در هفتههای اخیر شایعهای مبنی بر عرضه همزمان ویندوز هفت شرکت مایکروسافت که قرار است در ماه اکتبر سال جاری عرضه شود و کارتهای گرافیکی مبتنی بر DirectX 11 در بیشتر رسانهها و وبسایتهای سختافزاری پخش شده است. شرکت AMD قصد دارد نسل بعدی کارتهای گرافیکی خود را مبتنی بر DirectX 11 عرضه کند و زمان معرفی آنها را نیز همزمان با عرضه ویندوز هفت شرکت مایکروسافت اعلام کرده است.
برخی از کارشناسان در مورد اهمیت DirectX 11 در اینترنت توضیحاتی ارائه کردهاند. آنها نسبت به اینکه شرکت NVIDIA سعی دارد افکار عمومی را نسبت به اهمیت DirectX 11 منحرف کند، هشدار دادهاند. شرکت NVIDIA ادعا میکند که بازیهای مبتنی بر این نسخه از API شرکت مایکروسافت تا اواخر سال آینده نیز معرفی نخواهند شد. بنابراین اکنون بسیار زود است که کارتهای گرافیکی مبتنی بر این API عرضه شود. شرکت AMD نیز در بخش بازاریابی برای مبارزه با شایعات پخش شده توسط شرکت NVIDIA، راهنمایی تهیه کرده و اهمیت DirectX 11 را همراه با دلایل مشخص ارائه کرده است. موارد زیر برخی از دلایل برتری DirectX 11 نسبت به نسخه قبل است:
-بهبود موازیسازی
-بهبود دقت و پردازش عدد صحیح
-پیوستگی محکم بین سایهزنها و خط لولههای پردازش
-بهبود سهولت در برنامهنویسی و استفاده مؤثر از حافظه
بسیاری از ویژگیهای محاسباتی DirectX 11 خیلی فنی و مربوط به برنامهنویسی هستند، بنابراین AMD با انتشار این راهنما درک عمومی از این ویژگیها و اهمیت آنها در کاربردهای مختلف را مشخص کرده است. در ادامه قصد داریم در مورد راهنمای شرکت AMD توضیحاتی داده و اهمیت این نسخه از DirectX را برای شما نیز مشخص کنیم.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
AMD-محاسبات DirectX 11
DirectX 11 آخرین نسخه استاندارد رابط برنامهریزی از شرکت مایکروسافت است که امکان دسترسی به تواناییهای پیشرفته نسل بعدی پردازندههای گرافیکی را فراهم میکند. DirectX 11 یکی از ویژگیهای اصلی سیستمعامل ویندوز هفت است و مایکروسافت قصد دارد در آینده توسط یک بهروزرسانی نرمافزاری آن را برای ویندوز ویستا نیز فراهم کند.
یکی از ویژگیهای اصلی و جدید DirectX 11 پشتیبانی از حسابگر DirectX است که توسعهدهندگان را قادر میسازد تا از قدرت پردازش موازی پردازندههای گرافیکی امروزی استفاده کنند. این ویژگی به توسعهدهندگان برنامههای کاربردی اجازه میدهد تا محدوده وسیعتری از برنامههای خود را مبتنی بر پردازش پردازنده گرافیکی فراهم کنند. پیشتر بیشتر این برنامهها تنها توسط پردازندهها قابل اجرا بودند، اما اکنون با DirectX 11 توسعهدهندگان میتوانند برنامههای خود را مبتنی بر قابلیتهای پردازشی پردازندههای گرافیکی بنویسند تا آنها با سرعت بیشتری توسط پردازندههای گرافیکی اجرا شوند (به عبارت سادهتر، DirectX 11 برای تکنیکهای GPGPU بهبود یافته است). برای این منظور، توسعهدهندگان باید به برنامهای که سایهزن حسابگر نامیده میشود و تنها روی پردازنده گرافیکی قابل اجرا است، دسترسی پیدا کنند. بنابراین آنها میتوانند از شگردهای فنی گرافیکی جدید مانند Independent Transparency (شفافیت مستقل)، Ray Tracing و اثرات Post-Processing پیشرفته یا تنوع وسیعی از برنامههای کاربردی غیرگرافیکی مانند هوش مصنوعی، شبیهسازی فیزیک بازیها، Upscaling ویدئویی و Transcoding ویدیویی استفاده کنند.
پردازندههای گرافیکی امروزی (GPU) قدرت پردازش بیشتری نسبت به پردازندههای امروزی (CPU) از نظر قیمت یا قدرت دارند. با این وجود، پردازندههای گرافیکی نیز مانند پردازندههایی که برای کاربردهای مشخص طراحی میشوند، فاقد انعطافپذیری موجود در پردازندههای معمولی هستند. اما بیشتر پردازندههای گرافیکی اخیر دارای ویژگیهای طراحی جدیدی هستند که موجب انعطافپذیری بیشتر در آنها شده است. در نتیجه در رقابت بین پردازندههای معمولی و پردازندههای گرافیکی به تدریج پردازندههای گرافیکی، برنده رقابت میشوند. مزیت دیگر حسابگر DirectX این است که میتواند با پردازندههای گرافیکی که دارای معماریهای متفاوت و قابلیتهای مختلف هستند، کار کند. در حقیقت، رابط برنامهریزی DirectX 11 به وسیله مجموعهای از پروفایلها که نسخههای سایهزن (Shader Models) نامیده میشود، موجب این سازگاری میشود. هر یک از نسخههای سایهزن شامل مجموعه کاملی از ویژگیهای نسخههای پایینتر هستند.
Bookmarks