سلامبرای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط Speed Racer برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
معمولا سایت های رسمی ، نیازمندی هاشون بر اساس روال کلی و شاید بشه گفت میانگین نرم افزار هست (صرفا از واژه ی حداقلی استفاده نمیکنم) .
البته واژه ی میانگین هم باز هم درست نیست .
کلا بحث نرم افزار و قضیه ی این داستان ، بسیار طولانی هست .
من یادم میاد سال ها پیش درباره ی cpu سئوال کردین و سعی کردم بسیار کامل توضیح بدم .
این سئوال تون هم به همون قضیه ربط داره .
یعنی اگه اون توضیحاتم را خونده بودین ، جواب این سئوال تون هم توش بود .
================
بصورت خیلی خیلی خلاصه اینکه درسته فرضا آدوب ، سیستم پیشنهادیش برای 4k ، مقدار 32 گیگ رم را برای افترافکت 2025 اعلام میکنه . اما بسیاری از پارامترها تاثیر گذارن .
خوب ظرفیت 32 گیگ رم مشخص هست .
ریزولیشن 4k هم مشخص هست (3840 در 2160) .
عمق رنگ در هر پیکسل هم مشخص هست (معمولا 8 بیت) . تعداد کانال هم مشخص هست (معمولا 3 کانال RGB در کدک های معروفِ H.264) .
پس یه میزانِ محدودی از فریم های 4k درون 32 گیگ رم (بدون انکدینگ) جا میگیره دیگه .
تا جایی که میدونم ، افترافکت ، فیلم های انکد شده را بصورت دیکد در میاره و به تصویر خام تبدیل میکنه . چون اطلاعات انکد شده ی فیلم ها ، برای پردازش مناسب نیست و دسترسی مستقیم به یک فریم خاص یا یک پیکسل خاص را سخت میکنه . چون اطلاعات اغلبِ فریم ها ، وابسته به فریم های قبلی هستن .
حدودا 1300 فریم و تصویر خامِ 4K ئه 8 بیتیِ 3 کاناله ، در 32 گیگ رم جا میشن . یعنی حدود 43 ثانیه فیلم 4k .
حالا اگر طرف ، بیشتر از 43 ثانیه فیلم 4k نیاز داشت ، چی؟
این دیگه ساده ترین توضیحی هست که میتونستم بگم .
اونی که گفتم خیلی از پارامترها روی حجم رم تاثیر دارن ، علاوه بر اطلاعات ویدئو و مدت زمانش که گفتم ، تعداد افکت ها (احتمالا برای هر افکت ، خروجیِ جدیدی از یه تصویر بسازه چون هر افکت ، روی رنگِ پیکسل ها تغییر میده) ، تعداد لایه ها و کامپوزیشن ها ، تنظیمات Preview (روی چه تنظیمی ، افترافکت نمایش بده و چند پیکسل درمیون را برای نمایش ، رندر کنه) ، میزان تو در تو بودن لایه ها و کامپوزیشن ها ، لایه های 3 بعدی (مثل دوربین و ...) و بسیاری موارد روی حجم رم تاثیر دارن .
بنابراین در کل و خلاصه اینکه ، هر چه میزان کارکردِ حرفه ای تر بودن بیشتر باشه ، نیاز به سیستم و مخصوصا حافظه ی بیشتری هست .
یعنی اون 43 ثانیه فیلم 4k عملا خیلی خیلی کمتر میشه با این پارامترهایی که گفتم ، توی افترافکت ویرایش انجام داد (بسته به تعداد این پارامترها) و تازه خود ویندوز هم که الام ویندوز 11 به تنهایی 5 گیگ مصرف میکنه هم هست .
درسته حافظه ی مجازی ویندوز و همچنین وقتی رم پر بشه ، افترافکت از کش استفاده میکنه و این دو موضوع ، مدیریت حافظه ی رم انجام میدن اما چون سرعت ssd خیلی کمتر از رم هست ، لگ ، احساس میشه .
===================
خودتون هم میتونین امتحان کنین . یه فیلم 4k دانلود کنین ، فرضا ویدئوی زیر را (فریم ریت اش 25 و بیت ریت اش 30Mbps هست) :
ویدیو 4K جزئیات جذاب از پرندگان شکاری - تابناک | TABNAK
افترافکت 2025 را باز کنین .
از منوی File > New Project را انتخاب کنین .
اون ویدئوی 4k را توی نرم افزار drag و drop کنین .
ویدئو به پنل Project اضافه میشه .
ویدئو را از این پنل ، به پنل time line تون ، drag و drop کنین .
در پنل ای که ویدئو را نمایش میده و ویدئو را دارین میبینین (پنلی که بالاش ، نام کامپوزیشن نوشته) ، کیفیت رندری که ویدئو (و کلا خروجی تصویر را نمایش میده) را میتونین تنظیم کنین . در قسمت پایین سمت چپِ تصویر و ویدئویی که دارین میبینین . این را در اون کمبوباکس ، گزینه ی Full را انتخاب کنین .
نرم افزار ، اتوماتیک شروع به رندر میکنه (بخش رندر در تایم لاین ، سبز میشه) . بینید رم تون که پر میشه ، چند ثانیه اش را میتونه نمایش بده (یعنی چند ثانیه اش سبز هست) . رنگ آبی نه . آبی برای catch هست که در حافظه ی جانبی ذخیره شده .
برای من با رم 32 ، حدود 15 ثانیه اش را رندر در رم میگیره .
این ، فقط play کردن هست .
حالا فرض کنید که طرف بخواد کارهای دیگه مثل اعمال فیلتر و افکت انجام بده . عملا هیچ کاری با رم 32 گیگ در 4k نمیشه کرد .
البته بیت ریت ویدئو هم حدودا مهم هست .
نهایتا اینکه درباره ی چیزی که نمیدونید ، تحقیق کنید . یک دفعه نگید فلان سایت کلاه بردار هست یا نیست .
مطمئن باشید که اگه کلاه بردار بود ، من بهش استناد نمیکردم .






پاسخ با نقل قول
Bookmarks