توضیح پارامترهای لایه ی Shape در حالت رندر Ray Trace 3D :
اول این ویدئو 12 ثانیه ای (2 مگ) رو برای درک بهتر این پارامترها ببینین تا بریم برا ادامه ی توضیح
بازم اول تر بگم رندر در حالت Ray Trace 3D بسیار بسیار سنگینه و برای کسایی مثل من که گرافیک (Nvidia) ندارن برا پردازش بسیار خسته کننده و زمان بر هه . اگه پروژه ی عادی هم بخاین بسازین مثل همین که فقط از 2 تا باکس و 3 تا نور و بقیه ی اشیاء جزئی تشکیل شد و 12 ثانیه با کیفیت رندر Ray Trace 3D شماره ی 4 و ریزولیشن 720P یا 720*1280 ساخته شد در طول 12 ثانیه ، با فعال بودن 3 نخ پردازنده ی 4150 ، 6 ساعت طول کشید
دوم بگم که این یه تست بود و هم بخاطر زمان زیادی براش صرف نکردم و هم بخاطر اینکه گرافیک نداشتم و تو ریل تایم دقیق همین زمان 6 ساعت برا 12 ثانیه برا خروجی ریل تایم صرف میشد ، و صد تا صغری و کبری چیدن دیگه ، نورپردازی قشنگی نکردم و در ریل تایم سایه هاش خوب مشخص نبودن و در مواقعی سایه ها بخاطر نورپردازی بد افتادن روی تصویر و اشیاء
همونطور که میبینین ، در حالت Ray Trace 3D میشه جلوه های بسیار زیبایی درست کرد مثل ریفلکس و انعکاس روی یک شی یا حتی تصویر یا نوشته و ... (این چندان قشنگ نشد چون وقت نزاشتم و گرافیک برا پردازش سریع تر نداشتم . هی نگین آبروی آدمو نبرین )
همونطور که تو پست های قبلی گفته شد (اشکال های اون پست رو اینجا رفع میشه) ، در کامپوزیشن های افترافکت 2 حالت رندر هست یکی Classic 3D هه که بصورت پیش فرض هست و یکی دیگه حالت رندر Ray Trace 3D . پس همون اول میتونیم موقع ساخت یک کامپوزیشن ، حالت رندر Ray Trace 3D رو فعال کنیم و یا توی منوی composision>composision setting و سربرگ دوم یعنی Advanced ، اصلاح و این حالت رندر Ray Trace 3D رو انتخاب کنیم
با انتخاب این گزینه ، یه پیامی میده که در بعضی از چیزا ، تو رندر Ray Trace فعال نمیشن مثل layer style ها و track mattes ها و ... اما قابلیت های دیگه مثل اکسترود دادن به شی های text و shape (فقط به همین دو شی میتونه اکسترود یا برآمدگی از پشت بده) و ریفلکس دادن (یعنی بازتاب نور از اشیاء مثل آئینه) و یا عبور دادن نور از اشیاء (نه دقیق اما تقریبا مثل شیشه) و transparency که شبیه opacity عمل میکنه رو به شی نسبت داد
در پست قبلی یه مطلب رو اشتباه گفتم و این بود که اگه حالت Ray Trace 3D رو فعال کنیم ، چون نمیشه حالت Classic 3D رو همزمان فعال کرد ، پس باید خروجی بگیریم و بعد توی پروژه ی جدید ، این ویدئوی آماده شده رو وارد کنیم برای ویرایش اما این طور نیست چون این حالت Ray Trace 3D ، بخش رندر کامپوزیشن هست و میشه چند کامپوزیشن با چند حالت رندر ساخت (مثلا یک کامپوزیشن با رندر Ray Trace 3D و یک کامپوزیشن دیگه با رندر Classic 3D)
بعد از انتخاب Ray Trace 3D ، گزینه ی Option کنارش برای تنظیمات کیفیت این حالت رندر هست. یکیش که Anti Alias هست که اغلب گیمرها باهاش آشنا هستن و در حالت کلی باعث میشه پیکسل های کناری اشیاء از حالت مربعی در بیان و نرم تر بشن (که Anti Alias اش بصورت پیش فرض روی گزینه ی Box هست) . گزینه ی مهم تر ، که اولیشه ، Ray Trace Quality هه که با عدد باید مشخص شه . این گزینه ی کیفیت ، زمانی کاربرد داره که یه شی (رو که اکسترود دادیم و مثلا شی shpe ای رو اکسترود دادیم و به شکل مربع درآوردیم) رو بخایم بهش سایه بدیم یا مخصوصا به سایه حالت پخش شدگی (تار شدن سایه یا Diffuse برای سایه) بدیم یا اگه انعکاس شی رو فعال کنیم یا مخصوصا مخصوصا وقتی که پخش شدن انعکاس (تار شدن انعکاس شی یا Sharpness برای انعکاس) رو نسبت بدیم . کیفیت Ray Trace Quality در حالت پیش فرض اش شماره ی 3 هست اما در این مواقع که گفته شد ، روی کیفیت شماره ی 3 ، جزئیات بسیار افت میکنه که لازم میشه برای کیفیت بهتر ، اونو بالاتر ببریم که خود این کار باعث طولانی تر شدن زمان رندر (چه ریل تایم یا موقع خروجی) میشه . کیفیت هم بصورت تصاعدی رشد میکنه و به این صورت محاسبه میشه که عدد ، ضربدر خودش میشه . مثل وقتی Ray Trace Quality ، عدد 3 هست ، خروجی کیفیت واقعی اش میشه 3*3 که میشه 9 (این کیفیت برا کارای عادی ای که نخایم سایه ایجاد کنیم هر چند عالی نیست اما خوب هست). اگه این شماره رو بزاریم 4 ، معنی اش اینه که کیفیت نهایی اش میشه 4*4 یعنی 16 میشه . یعنی حدودا 2 برابر کیفیت شماره ی 3 که کیفیت خروجی اش 9 میشد ، با کیفیت تره و 2 برابر هم بیشتر زمان رندرش طول میکشه. اگه بزاریم 5 میشه 25 و 6 میشه 36 و 10 میشه 100 و 20 میشه 400
اما حدودی بخام عدد بگم ، وقتی برا جسم مون سایه میزاریم یا ریفلکس (انعکاس) میدیم ، کیفیت 4 و اگه توی تنظیمات لایه ی نور ، به سایه ها diffuse بدیم (تار کنیم سایه رو) یا وضوح انعکاس رو برای پخش شدن انعکاس کم میکنیم (مثل شیشه ی مات که انعکاس روش پخش و تار هست) بخاطر جزئیات بالایی که میخاد حداقل عدد 7 یا 8 (یعنی 5 تا 7 برابر شماره 3 قویتر ، اما اگه گرافیک خوبی دارین بهتره در این حالت روی 10 بزارین) یا بالاتر ، بهترین انتخابه
نکته : در کل هر وقت دیدین روی شی یا هر جای دیگه توی رندر Ray Trace 3D ، نویز افتاد و به قول معروف برفکی شد ، در اون زمان برای حل مشکل باید شماره ی کیفیت Ray Trace 3D Quality رو زیاد کنین
تکنیک 3 بعدی نشون دادن یک تصویر :
قبل از اینکه پارامترها رو بگم ، اول این قضیه رو بگم . تو کلیپی که گذاشنته شد ، اگه عکس روی باکس اول رو ببینین ، انگار بصورت 3 بعدی و اکسترود دار به جعبه متصل هست اما توی جعبه ی دومی و پشتی اش ، انگار عکسه بصورت اکسترود دار به جعبه متصل نیست
تکنیک خاصی نداره و قضیه اش اینه که اگه نه حتی توی حالت Ray Trace 3D ، بلکه توی حالت Classic 3D هم اگه میخاین عکساتون یه حالت اکسترود دار و 3 بعدی نمایش بده (منظورم عکس یا هر شی بدون اکسترود هست) ، فقطیه نور کافی و نورپردازی خوب میخاد به اضافه ی اینکه حالت سایه رو توی اون لایه فعال کنین و مهم ترین نکته اینکه بعد از این کارها ، لایه ی مورد نظر (مثلا عکس) رو چند پیکسل فاصله بدین و تخت به لایه ی مورد نظر جفت نکنین (حداقل 7 تا 20 پیکسل فاصله داشته باشه . نه خیلی زیاد که مشخص بشه روش نیست) تا سایه ای که توسط نور ازش ایجاد میشه ، نمای 3 بعدی بهش بده و اینکه بهتر میشه اگه موشن بلور رو هم بهش اضافه کنین تا موقع حرکت تارتر بشه و کمتر مشخصشه که اکسترود نداره (توی کلیپ ، موشن بلور نیست)
بهترین حالت نورپردازی هم که مثل کلیپ گذاشته شده ، نشه ، فک کنم این باشه که 4 تا نور در 4 گوشه ایجاد شه (حالا بستگی به شرایط مختلف داره اما کلی گفتم)
بعد از یه قرن بریم سر وقت پارامتر های Ray Trace 3D :
همونطور که میدونین ، اکسترود دادن (یعنی 3 بعدی کردن و برآمده کردن شی) توی Ray Trace 3D ، فقط روی دو لایه ی text و shape فعال هست (بقیه ی لایه ها مثل عکس و فیلم ، با فعال کردن Ray Trace 3D ، قابلیت های دیگه شون مثل ریفلکس و عبور نور و ... شون رو دارا میشن اما اکسترود رو نمیشه بهشون داد)
همینطور اینکه فقط فعال کردن رندر Ray Trace 3D کافی نیست برای فعال شدن گزینه های مربوط به Ray Trace 3D (مثل همین اکسترود و ریفلکس و ...) در شی مورد نظر .
باید اون شی رو هم 3 بعدی کرد یعنی چک باکس 3 بعدی شم فعال کرد تا این گزینه ها مشخص بشن
فرض میکنیم لایه یا شی مورد نظر ما ، از نوع shape هست.
با این کار توی تنظیمات زیر لایه ، دو گزینه ی (پارامتر) جدید Geometry Option و Material Option اضافه میشن.
Geometry Option :
از قسمت Geometry Option با استفاده از گزینه ی آخریش یعنی Extrusion Depth ، میشه به لایه اکسترود داد که برآمدگی براش بوجود بیاد و 3 بعدی شه
گزینه ها یا همون پارامترهای مربوط به Bevel هم که تنظیمات نوع خمیدگی بین ضلع هاست که نرم باشه یا مثل عادی سخت باشه
بعد از اکسترود دادن ، میتونیم توی زیر گزینه ی اول که content هست بریم و تو قسمت Stroke تنظیمات قسمت اکسترود شده یا همون قسمت عرض یا برآمدگی اون شی رو کنترل کنیم مثل تنظیمات اندازه ، رنگ ، شفافیت اکسترود و ... (کم کردن شفافیت این قسمت ، باعث میشه کیفیت افت کنه که باید Ray Trace Quality رو بالا ببریم)
همینطور میتونیم تنظیمات جلو و عقب اون لایه رو (بجز قسمت عرض یا برآمدگی اکسترود) تو قسمت Fill اش کنترل کنیم . باز هم تنظیماتی مثل تنظیمات اندازه ، رنگ ، شفافیت قسمت جلو و عقب و ... (کم کردن شفافیت این قسمت ، باعث میشه کیفیت افت کنه که باید Ray Trace Quality رو بالا ببریم)
تذکر : همونطور که میدونین ، برای بهتر شدن نورپردازی خیلی موثره که اشیاء ، توی یه جای سرپوشیده باشن (لایه هایی که به عنوان پوشش کف و دیوار و سقف انتخاب میشن ، نباید رنگ سیاه تمام باشن چون نور رو از خودشون عبور نمیدن و نور هم اگه باشه جالب نمیشه اما سیاه مایل به رنگ دیگه میشه) و همینطور اینکه بهتره نورها از 4 طرف تابیده شن. توجه به این موارد مخصوصا برای قسمت ریفلکس یا بازتاب شی که بهش میرسیم خیلی مهم هه
Material Option :
شامل مهم ترین تنظیمات هست
گزینه اول Cast Shadow همونطور که تو فیلم هم اشاره شد ، اگه روشن باشه و اگه نوری تو محیط باشه ، باعث میشه سایه ی اون شی ایجاد بشه (البته این 2 مورد کافی نیست و باید همین گزینه ی Cast Shadow توی تنظیمات Light Option نور مورد نظر هم فعال باشه)
گزینه ی دوم ، Light Transmission یا انتقال و عبور نور از شی هست . چون نور رو از جسم عبور میده ، بجای ایجاد سایه از جسم ، خود جسم میشه سایه اش (مقدار Light Transmission تصویر زیر 85 درصده) :
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
الان اگه یه نور از پشت این تصویر بتابه و باعث بشه جلوی تصویر هم سایه ایجاد بشه ، سایه ی اون یکی هم مثل همین میشه
اگه دو شی کنار هم باشن ، اگه شی جلویی Light Transmission اش هر چقدر که زیاد باشه ، چون شی پشت سرش مقدار Light Transmission اش کمه ، پس نور جلویی هم رو نمیذاره ازش عبور کنه پس برای شی هایی که پشت سر هم هستن ، هم شی جلویی و هم عقبی اش باید Light Transmission شون زیاد باشن تا نور از لایه ی جلویی شو بزارن عبور کنه :
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
اینکه چطور عکس به شی اکسترود شده (مربع نارنجی رنگ) میچسبه ، فقط عکس رو آوردم جلوی تصویر و با parent میگم هر جا لایه ی اکسترود (مربع پشتش) حرکت کرد و چرخید ، تو هم همینطور شو (اگه در تصویر بالا ، Light Transmission عکس جلویی مقداردهی بشه اما لایه ی عقب که مربع نارنجی هست این مقدارش ، مقداردهی نشه ، چون لایه ی پشت نمیزاره نور لایه ی جلویی رد بشه ، تاثیری نداره) . ضمنا همونطور که گفته شد ، عکس ، چند پیکسلی از لایه ی مربع پشت اش فاصله داره بخاطر شبیه سازی لایه ی 3 بعدی بودن) . در تصویر بالا ، مقدار Light Transmission هر دو لایه 100 و مقدار Diffuse برای لایه ی نور ، 30 درصده
Light Transmission یکی از موارد تاثیر گذار توی انعکاس هست که بعدا بهش میرسیم
همونطور که تو فیلم اشاره شد ، گزینه ی Shadow Darkness توی تنظیمات Light Option نور مورد نظر ، شفافیت (میزان سیاهی یا روشن تر بودن) سایه رو برعهده داره و گزینه ی Shadow Diffuse توی تنظیمات Light Option نور مورد نظر ، میزان پخش شدگی یا تار شدن سایه رو بر عهده داره (Shadow Diffuse هر چقدر بیشتر باشه ، مقدار Ray Trace Quality رو هم باید بیشتر کرد) :
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
میزان Diffuse لایه ی نور ، 50 درصده. اگه دقت کنین ، روی سایه اش ، نویزهای کوچیکی میبینین که بخاطر اینه که Ray Trace Quality اش کمه (روی 4 هه) و باید بیشتر شه
این مشخصه که اگه Light Transmission شو 0 کنیم ، بجای اینکه روی سایه اش ، عکسش بیفته ، سایه ی سیاه به عنوان سایه اش میفته
گزینه ی سوم Accept Shadow اگه روی شی ای فعال باشه ، باعث میشه سایه ی جسم های دیگه روی این جسم ما بیفته (اینکه خودش سایه داشته باشه یا نه با گزینه ی اولی Cast Shadow هست)
Accept Light هم اگه خاموش باشه باعث میشه انعکاس نور روی شی ما دیده نشه (این کار روی سایه ی جسم که تنظیماتش گفته شد ، تاثیری نداره) و نور محیط بر روشنی قسمت هایی از شی که بهش نور تابیده میشه ، تاثیری نداشته باشه
گزینه های Appears in Reflection و Ambiant رو متوجه نشدم
گزینه ی بعدی که Diffuse (از قسمت تنظیمات Geometry Option شی مون نه اینکه تنظیمات نورمون) هم باعث پخش شدن نور توی شی مون میشه (تنظیم روشنایی کمتر یا بیشتر)
گزینه های مربوط به Specular رو دقیق متوجه نشدم اما کلا عملکردی شبیه Diffuse توی شی مون دارن
گزینه ی Metal هم رنگ شی مون رو به رنگ فلز که نقره ای باشه درمیاره (کار خاصی نمیکنه)
گزینه ی بعدی ، که مهم ترین گزینه هست Reflection Intensity یا همون شدت انعکاس هست . قضیه ی انعکاس هم که مثل یه فلز (یا آئینه) عمل میکنه که هر چی در اطرافش باشه (از جمله رنگ ها مثل رنگ لایه ها یا حتی کامپوزیشن های اطراف شون و کلا هر شی ای که اطراف شون باشه چه تصویر و رنگ و ...) روی اون شی ای که انعکاسش فعاله ، انعکاس داده میشه. برای فعال کردن انعکاس هم مقدار Reflection Intensity نباید صفر باشه و هر چی بیشتر باشه مشخصه که بهتر انعکاس داده میشه. اما نکات بسیار مهم دیگه ای که باید برای قضیه ی انعکاس مورد توجه قرار بگیره ، نوع نورپردازی هست . نورپردازی برای انعکاس باید جوری باشه که نور ، همزمان هم به شی ای که میخایم اشیاء رو انعکاس بده و هم شی مورد نظر که داخل شی دیگه که منعکس میشه تابیده بشه . صد البته زاویه ی دید و اینکه دوربین رو از چه زاویه ای قرار بدیم روی شی ای که اشیاء دیگه رو منعکس میکنه ، بسیار اهمیت داره. چون شی ای که انعکاس میکنه همه چیز رو منعکس میکنه از جمله رنگ ها رو ، بهتره که برای خراب نکردن و تاثیر نزاشتن رنگ کامپوزیشن ، اشیاء ها رو داخل محوطا ای که همه طرفش پوشیده شده ، بزاریم :
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
در بالا ، باکس سمت چپ ، براش قابلیت انعکاس نور فعال و Reflection Intensity اش روی 90 تنظیم شده و میبینیم که هر شی ای که در راستای بازتاب اش قرار بگیره ، حتی سایه ها رو هم بازتاب میده
اما نکته ی مهم ، نورپردازی هه توی قضیه ی بازتاب که نور جوری بتابه که توی تصویر بالا ، به هر دو شی برخورد کنه همزمان . در تصویر بالا یه نور چپ (پشت و سمت چپ باکس سمت چپ) و یکی سمت راست (پشت و سمت راست باکس سمت راست) و یک نور هم وسط این دو باکس قرار داره . اگه این نور آخری که وسط هست ، نبود ، بازتاب بسیار بد جلوه میداد و تاریک میشد قسمت هایی از تصویر . حتی در مواقعی شاید اصلا مشخص نشه
در تصویر زیر ، دو نور سمت چپ و وسط قطع شد و بازتاب رو میبینین :
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
نکته ی دیگه اینکه چون بازتاب اگه فعال باشه ، مثل آئینه نور رو به شی دیگه منعکس میکنه ، باعث میشه از همون مقدار نوری که هست شی دیگه هم نور بگیره و نور محیط بیشتر و زیباتر شه . پس اگه همه ی اجسام قابلیت بازتاب شون فعال شن هم نور محیط بیشتر میشه و مخصوصا جلوه ی زیباری پیدا میکنه. الان اگه توی تصویری که سمت راست به باکس چسبیده هست ، بازتاب رو روش فعال کنم ، با همین قدر نوری که هست ، تصویر یه ذره مشخص میشه اما سعی کنین روی شی تصویر ، بازتاب رو فعال نکنین چون شی ها میرن توی خود تصویر و خود تصویر قشنگ مشخص نمیشه مگه در موارد خاص مثل همین کم نوری . اغلب بازتاب باکس ها و کلا شی های اکسترود دار رو فعال کنین (حالا بستگی به سلیقه داره)
حالا اگه پیش اومد و نور سوم ای (اون وسط که به هر دو میتابید) نبود ، و خاستین از بازتاب استفاده کنین ، چون مثل تصویر بالا تاریک میشه ، بجای نور سوم میتونین از عبور نور یا Light Transmission استفاده کنین (هر چند برای قضیه ی بازتاب ، Light Transmission به خوبی نور سوم نمیشه و سعی کنین از نور سوم که همزمان به هر دو شی میتابه ، استفاده کنین)
گزینه ی بعدی هم Reflection Sharpness وضوح انعکاس رو تو شی کنترل میکنه (هر چقدر کمتر باشه ، حالت تار و مات بودن مثل شیشه های مات میشه و نیاز به مقدار Ray Trace Quality بیشتری داره و هر چقدر بالاتر باشه مقدارش ، انعکاسش مثل آئینه شفاف تر میشه مثل تصویر بالا) :
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
کناره های باکس سمت چپ رو اگه دقت کنین (نه داخل باکس) نویز میبینین که باید مقدار Ray Trace Quality بالاتر بشه تا درست شه) . مقدار Reflection Sharpness تصویر بالا هم 50 درصده
گزینه ی بعدی هم Reflection RoolOff هست که برعکس Reflection Intensity عمل میکنه و اگه مقدارش 100 باشه قابلیت ریفلکشن شی رو غیر فعال و اگه 0 باشه که ریفلکشن شو فعال میکنه
گزینه ی بعدی Transparency هست که کنترل شفافیت لایه جلو و پشت رو بر عهده داره. بعدشم Transparency RoolOff هست که کنترل شفافیت اکسترود یا قسمت 3 بعدی (برآمدگی کنااری) رو بر عهده داره. گزینه ی آخر هم Index Of Reflection که هم شکست انعکاس و هم خود انعکاس روی لایه ای که بهش شفافیت یا Transparency مقداردهی شد رو داره (البته میزان شفافیت ها رو میشد از تنظیمات قسمت اول که همون اول بهش اشاره شد بنام content هم درست کرد) :
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
به ترتیب میزان Transparency و Transparency RoolOff مقدارشون 70 و 100 هست و شکست انعکاسی باکس پشتی رو توی باکس جلویی که میبینین کار Index Of Reflection هه که مقدارش 1.5 هه
موفق و پیروز و سربلند باشین
Bookmarks