اون نکته که گفتن نیاز به توضیحات داره، مختص ام اس آی هم نیست، برندای دیگه هم مشابه ش رو دارن.برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط Speed Racer برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
کیفیتشون هم اصلا یکی نیست، از مدار تغذیه بگیرید ، مسفت، وی ار ام، چوک، خازن های مدل های مختلف همون ام اس آی با هم فرق دارن، از نظر کیفیت، قدرت، حتی اینکه ساخت کجا باشن، مثلا همیشه برای تعریف دقت کنید مینویسین خازن های تماما ژآپنی با امکان کارکرد در دمای تا 105 درجه مثلا!
این خب تو همه مدل ها نیست، از پاور بگیرید تا بقیه قطعات روی مدل های خوبش همه رو ژآپنی استفاده میکنن (که اونا هم ظرفیت های مختلف دارن، مخصوصا توی پاور خازن های بزرگ اصلی بسیار بسیار مهم هستن چه کیفیتی چه طول عمر چه دمای قابل کارکرد چه ظرفیتی، مقاومت ها همینطور
اما تو خازن ها مثلا مثال زدم ژآپن بهترین ها رو میسازه (که باز توش خوب و خوب تر دارن) بعد تایوان میشه بعد چین)
تازه این یه بخش کوچیک بود، از حتی کیفیت خود کانکتور ها بگیرید (مثال بزنم توی تقریبا تمام برند ها استحکام لحیم کاری پورت ها هم حتی فرق میکنه، روی بردای ارزون کافیه دو بار هدر یو اس بی 3.0 19 پین جلوی کیس رو به مادربرد وصل کنید و دربیارید (اگر نهایت دقت رو به عمل نیارید و با تمائنینه ، نگه داشتن پورت روی برد با یک وسیله پلاستیکی (فلززی چون رد شه برد رو آسیب میزنه) از این ور فشار دادن ناچ و بالاکشیدنش و در انتها دذرآوردن رو رعایت نکنید خیلی راحت میبینید که جدا شد و با خود سری اومد بیرون! مثال ساده زدم چون توی مدل های مختلف برندای مختلف کاملا مشهور هم هست، یا حتی پورت های ساتا رو دیدم روی بردای ارزون چه ساده دراومدن
یا اسلات گرافیک های بردهای پایین رده و میان رده با نصب کارت گرافیک های سنگین کلا کج و حتی خراب شدن (که درسته یک محافظ تقویتی براش میذارن اما هم روی همه مدل ها نیست هم اصلا کیفیتش قابل مقایسه نیست، روی بردای ارزون تمام برندا کافیه بهش دست بزنید بعضا خنده داره اون قدر بی کیفیت هست و الکی همون تقویت کننده، درحالیکه روی بردای بالا رده خیلی محکم و اصولی کار شده.
یا همون هیت سینک اس اس دی که شخص شما هم روش حساس هستید، آیا اصلا سری ها پایین رده با میان رده با بالارده و پرچمدارها نزدیک به هم هستن؟
در این حد بهتون بگم که حتی مثلا توی استریکس ها مخصوصا اسلات اول (توی یک نسل اما با تفاوت پسوند تو یک چیپست تازه) کیفیت و ضخامتشون فرق میکنه،
ا مثلا استریکس اف 660 با 760 ضخامت هیست سیتک اس اس دی اولش کلی فرق داره (جدیده تقریبا ضخامت دوبرابری داره)
همچنین تو این بردا کولینگ اس اس دی اسلات اول دو طرفه هست (دو طرف هم حتی ترمال پد دارن برای اس اس دی های دو طرفه درحالیکه برای بقیه بعضا توی بردا ترمال پد جدا حتی میذارن برای نصب دوال ساید ها (اینا که گفتم مختص یک برند نیست و تو همون دیده شده.
حتی توی فاز های پاور هم صرفا تعداد نیست که کم و زیاد شه بلکه آمپرشون فرق میکنه حتی تو برد های بالارده مثلا گاد لایک با ایس هم فرق دارن چه برسه بعد کربن و ادج و ...
اون امکاناتی مثل مموری بوست اینا هم تو هر شرکت یه اسمی داره و امکاناتی در اون حد توی تقریبا همه مدلهاشون هست (برا شرکتایی که برای خودشون توسعه دادن و دیگه گذاشتنش هزینه نداره چون پتنتی نباید بخرن.
سعی میکنم یک تاپیک بزنم و فقط توش همینجوری شروع به معرفی و تفاوت های مدل های مختلف برند های متفاوت بکنم، ترجیحا یکی برای گرافیک ها یکی برای مادربردها
البته قطعات همیش باید به روز تر و ادیت شه با مطالبی که بعدا اضافی میشه چون تو حالت عادی اگر قرار باشه همه توضیح داده بشن ساعت ها باید تایپ کنم.
که به عنوان رفرنس هم توی انجمن بمونه و همیشه هم به روز بشه
اما یکی از سوالاتی که پرسیدید رو باز ساده جواب بدم در مورد پسوند ها، مثلا ممکنه ببینید توی ام اس آی با یک چیپ ست مثلا اچ 610، توی یک فرم فکتور مثلا mATX آخر یکیشون G باشه یکیشون مثلا E
و هر چقدر هم دقت کنید تفاوت خاصی نبینید یعنی حتی ممکنه جفتشون هیت سینک اس اس دی نداشته باشن، کل برد قشنگ عین هم باشه (در اصل خیلی میشه که یک برد دیزاین میشه برای چنندین مدل مادربرد که هزینه طراحی پایین بیاد و بعد بسته به نیاز ها تو یکی مثلا خروجی گرافیکی 3 تا رو میذارن حتی وی جی ای رو که کسایی که مانیتور قدیمی دارن یا به هر دلیلی به وی جی ای نیاز دارن به مشکل برنخورن،
تو یکی مثلا همچنان پورت پی اس 2 رو برای ماوس و کیبورد میذارن چون هنوز بعضیا نیاز دارن بهش
یا ممکنه صرفا تفاوت توی داشتن هیت سینک برای اس اس دی و یا وی ار ام باشه
اما یه وقتایی هر چی نگاه میکنید میبینید هیچ فرق فاحشی نیست و حتی اسلات ها و خروجی ها هم یکیه! اون مدل با پسوند جی روش هدر های مربوط به نورپردازی RGB و ARGB داره اما اون یکی نداره!
فقط همین!
فک کنم این سوال خیلی براتون بولد شده بود تو ذهنتون مخصوصا
تفاوت های MEG / MPG/ MAG ام اس آی (که خیلیا رو گیج کرده ) و معادلشون توی برندای دیگه اینا رو هم مینوسیم همینجوری که تایپک رو ایجاد کردم و سعی کردم هی کاملش کنم
اون سیستم های خیلی کوچیک که حتی خیلیاشون قابل حمل هستن و بعضا دسته هم دارن که بشه راحت جا به جاشون کرد (و برخی حتی بهشون مانیتور پرتایل هم انچ میشه که یک سیتستم کامل باشه (که برای کنسول ها هم هست یعنی برای مخصوصا پلی استین 4 و اکس باکس وان خیلی باکس های جالیی ساخته شده بود مثل کیف سامسونت که باز میکردید پایین کنسول و بالا مانیتورش باز میشد و اسپیکر و ... هم داشت اماPS5 به دلیل طراحی زیبا اما خاضش داستان رو عوض کرده
اون کارتی که میگید میندازن ارتباطی ندارن یعنی چی؟ ما مادربردهای مایکرو ای تی اکس بسیار قوی هم داریم مثل توی استریکس ها با پسوند I
که هم بر پایه اینتلش هست با هر دو چیپست z و b مثلا asus z690 strix-i هم برای ای ام دی با چیست x و b
فقط هم ایسوس نیست و شرکتای دیگه هم مثل ام اس آی هم دارن، بسیار هم بردای خوبی هستن یعنی از نظر مدار تغذیه و کیفیت و امکانات هیچی کم نذاشتن و با طراحی عالی بیشترین چیز رو توی کوچیک ترین جاها جا دادن، یکی از دلایل گرون تر بودنشون هم همینه که پیاده سازی با این فشردگی و امکانات روی یک برد مایکرو خیلی سخت تره تا فول ای تی اکس
حتی برای اینکه اس اس دی های ام.2 محبوب تر شدن و خب توی خود بردشون جای زیادی نیست و یک اسلات هم کمه، بعضا یک اس اس دی رو اسلاتش رو به پشت برد منتقل کردن، یا ایسوس که خیلی وقته برای نصب اس اس دی ها دیم طراحی کرده که شبیه به رم هست بردش و کنار رم ها هم نصب میشه و بسته به مدلش حتی هر دو طرفش هم اس اس دی میخوره، یعنی با یک دیمی که چون عمودی هم نصب میشه جای کمی فقط اندازه اسلاتش میگیره 2 تا اس اس دی میشه روش نصب کرد (حتی اونم هیت سینک خودش رو داره که دماشون کنترل یشه
سر همین حتی تا قوی ترین پردازنده موجود آنلاک و قویترین گرافیک رو هم میشه روشون نصب کرد، البته برای گرافیک چون کیس های کوچیک دیزاین متفاوتی دارن برای پاور و برد و گرافیک، یک سمت برد رو قرار مییدن (که معمولا یا با کولر های آبی 120/240 بعضا 280 حتی خنک میشن (که بازکوچیکتر ها نیاز به خرید نسخه اسلیم این کولر ها دارن که هم رادیاتورشون اسلیم هست مثلا به جای 2.7 استاندارد (که بیشترش ضخیم حساب میشه کمترش اسلیم) از رادیات 2 یا 1و7 سانتی و به جای فن های 2.5 میل ضخامت (که استاندارد هست و بیشترش ضخیم و کمترش اسلیم حساب میشه) از فن های 1.5 سانت ضخامت استفاده میکنن که مشخصا توانایی خنک کردن کمتری دارن برای همین تو این سیستم ها معمولا کسی پردازنده سری ک نمیبنده و حتی اگر 13900 هم بخواد بندازه معمولیش رو میبنده یا حتی سراغ نسخه t که خیلی کم مصرفه هم میشه رفت
کولرهای بادی خیلی جالبی هم براشون طراحی شده که متاسفانه تو ایران خیلی وقته دگه به سختی اونم خیلی کم بدون تنوع پیدا میشه (که به کولر مستری gemini m5 led میشه اشاره کرد که واقعا نسبت به جثه ش قدرت خنک کنندگی خوب داره، یا مستر ایر g100m rgb که بسیار دیزاین فضایی و خوشگلی داشت و با وجود سایز خیلی کوچیک با هسته مسی که توش محفظه تبخیر کار شده بود با سایز کولر های استوک اینتلی که 65 وات رو به زور خنک میکنن (هیچ هیت پایپی هم نداشت) تا 135 وات قدرت خنک کردن داشت و کاش تولیدش رو ادامه میداد با پشتیبانی از سوکت های جدید و حتی ساخت نسخه argb نوکتوا هم مدل های متعددی داره اما قیمتاشون خیلی بالاست
میشه گفت بهترین سازنده کولری که همه مدل کولر داشته باشه از اسمال فرم فکتور و انواع بادی خوابیده و ایستاده تا خنک کننده مایع توی رنج های قیمتی بسیار مناسب رمال رایت هست که قیمت کولر های مایع 360ش از کولر های بادی بالارده نوکتوا و دیپ کول ارزون تره درحالیکه کیفیتشون هم بسیار بالاست و خیلی هم با سابقه هست
حیف که تو ایران دیگه پیدا نمیشه تقریبا، آرکتیک هم همینطور مخصوصا توی حوزه کولر های آبی بهترین هست اما تو ایران نیست و هر چی بوده خودم شخصا آوردم اونم همه رو 420 میل آوردم چون 360 که بقیه هم داشتن (هرچند ضعیف تر هستن چون آرکتیک رادیاتش 38 میل هست نه 27 میل مثل بقیه که خیلبی مهمه توی کولینگ، فن هاش بسیار کم صدا هستن و شنیده نمیشه صداشون. فن 420ی هم نداریم جز کورسیر اچ 170آی که قیمتش به فلک میکشه تازه از آرکتیکه ضعیف تره همون 27 میل هم هست، و آرکتیک از پمپ عالی با عمر طولانی و فن روی بلاک برای خنک کردن سطح برد و مدار تغذیه برد هم بهره میبره درحالیکه قیمتش هم مناسبه و سویسی هم هست نه چینی
ترمال رایت هم با مدل هایی مثل AXP120-X67 که فقط 6.7 سانت ارتفاعشون هست اما تا 175 وات قدرت کولینگ دارن یا SI-100 که با فن 2.5 سانتی 10 سانته با قدرت 210 وات (با فن 1.5 سانتی میشه 9 سانت ارتفاعش فقط) که مدل های با ارتفاع 4.7 سانت هم داره برای کیس های اسمال فرم فکتور عالیه (درکنار قیمتش که نصف تا یک سوم نوکتورا هست)
پاورهای SFF هم هستن مثل ایسوس سری لوکی که دیگه پرچمدار حساب میشه و حتی 1000 وات هم داره با سایز کوچیکش و کیفیت بالاش ، ATX 3.0 هم هست، وات پایین تر هم حتی سیلوراستون بدون فن هم داریم تا 750 وات، یا گرین 350 وات، بعضا از پاورهای کمی دراز اما با قد و عرض کم سروری هم استفاده میشه توشون.
برای گرافیک همون طور که گفتم معمولا یک سمت دیگه کیس نصب میشه، یعنی برد و پردازنده و کولر و پاور یه سمت، گرافیک اون یکی سمت (که جای کامل برای نصب یک کارت سه فنه محفوظ باشه) توی مدل های با طول زیاد)
تو مدل های با ارتفاع زیاد هم کنار هم نصب میشن اما گرافیک کاملا عمودی نصب میشه (مشکل این مدل دیزاین این هست که خروجی های مادربرد و پاور و گرافیک به سمت پایین کیس و رو به زمین قرار میگیره درسته براش پایه های چن سانتی میذارن که بشه کابل ها رو رد و وصل کرد اما خب همون بار اول راحته چون میخوابونی برعکس وصل میکنی و برمیگردونی اما اینکه هر بار بخوای اذیت شی خوب نیست و سر همین به درد کسایی بیشتر میخوره که همون مثلا دو تا یو اس بی معمولی و یک تایپ سی و جک هدفون جلو کفایتشون میکنه یا یک هاب میخرن برای جلو
توی همشون هم برای نصب گرافیک های بزرگ (چون مینی کیس هایی هم هستن که فقط گرافیک های لو پروفایل میخورن (که حتی توی بعضی مدل ها میبنیدید که البته همه پایین رده هستن، یعنی توی 730؛ 1030؛ 1050 و 1650 دیده میشه گرافیک های لو پروفایل که توی مینی کیس ها همی میشه نصبشون کرد (البته جدیدا 4060 لو پروفایل هم ساخته شه که میشه گفت دیگه قوی ترین کارت فعلا هست بینشون)
اما بقیه کارتا که گفتید همه با رایزر نصب میشن دیگه، که نمیدونم یادتون هست یا نه تا مدت ها وقتی رایزر (نه مدلی که برای فارم های ماین استفاده میکنن و اکس 1 هستن که به درد هیچ کاری جز ماین نمیخورن، بلکه همون اکس 16 منظورمه، تقریبا همه جن 3 بودن و سر تصویر دادن دچار مشکل میشدن خیلیا چون باید اولش حالت عادی بدون رایزر تصویر میگیرفتن و تو تنظیمات ست میکردن که حتما گرافیک جن 3 کار کنه بعد نصب میکردن ورگنه تصویر نمیومد و اگر گرافیک داخلی نبود مجبور میشدن یه بار دیس اسمبل کنن (و خب خیلیا هم فک میکردن قطعه ای سوخته یا بد اسمبل کردن مخصوصا که اسمبل کردن کبیس های کوچیک کار هر کسی نیست و خیلی هم وقت بیشتری ازمون میگیره البته برای کسایی که خیلی به کیبل منیجمنت و نتیجه نهای اهمیت میدن، وگرنه دیدم اکثرا پشتش کیس های معمولی هم ک ه تو حالت عادی دیده نمیشه همه کاتبلا رو میچپونن اون تو و کافیه یه بار شه تا یک کیلو کابل بریزه بیرون
اما الان خوشبختانه دیگه اکثرا رایزر ها جن 4 هستن (جن 5 نداریم حالا)
وتوی خیلی اسمال فرم فاکتور ها تا 4090 های فاندرز ادیشن و بعضا تا کمی بزرگتر جا میشه (بعضی مدل های مثل ایسوس مخصوصا استریکس که اندازه کنسول هست خب جا نمیشه دیگه چون از هر طرف چن سانت بزرگتره)
اما به شخصه بسیار به اسمال فرم فاکتور ها علاقمند هستم و حیف که تو ایران دستمون بسته ست و اگر هم گاهی اوقات سیستم خیلی خوبی شده جمع کنیم همه با سفارش قطعات از اون ور بوده.
اضافه کنم برخی مینی کیس هایی هم بودن مثل اینتل ناک (که البته متاسفانه دیگه تولید نمیشه از امسال) هم کوچیک کوچیک بودن هم نسبت به ابعاد قدرت مناسبی داشتن، هم توشون ابتکارات جالبی بود
برای مثال پردازنده حتی روی برد نبود! بلکه از طریق یک اکسپنشن کارت به مادربرد بورد وصل میشد! (انگار فک کنید پردازنده مثل کارت گرافیک وصل شه)
البته دوستانی که قدیمی باشن میدونن توی سیستم های خیلی قدیمی همچین داستان داشتیم که پردازنده هم مثل بقیه چیزا جدابا برد جدا گونه نصب میشد که اتفاقا هنوز یکیشون رو دارم،
بهشون داوتر برد میگفتن (یعنی برد دختر)
یا کورسیر وان که علی رغم سایز کوچیک سخت افزار قدرتمندی داشت اما قیمتش فضایی بود چون برای کولینگش اورانجینیرد شده بود و خیلی زحمت کشیده بودن تا سیست کولینگ هیبریدی مایع رو برای اون قطعات تو اون سایز و شکل و شمایل دیزاین کنن.
سوال آخر هم درسته تا حدی، یعنی شما توی ارزون ترین مادربرد هم میبنید که مثلا 610ش هم نوشته تا 13900ک پشتیبانی میکنه! اما معنیش این نیست که نهایت کارایی رو میتونید ازش بگیرید! (حتی اگر قوی ترین سیستم کولینگ رو بذارید و هیچ مشکل دمایی نباشه.
چون مدار تغذیه برد ها ، تعداد فاز پاور، کیفیت کلی قطعات مربوط بهش، وی ار ام ، چوک ها، خازن ها و ... بین بردهای پایین رده تا میان رده تا بالا رده خیلی فرق میکنن.
توی بردهای خیلی بالارده که اغلب خیلی زیاده روی شده یعنی اصلا اون تعداد فاز پاور و یا قطعاتی با اون آمپر اصلا هیچ وقت به کار نمیاد و حتی برای اورکلاک حرفه ای هم خیلی جاها بیهوده هست چه برسه کاربران حرفه ای غیر اورکلاکر یا عادی
برای همین هزینه برای بردای فنسی هیچ وقت پیشنهاد نمیشه
مثال بزنم آئوروس اکستریم، ام اس آی گاد لایک، ایسوس ماکسیموس اکستریم
و هر کدوم تا حتی دو رده پایین تر هاشون
هیچ اثری هم توی کارایی مثل اف پی اس بیشتر تو گیم ندارن، صرفا کلی پورت و اسلات اینا میدن، با ظاهر خیلی خاص، یا امکانات خیلی زیاد مثلا 5 تا ام.2 6 تا ساتا، سه تا اکس 16 و کلی پورت اینا
و باندل های نرم افزاری خاص (که خیلیاش توی مدلهای پایینترشون هم هست مثلا ایسوس گیم فرست یا سونیک استودیو توی همه مدل های استریکس حتی بی 660ش هم هست (که به شخصه ازشون خوشم میاد و استفاده مکنم( یا معادل ام اس آیش)
یه جورایی دیگه میشه گفت استریکس A توی ایسوس مثلا یا MSI Edge سری z تمام نیازهای حتی کاربرانی که خیلی زیاد میخوان رو هم برآورده میکنن و بیشتر از اون هزینه ها الکیه
(که باز مدل تاف یا prime-a هم خیلی خوبن ، دقت کنید prime-a یه وقت با p اشتباه نگیرید که بسیار برد کیفیت پایینی هست، حتی کدک صوتی و برق پردازنده و فاز پاور پرایم a از مدل تافش هم بیشتره و کدک صوتیش بهتره
باز تاف مثلا d5 ش امکانات بیشتری داره تا دی 4 ش
اما برای اکثر کاربران حتی حرفه ای اصلا چیپ ست z هم نیاز نیست ، چیپ ست h770 تاف پرو مثلا با امکانات زیاد و قیمت مناسب هر کاربری رو جواب میده (مدل بی 670ش فقط چن صد تومن ارزون تره و ارزش خرید نداره در مقابل این)
یا ام اس آی تام هاوک و مورتار همین طور، یا آئوروس الیت و گیگابایت گیمینگ اکس
هرچند ایسوس تنها شرکتی هست که از سری بالارده ش توی چیپ ست های میان رده هم داره که چندین مدل استریکس بی هم میشه خرید که برخی قابلیت اورکلاک پردازنده های اینتلی نسل 12 نان ک رو هم دارن (خودم 12400 رو همه هسته هاش رو تا 5 گیگاهرتز بالا بردم که افزایش کارایی خیلی قابل توجهی هست (تو حالت عادی فرکانس توربو بوست تمام هسته ها 4 گیگاهرتز هست، یعنی 1 گیگاهرتز هر هسته! مجموغ 6 هسته!
روی سلرون 6900؛ 12100 و 12700 هم خیلی خوب جواب میده، سلرون رو میشه به نزدیک 12100، 12100 رو به نزدیک 12400، 12400 رو قوی تر از 12600 معمولی و 12700 رو به نزدیک 12900 رسوند با این کار
بهترین برد ها بی 660 استریکس اف ایسوس که فقط دی دی ار 5 هست و 760ش (که البته نباید اینتل ام ای آپدیت شه وگرنه غیر فعالش میکنه)
و ام اس آی مورتار مکس که 660ش دی دی آر 4 هست و 760ش 5 هم داره
نسل 13 رو نمیشه چون اینتل قفل کرده
تا جای ممکن سراغ اچ های پایین رده نرید، به جاش مثلا پرایم 660 بخرید، جدا از کیفیت و امکانات بیشتر از رم های سریعتر میتونید استفاده کنید چون از نسل 11 دیگه چیپ های بی هم از اورکلاک رم اکس ام پی بالاتر از بیس پردانده هم ساپورت میکنن، و حیف نیست وقتی میشه توی دی دی آر 4 مثلا 3600 رو تقریبا نزدیک همون قیمت 3200 خرید (در آینده برای 4000 و بالااتر هم اتفاق میفته این امکان نباشه؟
یا توی 5 که الان 4800 و 5200 و 5600 خیلی اختلافشون کم شده، با 610 باید 4800 خرید، تازه با بی 660 اینا شما 4800 یا هر سرعتی هم بخرید میشه اورکلاکش کرد، تا حدیش کار آسونی هم هست مثلا 4800 رو 5200 یا 5600 کردن آسونه (مگر رم خوبی نباشه)
خود سوکت پردازنده ها هم تا وات خاصی بصورت استاندارد میتونن دما رو تحمل کنن، اچ 610 اینا و بردای ضعیف همه برا اساس لیمیت های اینتل میرن جلو که خیلی کمتره از بقیه.
مثلا اینتل برای ماکسیمم مصرف 245 وات (برای اورکلاک و بالاترین پردازنده ش) ست کرده، درحالیکه با قایلیت های انهسنمنت ایسوس و ام اس آی و گیگا (حتی با صرف فعال کردن یک گزینه) امکان افزایش سرعت و درنتیجه مصرفت تا حتی 320 وات روی بردای بهتر فعال میشه (که البته باید کولر از پسش بربیاد وگرنه تا جایی که برمیاد میره بالا (درحالیکه ایننل مثلا برای اون پردازنده شاید لیمیت پی ال2 که موقت هم هست رو ست کرده باشه 200 وات مثلا!
اما برای 13400 و 32 گیگ رم و 2 ترا اس اس دی اینا با 4070 حالا مشکلی پیش نمیاد، ساپورت میکنه اگر ماکسیمم همینه دیگه، اما در کل بهتره برای نهایت تا 12100 و بیشتر سلرونش سراغ این رده برید.
بالاخره مادربرد قطعه خیلی مهمی هست و چیزی بگیرید که در آینده جای ارتقا داشته باشه، چه از نظر تعداد ماژول رم، چه فرکانس رم، چه در صورت ارتقای پردازنده، چه افزودن اس اس دی های بیشتر
تازه میدونید تعداد لین های اچ 610 چقدر کمه، و dmi ش هم که با پردازنده ارتباط میگیره فقط 4 لاین داره!
که توی سرعت قطعاتی که از چیپست لین میگیرن توی ارتباطشون با پردزنده اثر زیادی میذاره
Bookmarks