SajjadKhati (09-11-14)
دوستان راستش من پروژه یکی از درسام در مورد کارت های گرافیک هستش !
یه سوال داشتم ازتون ایا تو رندر گیری از لحاظ کیفیت فرقی بین سری gtx و quadro وجود داره ؟
چون از لحاظ سرعت و تایم رندر سری GTx نسبت به قیمتشون عملکرد بهتری دارن ! اگه کیفیتشون هم فرق نداشته باشه پس برتری سری workstaion تو چیه ؟!!
SajjadKhati (09-11-14)
|
واقعاً Quadro یا GTX ؟ این سؤالی است که هر روز از من پرسیده می شود. آیا واقعاً خرید یک کارت کوادرو گران قیمت واجب است؟ آیا یک کارت GTX میتواند همان کار را انجام دهد و هزینه بسیار پایینتری را نسبت به یک کارت Quadro در بر خواهد داشت.
در این بین کاربران چند دسته می شوند. کسانی که به جز کارت های Workstation به کارت دیگری فکر نمیکنند ، کاربرانی که قسم خورده سری Desktop هستند و دسته سوم هم همیشه در حال جستجو در اینترنت و مطالب سخت افزاری به منظور پیدا کردن تفاوت و برتری هر کدام از کارت ها هستند. با ما همراه باشید تا کمی در مورد این دو سری از کارت ها با یکدیگر صحبت کنیم.
همانطور که میدانید ما دو شرکت اصلی در زمینه ساخت پردازنده مرکزی کارت گرافیک داریم. یکی شرکت ATI که شرکت AMD چند سال پیش آن را به تصاحب خود درآورد و از آن پس به کارت های تولید شده این شرکت به نام AMD عرضه می شود، و دیگری شرکت Nvidia. امروز در مورد محصولات شرکت Nvidia صحبت خواهیم کرد و در مطلب بعدی به بررسی کارت های شرکت AMD خواهیم پرداخت.
هر دوی این شرکت ها کارت های متنوعی را برای مصارف متفاوتی عرض کرده اند. ما در این مطلب فقط به دو نوع از تولیدات این شرکت ها اشاره میکنیم زیرا تنوع کارت های گرافیک خیلی بیشتر از تصور ما از کاربرد آنها می باشد. هر دو شرکت دارای دو سری کارت از طبقه Workstation و طبقه Desktop هستند. کارتهای Quadro از سری Workstation و کارت های Geforce GTX/GT از سری Desktop که در ادامه مطلب برای راحتی به آنها GTX می گوییم.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
خوب برای روشن شدن مطلب باید چند تعریف بسیار مهم را با یکدیگر مرور کنیم. به پردازنده مرکزی CPU میگویند که همه معنی آنرا میدانید. به پردازنده گرافیکی نیز GPU یا Graphic Processing Unit یا واحد پردازش گرافیکی گفته می شود. نکته بسیار مهم در اینجاست که در یک کارت گرافیک این GPU است که اهمیت داره و نوع کارت رو مشخص میکنه نه میزان RAM آن.بسیاری از خریدارن سیستمها که به مازستا مراجعه میکنند از من در مورد RAM کارت گرافیک سؤال میکنند. در بازار کامپیوتر هم عرف شده است که کارت های گرافیک را با میزان Ram به مشتریان کم اطلاع میفروشند. مثلاً میگوند فلان کارت 4 گیگ است یا … . این موضوع که Ram کارت گرافیک زیاد باشد خیلی مهم و اساسی است اما نه همه جا و نه همیشه. مهمترین مشخصه های کارت گرافیک، اول نوع پردازنده ، دوم میزان رم و در مرحله بعد قابلیتهای جانبی آن می باشد. اما این موضوع هم در کاربردهای حرفهای همیشه صادق نیست. اجازه دهید کلمه حرفهای را بیشتر مرور کنیم. منظور ما از کلمه حرفهای ، این نیست که کاربران از نظر مهارتی به درجه جرفه ای رسیده باشند، بلکه نوع فعالیت آنها مد نظر است. به عنوان مثال فعالیتهای اداری مانند استفاده از نرم افزارهای آفیس و کاربردهای اینترنت و … در رده فعالیتهای حرفهای قلمداد نمیشوند حتی اگر کاربر آن بتواند در هر ثانیه 100 کلمه را تایپ کند و یا اینکه زیر و روی اینترنت را به خوبی بشناسد. در اینجا کلمه حرفهای یعنی فعالیتی که مربوط به یک حرفه یا دانش خاص باشید. مثلاً طراحی صنعتی، معماری، ساخت جلوههای ویژه و … به این دلیل که به حرفهای خاص اشاره دارند، به آنها فعالیتهای حرفهای گفته می شود. برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید از همین رو دو ساختار کلی برای سیستمهای کامپیوتری در نظر گرفته شده است. به یک دسته که برای کارهای همه منظوره مانند بازی، اینترنت گردی، آفیس، چند رسانه ای و امثال اینها میباشد سری Desktop گفته می شود. مشخصاً بازی کردن نیز جز این دسته است پس اگر شما یک سیستم Gaming در اختیار داشته باشید این سیستم از زیر گروه Desktop به شمار می آید. دسته دوم کامپیوترها، همان سیستمهای هستند که از آنها برای منظور خاصی استفاده میشود که به Workstation های معروف هستند. این دسته از کامپیوترها وظیفه خاصی را به خوبی انجام میدهند و ممکن است در انجام برخی کارها به خوبی عمل نکنند. به عنوان مثال ممکن است شما یک سیستم Workstation داشته باشید که هزینه بسیار زیادی هم برای آن کرده باشید اما نتوانید به راحتی با آن بازی کنید،اما قدرت آنها در پردازش و محاسبات و فعالیتهای گرافیک بسیار بسیار بالاتر از سیستمهای Desktop می باشد، زیرا سیستمهای Workstation برای کار خاصی طراحی شدهاند و در همان کار بینظیر عمل میکنند.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
به عنوان مثال،سری W از محصولات مازستا سیستمهای Workstation می باشند. این سیستمها دارای CPU , RAM , MainBoard , VGA و … از نوع Workstation هستند که به در پردازش ، رندرینگ و محاسبات گرافیکی بسیار قدرتمند عمل میکنند.
دسته های دیگر کامیپیوتر های Server ها وdataStorage ها و … هستند که وظیفه سرویس دادن به تعداد زیادی درخواست یا کاربر را دارند و برای پردازش های گرافیکی ، رندرینگ تصاویر و متحرک سازی مناسب نیستند. بسیاری از دوستان متأسفانه به دلیل عدم آگاهی از این موضوع از شرکت هایی که در زمینه گرافیک فعالیت نمیکنند سیستم خریداری میکنند و عموما فروشندگان سیستمهای Server را برای ایشان درنظر میگیرند که متأسفانه کارایی بسیار متفاوتی با سیستمهای Workstation دارند. اجازه بدهید این موضوع را دقیقتر بررسی کنیم. اگر شما یک CPU را بروی یک مادربورد از نوع Workstaion و یک مادربورد از نوع Server و یک مادربورد از نوع Desktop قرار دهید، با توجه به اینکه CPU در هر سه مورد یکسان است اما کاربری و سرعت پردازش اطلاعات در هر کدام تفاوت چشمگیری خواهد داشت. به عنوان مثال سیستمهای Server برای این موضوع طراحی شدهاند که منابع سیستم و توان پردازنده را در اختیار تعداد زیادی از کاربران قرار دهند.
حال شما به عنوان کاربرانی که از سیستمهای رایانه ای به عنوان سیستمهای طراحی و رندرینگ استفاده میکنید، اگر از یک مادربورد Server استفاده نمایید، هیچ گاه نمیتوانید از تمام توان CPU به خوبی استفاده کنید. زیرا مادربوردهای Server همانطور که عرض شد برای این طراحی شدهاند که به صدها و هزارن کاربر یا سرویس خدمات دهند نه فقط به یک نرمافزار یا یک سرویس مشخص. به همین دلیل است که در شبکهها از این نوع کامپیوتر های استفاده میشود تا بتوانند به طرز درستی به همه کاربران شبکه خدمات رسانی کنند وگرنه یک کاربر میتواند به راحتی تمام توان پردازشی یک سیستم را برای خودش مصرف کند و دیگر کاربران نمیتواند در آن لحظه از خدمات سرور استفاده نمایند.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
امیدوارم با این مثال متوجه مفاهیم متنوع کامپیوترهای شده باشید. دسته بندیهای متنوع دیگری برای کامپیوترها وجود دارد که به رشته کاری ما مرتبط نمیشود و از بیان آنها خودداری خواهیم کرد. در مورد Server ها هم بحث نخواهیم کرد و فراموش نکنید که مادربوردی که از نوع Server باشد به هیچ عنوان مناسب کار شما نخواهد بود. در این خصوص مقاله جداگانه ای را برای شما آماده خواهم کرد.
پس در رشته ما دو دسته مهم از کامپیوترها وجود دارد ، Desktop و Workstation . کارت های گرافیک هم از این قوانین طبعیت میکنند و آنها هم به دو دسته Workstation و Desktop تقسیمبندی میشوند. کارت های گرافیک ( VGA ) اگر همه منظوره و یا از نوع Gaming باشند به دسته Desktop ها متعلق خواهند بود و اگر از نوع کاربری خاص و حرفهای ( به همان معنی که عرض شد) باشند از نوع Workstation که به آن Professional Series نیز میگویند، به حساب می آیند. با توجه به اینکه امروز در مورد شرکت Nvidia صحبت خواهیم کرد، باید عرض کنم که این شرکت دو نوع کارت بسیار مهم در دسته Workstation یا Professional به نام Quadro و Tesla دارد و در رده Desktop و Gaming نیز سری GTX و مشتقات آن مانند GT را عرضه کرده است. کارت های دیگر این شرکت مانند Quadro NVS و Grid را با توجه به اینکه به مبحث گرافیک و رندرینگ مربوط نمیشود در آینده بررسی میکنم.
خوب تا اینجا تفاوت نامگذاری و دسته بندی این کارت های را متوجه شدیم. در از این به بعد اگر نرمافزار کاری شما در دسته Workstation یا Professional بود به راحتی میدانید که باید کارت های سری Quadro یا Tesla را انتخاب کنید و اگر نرمافزار و یا کار شما در زمینه Desktop یا Gaming بود می بایست از سری GTX یا GT استفاده نمایید. اما آیا همیشه این معادله درست است؟برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
در صورتی که کار شما مربوط به بخش Gaming یا Desktop باشد، این معادله همیشه و همه جا درست است و هیچ گاه یک کارت Quadro یا Tesla نه به درد شما میخورد نه لازم است که این همه هزینه اضافی بابت آن پرداخت نمایید. اما اگر شما در زمینه تخصصی فعالیت میکنید این موضوع کمی متفاوت خواهد بود. با توجه به اینکه این مطب و دیگر مطالب از این دست، صرفاً برای کاربران تخصصی در زمینه طراحی، رندرینگ و پردازش تصویر و فیلم تهیه شده است، نمیتوانید به طور یقین اعلام کنید که همیشه باید از سری Workstation استفاده نمایید.
اجازه بدهید یک مثال ساده بیاورم. کارت Quadro K4000 و کارت GTX TITAN هر دو در یک رده قیمتی هستند. من هر دو را بروی سیستم W-100 قرار دادم و با نرم افزارهای Arion Render ,Iray , Vray RT , Octane Render مورد آزمایش قرار دادم. در این آزمایش ها، تصاویر رندر شده و زاویه رندر عیناً یکسان بود با بتوانم مقیاس درستی را برای شما به نمایش بگذارم که در ادامه مطلب به تفاوت این دو سری و دلایل آن خواهیم پرداخت.
قبل از تشریح نتیجه باید نکته مهم دیگری را عرض کنم. سری کامپیوترهای حرفهای یا همان Professional Workstation عموما در رشته ما برای کاربردهای CAD/CAM/CAE طراحی می شوند. منظور از CAD فقط نرمافزار Autocad نیست. CAD از Computer Aided Design به معنی طراحی توسط کامیپوتر و CAM از Computer Aided Manufacturing به معنی تولید توسط کامیپوتر و CAE از Computer Aided Engineering به معنی مهندسی توسط کامپیوتر می آید. هر نرم افزاری که در زمینه طراحی فعالیت میکند از سری CAD خواهد بود مانند AutoCad , 3ds max , …. و هر نرم افزاری که در زمینه تولید و صنعت باشد در زیر گروه CAM قرار خواهد گرفت مانند نرمافزار Unisurf ، Crash Code و … که در زمینه تولید فعالیت دارند و …
یک نرمافزار میتواند هم از نوع CAD باشد هم از نوع CAM مانند CATIA و Pro Engineering و SolidWork و … زیرا هم طراحی هستند و هم در زمینه تولید و صنعت قابل استفاده می باشند. شرکـت Nvidia هم سری Quadro و Tesla را به عنوان کارت های ورک استیشن و برای مصارف CAD/CAM معرفی نموده است. یعنی مصارف طراحی، طراحی صنعتی، مهندسی ، پژوهشی و … و قاعدتاً در این بین اثری از مصارف خانگی، اداری و یا بازی نخواهد بود. پس تا به اینجای کار متوجه شدیم که اگر کاربر خانگی هستیم دور محصولات Workstation را می بایست یک خط قرمز و بسیار پررنگ بکشیم.
اما بر میگردیم به کاربران این سایت که همگی در یک رشته و شاخه واحد مشغول به فعالیت هستند و قاعدتاً از زیر گروه CAD/CAM .
خوب ما در این بخش در مورد نرم افزارهای شرکت هایی چون Autodesk, Maxon, Chaos Group , The Foundry و … صحبت خواهیم کرد که محوریت اصلی کاربران این سایت می باشد. خوب شاید از خودتان بپرسید در حالی که همه چیز واضح و مشخص است چه دلیلی برای تردید باقی می ماند؟ نرمافزار ها از سری CAD/CAM هستند، کارت گرافیک هم باید از سری CAD/CAM انتخاب شود. این یک معادله بسیار ساده است!!
شاید اگر چند سال پیش این سؤال را مطرح میکردید، پاسخ آن مشخص بود. اما در حال حاضر کارت های Quadro و Geforce GTX شرکت Nvidia به شدت به هم نزدیک شده اند. به گونهای که برخی از کاربران همان نتیجهای را از یک کارت Quadro میگیرند که از یک کارت ارزانتر GTX میگیرند.
بسیاری از مشتریان و خریداران محصولات مازستا، زمانی که برای خرید یک سیستم جدید پیش من میآیند اذعان داشتهاند که در محل کار یا منزلشان کارت Quadro وGTX دارند و تفاوتی بین آنها مشاهده نمیکنند و در برخی موارد کارت GTX که اتفاقاً ارزانتر هم هست سریعتر و بهتر کار میکند؟ و یا برعکس کاربرانی را دیدهام که قسم خورده Quadro هستند و به هیچ عنوان حاضر نیستند که حتی به کارت دیگری فکر کنند، چه برسد به خرید GTX.
جالب اینجاست که هر دو گروه درست میگویند. کارت های Quadro هم خوب هستند و هم بد. کارت های GTX دقیقاً به همین صورت ، هم خوب هستند و هم بد.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
نکته مهم اینجاست که باید ببینید چه انتظاری از کارت گرافیک دارید و قرار است چه نیازی را از شما مرتفع سازد. کارت های کوادرو و سری جی تی ایکس در نسخه های جدید بسیار قدرتمند ظاهر شدهاند و شرکت Nvidia قابلیتهای بسیار زیادی را از گروه Workstation به گروه Desktop خود افزوده است.
بله درست متوجه شدید، عرض کردم قابلیتهای گروه ورک استیشن. نکته مهم در مورد کارت های این گروه این است که این سری از کارت ها قابلیتهایی را دارند که کارت های گروه Desktop و Gaming از آن بی بهره هستند. حال اگر نرمافزار کاری شما بتواند از این قابلیتها به درستی استفاده نماید، میتوانید متوجه قدرت کارت های Quadro و Tesla شوید، در غیر اینصورت بهترین انتخاب برای شما کارت های GTX خواهد بود.
خوب پس ما به یک بخش دیگر معادله برای رسیدن به جواب برخوردیم و آن توان استفاده از قابلیتهای یک نرمافزار است.
اجازه دهید معادله ای را که برای پیدا کردن کارت گرافیک مناسب تا به اینجای کار در اختیار داریم با یکدیگر مرور کنیم.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
کارت مناسب = نوع سیستم (workstation یا Deskop) + نوع نرمافزار (CAD/CAM یا Desktop) + کاربری نرمافزار ( قابلیتهای نرمافزار در ارتباط با کارت گرافیک )
من همیشه عادت دارم که برای مباحث مطرح شده مثالهای سادهای را بزنم و این موضوع در دوره های آموزشی بسیار مورد استقبال دانش پژوهان قرار گرفته است. در اینجا هم سعی خواهم کرد که مباحثی که کمی گنگ هستند با مثال شفاف سازی کنم. شخصاً معتقد هستم که نرمافزار از خود کارت گرافیک، برای انتخاب کارت گرافیک مهمتر است. به عنوان مثال شما میخواهید با موتور رندرینگ Octane Render کار کنید. خوب اگر بهترین کارت گرافیک شرکت AMD را هم خریداری کنید که در حال حاضر سری W9100 با 16 گیگابایت رم و 4000$ قیمت می باشد، هیچ تفاوتی با یک کارت 10$ نخواهد داشت. زیرا Octane Render برای کار، از توابع CUDA استفاده میکند که تکنولوژی انحصاری شرکت Nvidia می باشد. پس این خیلی مهم است که شما از چه نرم افزاری استفاده میکنید. در فعالیت حرفه ای، هیچگاه هیچ حرفی کلیت ندارد. پس اگر شما معمار هستید و یا در زمینه طراحی دکوراسیون و نما کار میکنید، نمیتوانید به یقین بگویید که کارت W9100 کارت خوبی است یا بد. زیرا اگر موتور رندرینگ شما بجای Octane Render ، موتور LuxRender باشد که از توابع OpenCL برای پردازش استفاده میکند، آنگاه متوجه خواهید شد که 4000$ برای این کارت قیمت بسیار مناسبی خواهد بود.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
پس یکی از مجهولات معادله ما، که مهمترین آنها هم می باشد، نوع نرمافزار و به زبان سادهتر نام نرمافزار انتخابی خواهد بود.
پس شما اول از همه باید ببینید که نرمافزار مورد استفاده شما چه نیازهایی دارد. در مرحله اول باید متوجه شوید که نرمافزار شما برای نمایش مدل های سه بعدی از کدام توابع استفاده میکند. OpenGL , DirectX و یا …
کارت های مختلف ، قابلیتهای مختلفی از خود بروز می دهند. از آنجایی که توابع DirectX و OpenGL و … عموما در دسته پردازش های Realtime و از سری Gaming به حساب می آیند، اگر شما یک کارت گرافیک را فقط برای بهبود پنجره دید نرمافزار خود میخواهید میتوانید از کارت های سری Gaming یعنی سری GTX استفاده کنید. فراموش نکنید که در این مطلب فقط مقایسه کارتهای شرکت Nvidia را خواهیم داشت و در مطلب بعدی کارت های AMD را بررسی میکنیم.
اما بهبود پنجره دید به چه معناست؟ فرض کنیم شما از نرمافزار 3ds Max استفاده میکنید. در زمانی که در حال مدلسازی و ساخت صحنه خود هستید ، نرمافزار شما برای نمایش مدل های سه بعدی از یکی از کتابخانههای استاندارد مانند DirectX , OpenGL و … استفاده خواهد کرد. پس در این صورت میتوانید کارتی را انتخاب کنید که بالاترین بازده را در این کتابخانهها داشته باشد.
در این بین یکی از مهمترین مشکلات کاربران خود نرمافزارها هستند. متأسفانه نرم افزارهای تخصصی مخصوصاً آنهایی که تحت توسعه شرکت Autodesk هستند، بشدت دارای Bug (خطا) بوده و زمان بسیار زیادی را طول میکشد که از قطعات و محصولات جدید استفاده کنند. شخصاً یکی از بهترین کارت هایی که دیدهام ، کارت GTX 580 بود زیرا به جزات میتوانم بگویم که تمامی نرمافزارها به خوبی از تواناییهای آن استفاده میکنند. کارت های گرافیک سری GTX 500 آخرین سری از نسل Fermi بودند. شرکت Nvidia به هر نسل از کارت های گرافیک خود یک نام مجزا داده است تا بتوان به راحتی آنها را شناسایی کرد. بعد از سری Fermi، نوبت به سری Kepler رسید. تمامی کارت های سری GTX 600 , 700, Titan و Quadro K و Tesla K از نسل Kepler هستند. در این نسل معماری پردازنده گرافیکی (GPU) به کل تغییر کرده و تواناییهای بسیار زیادی را در اختیار توسعه دهندگان نرم افزار قرار داده است. اما همین موضوع مشکلاتی را نیز برای کاربران به همراه داشته است.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید شرکت های توسعهدهنده نرم افزارهای تخصصی، زمان بسیار زیادی را برای تغییر هسته برنامه خود به منظور هماهنگی با کد های جدید نیاز دارند. جالب است بدانید هنوز بسیاری از نرم افزارهای تخصصی از سری Kepler به درستی پشتیبانی نمیکنند. برای همین است که هنوز کارت گرافیک 580 GTX یکی از بهترین کارت ها در رده خود به شمار می رود. پس قبل از هر اقدامی حتماً در وب سایت نرمافزار مورد نظر خود، سیستم توصیه شده و سیستمهای قابل پشتیبانی آن نرمافزار را مورد بررسی قرار دهید.
خوب فکر میکنم تا به اینجا مقدمه مناسبی در این خصوص گفته باشم. اجازه دهید به سراغ مقایسه کارت های سری Quadro و GTX برویم. با توجه به اینکه در سال 2014 زندگی میکنیم، صحبتی از کارت های قدیمی نخواهیم کرد و مقایسه فقط بین سری Quadro K , Testa K و سری های GTX 600 , 700 و Titan خواهد بود.
حتماً میدانید که سری های GTX دارای دسته های مشخصی هستند. مثلاً GTX 650 , GTX 660 , GTX 670 , GTX 680 , GTX 690 و … هر کدام از این شماره ها مفهموی دارند که موارد استفاده از هر یک از این کارتها را مشخص میکند. اساس و پایه هر کارت گرافیکی بر یک تکنولوژی و رویکرد مشابه ایجاد شده است. به عنوان مثال کارت های GTX 580 و GTX 680 و GTX 780 همگی به یک منظور ساخته شده اند. پس اگر یک کارت گرافیک سری 580 قابلیتها و ویژگیهای خاصی را داشته باشد، در سری 680 و 780 هم میتوانید همان ویژگیها را با تکنولوژی جدید در اختیار داشته باشید. به عنوان مثال شما یک نرمافزار به نام «خیاریاب» در اختیار دارید که در آن برای محاسبه تعداد خیارها کاشته شده در مزرعه به پردازنده گرافیکی نیاز دارد که بتواند تابع پیدا کردن خیار که با نام تجاری Khiar234 شناخته میشود پشتیبانی کند. در نتیجه شما در لیست مشخصات کارت های گرافیک به دنبال کارتی میگردید که توانایی پشتیبانی از تابع Khiar234 را داشته باشد. دست بر قضا کارت گرافیک GTX 630 این توانایی را دارد. حال اگر شما سال آینده مزرعه خود را گسترش بدهید و کارت GTX 630 نتواند به سرعت تعداد خیارها را محاسبه کند، و شما بخواهید کارت خود را ارتقا دهید، با خیال راحت کارت GTX 730 را انتخاب خواهید کرد زیرا میدانید که هر دوی این کارت های دارای ویژگیهای مشابهی هستند. در شرکت Nvidia عدد اول معرف نسل یا سری کارت میباشد مثلاً GTX 760 از نسل 7 کارت گرافیکی بوده و از سری 60. در نتیجه کارت های مشابه این کارت، در نسل 8 می بایست کارت GTX 860 باشد. این کارت ها بر اساس یک تکنولوژی در هسته پردازنده، توسعه داده می شوند. به عنوان مثال GTX 650 بر اساس خط هسته GK107 ، کارت GTX 660 , GTX 650 TI بروی هسته GK106 و کارت های GTX 660 Ti بر اساس هسته GK104 توسعه داده شده اند. در نتیجه اگر مثال تابع خیار شمار را در نظر داشته باشید متوجه میشوید که منظور ما از ویژگی یکسان ، همان هسته تولیدی یکسان است. در نتیجه ویژگیهایی را که در کارت های توسعه داده شده بروی هسته GK104 میابید، بسیار به یکدیگر شبیه هستند. پس به عنوان مثال کارت گرافیک GTX 660 Ti و GTX 760 که هر دو بر پایه هسته GK104 تولید شدهاند، دارای ویژگیهای یکسانی خواهند بود.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
لطفاً به این نکته توجه کنید که منظور ما از ویژگی میزان حافظه Ram و یا قدرت و سرعت یکسان نیست. همانطور که در مثال «کارت گرافیک خیار شمار» عرض کردم، این ویژگیها مربوط به قابلیتهای یک رده از کارت ها می باشد.
با کمی جستجو میتوانید به راحتی تفاوت سری های متنوع کارت های گرافیک سری GTX را مشاهده نمایید. در این بین کارت هایی که به عدد 90 ختم میشوند عموما دارای دو پردازنده گرافیکی بروی یک برد هستند. مثلاً GTX 590 و GTX 690 دارای دو GPU بروی یک کارت هستند. کارت گرافیک GTX TITAN نیز یک سری دو پردازنده ای دارد که به تازگی معرفی شده است.
یکی از خصوصیات مهمی که باید در انتخاب کارت گرافیک و مخصوصاً برای رشتههای رندرینگ و پردازش تصویر در نظر گرفت، که به Multi-GPU یا چند کارتی معروف است. شاید شما یک کارت را انتخاب کنید و بعد در زمانی که قصد رندرینگ توسط چند کارت را دارید، متوجه شوید که فقط میتوانید حداکثر 2 عدد از این کارت را در کنار هم قرار دهید. یا در زمانی که نیاز به اتصال چند کارت به هم را دارید متوجه میشوید که این کارت فقط قابلیت اتصال به حداکثر 3 کارت دیگر را در حالت SLI دارد. در نتیجه یکی دیگر از فاکتورهای انتخاب کارت آنهم برای رشتههایی که وابسته به طراحی، مدلسازی و رندرینگ هستند، قابلیت چند کارتی بودن آنهاست. در صورتی که شما خصوصیات یک هسته توسعه مثلاً GK110 را بدانید، میتوانید مطمئن باشید که تمامی کارت های توسعه داده شده بروی آن هسته از قابلیتهای یکسانی برخوردار هستند. شاید اکنون منظور ما از ویژگیهای یکسان را بهتر متوجه شوید. به عنوان مثال اگر کارت گرافیک GTX TITAN که بروی هسته Gk110 توسعه داده شده است، بتواند قابلیت 4-کارتی بودن را دارا باشد ( یعنی بتوان 4 عدد کارت GTX TITAN را در کنار هم روی یک برد قرار داد و از همه آنها استفاده نمود)،هر کارت دیگری که روی این هسته توسعه داده شده باشد نیز این قابلیت را دارا خواهد بود.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
نکته بسیار مهم دیگر در مورد کارت های گرافیک که به عنوان یکی از کابوس های من در زمان فروش سیستم درآمده است Memory Interface Width می باشد. حتماً شنیدهاید که میگویند فلان کارت گرافیک 128-bit است، یا دیگری 384-bit است و … . خوب بسیاری از مشتریان، اصرار دارند که کارت گرافیک آنها دارای رابط کاربری بالایی باشد. اما آیا هر چه این عدد بالاتر باشد، با کارت بهتری روبرو هستیم؟ قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهم اجازه دهید که این مفهوم را با یکدیگر مرور کنیم، زیرا بسیاری از دوستان نمیدانند واقعاً Memory Interface Width به چه معناست. دلیل این امر هم این است که رشته تحصیلی بسیاری از دوستان کامپیوتر نبوده است. در نتیجه زمانی که این مفاهیم را از روی منابع اینترنتی مطالعه میکنند ممکن است به دلیل نبود پیشزمینه ذهنی در مورد سخت افزار، به درستی متوجه معنی و کاربرد آن نشوند.
البته دوستان توجه داشته باشند که قصد ندارم این مفاهیم را به صورت دقیق و فنی بیان کنم و فقط از منظر کاربرد و به صورت عامیانه و کلی به آنها خواهم پرداخت. ابتدا با مفهوم Bandwith شروع خواهیم کرد. حتماً این کلمه را بارها و بارها در مورد اینترنت و … شنیده اید. پس اجازه بدهید به شما عرض کنم واقعاً Bandwith به چه معناست و چرا هر چه این مقدار بیشتر باشد، برای ما مفید تر و سریعتر خواهد بود.
فرض کنید که در همان مثال قبل هستیم و یک مزرعه خیار در اختیار داریم. فصل برداشت محصول است و کارگران کیسه های خیار را به کارخانه انتقال میدهند. این انتقال از مزرعه به کارخانه از یک مسیر با عرض یک متر انجام می شود. اگر کارگران از این جاده بیرون بروند داخل نهر آب سقوط خواهند کرد. با توجه به حجم کیسه های خیار، در هر لحظه فقط 2 کارگر به صورت همزمان میتوانند خیارها را به کارخانه منتقل کنند. اگر در مسیر رفت یک کارگر در حال برگشت باشد ، در آن لحظه یک کارگر میتواند خیارها را به کارخانه ببرد و کارگر دیگر از کارخانه به سمت مزرعه برگردد. در هر صورت در هر لحظه فقط دو کارگر میتوانند کیسه های خیار را با خود ببرند. فرض کنید که در هر کیسه 100 عدد خیار قرار دارد. در نتیجه حداکثر توان انتقال خیارها از مزرعه به کارخانه در هر بار رفت و آمد فقط 2x100 خیار خواهد بود. خوب این مثال را تا همین جا در نظر بگیرید. در همین مثال ذکر شده است که در هر بار رفت و آمد، تنها 200 خیار به کارخانه برده می شود. پس در این مثال Bandwith ما 200 عدد خیار در هر رفت و آمد میباشد. توجه کنید واحد ما در این مثال «خیار در هر رفت» می باشد. پس Bandwith این مزرعه در کارخانه کردن خیار 200 عدد «خیار در هر رفت » خواهد بود. در کامیپوتر به هر عملی که انجام میشود یک سیکل کاری میگویند. مثلاً اگر کارگران مزرعه را در نظر بگیریم، یک سیکل کاری یک بار رفت یا یک بار برگشت می باشد. پس به زبان سادهتر میتوان گفت پهنای باند مزرعه در کارخانه کردن خیارها، 200 خیار در هر سیکل است.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
خوب فرض کنید که مزرعه حافظه کارت گرافیک ما باشد و اطلاعات ما نیز همان خیارها هستند. کارخانه هم GPU یا واحد پردازشی است و در کارخانه توسط چند کارگر ماهر ماست و خیار درست میکنند. در نتیجه هر کارگر می بایست یک خیار را از کیسه بردارد، پوست آن را بکند و خرد کرده و در ظرف ماست بریزد. هر چه سرعت این کارگر بیشتر باشد، خیارها زودتر پوست کنده شده و در ظرف ماست ریخته میشوند. در هر کارت گرافیک یک معیار به نام Core Clock وجود دارد. هر چه این پارامتر بیشتر باشد یعنی کارت گرافیک سریعتر است. این معیار بر حسب MHZ یا GHZ سنجیده می شود. شرکت Nvidia متوجه شد که افزایش سرعت کارگری که در کارخانه کار میکند کمی سخت است. بنابراین ترجیح داد که به جای اینکه یک نفر خیارها پوست بکند و خرد کند، چند کارگر همزمان این کار را انجام دهند. به همین منظور پردازنده مرکزی درواقع از چند پردازنده در یک واحد تشکیل شده است. تکنولوژی تولید شده توسط این شرکت به نام CUDA شناخته می شود. به عنوان مثال کارت گرافیک GTX 780 دارای 2304 هسته از نوع کودا می باشد. در حقیقت 2304 کارگر همزمان در کارخانهی مشغول پوست کندن و خرد کردن خیارها هستند. پس کارت گرافیکی که دارای واحد پردازشی بیشتری باشد، توان پردازش بیشتری را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد. در نتیجه یکی دیگر از معیارهای بسیار مهم در انتخاب کارت گرافیک به ویژه به منظور رندرینگ در نرم افزارهایی که بر اساس CUDA تصاویر را پردازش میکنند، تعداد هسته کودا در آنها می باشد. اما هر کارگر میتواند یک خیار را در ظرف یک دقیقه پوست بکند و کارگر دیگری همین کار را در 10 ثانیه انجام خواهد داد. پس تعداد هسته کودا زمانی اهمیت پیدا میکند که Core Clock بالایی هم داشته باشد.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
در این خصوص اجازه دهید تا مفاهیمی را که مرور کردهایم مورد مقایسه قرار دهیم. برای این منظور کارت گرافیک GTX TITAN و Quadro K4000 را با یکدیگر مقایسه میکنیم.
GTX Titan دارای 2688 هسته Cuda با سرعت 837 MHZ می باشد. در حالی که Quadro K54000 دارای768 هسته Cuda و سرعت 800 MHZ خواهد بود.
خوب اجازه دهید به ادامه مفاهیم بپردازیم. مسیر مزرعه ( حافظه) تا کارخانه (GPU) را که خاطرتان هست. در هر لحظه فقط دو نفر میتوانستند که از آنجا عبور کنند. به مسیر اصلی بین حافظه (مزرعه ) تا پردازنده مرکزی ( کارخانه) Memory Bus Width یا Memory Interface Width میگویند.
هر چه این مسیر پهن تر باشد، تعداد کارگر بیشتری میتوانند کیسه های خیار را از مزرعه به کارخانه ببرند. خوب تصور کنید اگر تعداد و سرعت کارگرها در کارخانه زیاد باشد ولی مسیر کارخانه تا مزرعه به اندازه کافی پهن نباشد، کارگرها در کارخانه خیارها را زودتر از رسیدن بسته جدید پوست میکنند و تا آمدن خیار جدید بیکار می مانند. پس Memory interface Width یکی از اصول بسیار مهم در کارت های گرافیک خواهد بود.
اجازه دهید به دو کارت گرافیک قبلی برگردیم.Memory Interface width در GTX Titan معادل 384-bit و در کارت Quadro K4000 معادل 192-bit می باشد.
خوب به مزرعه برمیگردیم. در آنجا کارگرانی وجود دارند که خیارها را از بوته جدا میکنند و درون کیسه ها قرار میدهند. هر چه این کارگران سریعتر کار کنند، خوب خیارها زودتر در اختیار کارگرانی قرار میگیرد که مسئول حمل خیارها تا کارخانه هستند. همانطور که عرض شد ما مزرعه را حافظه کارت گرافیک در نظر میگیریم و خیارها را اطلاعات و دادههای موجود در حافظه کارت گرافیک. پس این حافظه باید معیاری هم برای سرعت دسترسی به اطلاعات ( سرعت چیدن خیار از بوته ) داشته باشد. و کاملاً واضح و مشخص است که سرعت بیشتر ، بهتر و مفید تر است.
این گزینه در کارت های گرافیک به نام Memory Clock شناخته میشود . حافظه کارت های گرافیک در هر نسل سریعتر و با قابلیتهای بیشتری ارائه می شوند. این حافظه ها درکارت های گرافیک جدید از نوع GDDR5 می باشند. پس عامل دیگری در انتخاب کارت گرافیک مشخص شد.
Memory Clock در کارت GTX Titan معادل 6 گیگابیت بر ثانیه و از نوع GDDR5 میباشد و در کارت Quadro K54000 معادل 5.6 گیگابیت بر ثانیه و از نوع GDDR5 خواهد بود.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
خوب دوباره به مزرعه بر میگردیم. واضح است که هرچه مزرعه بزرگتر باشد، خیار بیشتری در آن وجود خواهد داشت. اندازه حافظه کارت گرافیک هم هرچه بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری را میتواند در خود ذخیره کند. این اطلاعات شامل مدل های سه بعدی، Texture ها و … می باشد. پس اگر در فضاهای بسیار شلوغ و صحنههای بزرگ مملو از مدل های سه بعدی و انواع texture ها مشغول به کار هستید، نیاز به حافظه بالای کارت گرافیک خواهید داشت.
کارت گرافیک GTX TITan دارای 6 گیگابایت حافظه و کارت Quadro K4000 دارای 3 گیگابایت حافظه می باشد.
کارت های گرافیکی دارای یک پارامتر دیگر به نام Memory Bandwith نیز هستند که به صورت یک رابطه بین Memory Clock و Memory Bus width و با توجه به نوع GPU تعیین میشود که نحوه محاسبه آن خارج از این مطلب بوده و نمیتوانم با مزرعه خیار به راحتی آن را تشریح کنم. کافی است بدانیم که این مقدار از پارامترهای تشریح شده و بر اساس یک فرمول خاص بدست می آید.
Bandwith کارت گرافیک GTX Titan معادل 288.4 گیگابایت بر ثانیه و در کارت گرافیک Quadro K4000 معادل 134 گیگابایت بر ثانیه می باشد.
خوب تا اینجا پارامترهای اصلی شناخت کارت گرافیک را با یکدیگر مرور کردیم و شما میتوانید به راحتی کارت مناسب خود را انتخاب نمایید.
حال اجازه دهید که تست انجام شده بین این دو کارت را مرور کنیم. عرض کردم که با سری W-100 و دو کارت گرافیک GTX Titan و Quadro k4000 انجام شد.
در اولین تست از نرمافزار Octane Render استفاده کردم. نتیجه تست با توجه به تفاوت دو کارت کاملاً قابل انتظار بود. کارت GTX Titan در 44 ثانیه و کارت Quadro K4000 همان تصویر را در 113 ثانیه رندر نمود. تصویر را کمی متفاوت تر طراحی کردم و از منابع نوری بیشتر و یک صحنه سنگین تر استفاده کردم. تصویر جدید توسط کارت GTX Titan در 5 دقیقه و 23 ثانیه (323 ثانیه) و کارت Quadro K4000 همان تصویر را در 12 دقیقه و 15 ثانیه (735 ثانیه) رندر نمود.
سپس تصمیم گرفتم که با Vray RT و از نوع Cuda یک تصویر را رندر کنم. در نتیجه یکی از فایلهای Arch interior را تست کردم. اینبار کارت گرافیک GTX Titan در 6 دقیقه و 13 ثانیه (373 ثانیه ) و کارت Quadro K4000 همان صحنه را در 11 دقیقه و 41 ثانیه (701 ثانیه) رندر نمود.
- - - Updated - - -
فروشگاه Dolphin OC ( آدرس : مشهد مجتمع تک طبفه اول واحد 212 )
0513-7639462-3
*MoJtAbA* (09-11-14), AMD>INTEL (09-11-14), amin_eshgh (10-11-14), fz CODER (09-11-14), I M A N (09-11-14), iceeeeeeee (14-11-14), kaveh-gh (09-11-14), m.zarkoob (11-10-20), PC Lover (09-11-14), Rezasam1 (09-11-14), SajjadKhati (09-11-14), مهدی بهادرفر (09-11-14)
تا حدودی منم به جوابم رسیدم
اوستا مهدی دستت درد نکنهبرای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
اما این مقاله اصلا درباره ی کوادرو که میگفت باید ببینی چه نرم افزاری انتخاب میکنی و فرق شون خیلی هه گاهی ، که یه نتیجه اونم پیروزی و انتخاب GTX رو اعلام کرد
تو تستش که هردو بار GTX پیروز شد پس چی میگفت که باید نرم افزار ملوم شه و ...؟
چن چنده با خودش؟ برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
پس در چه مواقعی کوادرو به کار میاد و تو چه نرم افزارایی؟
هنوز به این جوابم نرسیدم
دانلود فیلم آموزش برنامه نویسی Visual Studio C#.Net
وقتی انسان ، حیوان هست ، پس قیمت میتونی براش بذاری ولی وقتی انسان حَیّ مُتِاَلِّه هست که قیمت نداره ، بها داره. "دکتر حسن عباسی"
alksdj (09-11-14), M3RS4D 50062 (09-11-14), PC Lover (09-11-14)
دوستان ببخشید ولی من بازم متوجه نشدم که چرا برای کارهای workstation و رندر گیری از quadro استفاده میکنن ؟!!
کارت های gtx به مراتب سریعتر رندر میگیرن پس چرا باید به جای gtx از quadro استفاده کرد ؟!!
تو سرعت رندر تو تست هایی که من دیدم gtx ها سریعتر بودن و فقط میمونه 1 مورد و اونم اینه که کیفیت تصاویر یا فیلم های رندر گرفته شد بهتره یا فرقی نمی کنه ؟!!!
M3RS4D 50062 (09-11-14), SajjadKhati (09-11-14)
اون مقاله تو عمل که نشون داد تو اون نرم افزار ، GTX سرعت بهتری داره که
دانلود فیلم آموزش برنامه نویسی Visual Studio C#.Net
وقتی انسان ، حیوان هست ، پس قیمت میتونی براش بذاری ولی وقتی انسان حَیّ مُتِاَلِّه هست که قیمت نداره ، بها داره. "دکتر حسن عباسی"
کارت کوادرو چیستکارتهای گرافیکی با نام کوادرو از محصولات شرکت انویدیا هستند که در دو زمینه CAD یا طراحی به کمک کامپیوتر و DCC یعنی تولید محتوای دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرند. این کارتها معمولا در سیستمهای حرفهای نصب میشوند و کاربرد آنها نیز کاملا حرفهای است. بنابراین میتوان گفت کارتهای گرافیکی انویدیا به دو دسته تقسیم میشود؛ کارتهای سری جیفورس که برای پخش محتوا بکار میروند و کارتهای کوادرو که در تولید محتوا موثر هستند. اما صرف نظر از نوع کاربرد این کارتها یک تفاوت دیگر نیز در این مدلها دیده میشود و آن هم قیمت بالای این کارتهای گرافیکی است.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید FX 4000
کارتهای سری FX 4000 از مدلهای جدید انویدیا هستند که ساختار تراشه آنها تغییرات اساسی داشته و با نسل یازدهم رابط دایرکت ایکس سازگاری دارند. این کارتها از OpenGL 4.1 پشتیبانی میکنند و در سه سری Quadro 4000، Quadro 5000 و Quadro 6000 تولید میشوند. تراشه گرافیکی این کارتها از همان معماری فرمی استفاده میکند که در مدلهای گرافیکی مانند GTX 480 نیز دیده میشود. کارتهای کوادرو سری 4000 عموما دارای دو گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 و 256 هسته کودا هستند. این اتفاقات در حدود سه ماه پیش رخ داد و در ماه سپتامبر اولین مدلهای PNY بر اساس ساختار جدید تراشه و با قابلیتهای تازه وارد بازار شد. سری Quadro 4000 دارای 2 گیگابایت رم گرافیکی GDDR5 از نوع رمهای تصحیح خطا (ECC) است و مقایسه آن با انواع کارتهای گرافیکی رایج مقایسه درستی نخواهد بود. به عنوان مثال در این کارتها از یک رابط 256 بیتی برای حافظههای گرافیکی استفاده شده و پهنای باند آن به 89.6 گیگابایت در ثانیه میرسد که در مقایسه با کارتهای گرافیکی موجود که پهنای باندی در حدود 150 گیگابایت در ثانیه دارند این رقم کافی به نظر نمیرسد اما میبینیم که در واقعیت کارایی این مدلها در سطح بسیار بالایی است. تراشه گرافیکی این کارت بر اساس کد هسته GF100 طراحی شده و فرکانس آن 375 مگاهرتز است. فرکانس مبنای حافظهها نیز 700 مگاهرتز عنوان شده که برای به دست آوردن فرکانس موثر باید آن را با ضریب چهار بیان کرد و فرکانس موثر این حافظهها 2800 مگاهرتز خواهد بود. این کارتها 142 وات مصرف انرژی دارند.
بررسی
بررسی کارت کوادرو FX4000 روی یک سیستم AMD انجام شد. پردازنده این سیستم از نوعBlack Edition فنوم 1090T با کد هسته توبان و با فرکانس 3.2 گیگاهرتز بود. این پردازنده دارای 6 مگابایت کش اشتراکی در لایه سوم است و روی سوکت AM3 نصب میشود. مادربوردی که برای این سیستم استفاده شده از نوع Crosshair IV Formula بود که از تراشه 890FX استفاده میکند. این مادربورد تحت سری ROG تولید شده و به دلیل تواناییهای زیادی که در بخش گرافیکی دارد بیشتر برای سیستمهای گرافیکی و بازی مورد استفاده قرار میگیرد.
در این بررسی به یک نکته جالب رسیدیم و پردازش یک تصویر دوبعدی را در نرمافزار فوتوشاپ انجام دادیم. نتیجه برای ما هم کمی عجیب بود زیرا کارایی یک کارت گرافیکی GTX 480 با این کارت کوادرو تقریبا یکسان بود و تفاوت چندانی بین آنها دیده نشد. در این بررسی زمان پردازش تصویر در کارت GTX 480 گیگابایت معادل 12 دقیقه و 43 ثانیه بود و در کارت کوادرو این زمان به 12 دقیقه و 8 ثانیه رسید.
فروشگاه Dolphin OC ( آدرس : مشهد مجتمع تک طبفه اول واحد 212 )
0513-7639462-3
lorn (09-11-14), Rezasam1 (09-11-14), SajjadKhati (09-11-14), مهدی بهادرفر (09-11-14)
|
دوست عزیز دو مقاله زیر رو مطالعه کنید خالی از لطف نیست
http://www.shahrsakhtafzar.com/forum...15/#post299188
http://www.shahrsakhtafzar.com/forum...16/#post299189
فروشگاه Dolphin OC ( آدرس : مشهد مجتمع تک طبفه اول واحد 212 )
0513-7639462-3
M A H R A D (10-11-14), Rezasam1 (09-11-14), SajjadKhati (13-11-14), مهدی بهادرفر (09-11-14)
آخر مقایسه نکردا برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
گلپسر تو مقاله همش داره کارایی سری GTX رو میگه
ما میگیم که کوادرو پس با این گرونیش کجا به درد میخوره؟
خودت اصلا مقاله تو خوندی؟ برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
دانلود فیلم آموزش برنامه نویسی Visual Studio C#.Net
وقتی انسان ، حیوان هست ، پس قیمت میتونی براش بذاری ولی وقتی انسان حَیّ مُتِاَلِّه هست که قیمت نداره ، بها داره. "دکتر حسن عباسی"
آقا سجاد گلبرای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط SajjadKhati برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
اگر مقاله دومی که گداشتم رو مطالعه کنید شاید به جوابتون برسید
چشم من یک مقاله خدمتتون ارائه میدم که مفصل در مورد گرافیک Quadro توضیح داده باشه
فروشگاه Dolphin OC ( آدرس : مشهد مجتمع تک طبفه اول واحد 212 )
0513-7639462-3
AMD>INTEL (09-11-14), M3RS4D 50062 (09-11-14), Rezasam1 (09-11-14), SajjadKhati (09-11-14), مهدی بهادرفر (09-11-14)
به نظرم این وسط یه چیزی گم شد. حتما میپرسید چی
اونم اینکه کیفیت تصاویر پردازش شده توسط کارت های کوادرو به مراتب بهتر از کارت های GTX . علتش هم درایوری هست که این دو کارت استفاده میکنند. زاویه پنهان ماجرا این هست که نه اینکه کارت های GTX توان این کار را نداشته باشند خیر تصمیم شرکت انویدیا بر این بوده تا این درایور را برای این سری خاص منتشر کند. در واقع مسئله ساده اس : مهندسین این شرکت برای نوشتن نرم افزاری که بتونه حجم عظیمی رو پردازش کنه زمان بیشتری رو صرف کردن و کارت های Quadro ارزش نرم افزاری بالاتری رو دارن. مثل ویندوز Home یا Server . طبیعتا سرور گرانتر و کاربرد خودشم داره یه کاربر عادیم حتی اگه کلی پول سرور رو هم بده جدای هزینه ای که میکنه بازده کمتریم میگره چه بسا نتونه روش بازیم بکنه :D
نحوه شکل گیری تصاویر در درایور های کارت های حرفه ای انویدیا از اساس متفاوت با آنچه که در سری گیم یا GTX هست.
دو چیز کارت های ناز حرفه ای انویدییا رو یکم از حد واقعی شون دور میکنه
1) یکی اینکه شرکت معظم انویدیا برای اینکه بتونه این کارت های دل فریب رو مدام بفروشه اونا رو در حد کارت های گیم نمیسازه چون اون موقع دیگه با قدرتی که این کارت های ارائه میکنن خریدارشونو تا سال های بینیاز میکنن و شرکت نیمیتونه ازشون پول بگیره برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
2) نکته دیگه قیمت بالای این کارت هاس که سبب شده تا اونا از دسترس عموم دور بمونن
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
تصویر بالا اختلاف نمایش یک شکل واحد توسط کارت های GTX و Quadro رو نشان میده به نقل از Nvidia.com
البته من اینجا یه تاپیک زدم برای فروششون با قیمت پایینتر
http://www.shahrsakhtafzar.com/forum...84%DB%8C-50492/
آخرین ویرایش توسط amin_eshgh در تاریخ 10-11-14 انجام شده است
alksdj (10-11-14), SajjadKhati (10-11-14), مهدی بهادرفر (10-11-14)
1 کاربر در حال مشاهده این موضوع. (0 عضو و 1 میهمان)
Bookmarks