فرکانس رو با چی اندازه گرفتید؟ شکل موج رو با اسیلوسکوپ دیدید؟برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط amirpcp30 برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
این اینورترهای خودرویی صرفاً یک اسیلاتور مربعی هستند که در خروجی هم به شما شکل موج مربعی خواهند داد.
در مورد سوال آخرتون: در کل هر وسیلهای که در اون با استفاده از کلیدهای الکترونیکی (انواع ترانزیستورها: BJT و MOSFET و ...) عمل سوییچینگ انجام میشه، هنگام استفاده از اینورترهای شبهسینوسی به مشکل میخورن.
علتش هم اینه که این وسایل (مثل شارژر لپتاپ) با فرض یک ورودی سینوسی کامل طراحی شدهاند و زمانبندیهای سوییچینگ بر اساس شکل موج سینوسی کامل چیده شده.
بنابراین هنگام کار با هر شکل موجی به جز سینوسی کامل، به مشکل میخورن. (مشکلاتی نظیر نویز، عدم کارکرد صحیح دستگاه، داغ کردن بیش از حد و در نهایت خرابی تجهیز)
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
اگه بخوام یه دلیل ساده برای این موضوع (به هم ریختگی سوییچینگ) بیارم اینه که در شکل موج سینوسی ما فقط در یک لحظه از ولتاژ صفر گذر میکنیم، اما در شکل موج مربعی (شبهسینوسی)، موج در مدت زمان مشخصی در صفر موندگار میشه.
همین موندگار شدن در صفر ممکنه مدار رو در تشخیص صفر و اینکه کجای شکل موج سوییچ کنه، دچار مشکل میکنه. (گاهی این موندن در صفر به عنوان صفرهای متوالی شناخته میشه و عملکرد دستگاه رو کلاً مختل میکنه)
اون مسئلهی عدم استفاده از اینورتر برای بارهای موتوری هم دلایل مختلف داره که مهمترینش جریان راهاندازی بالای موتورها و همچنین THD بالای اینورترهاست که در عملکرد موتور مشکل ایجاد میکنه.
درکل اگر استفادهتون خیلی کم هست، توصیه میکنم تحقیق کنید و حداقل اگه شبهسینوسی میخرید، از نوع با کیفیت اون باشه و استانداردهای حفاظتی داشته باشه.
سپاس







پاسخ با نقل قول
Bookmarks