اوپترونهای AMD با هسته ARM در راهند
شرکت AMD سال گذشته معماری ليسانس توليد تراشههای مبتنی بر معماری ARM را دريافت کرد. البته اين خبر در آن زمان رسانهای نشد تا اينکه در ژوئن امسال اولين ثمره اين قرارداد خود را نشان داد: تلفيق پردازنده ARM Cortex A5 در APUهای AMD.
شرکت AMD سال گذشته ليسانس توليد تراشههای مبتنی بر معماری ARM را دريافت کرد. البته اين خبر در آن زمان رسانهای نشد تا اينکه در ژوئن امسال اولين ثمره اين قرارداد خود را نشان داد: تلفيق پردازنده ARM Cortex A5 در APUهای AMD. اما چند روز پيش خبر جالبتر نيز منتشر شد و آن اينکه AMD سری جديدی از پردازندههای Opteron خود را مبتنی بر معماری 64 بيتی ARM توليد خواهد کرد. توليد اين اوپترونهای 64 بيتی در سال 2014 ميلادی آغاز خواهد شد. به اين ترتيب شرکت AMD از هستههای 64 بيتی ARMv8 از سری جديد Cortex-A50 در اوپترونهای جديد خود سود خواهد برد. ایامدی با توليد اين تراشهها بازار مايکروسرورها را هدف گرفتهاست. علت اينکه AMD بهجای استفاده از معماری اختصاصی خود موسوم به جاگوار، از معماری ARM برای اين منظور استفاده میکند، اين است که توسعه تراشههای ARM هم کمهزينهتر است و هم به زمان کمتری نياز دارد. البته اين به معنی توقف توليد پردازندههای جاری نيست و اين شرکت ساخت سیپیيوهای x86 خود را همچنان ادامه خواهد داد. گفتنی است پيشبينی میشود که بازار مايکروسرورها حدود 10 درصد از کل بازار سرور را به خود اختصاص دهند.
![]()






پاسخ با نقل قول

Bookmarks