GPU Boost :
در سال های اخیر ، پردازنده ها به نقطه ای رسیدند که حداکثر توان مصرفی ( TDP ) رسیدن به کارایی بالاتر را محدود می کند. در واقع برای ساخت چیپ های سریع تر ، عامل TDP ، دست سازندگان را تا حد زیادی بسته می سازد. به همین دلیل کمپانی اینتل با معرفی قابلیت جدیدی به نام Turbo Boost بر این مشکل غلبه کرد. اینتل به کمک این قابلیت می تواند در زمانی که پردازنده مصرف کمتری نسبت به حداکثر توان مصرفی پیش بینی شده دارد ، سرعت کلاک تعدادی از هسته ها را به صورت موقت تا زمان که به سد TDP در نظر گرفته شده برسد ، افزایش دهد. مقدار افزایش فرکانس پردازنده به عوامل زیادی از جمله دما ، مقدار استفاده از منابع پردازنده و مقدار انرژی مصرفی در آن لحظه بستگی دارد. بدین ترتیب رسیدن به کارایی بالاتر بدون افزایش TDP مقدور می شود.
در دنیای GPU ها ، سازندگان با مشکلی مشابه رو به رو شدند که نتیجه آن معرفی قابلیت Power Tune از سوی AMD و به تازگی هم قابلیت GPU Boost از سوی کمپانی انویدیا شد.
این قابلیت اساس کار مشابهی با Turbo Boost اینتل دارد بدین صورت که در هنگام اجرای پروسه هایی که تمام منابع GPU را درگیر خود نمی کنند بسته به نوع پروسه ، مقدار دما و مصرف در آن لحظه ، سرعت کلاک GPU تا حدود 100MHz و حتی بیشتر به صورت موقت افزایش پیدا می کند. واضح است که در نرم افزارهایی مانند Furmark که قادر است از تمامی منابع GPU به صورت کامل استفاده کند افزایش فرکانسی را شاهد نیستیم. بدین ترتیب انویدیا در محصولات جدید خود همواره دو سرعت کلاک متفاوت را معرفی می کند :
Base Clock : همان سرعت عادی GPU می باشد و به عبارت دیگر تعیین کننده حداقل فرکانسی است که در برنامه های 3D سنگین ، چیپ گرافیکی مجاز به فعالیت در آن می باشد.
Boost Clock : مشخص کننده سرعت کلاک در مواردی هست که مقدار مصرف GPU کمتر از TDP در نظر گرفته شده می باشد. انویدیا در این خصوص اعلام کرده است که کیفیت چیپ به کار رفته تاثیر مستقیمی بر مقدار این سرعت خواهد داشت. در نتیجه کارت های گرافیکی مختلف بسته به کیفیت چیپ به کار رفته ( بسته به شانس شما ) دارای Boost Clock متفاوتی خواهند بود و به همین دلیل انویدیا یک مقدار میانگین را برای این سرعت در نظر گرفته است. در همین راستا GTX 680 به طور متوسط دارای سرعت Boost Clock برابر با 1058MHz ( یعنی تنها 5% بیشتر) ، نسبت به سرعت کلاک اصلی می باشد.
Adaptive Vsyns :
احتمالا تا به حال عبارت Vsyns در تنظمیات درایور کارت گرافیکی و یا گیم های مختلف رو به رو شده اید. همانطور که مطلع هستید اکثر مانیتورهای LCD موجود در بازار دارای Refresh Rate برابر با 60HZ می باشند. هرچند که مانیتورهای LCD بر خلاف مانیتورهای قدیمی نیاز ندارند تا تصاویر موجود در صفحه نمایش را به طور مدام به روز کنند اما به دلیل ایجاد سازگاری با کارت گرافیکی که بر مبنای فریم ها عمل می کنند به ناچار یک Refresh Rate فرضی نیز برای مانیتورهای LCD در نظر می گیریم. بدین ترتیب یک مانیتور با Refresh Raste برابر 60HZ در یک ثانیه قادر به نمایش 60 فریم کامل می باشد. از طرف دیگر کارت های گرافیکی جدید آنقدر قدرتمند شده اند که در بعضی از گیم ها حتی قادر به تحویل 100 ها فریم در یک ثانیه می باشند که این خود عامل یک مشکل جدید می باشد.
فرض کنید که یک کارت گرافیکی قادر به تحویل 120 فریم در یک ثانیه می باشد و این در شرایطی است که مانیتور ما تنها قادر به نمایش 60 فریم کامل در یک ثانیه می باشد. در نتیجه مانیتور در هر لحظه دوبرابر تعداد فریمی که قادر به نمایش هست را دریافت می کند و به دنبال هر فریم به صورت ناقص و مخلوط با فریم بعدی نشان داده می شود. از آنجا که هر فریم با فریم قبل اندکی تفاوت دارد نمایش مخلوط و همزمان دو فریم منجر به ایجاد پدیده ی بریدگی در تصویر می شود که برای بیننده خوشایند نیست.
راه حلی که برای این مشکل پدید آمد قابلیتی به نام Vsyns بود که با فعال کردن آن ، کارت گرافیکی وادار می شود تا در هر ثانیه تنها 60 فریم ( نه بیشتر نه کمتر ) تولید کند. این راه حل تا حدی مشکل را بر طرف می سازد اما خود مشکل دیگری را نیز به وجود می آورد. تعداد فریم در هر ثانیه بستگی به قدرت GPU و پیچیدگی و جزئیات فریم های مورد نظر دارد. به همین دلیل در مواقعی ممکن است که یک کارت قادر به تحویل 60 فریم در ثانیه نباشد. از آنجا که تعداد فریم های فرستاده شده برای مانیتور باید همواره مضربی از 60 باشد ( 30 ، 20 و ... ) ، افت کارایی محسوسی روی می دهد. به طور مثال وقتی یک کارت قادر به نمایش 52 فریم در ثانیه باشد و Vsyns را هم فعال کرده باشیم ، ناچارا سرعت فریم ها از 60 بر روی 30 سقوط می کند که این مورد برای کاربر احساس ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت:
اما راه حل :
انویدیا برای رفع این مشکل قابلیت Adaptive Vsyns را معرفی کرد ، بدین صورت که در سرعت فریم بالای 60 عملکردی مشابه Vsyns خواهد داشت اما به محض کاهش سرعت به کمتر از 60 فریم ، Vsyns غیر فعال شده و دیگر مشکل افت کارایی وجود نخواهد داشت. تصویر زیر به خوبی این موضوع نشان می دهد :






پاسخ با نقل قول
Bookmarks