Motion Tween :
اصل ايجاد حركت در Flash بر روي ميان گذاري تنظيم مي شود و بنا به موقعيت نوع حركت از حركتهاي Frame to Frame استفاده مي شود . هنگامي كه از Motion tween استفاده مي كنيد ، كافي است محل مبدا و مقصد را تعيين كرده تا بتوانيد شكل راحركت دهيد .
مراحل كار ايجاد Motion Tween :
1- شكل مورد نظر را رسم كرده تا فريمي را در نوار Time Line اشغال كند .
2- بعد از انتخاب شكل ، با زدن كليدهاي تركيبي Ctrl + G اقدام به گروهي كردن شكل نماييد.
3- فريمي را به منظور قرار دادن شكل در مقصد با زدن كيد F6 تعيين كنيد .
4- شكل گروه شده را به محل مقصد با استفاده از ابزار Move انتقال مي دهيم .
5- فريم مياني بين مبدا و مقصد را با درگ كردن ماوس انتخاب كرده و بر روي آن كليك راست كنيد . سپس گزينة Create Motion tween را انتخاب كرده و Play Head را روي فريم ها حركت دهيد . مشاهده مي كنيد كه فريم هاي مياني نيز شكل مورد نظر را درون خود جاي داده اند .
نكته : به دفعات دلخواه مي توان به شكل ها را Motion Tween داد.
بعد از اتمام كار بايد در قسمت فريم هاي مياني ، محدودة بنفش رنگي ظاهر شود ، كه در آن محدوده يك فلش پر رنگ ديده مي شود . اين محدودة بنفش رنگ به معني اتمام صحيح عمليات است .
نكته : اگر زماني اين فلش به صورت نقطه چين ظاهر شود ، به اين معني است كه شكل در مبدا يا مقصد به طور صحيح گروهي نشده است . براي رفع اين مشكل كافي است شكل را در مبدا و مقصد يك بار ديگر گروهي كنيد .
حذف فريم هاي كليدي :
براي اين كار كافي است فريمي را كه مي خواهيم حذف شود ، انتخاب كرده و سپس روي آن راست كليك كنيم . در اين حالت فريم هاي معمولي حذف مي شوند ، ولي اگر بخواهيم فريم هاي كليدي را حذف كنيم ، بعد از كليك راست ، گزينة Clear key frame را انتخاب مي كنيم .
معادل Remove Frame كليد Shift + F5 مي باشد .
معادل Clear Frame كليد Shift + F6 مي باشد .
انواع Motion Tween :
1- حركت مستقيم بدون اينكه تغييري در شكل ظاهري شي ء بوجود بيايد .
2- حركتي كه اندازه شكل در مبدأ و مقصد متفاوت باشد .
3- حركتي كه شكل در محل خود (مقصد و مبدأ) يكجا بوده و تغيير اندازه دهد .
نكته : براي اين كار بهتر است Onion Skin را روشن كنيم تا دو شكل را به راحتي بتوان بر روي هم منطبق كرد .
4- حركتي كه شكل علاوه بر مسيري كه طي مي كند ، متمايل به شكلي مي شود كه توسط Transform آن را تغيير داده ايم .
Shape Tween :
از اين نوع ميان گذاري هنگامي استفاده مي شود كه بخواهيد كار تبديل شكلي را به شكل ديگر انجام دهيد . همچنين مي توانيد توسط اين نوع ميان گذاري تغيير تدريجي رنگ را نيز در شكلها ايجاد كنيد .
مراحل اجراي كار :
1- شكلي را در فريم دلخواه رسم كنيد .
2- فريمي را به عنوان فريم مقصد انتخاب كرده و كليد F7 را بزنيد .
نكته : كليد F7 ايجاد يك Blank Key Frame مي كند ، كه از خصوصيات اين نوع فريم اين است كه محتواي فريمهاي قبلي را در خود نگه نمي دارد ، بلكه بايد شكل جديدي را در آن فريم رسم كنيد .
3- شكل جديد را در مقصد رسم كرده و با انتخاب فريم هاي مياني در قسمت Properties گزينة Shape را از Tween انتخاب مي كنيد .
نكته : در اين حالت بايستي قسمتي كه براي فريم هاي مياني در نظر گرفته ايد ، به رنگ سبز روشن مشاهده كنيد كه يك علامت فلش درون آن قرار دارد.
نكته : در Shape Tween هيچگاه اقدام به گروهي كردن شكل نكنيد .
Properties Motion Tween :
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
Tween : در اين قسمت مي توان بعد از انتخاب فريم هاي مياني ، به آنها حركت (Motion) بدهيم . همچنين از طريق همين گزينه نيز مي توان از دستور Shape استفاده كرد .
Ease In / Out : در حالت Ease Out حركت شكل در موقع اجرا با حركتي تند شروع شده و به تدريج آهسته مي شود . حال Ease In دقيقا برعكس اين حالت است . به اين صورت كه حركت در موقع اجرا ابتدا با حركتي آهسته شروع شده و به تدريج كند مي شود . از اين نوع حركت معمولابراي حركت هايي كه بعد مسافت دارند ، استفاده مي شود .
Rotate : براي چرخاندن شكل از اين گزينه استفاده مي شود . وقتي كه Rotate روي حالت None قرار مي گيرد ، شكل بدون هيچ چرخشي حركت مي كند . اگر اين تنظيم روي CW قرار داشته باشد ، چرخش در راستاي حركت عقربه هاي ساعت انجام مي گيرد و در صورتي كه تنظيم بر روي CCW باشد ، حركت جهت عكس عقربه هاي ساعت انجام مي گيرد .
Auto : در صورت تنظيم روي Auto اگر شكل در مقصد توسط Transform كمي چرخيده باشد ، به طور اتوماتيك شكل از مبدا به مقصد متمايل مي شود .
Hint :
Modify -> Shape -> Add Shape Hint
Hint ها نقاطي هستند كه روند تبديل شكل را هنگام Shape Tween به درستي هدايت مي كنند ، يعني توسط اين نقاط مي توانيد تبديل يك شكل به شكل ديگر را به طور كاملا طبيعي جلوه دهيد.
براي انجام اين كار ، ابتدا فريم شكل مبدأ را انتخاب كرده و از مسير بالا Shape Hint را فعال كنيد . در اين حالت دايره قرمز كوچكي روي شكل ظاهر مي شود كه داخل آن a نوشته شده . با قرار دادن اين نقطه در محلي كه مي خواهيد روند تبديل طبيعي تر به نظر برسد ، مراحل كار را براي مقصد نيز انجام مي دهيد . به هر تعداد كه بخواهيد مي توانيد روي شكل از نقاط Hint استفاه كنيد . اين نقاط به ترتيب حروف الفبا در صورتي كه مكان مناسبي را انتخاب كرده باشيد ، با رنگ زرد در مبدا و سبز در مقصد ظاهر مي شوند .
نكته : اين نقاط را فقط بايد در محيط شكل قرارداد . همچنين براي حذف يك نقطه Hint كافي است آن را به خارج از Stage بكشانيد . در صورتي كه بخواهيد كليه نقاط Hint را از روي شكل برداريد از مسير قبلي گزينة Remove All Hint را انتخاب كنيد .
متحرك سازي متون :
براي متحرك سازي متون به صورت جدا جدا ابتدا بايد به كمك كليدهاي Ctrl + B اعضاي يك جمله را به صورت مجزا در آوريد و تا بتوان بر روي هر كدام از حروف Motion يا Shape مجزا ايجاد كرد .
نكته : هنگام كار با Text و اعمال Motion يا Shape حتما بايد متن مورد نظر را Break Part (Ctrl + B) كنيد .
Modify - > Ctrl + B
بعد از اينكه متن از حالت يكپارچگي خارج شد و تمام حروف آن به تفكيك انتخاب شد ، مي توان حالتهاي مختلف نمايش را بر روي آن ايجاد كرد .
انواع لايه ها :
1- لايه هاي معمولي Normal Layer
2- لايه هاي راهنما Guide Layer
3- لايه ماسك Mask Layer
لايه راهنما Motion Guide :
لايه اي است كه توسط آن مي توانيد مسير حركت را تعيين كنيد ، اين مسير مي تواند دايره ، بيضي ، و ... باشد .
مراحل انجام كار :
1- لاية راهنما را انتخاب كرده و اولين Frame آن را انتخاب كنيد . مسير دلخواه را درون Frame انتخاب شده رسم كنيد .
2- لاية ديگري را انتخاب كرده و شكلي را كه مي خواهيم روي لايه راهنما حركت كند طوري در مبدأ و مقصد لايه راهنما قرار دهيد كه نقطه Snap آن شروع و پايان خط راهنما را پوشش دهد .
نكته : نقطه Snap نقطه اي است كه باعث چسبندگي شكل بر لايه راهنما مي شود .
3- شكل مزبور را همانند Motion ديگر روي مبدأ و مقصد لايه راهنما قرار داده وفايل را اجرا كنيد .
نكته : لايه راهنما بايد بالاي لاية اصلي باشد .
نكته : Shape روي لايه راهنما انجام نمي شود .
نكته : براي اينكه بتوان حركت شكل ها را روي مسير به طور طبيعي تر جلوه داد ، يعني خود شكل، مسير را تشخيص داده و تمام فراز و نشيبها را به طور طبيعي طي كند ، در قسمت Properties Motion در فريم اول گزينة Orient of Path را فعال كنيد .
باتشکر شهریار






پاسخ با نقل قول
Bookmarks