کاملا مشخص بود که Bd موافق خواهد بود ...
Administrator
کاملا مشخص بود که Bd موافق خواهد بود ...
|
|
شرکت ژاپنی سونی با فرمت Blu-ray در نبرد دیویدیهای کیفیت بالا (High Definition) رسما پیروز شد.
در واقع، پیروزی فرمت بلو–ری سونی بر HD-DVD توشیبا به نوعی انتقام شکست سنگین سونی در نبرد با فرمت VHS است که در قرن گذشته بازار ویدیوکاست را تحت سلطه گرفته بود.
توشیبا سهشنبه گذشته اعلام کرد که از سرمایهگذاری روی فرمت HD–DVD صرفنظر میکند و دیگر قصد ندارد به تولید دستگاههای پخش و ضبط بپردازد. این تصمیم توشیبا با واکنشهای گوناگونی همراه بوده که از جمله میتوان به وال مارت، یکی از بزرگترین فروشندگان آنلاین دنیا، اشاره کرد که فروش دستگاههای پخش و فیلمهای HD–DVD را متوقف کرده و به طور اختصاصی به فروش محصولات بلو–ری میپردازد.
آتسوتوشی نیشیدا (Atsutoshi Nishida)، مدیر اجرایی توشیبا در یک نشست خبری در توکیو عنوان کرد که ادامه رقابت برای پیروزی در بازار فیلمهای کیفیت بالا مشکلات زیادی را برای مصرفکنندگان به وجود آورده و توشیبا عملا شانسی در این کشمکش نداشته است. به گفته نیشیدا، انتخاب چنین تصمیمی برای توشیبا واقعا تلخ و سنگین بوده است؛ ولی در عین حال ادامه رقابت با بلو–ری میتوانست خسارات جبرانناپذیری بر بازار توشیبا بر جای بگذارد.
در ابتدا این طور به نظر میرسید که HD – DVD یک سرو گردن از بلو–ری بالاتر است، چون دستگاههای پخش آن ارزانتر بود و علاه بر این، دیسکهای فیلم آن از قیمت پایینتری برخوردار بودند. اما سونی گوی سبقت را از توشیبا ربود و توانست با پشتیبانی اکثر استودیوهای بزرگ هالیوودی از فرمت بلو–ری بازار مصرف خود را گسترش دهد. سونی همچنین یک استراتژی خطرناک را پیش گرفت که حالا به بار نشسته است، چون درایو بلو–ری را در کنسول – بازی PlasStation۳ به کار گرفت در حالی که دو سال بیشتر از ورود این دستگاه به بازار نمیگذرد. بنابراین در آغاز رقابت فرمتهای نسل جدید، سونی یک برگ برنده بزرگ را در اختیار داشت که همان پایگاه کاربری بزرگ آن بود.
بهکارگیری درایو بلو–ری در هر کنسول PS۳، حدود ۳۰۰ دلار برای سونی آب میخورد، اما این اقدام باعث گسترش دستگاههای پخش بلو–ری شده است که هماکنون حدود ۸ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروش داشته است، در مقابل، توشیبا فقط یک میلیون دستگاه پخش HD-DVD را در بازارهای جهانی به فروش رسانده است.
به قول باب چاپک (Bob Chapek)، رییس بخش سرگرمیهای خانگی استودیوی والت دیسنی، کنسول PS۳ مانند تروجان در همه جا گسترش پیدا کرده است.
حالا که توشیبا پرچم سفید را به علامت قبول شکست بالا برده، یک سوال مطرح میشود: دست آخر چه تعداد از مصرفکنندگان به دیسکهای دیجیتال پروضوح نسل جدید روی خوش نشان میدهند؟ با وجود اینکه فرمت HD کیفیت تصویر بالاتری را ارایه میکند، اما محاسن آن آنقدر چشمگیر نیست که کاربران از DVD معمولی به فرمت HD و تلویزیونهای بزرگ کیفیت بالا روی آورند.
از این گذشته، فرمت DVD کنونی از پشتیبانی فناوریهای بیشماری بهره میبرد که خیلی از آنها از این فرمت برای ارایه فایل تصویری به کاربران استفاده میکنند.
راب اندرل (Rob Enderle) رییس شرکت Enderle Group با اشاره به سرویسهایی چون iTunes اپل که به کاربران امکان میدهد به شکل آنلاین به خرید فیلم بپردازند، میگوید: بازار دنیا به سمت دانلود پیش میرود و شاید بلو–ری هیچگاه نتواند اوج بگیرد.
نیشیدا عامل اصلی سقوط فرمت HD–DVD را تصمیم استودیوی فیلمسازی برادران وارنر مبنی بر پشتیبانی اختصاصی از فرمت بلو–ری دانست.
برادران وارنرکه بزرگترین استودیوی فیلمسازی هالیوود به شمار میآید، چهارم ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرد که از پشتیبانی فرمت HD–DVD دست میکشد و فیلمهایش را به طور خاص در فرمت بلو–ری منتشر میکند. علاوه بر استودیوی برادران وارنر، استودیوهای هالیوودی دیگری هم از جمله والت دیسنی فاکس قرن بیستم، Lions Gate Entertainment و Sony Pictures هم پشتیبانی خود را از فرمت بلو–ری اعلام کردندکه در نتیجه، ۷۰ درصد بازار فیلمسازی هالیوود به فرمت کیفیت بالای سونی اختصاص یافت.
پشتیبانی استودیوی برادران وارنر به یک باره بازار فرمتهای نسل جدید را دگرگون ساخت. در پیروزی قاطعانه بلو-ری بر HD–DVD، شرکت ارایهکننده خدمات کرایه فیلم آنلاین Netflix حمایت اختصاصی خود را از دیسکهای بلو-ری را اعلام کرد و متعاقب آن، شرکت Best Buy فروشنده لوازم الکترونیکی هم عنوان کرد که برای جلب توجه مصرفکنندگان به فرمت بلو-ری، به طور گسترده از دستگاههای پخش و فیلمهای این فرمت پشتیبانی میکند. اما اقدام سرنوشتساز دیگر، تصمیم فروشگاه زنجیرهای وال مارت برای فروش اختصاصی محصولات بلو-ری بود که در چهار هزار مرکز فروش این شرکت صورت گرفت.
1 کاربر در حال مشاهده این موضوع. (0 عضو و 1 میهمان)
Bookmarks