سلام
از زحمتی که تیم شهر سخت افزار برای پیشنهاد سیستم در لینک زیر دادن ، تشکر میکنم :
بهترین سیستمهای کامپیوتری پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (ویژه نوروز 99)
فقط به عنوان عضو کوچکی که در نرم افزارهای گرافیکی و برنامه نویسی اندکی فعالیت میکنم ، میخواستم نکاتی را مخصوصا در سیستم های بالای 16 تومن بگم (چون در سیستم های بالای 16 تومن تون ، سیستم را برای کاربران نرم افزارهای گرافیکی اون هم حرفه ای در نظر گرفتید) :
1) محوریت مشترک نرم افزارهای گرافیکی ، بسته به سطح کاربری ، حجم رم هست .
سطح کاربری ، منظور استفاده از اشیاهای بیشتر (و حتی تنظیمات و افکت های بیشتر) هست (چه در نرم افزارهای 2 بعدی یا 3 بعدی) . در نرم افزارهای 3 بعدی ، استفاده از چند ضلعی های و polygan های بیشتر هست . که میزان استفاده از رم ، به تعداد این نقاط در هر اشیاء بستگی داره .
اما معمولا برای کاربران مبتدی (که استفاده از اشیاء در نرم افزارهای گرافیکی کمتری دارند) ، حداقل 16 گیگ رم و برای کاربران متوسط ، 32 گیگ رم و برای کاربران حرفه ای 64 گیگ رم و برای کاربران فوق حرفه ای (شرکت های پیشرفته که بصورت گروهی حرفه ای کار میکنند) ، 128 گیگ یا حتی بیشتر بهترهه رم در نظر گرفته بشه .
در اغلب سیستم های پیشنهادی تون ، حافظه ی رم بسیار پایینی نسبت به هزینه در نظر گرفته شده حتی اون سیستم هایی که برای نرم افزارهای گرافیکی پیشرفته با بودجه ی بسیار زیاد در نظر گرفتید .
2) به همین ترتیب ، اغلب نرم افزارهای گرافیکی مخصوصا مثل افترافکت ، از حافظه ی کش هم استفاده میکنند که نیاز به اس اس دی با حجم بالا دارند .
برای کاربران مبتدی 256 و برای کاربران متوسط 512 و برای کاربران حرفه ای بیش از 1 ترابایت اس اس دی لازم هست .
اگه نرم افزاری هم از حافظه ی کش استفاده نکنه ، باز هم استفاده از اس اس دی پیشنهاد میشه چون از page file استفاده میشه .
برای حالت غیر از رندرنیگ که در یک نرم افزار گرافیکی کار میشه (مثل اغلب کارها مثل ایجاد اشیاء ، مدلینگ و بسیاری کارهای دیگه در نرم افزارهای گرافیکی) :
3) اگه پلاگینی باشه که gpu based نباشه ، به cpu بستگی داره و چون در حالت رندر نیست ، معمولا مقدار محدود از نخ فعال دارن که در یک زمان انجام بده بنابراین به همون اندازه که در اون لحظه ، نخ فعال دارن ، به همون اندازه نیاز به تعداد هسته دارن . در این حالت ، اغلب ، زیر 8 هسته نیاز دارند . معمولا هم بین 2 تا 4 هسته نیاز دارند .
برای حالت رندرینگ :
4) برای اون دسته از نرم افزارها یا پلاگین هایی که cpu based هستن ، هر چی تعداد هسته بیشتر و کلا پردازنده قدرتمندتر باشه ، سرعت رندرینگ بالاتر میره .
5) اون دسته از نرم افزارها یا پلاگین و موتورهای رندری که gpu based هستند (مثل octan و vray rt و element 3d و premier و ...) ، فقط داشتن کارت گرافیک قدرتمند براشون مهم هست وگرنه در اغلب نرم افزارهای گرافیکی یا پلاگین ها و موتور رندری که gpu based نیستند ، داشتن کارت گرافیک قدرتمند ، اصلا فایده ای نداره و تهش گرافیک های عادی (مثل GT 1030 2GB یا تهش GTX 1050 TI 4GB) براشون کفایت میکنه .
بنابراین در تعداد زیادی از نرم افزارهای گرافیکی اگه از این دسته از پلاگین ها استفاده نکنند (مثل فتوشاپ و افترافکت و نرم افزارهای 3 بعدی و ...) ، بدون در نظر گرفتن این پلاگین ها ، نیاز به کارت گرافیک ندارند . حداقل نیاز به کارت گرافیک قدرتمند ندارند .
6) در بازی ها هم از اونجایی که مثل نرم افزارها ، اغلب شون از تعداد محدودی از هسته ی پردازنده در یک لحظه میتونند استفاده کنند (معمولا بین 4 تا 6 هسته) ، بنابراین همونطور که میدونید مثلا پردازنده ی 6 هسته ای ای که عملکرد تک هسته ای اش از یه پردازنده ی 8 هسته ای بیشتر باشه (مثل پردازنده ی ryzen 5 3600 در مقابل ryzen 7 2700) ، در بازی ها بهتر عمل میکنن .
البته این ، به این معنا نیست که ryzen 7 2700 ضعیف تر از ryzen 5 3600 هست . چون این نرم افزارها به اندازه ی کافی نخ فعال ندارند و بنابراین نمیتونن از تمام هسته ها استفاده کنند و اگه هم بتونن ، معلوم نیست چقدر دوام داشته باشه ، این نتیجه ی عملکردشون میشه وگرنه با نرم افزار cinbench که از تمام قدرت (با هر تعداد هسته) یک پردازنده میتونه استفاده کنه ، قدرت واقعی و حداکثرِ یک cpu مشخص میشه .
بنابراین در سیستم شماره ی 5 و 7 تون ، قطعا پردازنده ی ryzen 5 3600 ، که تقریبا با همون هزینه هست ، در اغلب بازی ها ، عملکردی بهتر از پردازنده ی ryzen 5 2600 و پردازنده ی ryzen 7 2700 داره :
Ryzen 5 3600 vs Ryzen 7 2700 - Rainbow Six Siege with RX 5700 XT Performance 1080p, 1440p, Ultrawide, 4K Comparison - GPUCheck United States / USA
و
Compare Ryzen 5 3600 vs. Ryzen 7 2700 | PC Builds
و
AMD Ryzen 5 3600 Review | TechPowerUp
Bookmarks