Curtis (15-02-10)
کاربر شهرسختافزار
يک کارت گرافيکي جديد يعني پنجرهاي رو به بازيهاي جديد با اين حال اکنون زمان سختي براي انتخاب است. از يک طرف مدلهاي قدرتمند با فناوريهاي تقريبا قديمي حضور دارند و از طرف ديگر کارتهاي جديد که اگرچه در برخي بازيها ممکن است کارآيي بالايي نداشته باشند اما ويژگيهاي منحصر بهفردي در آنها پيدا ميشود که مدلهاي قبلي ندارند. يکي از اين نمونهها تراشه 5750 است که از نظر قيمت هنوز به سطح متعادل نرسيده ولي بسياري از فناوريهاي جديد در عرصه کارتهاي گرافيکي را با خود به همراه دارد. در اين شماره يکي از مدلهاي اين تراشه با کارت گرافيکي ساخت اسوس را بررسي ميکنيم. در نگاهي خوشبينانه بايد گفت اين کارت بيشتر براي کساني است که ميخواهند از اجراي بازيهاي روز لذت ببرند اما در عين حال قصد صرف هزينه بالا براي کارت گرافيکي را ندارند و در نتيجه به يکي از مدلهاي نيمه حرفهاي اکتفا ميکنند. EAH5750 يکي از همين مدلها است. شرکت AMD فعلا حسابي درگير ارايه مدلهاي جديد است و با تمام قوا تلاش ميکند تا زمانيکه انويديا بهطور جدي وارد بازار کارتهاي سازگار با DX11 نشده از فرصت استفاده کند. در همين ماهي که گذشت AMD شش مدل کارت جديد وارد بازار کرد که قيمت همگي آنها حدود 100 تا 150 دلار است و اين يعني هجوم به سمت بخش پرفروش بازار کارتهاي گرافيکي در برنامه اين شرکت است.
در اين مدل اسوس ترجيح داده تا روي بستهبندي محصول را به عبارت 13 درصد خنکتر اختصاص دهد که به معني طراحي اختصاصي در سيستم خنککننده نسبت به مدلهاي مشابه است. با نگاهي به بخش کولر کارت هم ميتوان اين موضوع را ديد. شکل روي کارت شبيه ماشينهاي رالي فرمول يک است که با بدنهاي خاکستري رنگ پوشيده شده و در وسط آن پرههاي فن ديده ميشوند. فن در مقابل گرد و خاک مجهز شده و طراحي بدنه نيز به هدايت جريان هوا کمک ميکند بهطوريکه روي کارت بيشترين فشار هوا ايجاد ميشود. روي پرههاي سينک برجستگيهاي ظريفي قابل مشاهده هستند که در افزايش سطح تماس با هوا موثر خواهند بود. اين سينک به شکل خورشيدي طراحي شده و پرهها در اطراف يک دايره به صورت عمود چيده شدهاند.
اولين نکته در مورد رادئونهاي سري Radeon HD 5700 اين است که اين سري مشخصات تقريبا يکساني با تراشههاي HD5870 و HD5850 دارند زيرا در هر دو رده از معماري TeraScale 2 استفاده شده است. ضمن اينکه در اين مدلها تراشه مدارهاي مجتمع اختصاصي جديد (ASIC) براي بخش گرافيک بهکار رفته است. با اين حال به اين نکته توجه داشته باشيد که اين دو نوع تراشه اگرچه در برخي مشخصات با هم شباهتهايي دارند اما در دو خانواده مجزا قرار ميگيرند. سري HD5800 در خانواده سبزي است که به نام سرو (Cypress) نامگذاري شده در حاليکه با محدود کردن برخي تواناييها در سري HD5700 اين خانواده به اسم جونيپر يا سرو کوهي (Juniper) ناميده ميشود. بد نيست بدانيد مدلهاي پيشرفته با دو تراشه گرافيکي در خانواده شوکران (Hemlock) قرار دارند که مدلهاي اين سري تحت عنوان HD5900 دستهبندي ميشوند و هنوز از مدلهاي پايينتر مثل خانوادههاي سدر (Cedar) و سرخچوب يا سکويا (Redwood) محصولي منتشر نشده است.
سري HD5700 از DX11 و خصوصياتي مثل Eyefinity براي اتصال چند مانيتور و مديريت تصوير روي آنها و همچنين ATI Stream براي پردازشهاي محاسباتي بهطور کامل پشتيباني ميکند و مصرف انرژي پاييني دارد. تا اينجا همه موارد به نفع اين تراشه تازهوارد است اما نکتهاي که ممکن است کمي در کارآيي اين تراشه ترديد ايجاد کند، رابط حافظه 128 بيتي آن است که براي رفع اين ترديد ميتوان به کارت HD 4770 از سري پيشين اشاره کرد و در عين حال توجه داشت که حافظههاي GDDR5 به دليل استفاده از فرکانس بالا ميتوانند در افزايش پهناي باند موثر باشند.
قدرت پردازش HD 5750 حدود يک ترافلاپ است که اگر آن را با قيمت دلارياش مقايسه کنيم بايد گفت اين موضوع يک امتياز براي اين کارت محسوب ميشود. هسته گرافيکي در فرکانس 700 مگاهرتز اجرا ميشود و داراي 720 پردازنده استريم است که تنها 80 عدد نسبت به HD 5870 کمتر است. فرکانس حافظه اين کارت که مجهز به يک گيگابايت حافظه از نوع GDDR5 است به 6/4 گيگاهرتز ميرسد که اين موضوع با توجه به اينکه حافظهها در پشت کارت و بدون سيستم خنککننده قرار دارند در نوع خود جالب است. اين حافظهها ساخت سامسونگ هستند و به نظر ميرسد تاثير آنها در ميزان مصرف کارت اندک باشد البته طراحي تراشه نيز از نظر انرژي بسيار موثر انجام شده بهطوريکه اين مدل در حالت لود کامل تنها 86 وات مصرف انرژي دارد و در حالت نيمه فعال نيز ميزان مصرف تا 16 وات کاهش پيدا ميکند. اگر AMD ميتوانست اين مقدار جالب توجه را اندکي بيشتر کاهش دهد ديگر نيازي به پاور 6 پين کارت هم نبود و اين کارت ميتوانست بدون نياز به ورودي مجزاي پاور اجرا شود. البته به اين نکته هم بايد اشاره کرد که اين کارت شرايط اورکلاک را دارد و حتي نوع خنککننده آن هم بيشتر شبيه اعلام آمادگي براي اورکلاک است و در اين شرايط کارت به برق بيشتري نياز خواهد داشت.
نتيجهگيري
اين کارت همانطور که در ابتداي مطلب اشاره کردم بيشتر براي افرادي مناسب است که قصد ارتقاي کارت گرافيکي خود را دارند و در عين حال نميخواهند بيش از اندازه براي بازيها هزينهکنند. همانطور که در نتايج مشخص است اغلب بازيها را ميتوان با اين مدل اجرا کرد اتفاقا در سطح قابل قبولي هم اجرا ميشوند زيرا اغلب نرخ فريمها بالاي 30 فريم است و همچنين بسياري از ويژگيهاي گرافيکي جديد مثل پشتيباني از DX11 در اين مدلها حضور دارد. با اين حال بايد ديد اين سري در کنار مدلهايي مثل 5770 و 5850 در کدام رده قيمت قرار ميگيرند و اختلاف بهاي آنها نسبت به هم چقدر خواهد بود زيرا اختلاف آنها از نظر کارآيي مشخص است و فعلا تا وقتي قيمت اين محصولات متعادل نشده نميتوان در مورد بهاي آنها و اينکه کدام يک انتخاب مناسبتري است اظهارنظر کرد.
DirectX11
برنامه DirectX يک رابط نرمافزاري (API) يا به عبارت درستتر مجموعهاي از رابطهاي نرمافزاري است که براي کاربردهاي مولتيمديا و گرافيک طراحي شده و به برنامهنويسان کمک ميکند تا به توابع صوتي، تصويري و گرافيکي دسترسي داشته باشند و از آنها در برنامههاي خود استفاده کنند. اين رابط توسط مايکروسافت ايجاد شده و در ويندوز کاربرد دارد. با اين حال مهمترين کاربرد دايرکت ايکس در اجراي بازيها و محيطهاي سه بعدي است. براي اينکه يک بازي به درستي اجرا شود لازم است که اين رابط روي ويندوز نصب شده باشد تا بازي بتواند برخي دستورات نرمافزاري را که روي ويندوز قرار دارد فراخواني کرده و آنها را اجرا کند. اين رابط اولين بار در سال 1995 ايجاد شد و تا 7 سال بعد از آن 9 نسخه از اين رابط اصلاح و ارايه شده بود؛ بعدا در سال 2002 و مدتي پس از ارايه ويندوز ايکسپي نسخه نهم عرضه شد که تا دو سه سال پيش همچنان در بازيها مورد استفاده قرار ميگرفت. اما با انتشار ويندوز ويستا نسخه دهم دايرکت ايکس عرضه شد ولي اين بار فقط بهطور رسمي روي ويندوزها ارايه ميشد و براي افرادي که از ويندوز XP استفاده ميکردند کارآيي نداشت. ويستا هم نتوانست آنطور که بايد کاربران ويندوز را راضي کند و در نتيجه تعداد بازيهايي که بر اساس نسخه دهم اين رابط ارايه شدند حدود 30 عنوان است که واقعا رقم پاييني است. بعد از اينکه ويندوز هفت منتشر شد مايکروسافت اعلام کرد قابليتهاي زيادي را در اين نسخه اضافه کرده و برنامهنويسان ميتوانند با کمک رابط يازدهم دايرکت ايکس به آنها دسترسي داشته باشند. به اين ترتيب با ورود رسمي ويندوز هفت که همين اواخر انجام شد DX11 هم به بازار آمد اما توجه داشته باشيد که اين رابط روي ويندوز هفت کارآيي دارد و براي اينکه بتوانيد از قابليتهاي آن استفاده کنيد به اين نسخه از ويندوز احتياج خواهيد داشت با اين حال مايکروسافت اعلام کرده نسخه يازدهم روي ويستا نيز قابل نصب است و ميتوان از طريق به روز رساني ويندوز يا وصلههايي که ارايه ميشوند آن را دريافت کرد. باز هم توجه داشته باشيد که دايرکت ايکس يک رابط نيست و مجموعهاي از رابطها را در بر ميگيرد که همگي آنها با عبارت دايرکت شروع ميشوند.
نکته برجسته در مورد نسخه يازدهم اين است که روي محاسبات و پردازشها تاکيد بيشتري نسبت به نسخههاي قبلي ديده ميشود و مهمترين دليل آن هم توان پردازشي پردازندههاي گرافيکي و افزايش تعداد هستهها است. موارد زير را ميتوان از نقاط برتري DX11 در مقايسه با روايتهاي قبلي آن عنوان کرد.
DirectCompute يکي از رابطهاي موجود در مجموعه دايرکت ايکس است که براي استفاده از توان محاسباتي کارت گرافيکي در نرمافزارها طراحي شده و به برنامهنويسان امکان استفاده از GPU (واحد پردازش گرافيکي) براي پردازش در ساير نرمافزارها را ميدهد. بنابراين ميتوان از کارت گرافيکي در فعاليتهاي غير گرافيکي نيز کمک گرفت. به عنوان مثال هنگام تبديل فرمت فيلم ها به جاي سيپييو از توان پردازشي کارت گرافيک استفاده ميشود. البته به دليل اينکه ساختار تراشه گرافيکي با ساختار پردازنده کاملا متفاوت است تا قبل از اين امکان بهکارگيري اين توان وجود نداشت. DirectCompute تا قبل از ارايه نسخه يازده دايرکت ايکس تحت عنوان GPGPU مطرح ميشد و اين رابط کمک ميکند تا پردازندههاي گرافيکي در ساير نرمافزارها هم موثر باشند. GPGPU به تکنيکهايي گفته ميشود که توان پردازنده گرافيکي را در پردازشها و محاسبات نرمافزارها وارد ميکنند که اين رابط هم در همين رابطه فعاليت ميکند. بنابراين کارتهاي گرافيکي نسل پنجم رادئون از اين به بعد با توسعه نرمافزارها ممکن است به اندازه پردازنده در بالابردن قدرت سيستم اهميت پيدا کنند.
Tessellation، يکي ديگر از ويژگيهاي مهم دايرکت ايکس 11 است که توسط آن چند ضلعيها به يک ساختار مناسب تبديل ميشوند تا پرداخت و پردازش آنها راحتتر انجام شود. براي درک موضوع ميتوانيد يک سطح غير هموار مانند صورت يک انسان را تصور کنيد. کامپيوترها هنوز نميتوانند چنين سطحي را به آساني پردازش کنند و براي همين اين کار را با تقسيم آن به تکههاي کوچکتر انجام ميدهند به اين منظور مثلا بيني يا لبها تبديل به يک شکل هندسي و چندضلعي ميشوند تا پردازش آن آسانتر باشد. اين روش اگرچه باعث افزايش سرعت محاسبه ميشود اما در مقابل جزييات کمتري را ميتوان از طريق آن نمايش داد. هر چقدر تعداد اين چندضلعيها بيشتر باشد جزييات هم بيشتر ميشود و کيفيت تصوير نهايي بالاتر ميرود. در روش Tessellation نيز با تبديل يک جسم به تعداد زيادي مثلث کوچک که در کنار هم قرار گرفتهاند ميتوان هم سرعت محاسبه را افزايش داد و هم کيفيت تصوير را به واقعيت نزديک کرد. اين روش هم در دايرکت ايکس 11 مورد استفاده قرار ميگيرد و بالطبع کارتهاي گرافيکي که از اين نسخه پشتيباني ميکنند کيفيت خروجي بهتري در مقايسه با توان صرف شده براي پردازش خواهند داشت.
multi-threading هم در نسخه 11 مورد توجه قرار گرفته است. فرض کنيد يک منبع آب داريم که آب آن تنها از طريق يک شير خارج ميشود. حالا اگر بخواهيم چندين ظرف را پر کنيم بايد آنها را يکي يکي و بهطور سري پشت سر هم قرار دهيم اما اگر اين منبع داراي چندين شير باشد ميتواند بهطور همزمان چند ظرف را پر کند. multi-threading نيز به همين قابليت توجه ميکند. در پردازندههاي جديد که غالبا داراي دو يا چهار هسته پردازشي هستند هر هسته ميتواند مجموعهاي از پردازشها را به عهده بگيرد و آن را همزمان با هستههاي ديگر انجام دهد. اين ويژگي شايد قبلا چندان مهم نبود زيرا اگر امکان آن هم وجود داشت پردازندهها يک هسته بيشتر نداشتند ولي امروز که تعداد هستهها بيشتر شده ميتوان از اين قابليت استفاده کرد. علاوه بر آن با کمک برخي فناوريها ميتوان تعداد هستههاي فيزيکي را به چند هسته منطقي و مجازي تبديل کرد و از طريق آنها يک سري محاسبات را انجام داد.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
منبع : http://www.asreertebat.com/1388/11/2...y/346/Page/12/
Comodo Internet Security
Curtis (15-02-10)
|
|
1 کاربر در حال مشاهده این موضوع. (0 عضو و 1 میهمان)
Bookmarks