این هم دست نوشته های خودم ، گفتم شاید به درد کسی خورد (نمیخاستم بزارم . مخاطب هم خودم بودم) :
تذکر مهم درباره مشکل نسخه دوم Element 3D v2 در ویندوز 10 :
تو ویندوز ده (8 به بالا) که المنت نسخه ی 2 مشکل سیا شدن اجسام رو داره ، بعد از اینکه شی رو وارد کردی ، توی تنظیمات خود همون شی (نه توی تنظیمات متریال یا تکسچرش) توی المنت 3 دی ، توی قسمت Reflect Mode ، پارامتر دوم اش بنام Disable Environment رو تیک بزن تا درست شه (اگه در پنجره ی نمایش المنت 3 دی ، تیک گزینه ی Environment زده باشه ، تیک شو بردار وگرنه حتی اگه تیک Environment Disable که اشاره شد تو بالا هم زده باشه بازم کار نمیکنه یعنی محیط سیاه میشه و شی نمایش داده نمیشه وگرنه خاگه تیک Environment زده باشه ، فقط نمایش توی محیط المنت 3 دی مشکل دار میشه و توی افترافکت مشکلی نداره. البته بازم باید بازم میگم در صورتی توی محیط افترافکت مشکلی نداره که تیک Disable Environment که اشاره شد تو بالا ، زده باشه . برای بهتر دیدن در محیط المنت 3 دی هم بهتر رنگ محیط رو که توی پنجره ی نمایش المنت میشه تنظیم کرد رو ، روی رنگ سفید تنظیم کنی)
کلا این نسخه توی ویندوز 8 به بالا ، محیط environment اش توی پنجره ی نمایش المنت 3 دی مشکل داره
حتی با این تنظیمات باز هم ممکنه قسمت هایی از شی سیاه باشه . برای حل این مشکل ، برو تو تنظیمات متریال مورد نظر اون شی (نه تنظیمات کلی) و در قسمت Illumination ، در قسمت color ، رنگ روشنی رو انتخاب کن (مثلا سفید و کلا هر چیزی بجز سیاه) و بعدش هم حتما تیک گزینه ی بعدش یعنی use Diffuse Color رو بزن و تا رنگ انتخابی برای همه جای متریال مورد استفاده قرار بگیره و بعدش هم حتما گزینه ی بعدش یعنی Intensity شو تا جای دلخواه بالا ببر تا رنگ نسبت داده شده زیاد شه
اگه باز هم مشکل سیاهی بود ، توی همین تنظیمات متریال ، این بار در قسمت basic setting در قسمت diffuse color اش ، رنگ روشنی رو به این قسمت هم نسبت بده (مثلا سفید و ...)
Element 3D :
در تنظیمات متریال مورد نظر ، در قسمت Reflectivity ، میتونیم تنظیمات انعکاس رنگ و نور و در قسمت Reflection ، تنظیمات انعکاس نور و یا حتی اگه توی قسمت Environment ، عکس ای یا چیزی رو انتخاب کنیم ، با افزایش پارامتر Intensity در قسمت Reflection میتونیم انعکاس اون شی در متریال و شی انتخاب شده رو زیاد کنیم و نمای جالبی در بیاریم (البته همونطور که گفته شد ، توی ویندوز 8 به بالا ، انگار فضای Environment المنت نسخه 2 مشکل داره و نمیشه این کار رو کرد)
در قسمت Advanced متریال هم مثل حالت Mode توی افترافکت ، تو گزینه ی اولش که Blend Mode هست ، اگه گزینه ی add رو انتخاب کنیم ، قسمت های تاریک و سیاه اون شی رو حذف میکنه که وقتی وارد افتر بشیم ، لایه های پشتی اش که قبلا قسمت سیاه بودن ، مشخص میشه
اگه از نرم افزارهای دیگه مدل 3 بعدی به المنت 3 دی وارد میکنی ، بهتره که فایل OBJ باشن
Matte Shadow در Element 3D :
یکی از قابلیت های مهم همینه .اگه زمانی بخای مثلا یه شی 3 بعدی رو دور یه شی ای بجز شی هایی که توسط المنت 3 دی ساخته شد (مثلا دور عکس یا فیلم) بگردونی در اون صورت قشنگ مشخص میشه که اشیاء با هم هماهنگ نیستن . برای هماهنگ کردن در این مواقع ، اول یه شی دیگه ی 3 بعدی به اندازه ی اون شی دیگه (در اینجا مثلا عکس ) بساز و چون عکس هست و اکسترود نداره ، برای هم سایزتر شدن ، سعی کن اکسترود شی 3 بعدی رو کم کنی . در واقع بعد از ساخت شی دوم (مثلا یه قاب مستطیلی) ، بعدش اون عکسه رو هم سایز اون شی دوم که قاب مستطیلی هست کن . بعد توی المنت 3 دی ، برو تو متریال اون شی (نه کل اون شی) ، توی قسمت Advanced ، تیک گزینه ی Matte Shadow رو بزن . در این صورت کل شی دوم ناپدید میشه اما اثرش برای شی اول میمونه . حالا با کد نویسی بگو هر جا شی دوم که ناپدید شد ، میره یا میچرخه ، اون عکس هم همینطور شه پس به نظر میرسه که اون تصویره با شی اول که دورش میچرخه مچ میشه (در واقع اون شی ناپدید شده مچ هست باهاش)
برای Roto Brush :
با نگه داشتن alt و کلیک چپ ، براش رو کم میتونیم کنیم و با نگه داشتن ctrl و کلیک چپ اندازه براش رو میتونیم تنظیم کنیم
برای براش کردن قسمتی از فیلم (انتخاب همون قسمت از کل فیلم یعنی بقیه ی جاها بجز اون تیکه ، پشت زمینه رو نشون میده و حذف میشه) ، اول براش میکنیم قسمتی از فیلم رو که میخایم و بعد با زدن دکمه ی page down فیلم رو یک فریم به جلو میبریم و براش رو ویرایش میکنیم و این قدر این کار رو تکرار میکنیم تا هر جایی که خاستیم اون تیکه از فیلم برش بخوره . با زدن page up هم یک فریم به عقب میتونیم بریم
سر آخر که ویرایش تموم شد ، برای تثبیت براش ، حتما دکمه ی freez رو میزنیم
بعد براش کردن ، افکت براش توی پنجره ی effect control اضافه میشه که میشه تنظیمات نرم شدن لبه ها و ... رو هم کنترل کرد
افکت های جذاب :
افکت fractal noise برای شبیه سازی ابر و دود و افکت turbulent displace برای شبیه سازی آب هست
افکت CC Glass برای برآمده کردن شی استفاده میشه مثل شبیه سازی ورم کردن یا دور و اطراف زخم و ...
افکت Extract برای حذف کردن یا نکردن نقاط سفید تصویر و فیلم هست مثل حذف کردن یا نکردن آب و دود و بسیار به درد کامپازیت میخوره مثلا با دو تا کپی کردن یه فیلم و بین شون هم نوشته ای یا چیزی بزاریم ، با حذف نکردن آب ، و حذف بقیه ی قسمت های بجز آب ، هر جا آب باشه ، جلوی نوشته رو میگیره و نوشته زیر آب میره
افکت Linear Wipe برای پاک کردن یه لایه هست و به عنوان ترزیشن هه
افکت Displace Map برای بر هم ریختن و ذره ای کردن (کلا دیسپلیس کردن) بکار میره
افکت Normality هم یک افکت جذاب برای ریفلکس دادن یه لایه از یه لایه ی دیگه هست
افکت VC Reflect هم افکت خوب برای ریفلکت کردن هست
افکت CC Sphere برای ساخت کره با حالت ریفلکشن هست
Bookmarks