G E N E R A L ™ (17-04-09)
 دهنمكي: مخالفان عصباني «اخراجيها2» به شعور مخاطب توهين نكنند
 دهنمكي: مخالفان عصباني «اخراجيها2» به شعور مخاطب توهين نكنند
                «مسعود دهنمكي» با اشاره به اين كه «اگر لودگي قرار بود فروش داشته باشد چرا سال گذشته فيلمها نتوانستند حتي نصف «اخراجيها2» فروش داشته باشند؟» گفت: دوستان مخالف «اخراجيها2» بهتر است عصباني نباشند و به شعور مخاطب توهين نكنند.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس،نشست فيلم سينمايي «اخراجيها2» با حضور مسعوده دهنمكي(كارگردان)،حبيبال له كاسهساز(تهيهكننده)،محمد رضا شريفينيا(مجري طرح و بازيگر)،مرتضي شايسته(پخشكننده)،فخرالدي صديق شريف(بازيگر)،حسام نواب صفوي(بازيگر) و حميد داودآبادي(مشاور) اين در خبرگزاري فارس برگزار شد.
«مسعود ده نمكي» در شروع صحبتهاي خود با رد ادعاهاي «عباس منظرپور» مبني بر كپيبرداري «اخراجيها» از كتاب «در كوچه و خيابان» گفت:البته ايشان اولين نفري نيست كه چنين ادعايي دارد و تاكنون چندين نفر به انواع مختلف ادعاهايي را مطرح كردهاند. همين موضوع نشاندهنده اين است كه ظاهرا در جبهه و جنگ از اين دست آدمها بودهاند كه هر كسي در گوشه و كناري يك شخصيتي مثل مجيد سوزوكي را ديده است و فكر مي كند كه همه مثل هم هستند.
* «اخراجيها1» يك فيلم معناگرا است
----------------------------------------------------
وي در پاسخ به اين سئوال كه به طور كلي قصه «اخراجيها» چگونه در ذهنش شكل گرفت، اظهار داشت: قصه «اخراجيها» به خصوص «اخراجيها1» برميگردد به خاطراتي كه من از جبهه ديدهام و بر خلاف تصور عدهاي كه فكر ميكردند در اين فيلم خاطرات به صورت مستند درآمدهاند، اين خاطرات كاملا سينمايي شده بود. من از همان ابتدا قصد داشتم تا خاطراتم را از دوران دفاع مقدس يا به صورت يك رمان و داستان بلند منتشر كنم يا به صورت فيلم دربياورم كه با ورود به حوزه فيلم مستند بعدها شرايط براي ساخت اين خاطرات به صورت فيلم سينمايي مهيا شد.
نويسنده و كارگردان «اخراجيها» با متفاوت دانستن فيلم خود تصريح كرد:به اعتقاد من «اخراجيها1» يك فرم و قالب جديدي است و هركسي كه اسم طنز را بر روي آن بگذارد من از اين موضوع ابا دارم چرا كه به نظر من آن فيلم كاملا چند وجهي است، يعني با زبان طنز يك مضمون بسيار جدي را دارد مطرح ميكند اما در قالب و ژانر دفاع مقدس، يعني به نظر من «اخراجيها1» كاملا مبتني بر معارف و معاني و ژانري است كه اسم آن را معناگرا گذاشتهاند.
«ده نمكي» ادامه داد:نميخواستم فيلمي بسازم كه به صورت شعاري و تنها با نشان دادن سجاده و نماز سخن بگويد بلكه ميخواستم فيلم با استفاده از ضمير ناخودآگاه مخاطب با مخاطب ارتباط برقرا كند. در «اخراجيها2» به نوعي در لايههاي ديگرش از اين منظر كه آدمها متحول شدهاند، ادامه «اخراجيها1» است و آدمها در آن با ايدئولوژيهاي مختلف، از يك كثرت به وحدت ميرسند كه بحث وحدت ملي و انسجام اسلامي لايه رويي اين قصه است و در لايه زيرين «اخراجيها2» كه ادامه «اخراجيها1» است، شما از طريق همان شخصيتي كه آقاي صديق شريف بازي ميكند، ميتوانيد ببينيد كه ايمان حتي ميتواند در سرزمين دشمن نيز رسوخ كند.
اين كارگردان سينما در ادامه در خصوص نقش روحاني كه «فخرالدين صديق شريف» بازي كرد توضيح داد:در مورد نقش ايشان چون در«اخراجيها1» و سكانس پاياني زخمي شده بودند من مردد بودم كه در «اخراجيها2» با توجه به اشارهاي كه به حضور حاجآقا ابوترابي به عنوان سيد آزادگان در اردوگاهها داشتم و آن شخصيت عارف مسلكي كه هم اردوگاه را رهبري ميكرد و هم پدري ميكرد، از وي چگونه استفاده كنم. فكر كردم كه اگر بخواهيم به صورت مستقيم به اين شخصيت بپردازيم ممكن است حواشي داشته باشد و احساس كردم همين روحاني «اخراجيها1» در ادامه بيايد و خاطراتي را كه از حاجآقا بوده و نوع برخوردي را كه با اسرا داشتند، نقل كند و در نتيجه به اين رسيديم كه او فقط در يك جاي فيلم بگويد كه «اين كار شما من را ياد حاج آقا ابوترابي مياندازد» تا اداي ديني به ايشان شده باشد.
وي افزود: ما خاطرات بسيار زيادي را از آزادگان در رابطه با حاجآقا ابوترابي داشتيم و حتي آن شخصي كه ايشان را لو ميدهد و به جاي اين كه بيايد او را تقبيح كند به او محبت ميكند، دقيقا مستند است.
* 90 درصد دفاع مقدس ما پا روي من گذاشتن بود
------------------------------------------------------------------
نويسنده و كارگردان «اخراجيها» در خصوص حجم زياد مخالفتها با اين فيلم شروع آنرا مربوط به زمان برگزاري جشنواره دانست و اظهار داشت: متاسفانه من ديدم كه برخي از دوستان داشتند به وسيله «اخراجي ها» با پيام فيلم و نمايش وحدت ملي در فيلم، تسويه حساب ميكردند.
«دهنمكي» تاكيد كرد: امروز هم كه ميبينيد برخي دارند اين حرفها تند را عليه فيلم ميزنند همان موقع برخي از اعضاي هيئت انتخاب مطرح ميكردند و ميگفتند كه «اخراجي ها» لودگي دارد اما سوال من اين است كه اگر لودگي قرار بود فروش داشته باشد و نشانه موفقيت باشد، ما سال گذشته هم چندين فيلم در اين زمينه داشتيم اما لودهترين فيلمهايي كه از زير دست آقايان روانه اكران شد چرا نتوانست حتي نصف «اخراجيها» فروش داشته باشد؟
وي بيان داشت:به همين دليل من فكر مي كنم اين دوستان عزير به طور كلي با پيام و مضمون فيلم مشكل داشتند، پس نشان ميدهد اينها از جايي ديگري دردشان آمده است و آن هم پرداختن مضمون «اخراجيها» به مسايل خاصي بود كه تا امروز سينماي دفاع مقدس به آن متهم بود و امروز اين سينما، به وسيله «اخراجيها» در مقام پاسخگويي به اين اتهامات بر آمده است.
اين كارگردان سينما خاطرنشان كرد:اين افراد زبان گزنده «اخراجيها» را ميفهمند اما باز هم چنين عداوتي با فيلم دارند. «اخراجيها» در مسير شوخيهاي سطحي قرار ندارد و تمام طنز «اخراجيها» در مسير مانيفست فيلم و هجو دشمن است.
نويسنده و كارگردان «اخراجيها2» ادامه داد: برخلاف انتقاداتي كه از مضمون فيلم ميشود، به نظر من اتفاقا جوانان ما تازه الان دارند عظمت جنگ را ميفهمند. جنگي كه اصل آن آدمسازي بود نه آدم كشي. دفاع مقدس ما 10 درصد پا روي مين و 90 درصد پا روي من گذاشتن بود و به قول مرحوم كافي، اين هنر امام(ره) بود كه توانست از اين نسلي كه عرق فروشيهايش بيشتر از كتاب فروشيهايش بود چنين جواناني را روانه جبههها كند و تحول انفسي كه ميگويند، دقيقا اينگونه آغاز شد.
* اگر فيلمي از خطوط قرمز عبور كند، ضربه خواهد خورد
------------------------------------------------------------------
«دهنمكي» تصريح كرد: «اخراجي ها1» پرمخاطبترين فيلم تاريخ سينماي ايران شد و همه اين را ميدانند حتي اگر با بيرون دادن سيديهاي قاچاق فيلم نخواهند آن را بگويند.
وي افزود:در مورد «اخراجيها2» هم اين بار طنز آمد و در اختيار يك بخش ديگري از جنگ قرار گرفت. پايان فيلم نيز به سمت تصوير اين واقعيت ميرود كه در دفاع مقدس ما تمامي مردم از قوميتها و ايدئولوژيهاي مختلف در كنار يكديگر قرار گرفتند و افتخاري آفريدند كه اشكانيان،ساسانيان و ... هم نتوانسته بودند به آن دست يابند چرا كه هميشه يك بخشي از خاك اين سرزمين كم شده بود اما اينبار اين نسل نگذاشتند تا حتي يك وجب از خاك سرزمين ما كم شود و در نهايت سرود «اي ايران» سر داده شد. طنز «اخراجيها» هم در خدمت اين موضوع است.
نويسنده و كارگردان«اخراجيها2» در مورد عبورش از خطوط قرمز و موفقيت فيلم به دليل در اختيار قراردادن اين امكان به وي، تأكيد كرد:كجاي دنيا هجو دشمن جزو خطوط قرمز محسوب ميشود؟ مگر اين كه اين آدمها خودشان احساس كنند كه مورد هجو قرار گرفتهاند! اتفاقا به اعتقاد من، چون احساس ميكنند كه خودشان مورد هجو قرار گرفتهاند، ناراحت هستند.
اين كارگردان سينما در ادامه با اشاره به فراگير بودن «اخراجيها2» اظهار داشت: فيلم اگر از خطوط قرمزعبور كند به اين معني كه حساسيتهاي طيفي از جامعه را به عنوان مثال طيف مذهبي ناديده بگيرد، مطمئن باشيد ضربه خواهد خورد اما شما ميبينيد كه در مشهد،قم و يزد صفهاي انبوهي وجود دارد كه همين صفها مثلا در شهرك غرب تهران هم ديده ميشود. بنابراين اين نشان ميدهد كه «اخراجيها2» توانسته به يك زبان مشترك با مردم دست يابد.
ميگويند «اخراجيها2» را من كارگرداني نكردهام اما به من حمله ميكنند!
-----------------------------------------------------------------------------------------
نويسنده و كارگردان فيلم سينمايي «اخراجيها2» در بخش ديگري از نشست اين فيلم در خبرگزاري فارس با اشاره به صحبتهايي كه در مورد اين كه برخي عنوان تورج منصوري،شريفينيا و اكبر عبدي به نوعي نقش كارگرداني را هم به عهده داشتهاند، گفت: اگر اين عوامل خوب هستند كه هستند و هميشه و در هر كاري تأثير ميگذارند و ساخته شدن فيلم را به آنها نسبت ميدهند، پس براي چه باز هم عدهاي ميگويند «اخراجيها2» ضعيف است؟
دهنمكي تصريح كرد: هر زمان كه بحث تخريب «مسعود دهنمكي» مطرح است، اين اتهامات را مطرح ميكنند اما چون نميتوانند از فيلمبرداري «تورج منصوري» ايراد بگيرند، از تجربه و دانش «محمدرضا شريفينيا» ايراد بگيرند و يا نبوغ و استعداد «اكبرعبدي» را زير سوال ببرند، براي اين كه من را تخريب كنند ميگويند كه اين فيلم را من كارگرداني نكردم و اين افراد كارگردان بودهاند، درحالي كه من از تجربه آنها استفاده كردم تا فيلمي مناسب و استاندارد بسازم. وقتي هم قرار است فيلم را بكوبند، سراغ من ميآيند! كار همه چيزش درست انجام شده اما اين كه دوستان با كل اين قضيه مشكل دارند، مسئله ديگري است. اينكه ميگويند «اخراجيها» لودگي است به من بگويند كجاي اين فيلم لودگي است و تفاوت هزل و طنز و در سينما چيست؟
* دوستان عصباني نباشند و به شعور مخاطب توهين نكنند!
------------------------------------------------------------------------
كارگردان فيلمهاي مستند «فقر و فحشا» و «كدام استقلال؟ كدام پرسپوليس؟» در ادامه گفت: كساني كه اين حرفها را در مورد سطح مخاطب«اخراجيها» ميزنند ميخواهم از آنها اين سوال را بپرسم چه چگونه است «فقر و فحشا» كه هيچ شوخي در آن نيست و يا صحنههاي پورنوگرافي ندارد و فيلمي كاملا تلخ است، ده ميليون بار در اينترنت دانلود شد و باعث شد سينماي مستند مخاطب عام پيدا كند. دوستان شايد بگويند كه موضوع «فقر و فحشا» ملتهب بوده است اما چرا براي بقيه فيلمهايي كه در اين زمينه ساخته ميشوند چنين اتفاقي نيفتاد؟
اين نويسنده و كارگردان سينما در ادامه اظهار داشت: اصلا موضوع «فقر و فحشا» ملتهب بود اما چرا از «كدام استقلال؟ كدام پرسپوليس؟» چنين استقبالي به عمل آمد و تنها فيلم مستندي شد كه به شبكه نمايش خانگي رفت و به اندازه فيلمهايي سينمايي فروش كرد. بنابراين اين موضوع به نوع نگاه من به عنوان سازنده اين آثار برميگردد حالا ميخواهد يك روز اجتماعي ، يك روز ورزشي و يا روز ديگري جنگي باشد.
نويسنده و كارگردان فيلم سينمايي «اخراجيها2» در خاتمه خاطرنشان كرد: بنابراين من فكر ميكنم دوستان به جاي اين كه از اين موضوع و استقبال مردم عصباني باشند،عصبانيت خود را كنترل و به مردم و شعور مردم توهين نكنند چرا كه بايد در همه شرايط به نظر مردم احترام گذاشت.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
G E N E R A L ™ (17-04-09)
|  | 
1 کاربر در حال مشاهده این موضوع. (0 عضو و 1 میهمان)
Bookmarks