برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
مسلمانان آمريكا به يكي از مهمترين اقليتهاي ایالات متحده تبديل شدهاند.
تا چند وقت پيش، نوع نگاه رسانههاي آمريكا به مسلمانان و چيزي كه آنها پديده مسلماني ميگفتند خصمانه بود. تا چند سال پيش ميشد آرنولدشوارتزينگر را ديد كه به عنوان قهرمان فيلم «دروغهاي حقيقي» يك عرب مسلمان تروريست را با موشك هواپيما منفجر ميكند و به تدريج اعراب به عنوان نمايندگان مسلمانان جاي روسها را در نقش منفي فيلمها ميگيرند.
اما مسير ماجرا از چند وقت پيش تغيير كرد؛ از وقتي كه جمعيت مسلمان آمريكا به تدريج افزايش يافت و يك اقليت قدرتمند در جامعه آمريكا شكل گرفت؛ اقليتي كه پشتوانه مالي قوياي نيز در خاستگاه جغرافيايي خود داشتند.
همه اينها به علاوه بسياري عوامل ديگر، باعث شد رويكرد رسانهها نسبت به اين اقليت آمريكايي تغيير كند و نظرسنجياي كه يك نشريه آمريكايي(نيوزويك) در مورد اين اقليت انجام داده است هم نشان ميدهد كه انگار جامعه آمريكا هم سعي ميكند با پديده اسلام كنار بيايد. رسانهها سعي ميكنند روش دوستانهتري را در پيش بگيرند و واقعبينانهتر برخورد كنند و اينها با توجه به شرايط فعلي جهان و سياستهاي دولت آمريكا، وضعيت متضادي را پديد آورده است.
گزارش اقليت
طبق آمارها در آمريكا بين 3 تا 6 ميليون مسلمان زندگي ميكنند كه 60 درصد آنها را جوانان بين 18 تا 29 سال تشكيل ميدهند. اكثر اين مسلمانان، مهاجريني هستند كه بعد از سال 1965 – كه قوانين مهاجرت آمريكا تغيير كرد – به اين كشور رفتهاند. به گفته خانم كيت اليسون، اولين عضو مسلمان كنگره آمريكا: «ايده اصلي اين مهاجرت، نبود هويت تاريخي در آمريكاست و جامعهاي كه اغلب حول مجموعهاي از قوانين شكل ميگيرد تا هويت فرهنگي يا نژادي».
در آمريكا برخلاف اروپا، مسلمانان در كلونيهاي خاص و محيطهايي شبيه گتو زندگي نميكنند، آنها درست مانند بقيه افراد جامعه هستند و طبق آمارها از نظر سطح درآمد، تحصيلات و اشتغال تفاوت چنداني با ميانگين جامعه ندارند. همين مسئله باعث ميشود اسلام راحتتر در بين جامعه پخش شود و ارتباط افراد غيرمسلمان با مسلمانان محدوديت خاصي پيدا نكند. به گفته بسياري از مسلمانان، عبادت در آمريكا به خاطر مذهبيتر بودن مردم آن كشور راحتتر است.
ابوپاتل – يك مسلمان اهل شيكاگو – ميگويد: «در آمريكا وقتي من ميگويم كه وقت نماز است، دوستان مسيحيام ممكن است راجع به نحوه عبادت از من سؤال كنند اما اهميت عبادت را درك ميكنند. با اين حال، زماني كه در انگلستان زندگي ميكردم، با گفتن اين جمله نگاهها تغيير ميكرد».
طبق مطالعه انجام شده توسط مجله نيوزويك، 69 درصد آمريكاييها معتقد بودند دانشجويان مسلمان آمريكا بايد اجازه داشته باشند، به راحتي از حجاب استفاده كنند اما اين مسئله در بعضي از كشورهاي اروپا تبديل به يك معضل شده است و شايد به همين دليل است كه عبدالله گل دخترش را براي تحصيل به يك كالج آمريكايي فرستاده است تا بتواند حجابش را هم حفظ كند.
آمريكايي مسلمان يا مسلمان آمريكايي
بهرغم بسياري از تبليغات رسانهاي، تا قبل از 11سپتامبر 2001، شايد جامعه مسلمانان آمريكا يك جامعه نامرئي بود؛ بيشتر آمريكاييها تا آن زمان تنها مسلماناني كه ميشناختند مالكوم ايكس و محمدعلي كلي بودند كه هر 2 را هم دوست ميداشتند اما با انفجار برجهاي تجارت جهاني ناگهان جامعه آمريكا متوجه يك گروه اقليت شد كه سياستمداران ميگفتند ممكن است خطرناك باشند.
مسلمانان بعد از 11 سپتامبر ناگهان بيشتر ديده شدند؛ كساني كه از حجاب استفاده ميكردند؛ كساني كه به مسجد ميرفتند و آسياييهايي كه مسلمان به نظر ميرسيدند، تبديل به يك عامل وحشت شدند. حملات نژادپرستانه هم نسبت به اين گروه اقليت افزايش پيدا كرد. روزنامهها عكس زن مسلماني را چاپ كرده بودند كه با حجاب در خيابان راه ميرفت و تابلويي در دست گرفته بود كه روي آن نوشته شده بود: «به من شليك نكنيد».
اما اين همه تبليغات و واكنشها، نتيجه عجيبي را به دنبال داشت. مظفر چيستي – مسلمان اهل نيويورك – ميگويد: «بعد از اين واقعه بود كه عده زيادي از مردم كه تا آن موقع خود را يك آمريكايي فرض ميكردند، يادشان آمد كه اول يك مسلماناند». طبق مطالعات انجام شده توسط كالج هميلتون در سال 2002 با كمال تعجب مشاهده شد كه ميل به استفاده از حجاب بعد از 11 سپتامبر افزايش بيشتري پيدا كرده است و الان تقريبا يك سوم زنان مسلمان آمريكايي هر روز از روسري استفاده ميكنند.
حملات عليه مسلمانان باعث اتحاد آنان شد و بسياري از مسلمانان از سايه خارج شدند و خود را به جاي يك آمريكايي مسلمان، يك مسلمان آمريكايي معرفي كردند.
راضي محيالدين - مهاجر هندي مسلمان - ميگويد: «بعد از 11سپتامبر، مسئوليت ما به عنوان يك مسلمان عوض شد. با اتفاقاتي كه افتاد ما مجبور بوديم تصميم بگيريم و ببينيم كه كجا ايستادهايم؟ آيا بايد از اعتقاداتمان دور شويم يا بيشتر از آن دفاع كنيم. خصوصا زماني كه به آن توهين ميشود».
راضي محيالدين بعد از 11سپتامبر، اولين كاري كه كرد ايجاد يك پناهگاه براي مسلمانان در يك مسجد بود. او فرزندانش را از مدرسه عادي خارج كرد و آنها را به يك مدرسه اسلامي در مسجد فرستاد. بقيه مسلمانان هم واكنشهاي مشابهي داشتند. ميزان شكايتها در مورد حقوق شهروندي مسلمانان افزايش زيادي يافت. فقط در سال2006، 2500 مورد شكايت توسط مسلمانان آمريكا در مورد نقض حقوق شهرونديشان به دادگاهها ارائه شد.
تلاشهاي زيادي براي داشتن عكس باحجاب در گواهينامهها انجام شد همچنين 6 امام جماعت به خاطر خواندن نماز در فرودگاه از پرواز منع شدند. اتحاد ناخواستهاي بين مسلمانان در حال شكل گرفتن بود كه سياستمداران آمريكايي، سعي ميكردند آن را انكار يا بياهميت قلمداد كنند.
جورج بوش در يك جلسه پرسش و پاسخ، هنگامي كه سعي داشت يك آمريكايي پاكستانيالاصل را مجاب كند كه او در يك كشور آزاد زندگي ميكند، با عكس اين مسئله مواجه شد. فريد صديق براي جورج بوش توضيح داد كه هنوز با گذشتن 6 سال از واقعه 11سپتامبر، او نميتواند در هواپيما از جايش بلند شود و مثلا به دستشويي برود چون اين كار او موجب نگراني و اضطراب مسافراني ميشود كه تبليغات ضد اسلام رسانهها آنها را وحشتزده كرده است.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
مشكلات مسلماني
طبق آمارها، بيشتر مسلمانان آمريكا مهاجرند و درصد كمتري متولد آمريكا هستند اما همين گروه كمتر و حتي بعضي از همان مهاجران هم نسبت به كساني كه در يك كشور با اكثريت مسلمانان زندگي ميكنند، اطلاعات كمتري نسبت به اسلام دارند يا حداقل دسترسيشان به منابع آموزشي اسلام محدودتر است.
در آمريكا بيشتر وظايف آموزش اسلام توسط مساجد و امام جماعت مساجد انجام ميشود. اما گاهي اوقات، مشكلات از همين جا شروع ميشوند. به گفته بسياري از مسلمانان، مشكل اين است كه اسلام در اين مساجد توسط كساني آموزش داده ميشود كه به خوبي با فرهنگ آمريكا و جامعهاي كه مخاطبانشان در آن زندگي ميكنند آشنا نيستند.
اكثر اين معلمان افراد تبعه لبنان يا عربستان سعودي هستند كه مدت كوتاهي است وارد آمريكا شدهاند. ماجراي مهمتر در اين مساجد، اين است كه بيش از 50درصد مساجد آمريكا كمكهاي مالي بيشتري از عربستان سعودي دريافت ميكنند و حاميان عرب اين مساجد انتظار دارند كه امامان جماعت فرقه وهابيت را تبليغ كنند و گسترش دهند.
جزوهها، كتابها و معلمان آموزش ديدهاي كه از عربستان براي آموزش اسلام وهابي به آمريكا فرستاده ميشوند، گواهي بر اين مدعاست. در اين مساجد، همانطور كه انتظار ميرود شيعه و بقيه گروههاي مسلمانان تخريب ميشوند.
اين مسئله باعث نگراني خانوادههايي شده است كه شاهد آموزش تندرويها و تعصبهاي زياد توسط اين امامان جماعت هستند. به همين دليل، بعضي مساجد با كمكهاي عربستان مخالفت ميكنند. حثوت - امام جماعت يكي از اين مساجد ميگويد: «اين كمكها آنقدر مشكلآفرين هستند كه هيأت امناي مسجد، مانع دريافت آنها شود». او ميگويد: «پول خارجي نه تنها مشكلآفرين است، بلكه ميتواند خطرناك هم باشد چون وابستگي ميآورد».
اما مساجدي هم هستند كه به راحتي در مسير برنامه سعوديها قرار ميگيرند. امام جماعت مسجد الصفات نيوجرسي بعد از سالها آموزش اسلام، به خاطر دريافت اين كمك تغيير رويه داد و عقايد تندروانهاي را در پيش گرفت. او حتي كلاسهاي آموزش اسلام را تعطيل كرد چون معتقد بود به اندازه كافي اسلامي نيستند و اسلام اصيل را آموزش نميدهند و به جاي آن جلساتي را تشكيل داد كه ايدئولوژي سلفي را تبليغ ميكردند. به خاطر همين تندرويها و تعصبات بود كه نگراني خانوادههاي مسلمان، شكايت از او و جريمه اين امام جماعت را به دنبال داشت.
در حال حاضر، تنها چيزي كه بيش از همه، جامعه مسلمان آمريكا را نگران ميكند، در كنار نژادپرستي و آزار و اذيت و محدوديت، ترس از افتادن به دامن تندروي و تعصب است . 5سال پيش جمعيت شيعيان آمريكا 12 درصد كل مسلمانان اين كشور بود ولي امروزاين نسبت به 22درصد رسيده است.
منبع: همشهری جوان






پاسخ با نقل قول
Bookmarks