کلا یک مبحثی است به اسم GPGPU ، یعنی انجام دادن پردازش های معمول (غیر گرافیکی) توسط هسته کارت گرافیک (GPU) ... و خب سه پلتفرم مطرح برای GPGPU وجود داره:برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط key1lou برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
- ATI Stream که خب توسط ATI توسعه داده میشه و فقط قابل اجرا بر روی کارت های گرافیک ATI است.
- NVIDIA CUDA که توسط NVIDIA توسعه داده میشه و قابل اجر بر روی کارتهای گرافیک NVIDIA است.
- OpenCL که یک تکنولوژی Open هست و توسط Apple پایه گذاری شد و الان توسط اکثر کمپانی های مطرح (من جمله همین ATI و NVIDIA) پشتیبانی میشه.
- چند تای دیگه هم هست.. ولی مطرح ها همین ها هستند.
حالا این پلتفرم ها چیکار می کنن؟
این پلتفرم ها یک سری Library و API در اختیار برنامه نویس ها قرار میدن تا برنامه نویس ها بتونند از امکانات اون پلتفرم در GPGPU برای نوشتن برنامه هاشون استفاده کنند، یعنی بعضی از پردازش ها و محاسبات در برنامه هاشون به جای CPU توسط GPU انجام بشه.
یک مبحث دیگه است به اسم موتور فیزیک (با PhysX اشتباه نگیرید، اینها دو مفهوم جدا هستند)
یک موتور فیزیک میاد یک سری Library و API در اختیار بازیسازها قرار میده تا اونها بتونند از امکانات این موتور فیزیک در ساخت بازیهاشون استفاده کنند، مثلا شکستن شیشه، یا خوردن باد به پرچم یا لباس افراد، ریختن دیوار و ...
دو تا موتور فیزیک مطرح داریم، یکی NVIDIA PhysX و یکی Havok . بازیسازها معمولا از یکی از این دو (یا هر دو) استفاده می کنن .. بعضی از Game Engine ها هم خودشون موتور فیزیک مخصوص خودشون رو دارن (مثل Cry Engine)
یک موتور فیزیک می تونه به طور معمولی (تحت CPU) برنامه نویسی بشه (مثل Havok در حال حاضر) ، می تونه تحت GPGPU برنامه نویسی بشه (مثل PhysX ، که تحت CUDA نوشته شده)
الان سرمایه گذاریهای زیادی داره میشه تا Havok رو بر پایه GPGPU ، تحت OpenCL بازنویسی کنند، و خب خیلی از کمپانی ها هم ازش استقبال کردند (Apple, AMD, Intel) ... باید صبر کرد و آینده رو دید.
نظر شخصی من درباره این قضیه اینه که PhysX با وضع فعلی، آینده روشنی نداره و همین الان توی بهترین روزهای حیاتش هست و کم کم افتش رو شاهد خواهیم بود .. دنیا داره به سمت تکنولوژی هایی میره که Open باشند و تحت همه پلتفرم ها قابل اجرا باشند که متاسفانه PhysX اینطوری نیست. همین الان تعداد بازیهایی که سمت Havok میرن بسیار بیشتر از PhysX هست، و خب با پیشرفت OpenCL و پورت شدن Havok به OpenCL به نظر من PhysX دیگه طرفدار خاصی نخواهد داشت.
بله .برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط hassanshaikhi برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
قبلا مشکلی نبود .. ولی فعلا NVIDIA مثل اینکه محدود کرده این قابلیت رو. البته اطلاع دقیقی ندارم.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط vandelin برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
اینجوری هم نیست .. فعلا هیچ کدوم از پلتفرم های GPGPU اونقدر قوی نیستند که بشه کل پردازش های یک بازی رو باهاش انجام داد، و البته هنوز کاملا مستقل از CPU هم نیستند. فعلا کاربردی که GPGPU در بازیها داره فقط پردازش فیزیکه، نه بیشتر. برای بقیه پردازش ها کماکان نیاز به پردازنده قوی است. در آینده دور شاید شاهد چنین چیزی باشیم.اگر intel و amd بهش اجازه میدادند و همه بازیها از این تکنولوژی پشتیبانی میکردند شما با یه سمپرون 140 و یه گرافیک قوی میتونستید جدیدترین بازیها رو با ماکزیمم دیتیل بازی کنید برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
صحبت شما صحیح نیست.البته همونطور که بالا هم گفتم این سگ و گربه ( اینتل و amd ) مجبور شدن در این مورد بخصوص با هم تبانی کنند و یه چیزی به اسم هاوک رو پایه ریزی کنند
این سیستم از نظر ماهیتی همون محاسبات مربوط به دود ، مه ، باد و ...... که جواد عزیز توضیح دادن رو انجام میده ولی از cpu استفاده میکنه
پیدایش و پایه ریزی Havok به مدت ها قبل از پیدایش PhysX برمی گرده، و موقعی که PhysX معرفی شد تقریبا 90 درصد بازیها از Havok استفاده می کردند.
عرضه PhysX باعث شد Havok که تا اون زمان تنها موتور فیزیک مطرح بود یک رقیب پیدا کنه، و خب طبیعیه وقتی رقیب پیدا کنه در اون سرمایه گذاری میشه برای بهتر شدنش... Havok یکی از زیرشاخه های Intel هست و خب مسلما Intel در اون سرمایه گذاری می کنه .. AMD هم بیشتر از یک ساله روی پورت کردن Havok به OpenCL داره سرمایه گذاری می کنه.
PhysX فقط یک موتور فیزیکه نه بیشتر .. استفاده از PhysX در یک بازی جایگزین نیاز به CPU قوی نیست، فقط بعضی از پردازش های خاص فیزیک رو توسط GPU انجام میده . پردازش های فیزیک در یک بازی فقط بخشی از پردازش هایی هستن که CPU انجام میده.اگر این هاوک با هزینه سنگین این دو غول تولید کننده پردازنده حمایت نشده بود احتمالا سیستمهای گیمرها الان همون سلرونهای عهد بوق بود با گرافیک کارت 480 و پردازنده های اینتل و amd توی انبار داشتند خاک میخوردن برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
استاد شمایی برادر .برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط nima_hl برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
ممنون از همگی






پاسخ با نقل قول
Bookmarks