پاسخ: راهنمایی در سی پیوهای i5 نسل 13و 14 اینتل
نقل قول:
یعنی 10 ماه دیکه چنین سیپیویی بیاد ؟ اینم هس ! آدم تعجب میکنه !:lol:
من فکر می کنم تنها راهش اینه که اندازه سی پی یو بزرگتر بشه و نانومترش کوچیکتر بشه و سوکت 1851 فکر کنم فقط بتونه با این روش به اندازه 1650 قدرت گرافیکی داشته باشه ولی برای 3050 روی همین سوکت 1851 نمی دونم چطور می خوان جاش بدن. فکر کنم باز نانومترش رو کوچکتر کنن اگه اندازه سی پی یو ثابت باشه
10 ماه دیگه هم اون گرون قیمتاش میاد که ما نمی تونیم بخریم و برای خریدن سی پی یو های اقتصادی باید یکسال دقیقا صبر کنیم فروردین 1404 میشه که به نظر من اصلا ارزش نداره کسی یکسال وقتش رو برای این هدر بده. همین الان یا نهایتا تا دو ماه دیگه هر کس می تونه باید سیستمی که می خواد بخره و این یکسال رو صرف یادگیری یا تولید محتوا بکنه و کسب درآمد کنه. تا الان هر کی صبر کرده ضرر کنه
یه زمانی می خواستم سی پی یو بخرم و رایزن اومده بود و من اصلا سی پی یو ای ام دی نداشتم و از یک نفر مشورت گرفتم که من پول خرید Ryzen 1700 که حدود یک میلیون و 400 تا 500 بود با 16 گیگ رم و مادربرد و قطعات دیگه رو داشتم و اون گفت نخر. بذار نسل دومش بیاد بهتر بشه. و من نخریدم و بعدا دلار کشید بالا و دیگه نتونستم سیستم بخرم و الان هم که دلار 60 هزار تومنه و با یک مشورت اشتباهی ضرر زیادی کردم. پردازنده 8 هسته ای فقط یک میلیون و 400 نخریدم هم قیمت i7-7700K بود فکر کنم
پاسخ: راهنمایی در سی پیوهای i5 نسل 13و 14 اینتل
نقل قول:
من فکر می کنم تنها راهش اینه که اندازه سی پی یو بزرگتر بشه و نانومترش کوچیکتر بشه و سوکت 1851 فکر کنم فقط بتونه با این روش به اندازه 1650 قدرت گرافیکی داشته باشه ولی برای 3050 روی همین سوکت 1851 نمی دونم چطور می خوان جاش بدن. فکر کنم باز نانومترش رو کوچکتر کنن اگه اندازه سی پی یو ثابت باشه
10 ماه دیگه هم اون گرون قیمتاش میاد که ما نمی تونیم بخریم و برای خریدن سی پی یو های اقتصادی باید یکسال دقیقا صبر کنیم فروردین 1404 میشه که به نظر من اصلا ارزش نداره کسی یکسال وقتش رو برای این هدر بده. همین الان یا نهایتا تا دو ماه دیگه هر کس می تونه باید سیستمی که می خواد بخره و این یکسال رو صرف یادگیری یا تولید محتوا بکنه و کسب درآمد کنه. تا الان هر کی صبر کرده ضرر کنه
یه زمانی می خواستم سی پی یو بخرم و رایزن اومده بود و من اصلا سی پی یو ای ام دی نداشتم و از یک نفر مشورت گرفتم که من پول خرید Ryzen 1700 که حدود یک میلیون و 400 تا 500 بود با 16 گیگ رم و مادربرد و قطعات دیگه رو داشتم و اون گفت نخر. بذار نسل دومش بیاد بهتر بشه. و من نخریدم و بعدا دلار کشید بالا و دیگه نتونستم سیستم بخرم و الان هم که دلار 60 هزار تومنه و با یک مشورت اشتباهی ضرر زیادی کردم. پردازنده 8 هسته ای فقط یک میلیون و 400 نخریدم هم قیمت i7-7700K بود فکر کنم
اگر اینطور سیپیویی میخاد بیاد راحت بازی god of war 2018 , red ead remation 2 رو با روزلیشن hd راحت برای pc اجرا میکنه :lol:
پاسخ: راهنمایی در سی پیوهای i5 نسل 13و 14 اینتل
نقل قول:
رپتورلیک بعدآلدرلیک (12) اومد میشه 13 و رپتورلیک رفرش هم 14 (که همون مثل 13 هست و جز یک مدل یعنی 14700 که 4 هسته ی کوچیک بیشتر داره و کش بیشتر به نسبت 13700، باقی شون همون مثل 13 هستن با 200 مگاهرتز فرکانس هسته ی بالاتر فقط.
همچنین تو نسل 13 سری بدون ک رم تا 6400 با اکس ام پی ساپورت میکنه (بیشترش رو باید دستی ست کرد با دونستن تنظیمات مربوطه مثل ولتاژ های مد نظرش، تایمینگش و ...)
با سری ک هم تا 7800، اما تو سری 14 سری ک تا 820 هم پشتیبانی میشه (البته مادربرد های معدودی هستن که بالاتر از 7800 رو برا رم از طریق اکس ام پی پشتیبانی کنن (اما باز بصورت دستی و اورکلاک رم مشکلی نیست و تا بالای 10 هزار هم ساپورت میکنن برد های خوب)
راکت لیک، کافی لیک و ... ارزش خرید ندارن چون قیمتاشون که خیلی پایین نیست، در حالیکه تو کارایی خیلی ضعیف ترن، حتی برا کسی که نسل 13 هم نتونه پیشنهاد میدم حداقل آلدرلیک نسل 12ی بخره (سلرون و پنتیوم هم داره این نسل)
متیور لیک درسته میشه نسل 1 دوباره از اول، اما فقط برا لپ تاپ ها اومد و سری پی سی ش کنسل شد، جاش رپتور لیک رفرش که قرار نبود اصلا بیاد اومد
جناب نظرتون چیه ؟
بقول شما سپیو i5 نسل 13 یا 12 با مین ddr5 و رم ddr5 کارکرده بخرم و بعدا 1 سال بعدش نسل جدید 15 یا 16 بگیرم !!!
پاسخ: راهنمایی در سی پیوهای i5 نسل 13و 14 اینتل
نقل قول:
جناب نظرتون چیه ؟
بقول شما سپیو i5 نسل 13 یا 12 با مین ddr5 و رم ddr5 کارکرده بخرم و بعدا 1 سال بعدش نسل جدید 15 یا 16 بگیرم !!!
سلام
پیشنهاد بنده اینه که یک برد ارزان قیمت خوش فروش مثل ASUS PRIME B610M D5 بگیرید.
رم DDR5 دست دوم خیلی راحت پیدا نمیشه چون چیزی هست که دارن به سمتش میرن بقیه و اگه کسی هم داره نیازی به فروش نداره چون تازه خریده (جز موارد خاص یا کلا قصد فروش سیستم مثلا)
نیازی هم به خرید دست دومش نیست، چون نسل بعدی هم ساپورتش میکنه،
اگه بودجه ش رو دارید همون رمی که میخواید رو سیستم بعدی هم استفاده کنید بخرید (چون مشخصا بعدا گرون تر میشه با توجه به وضع اقتصادیمون)
در مورد صبر هم یک نکته رو دقت کنید.
بنده همواره به دوستانی اگه گفتم صبر کنن همیشه بعدش گفتم فقط و فقط به شرطی که پولی که دارید رو به ریال نگه ندارید و مثلا دلار یا سکه اینا باشه. (وگرنه که به ریال نگه دارید سال دیگه با اون پول باید یک سیستم کلی ضعیف تر از همونی که پارسال میتونستید بخرید هم به زور میشه تهیه کرد)
سی پی یو هم دست دوم یا تری بگیرید ، بعدا هم خیلی به قیمت مناسبی میشه فروختش،اما مدل پرفروش،
برا مثال 12100 (معمولی) اصلا تو این مدل سراع اف نرید که بعدا فروشش سخته
12400 (معمولی)
13400
اینا خوش فروش هستن و بعدا راحت میشه فروختشون.
ولی مثلا اگه قصد خرید پاور داشتید حتما ATX 3.0 PCI-E 5.0 باشه که باز بعدا نیاز به تعویضش نباشه
البته که از مدل های با کیفیت، حداقل هم 80+ Gold باشه (خود 80پلاس به صرف مثلا گلد بودنش ضامن کیفیت بالای پاور نیست، لازمه ش هست اما کفایت نمیکنه.
چون پاورای خوب همه گلد یا بالاتر هستن، اما اینجوری نیست که همه 80پلاس گلد ها پاور های خوبی باشن، موارد متعددی هم بوده که خلافش ثابت شده)
اما تو پاورای با برنز یا وایت پاور خیلی خوب خیلی کم تر پیدا میشه چون نمیان تو اونا از قطعات با کیفیت بالا استفاده کنن مخصوصا خازنهای تمام ژآپنی (که خودشون از چندین برند هستن و با هم فرق دارن، مخصوصا خازن های بالک که خیلی مهم هستن.
یعنی صرف اینکه دیدید رو دو تا پاور با واتیج یکسان و حتی برند یکسان (مثلا کورسیر 1000 وات سری RM و HX) زده باشه تمام خازن ژاپنی ، بر کیفیت یکسانشون نذارید.
(حالا خود پاورهای RM کورسیر هم با کیفیت هستن اما خب HX یه چیز دیگه س (AX که بی نظیر)
یا تو ایسوس ها ROG هم Loki هست Strix (که پسوند Gش میشه پایین رده ترین تو ROG ها اما X بالارده) تا THOR که بهترینش هست (اما ارزش خرید به دلیل قیمت فضاییش نداره) همه تمام خازن ژاپنی هستن.
اما هم برند خود خازن های ژاپنیش فرق میکنه هم توان و زمان آپ تایم خازن های بالکی که توشون استفاده شده. (برا همین تو پاورهای خیلی خوب اگه تجربه داشته باشید (خودم به کرات دیدم)
وقتایی که برق ها برا یه چشم به هم زدن میشه که بره بیاد، سیستمایی که پاورهای معمولی و ضعیف دارن خاموش میشن، اما سیستمای با پاورهای با خازن های بالک قوی به کار ادامه میدن
پاسخ: راهنمایی در سی پیوهای i5 نسل 13و 14 اینتل
نقل قول:
سلام
پیشنهاد بنده اینه که یک برد ارزان قیمت خوش فروش مثل ASUS PRIME B610M D5 بگیرید.
رم DDR5 دست دوم خیلی راحت پیدا نمیشه چون چیزی هست که دارن به سمتش میرن بقیه و اگه کسی هم داره نیازی به فروش نداره چون تازه خریده (جز موارد خاص یا کلا قصد فروش سیستم مثلا)
نیازی هم به خرید دست دومش نیست، چون نسل بعدی هم ساپورتش میکنه،
اگه بودجه ش رو دارید همون رمی که میخواید رو سیستم بعدی هم استفاده کنید بخرید (چون مشخصا بعدا گرون تر میشه با توجه به وضع اقتصادیمون)
در مورد صبر هم یک نکته رو دقت کنید.
بنده همواره به دوستانی اگه گفتم صبر کنن همیشه بعدش گفتم فقط و فقط به شرطی که پولی که دارید رو به ریال نگه ندارید و مثلا دلار یا سکه اینا باشه. (وگرنه که به ریال نگه دارید سال دیگه با اون پول باید یک سیستم کلی ضعیف تر از همونی که پارسال میتونستید بخرید هم به زور میشه تهیه کرد)
سی پی یو هم دست دوم یا تری بگیرید ، بعدا هم خیلی به قیمت مناسبی میشه فروختش،اما مدل پرفروش،
برا مثال 12100 (معمولی) اصلا تو این مدل سراع اف نرید که بعدا فروشش سخته
12400 (معمولی)
13400
اینا خوش فروش هستن و بعدا راحت میشه فروختشون.
ولی مثلا اگه قصد خرید پاور داشتید حتما ATX 3.0 PCI-E 5.0 باشه که باز بعدا نیاز به تعویضش نباشه
البته که از مدل های با کیفیت، حداقل هم 80+ Gold باشه (خود 80پلاس به صرف مثلا گلد بودنش ضامن کیفیت بالای پاور نیست، لازمه ش هست اما کفایت نمیکنه.
چون پاورای خوب همه گلد یا بالاتر هستن، اما اینجوری نیست که همه 80پلاس گلد ها پاور های خوبی باشن، موارد متعددی هم بوده که خلافش ثابت شده)
اما تو پاورای با برنز یا وایت پاور خیلی خوب خیلی کم تر پیدا میشه چون نمیان تو اونا از قطعات با کیفیت بالا استفاده کنن مخصوصا خازنهای تمام ژآپنی (که خودشون از چندین برند هستن و با هم فرق دارن، مخصوصا خازن های بالک که خیلی مهم هستن.
یعنی صرف اینکه دیدید رو دو تا پاور با واتیج یکسان و حتی برند یکسان (مثلا کورسیر 1000 وات سری RM و HX) زده باشه تمام خازن ژاپنی ، بر کیفیت یکسانشون نذارید.
(حالا خود پاورهای RM کورسیر هم با کیفیت هستن اما خب HX یه چیز دیگه س (AX که بی نظیر)
یا تو ایسوس ها ROG هم Loki هست Strix (که پسوند Gش میشه پایین رده ترین تو ROG ها اما X بالارده) تا THOR که بهترینش هست (اما ارزش خرید به دلیل قیمت فضاییش نداره) همه تمام خازن ژاپنی هستن.
اما هم برند خود خازن های ژاپنیش فرق میکنه هم توان و زمان آپ تایم خازن های بالکی که توشون استفاده شده. (برا همین تو پاورهای خیلی خوب اگه تجربه داشته باشید (خودم به کرات دیدم)
وقتایی که برق ها برا یه چشم به هم زدن میشه که بره بیاد، سیستمایی که پاورهای معمولی و ضعیف دارن خاموش میشن، اما سیستمای با پاورهای با خازن های بالک قوی به کار ادامه میدن
سلام استاد
فرض کنید الان دلار 65 هزار تومنه و منم 65 میلیون تومن پول دارم ولی می خوام یکسال دیگه سیستم بخرم. میرم پولم رو تبدیل به دلار می کنم میشه 1000 دلار. سال بعد دلار میشه 50 هزار تومن و پول من بعد از تبدیل به تومن، میشه 50 میلیون تومن و 15 میلیون از پولم کم شده. اما اگه دلارش نکرده بودم همون 65 میلیون رو سال بعد دارم
می خواستم بپرسم اون فرض شما به چه صورته که با خرید دلار یا سکه، ارزش پول حفظ میشه اونجاش رو متوجه نشدم چون در صورت کاهش قیمت دلار یا سکه به هر اندازه ای که باشه، به همون اندازه ارزش پولمون کم می شه
پاسخ: راهنمایی در سی پیوهای i5 نسل 13و 14 اینتل
نقل قول:
سلام استاد
فرض کنید الان دلار 65 هزار تومنه و منم 65 میلیون تومن پول دارم ولی می خوام یکسال دیگه سیستم بخرم. میرم پولم رو تبدیل به دلار می کنم میشه 1000 دلار. سال بعد دلار میشه 50 هزار تومن و پول من بعد از تبدیل به تومن، میشه 50 میلیون تومن و 15 میلیون از پولم کم شده. اما اگه دلارش نکرده بودم همون 65 میلیون رو سال بعد دارم
می خواستم بپرسم اون فرض شما به چه صورته که با خرید دلار یا سکه، ارزش پول حفظ میشه اونجاش رو متوجه نشدم چون در صورت کاهش قیمت دلار یا سکه به هر اندازه ای که باشه، به همون اندازه ارزش پولمون کم می شه
سلام،
سال بعد اگه دلار صد هزار تومان نشده بود خدا رو شکر کنید،
شما که تو ایران زندگی میکنید، کدوم زمانه این اتفاق افتاده که این دومین بار باشه، ارزش ریال همواره در حال کاهش بوده و هست و خواهد بود .
روزانه 3 همت (هزار میلیارد تومان) پول بدون پشتوانه داره چاپ میشه، همین الانش قیمت دلار بالای 80 تومنه (ببینید بانک مرکزی داره شمش طلا رو با دلار چن تومن پیش فروش میکنه) و به طور مصنوعی 60 و خورده ای نگه داشته شده.
در ضمن شما وقتی 1000 دلار داشته باشی قطعاتی که الان هزار دلار باشن اگه سال بعد ارزونتر نشده باشن (که میشن) گرونتر نخواهند شد، بنابر این شما باز میتونید حداقل همون ها رو تهیه کنید در حالت کمی بدبینانه ش (اما تو حالت نرمال اتفاقا اگه همون ها رو بخواید احتمالا شدن 850 دلار و با هزار دلار میشه کمی بهترش رو تهیه کرد)
در کل هم بین اینکه کسی دلار نگه داره بهتره یا طلا اینا خودش کلی توضیحات داره، خود علم اقتصاد علم پیچیده و مهمی هست ، که البته چون اقتصاد ایران بر طبق هیچ استانداردی تقریبا پیش نمیره، امکان پیش بینی تقریبا دقیق با ضریب خطای خیلی کم هم در موردش امکان پذیر نیست.
برای همین هم میبینید اقتصاد دان های خیلی باسواد هم که پیش بینیشون در باره اقتصاد خیلی از کشور ها و اقتصاد جهانی درست درمیاد در مورد ایران خیلی وقتا اشتباه میکنن.
بنده هم نه تو اقتصاد نه تو حوزه کامیپوتر (تو هیچ بخشیش) نه تو هیچ چیز دیگه ای نه ادعایی دارم نه متخصص هستم نه هیچی.
به صرف تجربه شخصی خودم و اطرافیان چیزی که از نظرم احتمالا به واقعیتی که اتفاق بیفته نزدیک تر باشه رو صرفا گفتم و میگم.
حالا گاهی اوقات بوده از نظرم دلار خریدش بهتر بوده، گاهی طلا، توی طلا هم گاهی سکه تمام، گاهی نیم، گاهی ربع
(مثلا درحال حاضر سکه تمام ارزشش بیشتره، حدودا 8 گرم طلای 24 عیاره.
تمام بهار آزادی 41 تومنه الان. یعنی گرمی حدود 5 تومن میفته
نیم 26 تومن که از نظر مقدار طلا گرمی میفته حدود 6 و نیم.
ربع هم 16 تومنه که گرمی حدود 8 تومن میفته.
سکه گرمی هم 7 تومنه.
مشخصه که تمام ارزش خرید بیشتری داره چون شما عملا داری گرمی 24 عیار رو 5 تومن میخری (درحالیکه تو بقیه طبق شرحی که داده شد پول بیشتری داری میپردازی، مخصوصا تو ربع عملا گرمی 3 میلیون بیشتر داری میدی!)
این صرفا یک مثال ساده بود و وارد جزییات نشدم (در این حد ساده نیست اما چون نه اینجا انجمن مربوط به ارز یا فلزات گران بهاست، نه بنده اقتصاد دان یا فروشنده ی این چیزا هستم، خیلی ابتدایی گفتم)
از نظر شخصی خودم خرید طلای دست دوم خالص شده بیشترین ارزش خرید رو داره (که تو بازار بزرگ تهران اگه بگردید پیدا میشن جاهایی که میفروشن)
چون رو طلای نو شما هر چی مثل انگشتر یا آویز اینا بخرید رقم قابل توجهی بابت اجرت روش میکشن، اما رو طلای دست دوم اینجوری نیست.
خالص شده منظور این بود که یه جاهایی طلای دست دوم رو به همون شکلی که هست (که کلی جرم گرفته) میفروشن و دوستی بود که یک گردنبند دست دوم خریده بود 42 گرم اما بعد تمیز کرده و خالص کردن 10 گرم ازش کم شد (یعنی 10 گرم جرم و آشغال بهش چسبیده بوده در طی زمان استفاده)
از این جهت مهمه.
در حالت نزدیک به بعید، فک کنید آسمونی به زمین اومد و دلار سال دیگه به جا 80 تومن یا 100 تومن ، 50 تومن شده بود، شما هم 1000 دلار داشتی، باز ضرر نمیکنی
چون چیزی میخوای بخری که قیمتش دلاری هست ، اون موقع اون قطعات هم به همون میزان ارزونتر میشن. باز شما ضرر نمیکنی
ففط در حالتی ضرر میشه که شما بخوای جنس داخلی بخری، چیزی که با ریال تولید شده ، وارداتی نیست.
وگرنه در مورد اجناس وارداتی که با دلار یا درهم محاسبه میشن ضرر نخواهید کرد (حتی در بدترین شرایط)
مگه اینکه خود دلار ارزشش از بین بره که جز در موارد استثنایی در آینده ی نزدیک در چند ساله پیش رو اتفاق نمیفته (مگر جنگی در وسعت بزرگ مثل آمریکا و چین مثلا در بگیره، وگرنه جنگهای کوچیک که آمریکا قطعا پیروز میشه توشون (مثل حمله ش به عراق یا کوزوو یا لیبی، باز اونا هم اثر منفی روش نمیذارن)
ولی در مورد یورو مثلا شاهد بودیم بعد حمله روسیه به اوکراین یه مدت ارزش یورو حتی از دلار هم پایین تر اومد (هرچند به سال نکشیده اوکیش کردن)
پاسخ: راهنمایی در سی پیوهای i5 نسل 13و 14 اینتل
نقل قول:
من فکر می کنم تنها راهش اینه که اندازه سی پی یو بزرگتر بشه و نانومترش کوچیکتر بشه و سوکت 1851 فکر کنم فقط بتونه با این روش به اندازه 1650 قدرت گرافیکی داشته باشه ولی برای 3050 روی همین سوکت 1851 نمی دونم چطور می خوان جاش بدن. فکر کنم باز نانومترش رو کوچکتر کنن اگه اندازه سی پی یو ثابت باشه
10 ماه دیگه هم اون گرون قیمتاش میاد که ما نمی تونیم بخریم و برای خریدن سی پی یو های اقتصادی باید یکسال دقیقا صبر کنیم فروردین 1404 میشه که به نظر من اصلا ارزش نداره کسی یکسال وقتش رو برای این هدر بده. همین الان یا نهایتا تا دو ماه دیگه هر کس می تونه باید سیستمی که می خواد بخره و این یکسال رو صرف یادگیری یا تولید محتوا بکنه و کسب درآمد کنه. تا الان هر کی صبر کرده ضرر کنه
یه زمانی می خواستم سی پی یو بخرم و رایزن اومده بود و من اصلا سی پی یو ای ام دی نداشتم و از یک نفر مشورت گرفتم که من پول خرید Ryzen 1700 که حدود یک میلیون و 400 تا 500 بود با 16 گیگ رم و مادربرد و قطعات دیگه رو داشتم و اون گفت نخر. بذار نسل دومش بیاد بهتر بشه. و من نخریدم و بعدا دلار کشید بالا و دیگه نتونستم سیستم بخرم و الان هم که دلار 60 هزار تومنه و با یک مشورت اشتباهی ضرر زیادی کردم. پردازنده 8 هسته ای فقط یک میلیون و 400 نخریدم هم قیمت i7-7700K بود فکر کنم
در مورد چگونگی زیادترش شدن قدرت گرافیک های داخلی صرف مطالبی که گفتید فقط نیست،
پاسخ کاملش نیازمند مقاله ای چن صفحه ای س،
اما کمی سرم شلوغ هست، سعی میکنم پاسخی تا حد ممکن در عین کوتاه تر بودن اما کافی بدم.
اما فقط در حد مثال ، کافیه به گرافیک داخلی پردازنده های ای ام دی ZEN 2 که از نسل RDNA 2 هم هستن و داخل PS5 و XBOX SERIES X کار شدن نگاهی بندازید.
که چطور بازی هایی با اون گرافیک خفن رو اونم تو رزولوشن 4K اجرا میکنن!
اما AMD از عمد اون پردازنده رو با گرافیک فعال هیچ گاه به بازار نداد و نمیده (اون هاییش هم که تو چین هست اونایی هستن که گرافیکشون خراب شده و فقط پردازنده 8 هسته ایش کار میکنه که به مادربردش یک اسلات X16 اضافه کردن که مصرف کننده گرافیک جدا بتونه بندازه)
گرافیک PS5 PRO هم (با اینکه تکنولوژیش هم تازه همونه یعنی همون ZEN 2 فقط این بار با RDNA 3 گرافیکش (و صرف هسته های RTش RDNA4) کارایی در حد کارت گرافیک های بالارده داره!
به صرف هسته ها و ... اصلا نیست.
وگرنه 1660TI تو گیم اینا تقریبا کارایی معادل 3050 8 گیگ داره ، (بدون استفاده از DLSS منظور هست که 3050 امکانش رو داره) منظورم تو حالت نرماله
درحالیکه هسته های کوداش تقریبا نصف هست! حتی وی رمش 6 گیگه با سرعت 12 گیگابیت (در مقابل 8 گیگ 14 گیگابیت 3050)
تازه نسخه کوداش قدیمیه تره،
هر دو هم کارت یک سازنده بودن. میتونید کلی مقایسه دیگه هم بکنید، مثلا 1080TI رو ببینید از چه کارتایی با هسته های جدیدتر و بیشتر قویتره.
وقتی سازنده عوض شه که کلا داستان خیلی فرق میکنه، مثلا 6950XT رو ببینید 5120 تا هسته استریم پروسسور داره. تو خیلی گیم ها کارایی مشابه 3080TI با بیش از 10 هزار هسته کودا میده (تو یه سری گیم ها تفاوت FPS به بیش از چن ده فریم حتی میرسه)
یا 7900XTX رو با 4080 و 4090 مقایسه کنید، تعداد هسته هاش خیلی کمتره، اما تو یک سری گیم ها حتی پا به پای 4090 جلو میاد (تو خیلیا از 4080 سریعتره)
تازه هم از لیتوگرافی پایین تری استفاده میکنه هم فرکانس پایین تری داره.
یا جدا از MCM بودن سری 7000 ای ام دی برا اولین بار قابلیتی شبیه HT یا SMT تو پردازنده ها رو که یک هسته دو رشته ای میشد رو به کارتای گرافیک آورد.
یعنی هر هسته ی استریم پروسسور این نسل میتونه در عین واحد دو دستور رو اجرا کنه (دیدم یک سری سایتای خارجی این رو معادل دوبرابر کردن تعداد هسته دونسته بودن که اشتباهه،
همونطور که تک هسته ای دو رشته ای با دو هسته ای دو رشته ای کاراییشون یکسان نیست.
توضیحات زیاده، سعی میکنم در مقاله ای تا حدی که اطلاع دارم به لطف خدا شرح بدم
پاسخ: راهنمایی در سی پیوهای i5 نسل 13و 14 اینتل
نقل قول:
سلام
پیشنهاد بنده اینه که یک برد ارزان قیمت خوش فروش مثل ASUS PRIME B610M D5 بگیرید.
رم DDR5 دست دوم خیلی راحت پیدا نمیشه چون چیزی هست که دارن به سمتش میرن بقیه و اگه کسی هم داره نیازی به فروش نداره چون تازه خریده (جز موارد خاص یا کلا قصد فروش سیستم مثلا)
نیازی هم به خرید دست دومش نیست، چون نسل بعدی هم ساپورتش میکنه،
اگه بودجه ش رو دارید همون رمی که میخواید رو سیستم بعدی هم استفاده کنید بخرید (چون مشخصا بعدا گرون تر میشه با توجه به وضع اقتصادیمون)
در مورد صبر هم یک نکته رو دقت کنید.
بنده همواره به دوستانی اگه گفتم صبر کنن همیشه بعدش گفتم فقط و فقط به شرطی که پولی که دارید رو به ریال نگه ندارید و مثلا دلار یا سکه اینا باشه. (وگرنه که به ریال نگه دارید سال دیگه با اون پول باید یک سیستم کلی ضعیف تر از همونی که پارسال میتونستید بخرید هم به زور میشه تهیه کرد)
سی پی یو هم دست دوم یا تری بگیرید ، بعدا هم خیلی به قیمت مناسبی میشه فروختش،اما مدل پرفروش،
برا مثال 12100 (معمولی) اصلا تو این مدل سراع اف نرید که بعدا فروشش سخته
12400 (معمولی)
13400
اینا خوش فروش هستن و بعدا راحت میشه فروختشون.
ولی مثلا اگه قصد خرید پاور داشتید حتما ATX 3.0 PCI-E 5.0 باشه که باز بعدا نیاز به تعویضش نباشه
البته که از مدل های با کیفیت، حداقل هم 80+ Gold باشه (خود 80پلاس به صرف مثلا گلد بودنش ضامن کیفیت بالای پاور نیست، لازمه ش هست اما کفایت نمیکنه.
چون پاورای خوب همه گلد یا بالاتر هستن، اما اینجوری نیست که همه 80پلاس گلد ها پاور های خوبی باشن، موارد متعددی هم بوده که خلافش ثابت شده)
اما تو پاورای با برنز یا وایت پاور خیلی خوب خیلی کم تر پیدا میشه چون نمیان تو اونا از قطعات با کیفیت بالا استفاده کنن مخصوصا خازنهای تمام ژآپنی (که خودشون از چندین برند هستن و با هم فرق دارن، مخصوصا خازن های بالک که خیلی مهم هستن.
یعنی صرف اینکه دیدید رو دو تا پاور با واتیج یکسان و حتی برند یکسان (مثلا کورسیر 1000 وات سری RM و HX) زده باشه تمام خازن ژاپنی ، بر کیفیت یکسانشون نذارید.
(حالا خود پاورهای RM کورسیر هم با کیفیت هستن اما خب HX یه چیز دیگه س (AX که بی نظیر)
یا تو ایسوس ها ROG هم Loki هست Strix (که پسوند Gش میشه پایین رده ترین تو ROG ها اما X بالارده) تا THOR که بهترینش هست (اما ارزش خرید به دلیل قیمت فضاییش نداره) همه تمام خازن ژاپنی هستن.
اما هم برند خود خازن های ژاپنیش فرق میکنه هم توان و زمان آپ تایم خازن های بالکی که توشون استفاده شده. (برا همین تو پاورهای خیلی خوب اگه تجربه داشته باشید (خودم به کرات دیدم)
وقتایی که برق ها برا یه چشم به هم زدن میشه که بره بیاد، سیستمایی که پاورهای معمولی و ضعیف دارن خاموش میشن، اما سیستمای با پاورهای با خازن های بالک قوی به کار ادامه میدن
پاور کولر مستر گلد 80 + داشتم 750 وات . ولی 4 سال دوام نیورد و الان تو دستم مونده و نمیدونم اواژنگ تعمیر مکینه یا خیر . بیشتر فکر کنم بخاطر حالت استند بای اینطوری شد .
مادریرد سری 7 با 6 زیاد فرق نمکینه ؟ یعنی بی 760 با بی 660 ..