاتر بتونم با ارامش بیشتر کار کنم .

- - - Updated - - -

خب اینکه توی لود درگیر بشه که نشان بدی نیست، اتفاقا نشون میده داره از بیشترین مقداری که میتونه داره استفاده میکنه،
برای مثال خود من هم سر بعضی بازی ها هم بعضی نرم افزارها به حالت مشابه ی برخوردم حتی سر استفاده از قطعات دیگه.
برای مثال گیم های خوب بهینه شده از تمام توان قطعات تا جایی که نیاز دارن استفاده میکنن تا بیشترین کارایی رو بدن (مشخصا اینکه چقدر سخت افزارها هم مچ باشن از نظر کارایی با هم و دچار مشکل گلوگاه نشن هم مهمه.
اما مثلا گیم هایی بودن که با وجود در اختیار داشتن پردازنده و رم و گرافیک بیشتر از نیازشون و اینکه خود بازی ها هم محدودیت فریم ریت نداشتن (مثل الدن رینگ که روی 60 قفل هست) و تا هرچقدر بشه بالا میتونن فریم ریت بدن.
اما توی مقدار مثلا 90 فریم یا 100 میموند (تمام تنظیمات هم سخت افزاری هم مربوط به کنترل پنل گرافیک هم بازی هم مانیتور درست ست شده بودن و توی بازی های به مراتب سنگین تر فریم ریت خیلی بیشتری میشد گرفت
و مقدار استفاده اش از پردازنده و رم و گرافیک اصلا به 100 درصد حتی میشه گفت نزدیک هم نمیشد.
این در حالیه که روی سیستم با هر کدوم از قطعات یک رده پایین تر به فریم ریت بالاتری مثل 140-150 میرسید.
و باز روی یک رده پایین تر حتی تا 200! و مقدار سی پی لود و گرافیکش روی 100 درصد میبود.
حواسمم بود که روی مدل بالارده مثلا فرکانس تک هسته و چند هسته هم بالا باشه (تازه خیلی بالاتر از اون یکی ها، برای مثال سیستم های اند تمام هسته ها 5 گیگاهرتز و سیستم مدل پایین تر تک هسته 4.6 و باقی 4.2 و سومی تک 4.4 و باقی 3.6
مقدار کشش هم بیشتر از مدلهای پایین تر بود (چون کش پردازنده تاثیر زیادی توی کارایی توی گیم داره، برای همین پردازنده های ای ام دی اکس تری دی با کش سه بعدی معرفی شدن و حتی مدل های ضعیف تر اما با داشتن کش خیلی زیاد اندازه پرچمدار با کش پایین تر کارایی توی تولید اف پی اس برابری میکردن.
یا تو گرافیک ها سیستم گرون تر گرافیک سری 30 بالارده، دومی سری 20 و سومی سری 10 داشت که همه از دایرکت اکس 12 هم پشتیبانی میکنن (خود بازی اما با دایرکت اکس 9 هست هر چند که قدیمی نیست و بازی روز هست)
در کل ولی همچین چیزی اونم نه توی صرفا یک مورد بلکه چندین مورد برای من عجیب بود. چون هیچ دلیلی برای اینکه هر چی سخت افزار قوی تر میشد فریم ریت پایین تر میومد (با سیستم عامل و سایر چیزها مثل مانیتور یکسان 240 هرتز 2ک 10 بیت جی سینک (چه با اچ دی آر چه بدون اون)
یعنی برای شبیه سازی دقیق تر تفاوت تا جای ممکن تمام سایر قطعات رو حتی یکسان میذاشتم (با مقدار و مدل رم یکسان روی هر سه پلتفرم هم تست کردم تا تعویض گرافیک روی سیستم ها)
با اینحال با اینکه توی اکثر گیم ها و نرم افزارها کاراییشون طبق چیزی که انتظار میره یعنی سخت افزار بهتر کارایی بیشتر، توی بعضی ها کاملا متفاوت میبود و حتی برعکس میشد.

خواستم بگم خودمم به این داستان برخوردم که با رم سریعتر و حتی مقدار بیشتر مقدار استفاده هم بیشتر شده توی بعضی چیزا (در حالیکه شاید توقع میرفته با رم کمتر باز سعی کنه نهایت استفاده رو ببره) مثلا اگه با رم 8 صد درصد مصرف داشت با رم 16 میشد 80 درصد (توی یک کار یکسان) مشخصا یعنی رم کم میومده. اما وقتی با رم 8 مثلا 80 درصد باشه لود اما با رم 16 بشه 100 درصد یه مقدار عجیب میشه. (از لحاظ فهم سخت افزاری)

باید این جاها نگاه کرد به بخش نرم افزاریش ، یعنی توی کدنویسیش الگوریتمش ، میزان بهینه سازیش (حتی زبان برنامه نویسی که باهاش شده ، برای مثال نحوه استفاده از سخت افزار برنامه های نوشته با زبان جاوا با زبان های سی و ویژوال بیسیک کلا فرق میکنه.)
البته باید اضافه کرد اگه برای سخت افزار یکسانی قرار باشه نرم افزاری تولید بشه قضیه خیلی راحت تر میشه، چون پلتفرم و منابع سخت افزاری همه مشخص و ثابت هستن و میشه بیشترین حالت بهینه سازی رو براش انجام داد.

یکی از دلایل اینکه کنسول های بازی میتونن با سخت افزار بسیار ضعیف تر کارایی مشابه سیستم های کامپیوتری قوی تر بدن همین بهینه سازی شدن زیاد هست (هر چند تا قبل اینکه تولید کننده های کنسول بیان سمت استفاده از سخت افزارهای مشابه کامیپوترهای عادی یعنی برا اساس معماری x86 میشد این تفاوت رو بیشتر قابل قبول دونست، چون کلا از معماری های کاملا متفاوتی بهره میبردن (که بعضا ضرر هایی هم میزد برای مثال نینتندو 64 به دلیل معرفی زودهنگام پردازنده 64 بیتی تو دهه نود و همچنین استفاده از کارتریج به جای دیسک نوری کار ساخت گیم رو برای بازی سازها خیلی پیچیده کرد و یکی از دلایل شکستش از سونی بود، در حالیکه سونی اولین تجربه کنسولش رو داشت ولی نینتندو بسیار با تجربه تر بود. یا توی پلی استین 3 هم به دلیل استفاده از پردازنده چند هسته ای عجیب محصول مشترک چند شرکت از جمله سونی و آی بی ام با معماری متفاوت باز کار کد نویسی و ساخت گیم رو پیچیده کرده بود برای سازنده ها، خوشبختانه اما بعد از اون دیگه دو کنسول اصلی سونی و مایکروسافت سراع همون معماری اکس 86 رفتن و الان سخت افزارهاشون مشابه سیستم های معمولی هست (حتی امکان خرید سیستمشون برای سیستم عادی هم هست (هرچند که باید گرافیکشون غیر فعال شده باشه وگرنه اجازه ندارن، برای همین شما بردهایی رو میتونید پیدا کنید با همون پردازنده و رم های لحیم شده سریع جی دی دی آر 5 (که تازه اون موقع حتی رم های دی دی آر 5 برای پی سی اصلا معرفی نشده بود، جی دی دی آر هم که مختص گرافیک بوده همیشه) که البته مشخصا اسلات اکس 16 جدا تعبیه شده چون گرافیکش که غیر فعال هست باید از کارت استفاده کرد. با اینحال کنسول های جدید بدون داشتن کارت گرافیک جدا و با همون مدل مجتمع بازی هایی رو اجرا میکنن توی فریم ریتی که بعضی سیستم ها با کارت گرافیک جدا و پردازنده سریعتر نمیتونن.)


از این بحث بگذریم گفتید نه پردازنده نه مادربردتون پشتیبانی نمیکنه؟ بردتون تا رم های 2200 رو پشتیبانی میکنه. الان هم رم هاتون روی همون 1600 دارن کار میکنن که توی سی پی یو زد مشخص هست، فرکانسش 800 هست که دو برابرش میشه 1600
در مورد تهیه رم هم بهترین حالت اینه که دقیقا رم های مشابه تهیه کنید یعنی اگه پیدا کردید سه تا از همین مدل 2 گیگ با همین سرعت (هرچند احتمالش هست وقتی هر 6 تا اسلات پر میشه به جای 12 گیگ ببینید 8 گیگ شناسایی شده که اون موقع باید در درجه اول جدا از اینکه بایوس به آخرین ورژن آپدیت شده باشه، فرکانس رو دستی روی 1066 بیارید و اکس ام پی غیر فعال و تایمینگ رو دستی ست کنید.
اگر یک درصد باز هم جواب نداد پردازنده رده بالا تر تهیه کنید.
البته که میشه به جای اضافه کردن 3 تا 2 گیگ، اون 3 تا دو دیگه رو هم بفروشید و 3 تا 4 گیگ تهیه کنید یا 3 تا 8

در مورد زئون هم چقدر قیمت دادن بهتون پردازنده ش رو؟ پردازنده خودتون رو چند ازتون گفتن برمیدارن؟
ممنون از وقتی که گذاشتید و توضیحاتی که دادید .
قیمت پردازنده تو سایت دیجی کالا 800 تومن هستش .
در مورد سرعت رمی که مین بوردم ساپورت میکنه 2200 هستش ولی 1600 رو ننوشته :DDR3 2200/1333/1066/800 MHZ
واسه همین گفتم احتمالا 1600 رو میاره پایین و رو 800 یا 400 ست میکنه .

نظرتون در مورد تفاوت
Core i7 930 @2.8 GHZ با Xeon 5675 چیه ؟ 800 تومن ارزش ارتقا رو داره ؟؟ من سی پی یو خودم رو قیمت نگرفتم و برام مهمه کارایی بره بالاتر بتونم با ارامش بیشتر کار کنم .