فریم اصطلاحا یک واحد تصویر در فیلم متحرک هست و در معنی لغوی به معنی قالب یا قاب تصویر گفته میشه
مغز انسان بگونه ای عمل می کنه که تصاویر پشت سر هم را ربا بصورت یکپارچه پردازش می کنه که همین قابلیت باعث بوجود آمدن صنعت سینما شد.
در رزلوشن غیر فول hd ما دو نوع ساختار پخش داریم : pal و ntsc
pal یا phase alternative line یک ساختار ارایه تصویر هست که در تمام قسمت های خاورمیانه بخش اعظمی از اروپا ، آفریقا و آمریکای جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد
این استاندارد تصویرری از دهه 60 میلادی رایج شد و با فرکانس 50 هرتز توانایی تولید حداکثر 25 فریم تصویری در ثانیه را ایجاد می کند
زمان پاسخ دهی تصویری (اصلاحا response time) در این استاندارد حدود 18.5 میلی ثانیه می باشد

ntsc یا national television system committee یکی دیگر از استاداردهای معروف ارسال سیگنال تصویری است که در دهه 50 میلادی رایج شد
این استاندارد در کلیه بخش های آمریکای شمالی و در بخش کوچکی از آسیای جنوب شرقی رایج است
این استاندارد با ارایه 30 فریم در ثانیه در اوایل قرن حاضر بصورت کامل منسوخ شد و به تاریخ پیوست و در حال حاضر سیستم pal رایجترین استاندارد در دنیا می باشد

البته در صورتی که سیستم secam را که اون هم تقریبا بجز چین در بقیه دنیا منسوخ شده
و اما استاندارد هایی که فرمت فول hd را پخش می کنند که توانایی ارایه 24 فریم در ثانیه را دارند
از این موارد که بگذریم استاندارد ارایه فریم در یک بازی حدعقل باید بین 25 تا 30 فریم باشه تا بازی بصورت پیوسته و غیر منقطع پخش بشه
اما هر چی این ارایه فریم به عدد 60 نزدیک تر باشه تصویر اصطلاحا روانتر خواهد بود و البته بالاتر از 60 فریم هم ممکن هست در حالت خاص با تکنیک هایی مثل sli یا cfx مثلا بالاتر از 100 فریم را هم تجربه می کنیم ولی با توجه به اینکه چشم(بهتر هست بگیم مغز) انسان قادر به تشخیص این مورد نیست پس بیشتر جنبه تبلیغاتی داره
اما افت فریم به حالتی گفته میشه که فریم ارایه شده توسط vga به زیر حد استاندارد یا اصطلاحا 25 فریم در ثانیه کاهش پیدا کنه که تصویر بصورت منقطع نمایش داده میشه
این نکته را هم اضافه می کنم که منظور از این افت فریم بیشتر به اجرای گیم بر می گرده
سلام
ممنون بابات توضیحات کامل .
فقط بیشتر این رو توضیح دهید؟
فریم اصطلاحا یک واحد تصویر در فیلم متحرک هست