سلام
معمولا سایت های رسمی ، نیازمندی هاشون بر اساس روال کلی و شاید بشه گفت میانگین نرم افزار هست (صرفا از واژه ی حداقلی استفاده نمیکنم) .
البته واژه ی میانگین هم باز هم درست نیست .

کلا بحث نرم افزار و قضیه ی این داستان ، بسیار طولانی هست .
من یادم میاد سال ها پیش درباره ی cpu سئوال کردین و سعی کردم بسیار کامل توضیح بدم .
این سئوال تون هم به همون قضیه ربط داره .
یعنی اگه اون توضیحاتم را خونده بودین ، جواب این سئوال تون هم توش بود .

================

بصورت خیلی خیلی خلاصه اینکه درسته فرضا آدوب ، سیستم پیشنهادیش برای 4k ، مقدار 32 گیگ رم را برای افترافکت 2025 اعلام میکنه . اما بسیاری از پارامترها تاثیر گذارن .
خوب ظرفیت 32 گیگ رم مشخص هست .
ریزولیشن 4k هم مشخص هست (3840 در 2160) .
عمق رنگ در هر پیکسل هم مشخص هست (معمولا 8 بیت) . تعداد کانال هم مشخص هست (معمولا 3 کانال RGB در کدک های معروفِ H.264) .

پس یه میزانِ محدودی از فریم های 4k درون 32 گیگ رم (بدون انکدینگ) جا میگیره دیگه .

تا جایی که میدونم ، افترافکت ، فیلم های انکد شده را بصورت دیکد در میاره و به تصویر خام تبدیل میکنه . چون اطلاعات انکد شده ی فیلم ها ، برای پردازش مناسب نیست و دسترسی مستقیم به یک فریم خاص یا یک پیکسل خاص را سخت میکنه . چون اطلاعات اغلبِ فریم ها ، وابسته به فریم های قبلی هستن .

حدودا 1300 فریم و تصویر خامِ 4K ئه 8 بیتیِ 3 کاناله ، در 32 گیگ رم جا میشن . یعنی حدود 43 ثانیه فیلم 4k .
حالا اگر طرف ، بیشتر از 43 ثانیه فیلم 4k نیاز داشت ، چی؟
این دیگه ساده ترین توضیحی هست که میتونستم بگم .

اونی که گفتم خیلی از پارامترها روی حجم رم تاثیر دارن ، علاوه بر اطلاعات ویدئو و مدت زمانش که گفتم ، تعداد افکت ها (احتمالا برای هر افکت ، خروجیِ جدیدی از یه تصویر بسازه چون هر افکت ، روی رنگِ پیکسل ها تغییر میده) ، تعداد لایه ها و کامپوزیشن ها ، تنظیمات Preview (روی چه تنظیمی ، افترافکت نمایش بده و چند پیکسل درمیون را برای نمایش ، رندر کنه) ، میزان تو در تو بودن لایه ها و کامپوزیشن ها ، لایه های 3 بعدی (مثل دوربین و ...) و بسیاری موارد روی حجم رم تاثیر دارن .
بنابراین در کل و خلاصه اینکه ، هر چه میزان کارکردِ حرفه ای تر بودن بیشتر باشه ، نیاز به سیستم و مخصوصا حافظه ی بیشتری هست .

یعنی اون 43 ثانیه فیلم 4k عملا خیلی خیلی کمتر میشه با این پارامترهایی که گفتم ، توی افترافکت ویرایش انجام داد (بسته به تعداد این پارامترها) و تازه خود ویندوز هم که الام ویندوز 11 به تنهایی 5 گیگ مصرف میکنه هم هست .

درسته حافظه ی مجازی ویندوز و همچنین وقتی رم پر بشه ، افترافکت از کش استفاده میکنه و این دو موضوع ، مدیریت حافظه ی رم انجام میدن اما چون سرعت ssd خیلی کمتر از رم هست ، لگ ، احساس میشه .

===================

خودتون هم میتونین امتحان کنین . یه فیلم 4k دانلود کنین ، فرضا ویدئوی زیر را (فریم ریت اش 25 و بیت ریت اش 30Mbps هست) :

ویدیو 4K جزئیات جذاب از پرندگان شکاری - تابناک | TABNAK

افترافکت 2025 را باز کنین .
از منوی File > New Project را انتخاب کنین .
اون ویدئوی 4k را توی نرم افزار drag و drop کنین .
ویدئو به پنل Project اضافه میشه .
ویدئو را از این پنل ، به پنل time line تون ، drag و drop کنین .
در پنل ای که ویدئو را نمایش میده و ویدئو را دارین میبینین (پنلی که بالاش ، نام کامپوزیشن نوشته) ، کیفیت رندری که ویدئو (و کلا خروجی تصویر را نمایش میده) را میتونین تنظیم کنین . در قسمت پایین سمت چپِ تصویر و ویدئویی که دارین میبینین . این را در اون کمبوباکس ، گزینه ی Full را انتخاب کنین .

نرم افزار ، اتوماتیک شروع به رندر میکنه (بخش رندر در تایم لاین ، سبز میشه) . بینید رم تون که پر میشه ، چند ثانیه اش را میتونه نمایش بده (یعنی چند ثانیه اش سبز هست) . رنگ آبی نه . آبی برای catch هست که در حافظه ی جانبی ذخیره شده .
برای من با رم 32 ، حدود 15 ثانیه اش را رندر در رم میگیره .

این ، فقط play کردن هست .
حالا فرض کنید که طرف بخواد کارهای دیگه مثل اعمال فیلتر و افکت انجام بده . عملا هیچ کاری با رم 32 گیگ در 4k نمیشه کرد .
البته بیت ریت ویدئو هم حدودا مهم هست .

نهایتا اینکه درباره ی چیزی که نمیدونید ، تحقیق کنید . یک دفعه نگید فلان سایت کلاه بردار هست یا نیست .
مطمئن باشید که اگه کلاه بردار بود ، من بهش استناد نمیکردم .
سلام

اینکه گفتم اون سایت کلاه برداره به این علت بود که برای فروش و درآمد بیشتر سعی می کنه سیستم های رویایی رو معرفی کنه. خب همه ما می دونیم هرچی پردازنده قوی تر باشه و رم بیشتر باشه و کارت گرافیک قوی تر باشه برای اینجور کارها که به رندر سریع نیاز دارن مشخصا بهتره ولی توی همون آمریکا که ثبات اقتصادی دارن خیلی ها نمی تونن چنین سیستمی بخرن چه برسه تو ایران. بنابراین اون سایت سیستم مورد نیاز رو به صورتی ارائه میده که سود بیشتری کنه در حالی که اصلا چنین چیزی نیست و کاربران می تونن با سیستم هایی که خود شرکت سازنده اعلام کرده کارهای بسیار قوی تدوین کنن و نیازی به این همه هزینه الکی نیست. ما باید کاری کنیم که افراد بیشتری بتونن سیستم بخرن بر اساس نیازشون و انقدر کار سخت نکنیم که طرف پشیمون بشه از خرید سیستم و کلا ببینه پولش نمی رسه به این سیستم های رویایی.
من گفتم اون سایت کلاه برداره و شما به خودت نگیر تقصیر شما نیست. اون سایت هم داره از ترفندهایی برای فروش استفاده می کنه
++++++++++++++++++++++
حرف من مربوط به این قسمت هست که شما گفتی که برای استفاده متوسط حداقل 64 گیگ نیازه در حالی که برای کار حرفه ای و سنگین 64 گیگ باید پیشنهاد بشه
طبق سایت Adobe که مرجع اصلی هست نوشته که سیستم مورد نیاز چی هست و هیچ سایتی نمی تونه بهتر از شرکت سازنده نرم افزار در این مورد اظهار نظر کنه. من برای شما توضیح میدم:

حداقل رم برای افترافکت 16 گیگه. برای کار با 4K متوسط 32 گیگ کافیه. برای اونایی که حرفه ای هستن و پروژه هاشون حرفه ای و سنگین هست 64 گیگ کاملا مناسب و کافیه. بالاتر از 64 گیگ شاید برای فوق حرفه ای نیازه برای 8K و یا پروژه های بسیار خاص 4K که فکر نمی کنم چنین کاربری نیازش باشه
همچنین برای کار 4K که سنگین هست حداقل کارت گرافیک RTX 3060 نیازه و RTX 3050 مناسب نیست

پ.ن: من قبلا دقت نکردم که کاربر اصلا ننوشته برای چه کاری می خواد معمولی یا متوسط یا 4K سنگین و به احتمال زیاد همینجوری یک پستی زده. اگه کاربر مشخص می کرد دقیقا می خواد چیکار کنه