نگاهي بهساختار باشگاههاي معتبر جهان ، رئال مادريد باشگاه افسانهاي ( ۳ و پاياني)
مادريد، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۶/۰۱/۱۹
خارجي. ورزشي. فوتبال. اسپانيا.
* شهرك ورزشي رئال
رئال مادريد اكنون قصد دارد بزرگترين شهرك ورزشي جهان را در فضايي به مساحت يك ميليون و دويست هزار متر مربع در حومه پايتخت اسپانيا بسازد.
مقامات رئال ميگويند كه اين مجموعه، نمادي برجسته براي معرفي اين باشگاه معتبر اروپا و بزرگترين شهرك ورزشي فوتبال جهان خواهد بود.
"فلورنتينو پرز" مدير سابق باشگاه در اينباره گفته است: اگر رئال مادريد را همچون يك كشور در نظر بگيريم، مجموعهاي كه كار ساخت آن آغاز شده است، پايتخت آن و شهري براي تحقق همه روياهاي فوتبال خواهد بود.
مرحله اول اين شهرك ورزشي در نيمه اول مهرماه ۱۳۸۴يعني چهل سال پس از بهرهبرداري از باشگاه كنوني سانتياگو برنابئو گشايش يافت.
فاز اول فقط ۲۰درصد از ساخت اين مجموعه ۱۲۰هكتاري را كه در نزديكي فرودگاه بينالمللي باراخاس و در بهترين نقطه ارتباطي شهر قرار دارد، در بر ميگيرد.
ساختمان اصلي رئال مادريد در اين شهرك، حالت " "tرا دارد و در مساحتي به ميزان ۹هزار متر مربع بخشهاي مختلف از جمله رختكن، سه هزار متر براي بدنسازي ، سه هزار متر براي كلاسها و سالنهاي كنفرانس و مركز پزشكي، دو هزار متر براي بخش خبرنگاران و مجموعه مطبوعات و تلويزيونها و نيز، چند بخش ديگر را در بر ميگيرد و در اطراف آن، امكانات ورزشي از جمله ۱۰زمين فوتبال با چمن طبيعي و مصنوعي و رديفهاي صندلي به گنجايش ۱۱هزار تماشاگر قرار گرفته است.
با ساخت ساير فازها، اين مجموعه در نهايت به شكل " " Meta(متا) در خواهد آمد كه در زبان فارسي به معناي "هدف، مقصد و مقصود" است. رئال مادريد با اين واژه به دنبال آن است تا به همگان بفهماند اينجا "مقر اولين باشگاه جهان و هدف همه كساني است كه در اين عرصه تلاش ميكنند." اما، رئال مادريد تنها به بازي فوتبال و تجارت وابسته به آن نپرداخته بلكه از نظر علمي نيز در اين زمينه فعال شده است و اكنون در سطح دانشگاهي فعاليت دارد.
باشگاه با همكاري دانشگاه اروپايي مادريد اكنون ۸رشته ورزشي در سطح كارشناسي ارشد و دو دوره تخصصي دانشگاهي را ارائه ميدهد. اين دورهها بطور سالانه از طريق دانشگاه ارايه ميشود اما ميتوان از طريق اينترنت و بصورت مجازي نيز از طريق شبكه تلويزيوني ۲۴ساعته رئال مادريد در آن شركت كرد.
شبكه تلويزيوني اختصاصي رئال مادريد بصورت ديجيتالي و با پرداخت وجه اشتراك ماهيانه قابل دسترسي است.
اين شبكه همه رويدادهاي رئال مادريد را به تصوير ميكشد و طرفداران تيم ميتوانند بطور دائم نتايج بازيها و ديدارهاي باشگاه را دنبال كنند.
شبكه تلويزيوني رئال مادريد برنامههاي خود را به سه زبان اسپانيايي، انگليسي و ژاپني پخش ميكند.
حق اشتراك ماهانه آن در حال حاضر پنج يورو و بطور سالانه ۳۶يورو است.
* ساختار مديريتي
رئال مادريد توسط هيات رييسهاي مديريت ميشود كه هر چهار سال يكبار با راي مستقيم اعضا انتخاب ميشوند.
از هفتهها پيش از روز برگزاري انتخابات، نامزدهاي رياست باشگاه رئال مادريد با تشكيل ستادهايي در شهر به ويژه اطراف ورزشگاه سانتياگو برنابئو به تبليغات روي ميآورند، به گونهاي كه از نظر حجم و نحوه تبليغات نامزدها همچون انتشار پوستر، تبليغات ديواري، تبليغات روي خودروها، ايستگاههاي مترو، به هوا فرستادن بالنهاي تبليغاتي و برگزاري مهمانيهاي گسترده، حتي از انتخابات رياست جمهوري در يك كشور هم باشكوهتر به نظر ميرسد.
رييس كنوني رئال مادريد، "رامون كالدرون" است كه سالگذشته در يك انتخابات جنجالي به پيروزي رسيد. هيات رييسه منتخب رئال را علاوه بر او، دو نايب رييس و ۱۱عضو هيات تشكيل ميدهند كه در ميان آنان، مديركل امور ورزشي كه مسئوليت سخنگويي و خريد و فروش بازيكنان بااو است، سمت بسيار مهمي به شمار ميرود.
هر يك از نامزدها - كه معمولا سرمايهداران معروفي هستند- در انتخابات عمومي، برنامههاي گسترده و جاهطلبانهاي را براي باشگاه ارائه ميدهند و تاكيد ميكنند در صورت پيروزي، جايگاه رئال مادريد را بطور گستردهاي ارتقا خواهند داد.
در صورت نارضايتي هواداران و بروز اختلافات حاد در هيات رييسه، با درخواست شمار مشخصي از اعضا، باشگاه ميتواند انتخابات زودرس برگزار كند.
يكي از مهمترين وعدههاي كالدرون هنگام انتخابات، بهبود جايگاه ورزشي رئال مادريد بود كه ظرف سه سال اخير نتوانسته است جام مهمي را كسب كند.
او به همين مناسبت، "فابيو كاپلو" سرمربي ايتاليايي را كه پيش از اين، در رئال مادريد عملكرد موفقي نشان داده بود، با رقمي كلان به خدمت گرفت، اما تجربه نشان داد كه كاپلو ديگر آن مرد دهه گذشته براي رئال نيست.
در حالي كه كالدرون در اين زمينه توفيق چنداني كسب نكرده است، از طريق بهبود وضعيت درآمدي رئال و عقد بزرگترين قرارداد تبليغاتي روي پيراهن بازيكنان به ميزان بيش از ۱۲۰ميليون يورو و نيز عقد قراردادي به مبلغ ۱/۱ميليارد يورو در زمينه فروش امتياز پخش تلويزيوني مسابقات باشگاه نشان داده است حرفهايي براي گفتن در سمت رهبري رئال مادريد دارد.
رفتن بازيكنان مطرحي همچون "ديويد بكهام" انگليسي از مادريد به تيم آلاكسي لسآنجلس آمريكا، كنارهگيري "زينالدين زيدان"از جهان ورزش، انتقال "رونالدو" به ميلان ايتاليا در حالي كه اكنون سخن از خروج "روبرتو كارلوس" مطرح ميشود، از ديگر تحولات دوره مديريت كالدرون بوده كه به عقيده برخي تحليلگران، موجب افت محبوبيت او و تضعيف جايگاه باشگاه شده است.
بازيكنان يادشده پس از اختلاف نظرهاي شديد با كاپلو از رئال مادريد خارج شدند و به جاي آن، بازيكنان مطرح تازهاي به اين تيم پيوستند اما سرمربي ايتاليايي تاكنون نتوانسته است انتظارات هواداران را جامه عمل بپوشاند.
اكنون خود كاپلو نيز رفتني شده است و در تابستان آينده بايد در انتظار چهرهاي تازه براي هدايت رئال مادريد بود، اگرچه كالدرون هنوز در اينباره از كسي نام نبرده است.







Bookmarks