مراحل پردازش صدا تنها تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ نیست ( کاری که توسط کدک صورت می گیره ) .برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط saeid pc برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
در مرحله ایی که چیپ SB یا PCH مادربورد توسط گذرگاه HD Audio کدهای 0 و 1 رو ارائه میده هنوز میشه تغییراتی رو در سطوح مختلف صدا ایجاد کرد ( به صورت دیجیتال ). برای مثال تغییراتی در Bit Depth و Sample Rate و ....
این کار توسط چیپ صوتی Audio Chipset صورت می گیره . در کارت های صوتی اکسترنال به مراتب امکانات بیشتری برای کنترل سطوح مختلف صدا در این قسمت وجود داره و به کاربران حرفه ای محدوده اعمال تغییرات بیشتری میده ...
ولی از نظر کیفیت و SNR در سیگنال خروجی Interface های دیجیتال ( Coaxial / Optical ) بین Codec های Onboard و کارتهای صوتی اکسترنال فرق چندانی وجود نداره ...
موارد بالا مربوط به زمانی هست که کاربرد یوزر رو فقط به پخش موزیک محدود کنیم ...
حال اگر کاربرد Gaming رو هم در نظر بگیریم با یک بعد کاملا متفاوت روبرو هستیم ... پردازش دیجیتال صدا هم از وظایف یک Audio Chipset محسوب میشه ...
برای مثال Extension های صدای سه بعدی EAX ( Environmental audio extensions)l که در انحصار کمپانی Creative هستند و در بسیاری از بازی های رایانه ای هم به کار میرن باید توسط Audio Chipset پردازش بشن تا افکت های مربوطه به این Extension ها در خروجی آشکار بشه ...
در صورتی که یک Codec بسیار ارزان 3 الی 10 دلاری به هیچ وجه قابلیت آشکاری سازی این افکت ها رو نداره و کاربر رو از شنیدن افکت های نام برده محروم می کنه !
البته این یک مثال ساده بود و موارد مشابه زیادی رو میشه در این مورد مثال زد ...
بازم سوالی می مونه بپرس ...






پاسخ با نقل قول
Bookmarks