OpenGL چيست؟برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط Dj_aghamajid برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
در اوايل پيدايش OpenGL، از اين API در كارهاي صنعتي، طراحي وسايل داخلي، مكانيكي و نيز در آناليزهاي علمي و آماري استفاده ميشد.
در سال 1996، نويسندگان و توسعهدهندگان بازيهاي كامپيوتري از نسخه ويندوزي OpenGL براي ساخت بازيهاي كامپيوتري استفاده كردند. OpenGL براي پشتيباني از گستره وسيعي از تكنيكهاي رندركردن گرافيكي پيشرفته طراحي شده است كه ميتوان پارهاي از آنها را به اينصورت نام برد:
نورپردازي: قابليت تحليل ميزان رنگ هنگام تابش مدلهاي متفاوت نور به يك سطح از يك يا چند منبع نور مختلف.
سايهسازي نرم: قابليت تحليل افكتهاي سايه هنگام تابش نور به يك زاويه و ايجاد اختلاف نور خفيف در مقابل آن سطح (مانند نور كمي كه هنگام تابش آفتاب به يك صخره يخي در اطراف آن ايجاد ميشود).
حركت محو ومدلسازي: توانايي تغيير مكان و اندازه پرسپكتيو يك شي در فضاي سه بعدي.
مجموعه امكانات OpenGL شبيه Direct3D است. ولي API سطح پايينتر آن (نزديكتر به سطح سختافزار) باعث ميشود كنترل خوبي روي عناصر اصلي ايجاد صحنههاي سه بعدي مانند اطلاعات سهضلعيها كه سلولهاي تشكيلدهنده يك مدل سه بعدي هستند داشته باشد.
دو سطح پشتيباني از شتابدهندگي سختافزاري براي OpenGL وجود دارد: installing client driver) ICDs) كه به نوردهي ايجاد تغيير و رستركردن (تبديل يك فريم سه بعدي چند ضلعي ذخيره شده درframe buffer به يك تصوير كامل با بافتها و نشانههاي عمق و نور) شتاب ميدهد و mini client server) MCs) كه از رستركردن پشتيباني ميكند.
OpenGL 1.4 و OpenGL 1.5 بهترتيب در تابستان 2002 و 2003 معرفي شدند كه هر يك امكانات و كاربردهاي بيشتري از نسخههاي پيش از خود داشتند. بزرگترين آنها OpenGL Shading Language بود؛ زباني ويژه برنامهنويسي vertex-shader و pixel-shader كه در صورت نياز به OpenGL الصاق ميشد. OpenGLShading Language زباني شد كه به سرعت در سطح گستردهاي مورد پشتيباني يونيكس، ويندوز، لينوكس و ديگر سيستمعاملها براي توسعهدهنده گرافيكهاي تعاملي و برنامههاي كاربردي ترسيمي قرار گرفت.
OpenGL 2.0
OpenGL 2.0 آخرين نسخه عرضه شده تا اوايل سال 2006 ميلادي است. OpenGL Shader Language همراه با اين نسخه عرضه شده و بر پايه استاندارد ANSYC طراحي شده است. برخي قابليتهاي تازه اين نسخه عبارتند از:
- سايهزني قابل برنامهريزي بهوسيله OpenGL Shader Language و APIهاي آن. قدرت ايجاد Shader و برنامهنويسي اشيا، بخش ديگري از تغييرات ايجاد شده در اين نسخه است.
- رندر چندگانه كه به shaderهاي قابل برنامهنويسي امكان ميدهد در بافرهاي خروجي چندگانه در يك گذر مقادير مختلفي بنويسند.
- بافتهاي دو طرفه، با قابليت تعريف كاربرد آن بافت براي سطح جلو و پشت يك مدل اوليه كه كيفيت حجم سايه و كارايي الگويمهاي رندر هندسي اشياي سخت را ارتقا ميدهد.
- Spriteهاي نقطه كه مختصات بافت يك نقطه را با مختصات بافت قرار داده شده در مقابل آن نقطه جابهجا ميكنند و رسم نقاط را در بافتهاي طراحي شده در كامپيوترهاي معمولي نيز ممكن ميسازند.
- بافتهاي Non-power-of-two كه براي همه انواع بافت كاربرد دارد كه در نتيجه از بافتهاي چهارگوش پشتيباني مينمايد و درعمل حافظه كمتري اشغال ميكند.
OpenAL
OpenAL، يك API ديگر است كه براي ايجاد و مديريت صداهاي سه بعدي در بازيهاي كامپيوتري و ديگر انواع نرمافزارها به صورت يك پروژه مشترك ميان شركت Loki Software و Creative ساخته شده است.
كتابخانه اين API مجموعهاي از صداهاي قابل حركت در فضاي سهبعدي را مدلسازي ميكند. عناصر اصلي OpenAL شامل يك شنونده، يك منبع و يك بافر است. ممكن است تعداد زيادي بافر وجودداشته باشد كه شامل دادههاي صوتي هستند. هر بافر ميتواند به يك يا چند منبع ضميمه شود. هميشه يك عنصر شنونده (براي محتواي صوتي) وجود دارد كه موقعيت مكاني منبع صوتي كه صداي آن شنيده ميشود را نشان ميدهد. OpenAL در موتورهاي گرافيكي Epic Games Unreal نيز براي ساخت افكتهاي صوتي به كار ميرود.
OpenGL Performer
OpenGL Performer، رابط برنامهنويسي قدرتمند و كاملي است كه توسعهدهندگان براي شبيهسازي بصري از آن استفاده ميكنند. ابزارهاي موجود در آن، توسعه برنامههاي شبيهسازي بصري، طراحي بر اساس شبيهسازي، واقعيت مجازي، نرمافزارهاي علمي، سرگرميهاي تعاملي، برنامههاي ويديويي و طراحي با كامپيوتر را آسان ميكند. اين رابط برنامهنويسي به برنامهنويسان امكان ميدهد از قابليتهاي سيستم به صورت بهينه استفاده كنند. آخرين نسخه اين نرمافزار OpenGL Performer 3.2 است.
OpenGL Volumizer
OpenGL Volumizer، يك API گرافيكي است كه در بخشهاي انرژي، توليد، داروسازي و تجارت كاربرد دارد. اين API براي انجام كارهاي تعاملي با كيفيت بالا و بصري نمودن و شبيهسازي يك محيط با استفاده از مجموعه بزرگي از دادههاي حجمي (دادههايي كه مختصات يك شي در فضاي سه بعدي را نشان ميدهند) طراحي شده است. براي نمونه در نرمافزارهاي پزشكي براي شبيهسازي وضعيت بخش خاصي از بدن، از اين نرمافزار استفاده ميشود. OpenGL Volumizer آخرين نسخه اين API تا اوايل سال 2006 ميلادي است كه بر پايه كتابخانه گرافيكي استانداردOpenGL ساخته شده و شامل رابط كلاس ++C و قابلاستفاده در سيستمعاملهاي ويندوز و لينوكس 32بيتي و 64بيتي است.
OpenGL Multipipe SDK
OpenGL Multipipe SDK يك لايه API است كه مديريت برنامههاي گرافيكي را در زير سيستمها و ساختارهاي گرافيكي چندگانه آسان ميكند. برنامههاي كاربردي نوشته شده برپايه اين API به نرمي و رواني، هم روي سيستمهاي روميزي تك پردازندهاي و هم روي سيستمهاي چند پردازندهاي با سيستمهاي گرافيكي قدرتمند اجرا ميشوند.
Bookmarks