سلام ..
تاپیک رسمی Intel Larrabee شامل اخبار - بررسی ها معتبر .
سلام ..
تاپیک رسمی Intel Larrabee شامل اخبار - بررسی ها معتبر .
Fusion (05-08-08)
|
|
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
نمایش ویفر لارابی
تو این چند روز گفتم دیدم وقتم پر گفتم بیام دستی به ای تایپینگ بکشم و گفتم حیف واقعا دوستان از پروژه عجیب بی نسیب باشن و با من در خبر های جدید همرا نباشن
فعلا مطلاب و مشخصات کلیدی اشاره میکنم و بعد به بخش های مختف اون میرسم و مفصلاون بخش تا اونجا که بتونم توضیح میدم !
لارابی چیست ؟ در اصل لارابی یک اسم رمز برای یک پردازنده گرافیکی به حساب میاد که اینتل با توجه به پیشرفت در شتاب دهنده های پردازنده های مجتمع خود به به پروژه رسیده یا دست یافته است.
بخش اصلی پروژه رقابت با شرکت های انودیا و ATI هست مانند : دست یابی به بخش های کارت های ویدوئی - کارت های با کارایی بالا یا High-end - بخش مهم دیگر برای رقابت و ورد به بازار کارت های شتاب دهنده GPGPU ها هم میشه اشاره کرد .
بخش عظم لارابی نمایش ray tracing هست که با موفقیت اینتل انقلاب بزرگی در صنعت رایانه هست برای اشنایی کلی لینک اخر مطلب را حتما بخوانید
ساختار داخلی : ساختار لارابی از نظر معماری تاحدودی با GPU امروزی تفاوت زیادی دارد که علت اصلی اونم به شرح زیر می گم :
هم گرایی بین GPU و Multi - Core CPU
اضافه شدن coherent cache و ایجاد معماری بر حسب X86 برای سازگاری با پردازنده های مرکزی یا CPU ها
استفاده از معاری SIMD عریض شده برای واحد برداری (Vector Unit) و Texter Sample در پردازنده های گرافیکی ان
همگرایی بین CPU و GPU در لارابی ها باعث خصوصیات ویژه (روانتر شدن) در شتاب دهنده گرافیکی - general purpose GPU یا stream processing میدهد
برای مثال لارابی از ray tracing یا physics processing تعبیه شده که در انجام بازی های رایانه ای Real - Time یا پروژه های علمی که با استفاده از سوپر کامپیوتر صورت میگرد مفید میباشد.
تقاوت با شتاب دهنده های گرافیکی :
این توضیحات در این بخش فقط برای چکیده شدن مطالب قبلی است و معرفی بخش هایی که اشاره نشده است.
مقایسه با کارت های GeForce 200 Series و Radeon 4000 series انجام می شود .
-استفاده از مجموعه دستور عمل عای X86
-استفاده از خصوصیات ی یا ترکیبی از cache coherency در تمام هسته ها
-بخش مهم دیگری که بعدا توضیحات کاملی براش میدم استقاده از متود های order-independent transparency, irregular Z-buffering, و real-time raytracing برای کاربردهای رندریگ
تفاوت با پردازنده های مرکزی :
این بخشم موضوعات کلی رها میکنم چون واقعا بخش حجیم و کاملا اساسی در لارابی فقط این توضیح زیر میدم و به بخش بعد میرم :
هسته X86 تفاوت های زیادی با پردازنده های شتاب دهنده حال اینتل یعنی Core 2 Duo یا Core I7 داره این طور که گفته شده هسته های X86 لارابی چیزی شبیه به یا مبنی بر پردازنده های Pentium P54C طراحی شده البته این در نظر بگیرید که X86-64 در این پروسه بروز شده است شباهت دیگری هم به پردازنده های Atom اینتل میشه اشاره کرد .
اصلاعات مقدماتی :
بحث در همین جا به اتمام میرسونم و ین موارد به لارابی باد اضافه کنم :
مدل 32 X86 Processor Core از فرایند 45 نانومتری استفاده خواهد شد
مدل 48 X86 Processor Core ازفرایند 32 نانومتری استفاده خواهد شد
این موارد هم به طور نامشخص هنوز مانده است که چون از سایت Fudzila گزارش شده نامعتبر هست .
گفته شده لارابی از 300 وات TDP استفاده خواهد کرد و 12 لایه PCB خواهد داشت حافظه گرافیکی هم GGDR5 خوهد بود.
این مواد در بعضی منابع دیده گذاشته شده که لارابی از DX11 و همچنین Open GL 3.0 , Open CL 1.0 هم پشتیبانی خواهد نمود .
تمامی حقوق این مطالب متعلق به انجمن شهر سخت افزار می باشد
مطالب از سایت Wikipedia جمع اوری و در سایت قرار داده شده است .
پست در تاریخ 88 اردیبهشت ماه در روز جمعه 25 قرار گرفته و دوباره بروز میشود .
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
آخرین ویرایش توسط Fusion در تاریخ 25-09-09 انجام شده است
بدرود یا حق
M A H R A D (06-08-08), Mahdi_Moosavi (05-08-08), PCminister (06-08-08)
خوب حال قسمت هيجان انگيز كه من هنوز در شك و ترديد هستم كه همچين چيزي باشه
بزاريد اين جوري بگم كه اين پورژه اينتل به اين جا ختم نميشه اينتل بخش ديگه اين پروژه به Many-Core ها سمت داده
Well, it is important to keep in mind that this is first and foremost NOT a GPU. It's a CPU. A many-core CPU that is optimized for data-parallel processingچند سال پيش اينتل يك نمايش حيرت اوري نمايش داد كه اگر شنيده باشيد يك پردازنده 80 هسته اي كه اسم اونThe bottom lines is that Intel can make this very wide many-core CPU look like a GPU by implementing software libraries to handle DirectX and OpenGL.
به اين شكل معرفي كرد Tera-scale 80 core
يك چيپ كه خيلي كوچك شده و مجهز به 80 پردازنده كه اين چيپ ميتواست پردازش گرافيكي انجام بده يا به كامل به طور كامل اين چيپ مجهز به چند پردازنده يا تراشه گرافيكي هم بود
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
كه به احتمال چند درصد لارابي به اين شكل هم عرضه خواهد شد
براي اطلاعات بيشتر اين نمايش ساده ببينيد كه با فلش نمايش داده شده
http://techresearch.intel.com/articl...ascalepop.html
يك مسئله خيلي مهم كه باعث اين ساختاري شده Many-core ها است كه قسمت اصلي اين پروژه است بينيد اينتل در اول از زمان پردازندهاي Pentium 4 اول هسته هاي single-core يا تك هسته اي را معرفي كرد و بعد به هسته هاي Multi-core رسيد كه همه ميدانيد اين ساختار تشكيل شده از چند هسته 2 يا 4 هسته اي
اما اينتل با اين پروژه يك ساختار ديگر ميخواد معرفي كنه كه Many-core نمايده ميشه كه ساختار تشكيل شده از چندين هسته فرواران نه 4 - 8 تا بيشتر از 10 تا 100 هسته البته ساختار ديگر كه اين بخش داره ميشه اين طور گفت اين پردازنده ها هم تواني پردازش مركزي داره و پردازش برداري VPU كه بيشتر در پروژه لارابي بهينه شده
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
و بخش مهم اين ويژگي محاسبات ترابايتي است در پردازندهاي قبلي مثلا Multi-core ها تواني پردازش (Datasetsize) گيگابايتي داشتند ولي با امدن پردازنده اهي Many-core توانايي پردازش تراباتي هم به وجود مي ايد (در تصوير بالا اگر ببنيد ميتوانيد اين موضوع بهتر بفهميد)
آخرین ویرایش توسط Fusion در تاریخ 15-05-09 انجام شده است
بدرود یا حق
Mahdi_Moosavi (05-08-08), PCminister (06-08-08)
Fusion (10-08-08)
ایتنا – به گفته اینتل تا زمان ارائه این پردازنده در سال 2009 یا 2010 اولین مدلهای مبتنی بر این چیپ پرقدرت با هدف تسخیر بازار کامپیوترهای شخصی مخصوص پردازشهای گرافیکی معرفی خواهد شد.
بزرگترین سازنده چیپ جهان اطلاعات اجمالی را راجع به معماری چند هستهای جدید خود منتشر نمود.
پس از شایعاتی که پیرامون پلتفورم بعدی اینتل به گوش رسید، خود این شرکت با انتشار جزئیات بیشتری از این معماری بر شایعات موجود مهر تأئید زد.
این معماری که Larrabee نام دارد از پردازش چند هستهای برای افزایش سرعت محاسباتی نرمافزارهای سهبعدی گرافیکی و برنامههای شبیهساز علمی و مهندسی استفاده مینماید.
به گفته اینتل تا زمان ارائه این پردازنده در سال 2009 یا 2010 اولین مدلهای مبتنی بر این چیپ پرقدرت با هدف تسخیر بازار کامپیوترهای شخصی مخصوص پردازشهای گرافیکی معرفی خواهد شد.
این شرکت اعلام کرد که در جریان کنفرانس گرافیک کامپیوتری SIGGRAPH 2008 که هفته آینده در لوسآنجلس برگزار میگردد گزارش دقیقتری را در اینباره منتشر خواهد نمود.
Larrabee بر مبنای پردازندههایی با معماری مشابه x86 ساخته خواهد شد اما مشخصههایی از آن مانند پردازش برداری و سختافزار اختصاصی برای عملیاتی مانند پردازش بافتهای گرافیکی ارتقاء و بهبود خواهند یافت.
طراحی این پلتفورم با هدف انعطاف بیشتر و قابلیت برنامهریزی پیشرفتهتر نسبت به چیپهای پردازش گرافیکی (GPU) صورت گرفته است.
به گفته اینتل چیپهای جدید نسبت به انواع چیپهای گرافیکی حال حاضر از فاکتور انتساب به معماری آشنای اینتل و در نتیجه برنامهریزی آسانتر برخوردار میباشند.
با وجود اینکه گفته میشود هسته Larrabee بر مبنای فناوری پنتیوم میباشد، اما ویژگیهایی مانند multithreading و گسترشهای 64 بیتی موجب میگردند تا کارائی این پلتفورم نسبت به پنتیوم افزایشی چشمگیر از خود نشان بدهد.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
Fusion (16-08-08), Mahdi_Moosavi (16-08-08)
اين خبر هم از سايت ايرنا هست جالب بخوانيد :
پژوهشگران نسل جديد تراشههايي را براي دوستداران بازيهاي ويديويي، افرادي كه به چند كار ميپردازند و كساني كه به دنبال رايانههاي كم مصرف مناسب براي شيوه زندگي سيار هستند، طراحي كرده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اينتل كه بزرگترين شركت سازنده تراشه جهان است ، جزيياتي از فناوري پردازش چند هستهاي رايانه با اسم رمز لارابي ارائه كرده است.
اين شركت قصد دارد تراشه لارابي را هفته آينده در يك كنفرانس صنعتي در لس آنجلس به نمايش بگذارد.
اينتل و شركت رقيب آن ادونس ميكرو ديوايسز هم اكنون تراشههايي را با دو يا چهار هسته كه اساسا مغز پردازشگرها هستند، عرضه ميكنند.
قرار است در سال ۲۰۰۹يا ۲۰۱۰اولين موج تراشههاي لارابي با ۱۶تا ۴۸ هسته كه براي گرافيك بازيهاي رايانهاي طراحي شده است به بازار عرضه شود تراشههاي چند هستهاي موجب كاهش گرما و مصرف انرژي ميشوند و در عين حال با تقسيم وظايف ميان هستهها ، عملكرد دستگاه را سرعت ميبخشند.
بخشهايي از برنامهها بطور هم زمان به شيوه محاسبه موازي اجرا ميشود.
بدرود یا حق
Trance (16-08-08)
|
|
سلام به دوستان دو خبر جدید و جالب
اول از همه این که لارابی درایوی برای ویندوز XP نداره و پشتیبانی برای این ویندوز نداره و گفته شده فقط برای ویندوز های ویستا و هفتم سازگاری کامل داره همچنین در خبر گفته شده که با لینوکس هم هماهنگی به عمل اومده تا حدودی و شاید در اینده کامل تر بشه
خبر دومOur sources have told us that Larrabee might not have Windows XP drivers and that the software team will only focus on Vista and Windows 7.
Since the first products will go after the professional market it's highly likely that we will see Linux driver as some of the professional guys use Linux but from what we know there might not be Windows XP driver.
Intel simply wants to move away from this operating system and invest its development time in the future, which is obviously Windows 7. The Vista driver is reality, as this operating system is gaining market share as we speak as most of the systems do come with Vista and you almost don’t have a choice to go back to Windows XP especially when you buy your PC in local retail store.
Desktop / gaming Larrabee will probably come much later after workstation simply as workstation driver is complex and hard but at the same time you only need to optimise OpenGL as this is what most of the workstation software use, while in gaming DirectX plays a much more important role.
تاریخ دقیق لارابی هم معلوم شد
در اول تولید یعنی میانه دوم سال 2009 لارابی برای کامپیوتر های Workstation market تولید میشه و اوایل 2010 باید منتظر The desktop, gaming بود
همچنین مشخص شد که لارابی که برای حوزه دکستاپ و گمیر ها دارای این مشخصات است :
48 هسته - و فناوری 32 بیتی استفاده خواهند کرد همچنین تا این لحظه کلاک هسته تا 2GH اعلام شده است
The first Larrabee will come as a workstation product, position in the high-end market and we heard that this should happen in second half of 2009. Intel wants to attack the most profitable market, which is obviously Nvidia's cash cow. Today Nvidia holds around 85 per cent of this market and both ATI and Intel want a piece of this action in 2009.
Workstation drivers are a complex thing but based on OpenGL as this is what most of the workstation application use but you still need to optimise this driver to perfection to get the desired results from it and to hope to performance leadership in this market.
Workstation market is very attractive as the margins on these products are as high as sixty percent, while when you sell a high-end graphics card you can only hope to get a fifteen percent margin. This gives you a clear idea why companies want to be the part of this lucrative market.
The desktop, gaming Larrabee comes later, in 2010
بدرود یا حق
M A H R A D (08-11-08), PCminister (07-11-08), Shahryar (08-11-08), Xtreme (07-11-08)
بعد 2 ماه سکوت از اینتل خبری جدید درج شده از این پروژه عجیب اینتل !
در پایین تیر این طور گفته شده بود !!!
Forget DirectX 11 and OpenGL 3.0
اینطور که معلوم البته نه قطعی از قرار معلوم لرابى واسط برنامهنويس كاربردى (API) شخصی خودش را امكان دارد داشته باشد واز DirectX 11 and OpenGL 3.0 پشتیبانی نخواهد داشت !؟
همین طور گفته شده که این واسط برنامه نویسی یا API از پتانسیل بهتری نسبت به DirectX 11 and OpenGL 3.0 برخوردار خواهد بود شاید اگر هم بشه گفت اینتل صرف نظر کند حتما در انیده نزدیک این واسط برنامه نویسی API استفاده خواهد کرد !!
البته هنوز قطعی نیست و و باید تا اواخر امسال منتظر ماند تا مدل ازمایشی را اینتل رونمایی کند
متن کامل خبر بشه به زبان اصلی:
Larrabee might have its own API
We've learned that Intel might try to impose its own API and convince the world that its API might be better than both DirectX 11 and OpenGL 3.0.
Naturally Larrabee graphics will have to run both DirectX and Open GL, but Intel might have its own stuff and luckily, with a lot of money behind it, they might even have a winner.
We doubt that Microsoft will let them get away with it, as currently in computer games DirectX controls more than 90 percent, and probably even 95 percent of the PC gaming market, but hey, they can always try.
Larrabee, the laughabee of the computer graphics industry, is still a blueprint with silicon allegedly coming in 2009, but the real stuff is almost certainly 2010, if not later. Without a doubt this GPU, or a multi-core graphics processor, is off for a very rough start.
آخرین ویرایش توسط Fusion در تاریخ 11-01-09 انجام شده است
بدرود یا حق
M A H R A D (11-01-09), Olesius (11-01-09), PCminister (11-01-09), Shahryar (11-01-09), snowleopard (21-01-10)
اولین اطلاعات و پرده برداری از کارت گرافیک Larrabee شرکت اینتل فردا در نمایشگاه GDC
نمایشگاه یا به عبارتی کنفراس گیم (GDC) که در امریکا داره برگزار میشه شرکت اینتل قصد داره درباره مشخصات کارت گرافیک خودش اطلاعات تکمیلی درباره معماری و عملکردLarrabeeارائه بده.
البته شرکت های انویدیا و AMD هم کارت گرافیک های طراحی شده خودشان رو معرفی میکنن.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
www.pcper.com/article.php?aid=683
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
کاربر شهرسختافزار
این عکس اولین عکسی هست که از Dieه پردازنده های Larrabee در اینترنت منتشر شده (که البته واضح نیست):
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
این عکس توسط رئیس بخش فنی در Intel، جاستین رتنر در دانشگاه Saarland در آلمان منتشر شده که توسط سایت PCGH منتشر شده.
سایت PC Perspective با اشاره به این تصویر مدعی شده در این عکس 32 هسته و 32 عدد VPU را که با هسته ها جفت شدند را شمرده.
=================
با توجه به رونمایی از عکس Die این پردازنده ها به نظر میرسه زمان عرضه رسمی اونها هم به زودی اعلام بشه.
باتشکر
God save us everyone,
Will we burn inside the fires of a thousand suns?
For the sins of our hand
The sins of our tongue
The sins of our father
The sins of our young
1 کاربر در حال مشاهده این موضوع. (0 عضو و 1 میهمان)
Bookmarks