کمپانی های بزرگ سازنده کارت های گرافیکی همواره محصولات خود را با توجه به انتظارات کاربران و محدودیت بودجه ی آن ها در سه رده ی مختلف Mid Range - High End و Low End عرضه می کنند تا تمامی نیازها را برطرف سازنند. معرفی محصولات هر سری جدید نیز به طور معمول از کارت های High End شروع شده و در ادامه به کارت های رده پایین تر ختم می شود. کارت های گرافیکی سری کپلر انویدیا نیز از این قانون مستثنی نبودند و انویدیا در ابتدا با معرفی غول هایی همچون GTX 690 و GTX 680 پا به عرصه رقابت با کمپانی AMD گذاشت.
متاسفانه جدای از بحث کارایی همواره شاهد قیمت بالای محصولات رده High End هستیم که عملا تعداد زیادی از خریداران را دچار مشکل می کند. از طرف دیگر کارت های رده Low End با وجود قیمت پایین در بسیاری از گیم های روز کارایی مطلوب را نداشته و خریدار را ناامید می کنند.
در اینجاست که محصولات رده Mid Range وارد شده و با ترکیب یک حد معقول از دو مبحث کارایی و قیمت ، طیف وسیعی از گیمرها را راضی نگه می دارند.
GTX 660 Ti اولین محصول معرفی شده از این رده پرطرفدار بوده که سرانجام بعد از چندین ماه انتظار روانه بازار داغ کارت های گرافیکی می شود و با هدف رقابت با HD 7870 طراحی و قیمت گذاری شده است. اولین نکته مهم در مورد این کارت عدم ارائه مدل مرجع آن از سوی انویدیا می باشد. به همین دلیل Partner های انویدیا ( از جمله MSI ، EVGA ، GigaByte و ... ) هریک می توانند این کارت را به صورت دلخواه سفارشی کرده و با ویژگی هایی منحصر بفرد ( مانند دستکاری سرعت کلاک هسته و حافظه و یا استفاده از کولرهای سفارشی ) به فروش برسانند. طبیعتا هر یک از Partner ها بسته به امکاناتی که برای کارت در نظر می گیرد ، محصول خود را به قیمتی بالاتر از 300 دلار ( قیمت پایه ای که توسط انویدیا پیشنهاد شده است ) به فروش خواهد رساند.
اما مشخصات اصلی GTX 660 Ti :
قلب تپنده این کارت از خانواده GK104 بوده که تعدادی از قسمت های اصلی آن غیر فعال شده است و از نظر مشخصات فنی بیشترین شباهت را به GTX 670 دارد.
همانطور که در تصویر بالا که نمایی شماتیک از GPU به کار رفته در GTX 660 Ti می باشد ، مشاهده می کنید که یکی از چهار عدد خوشه ROP/L2 Cache/Memory به طور کامل غیر فعال شده است که این خود تمام تفاوت بین GTX 670 و GTX 660 Ti رو روشن می سازد. به منظور روشن شدن مطلب در نظر داشته باشید که هر خوشه ROP/L2 Cache/Memory همانطور که از نامش پیداست شامل هشت عدد واحد RoPs که قادر به رندر حداکثر 8 پیکسل در هر کلاک می باشد ، مقدار 128KB حافظه کش L2 و یک عدد کنترلر حافظه با پهنای باند 64 بیت می باشد که GPU را به حافظه مرتبط می سازد. در نتیجه در قیاس با GTX 670 تعداد واحد های RoPs از 32 به 24 عدد ، مقدار حافظه کش L2 از 512KB به 384KB و پهنای باند کلی حافظه نیز از 256 بیت به 192 بیت کاهش می یابد. به دنبال این تغییرات توان مصرفی کارت نیز 20 وات کاهش یافته و به رقم قابل توجه 150 وات می رسد. سایر مشخصات از جمله سرعت کلاک هسته و حافظه و تعداد Shader ها و ... همگی دست نخورده باقی مانده اند که به صورت خلاصه در جدول زیر مشخص شده اند :
بدین ترتیب انتظار می رود که GTX 660 Ti در گیم هایی که وابستگی زیادی به پهنای باند حافظه دارند مانند Crysis بین 15 الی 25 درصد ضعیف تر از GTX 670 و در سایر گیم هایی که وابستگی بیشتری به تعداد Shader ها و سرعت کلاک هسته داشته باشند مانند Dirt 3 یا Metro 2033 این فاصله به کمتر از 10 درصد برسد.
بدلیل جلوگیری از افزایش حجم تاپیک نتایج تست ها و بنچمارک ها را در اولین فرصت در تاپیک بعد قرار میدهم.
Bookmarks