ارائه الگوي مهارتي كشتي‌گيران در يك تحقيق
كشتي گيران مورد ارزيابي‌هاي دوره‌اي قرار گيرند

برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - كشتي

بر اساس نتايج يك تحقيق لازم است: همراه با افزايش سطح آمادگي جسماني كشتي‌گيران در دوره‌هاي آماده‌سازي اردويي،‌ به طور همزمان، ارزيابي دوره‌اي از وضعيت تكنيكي كشتي‌گيران نيز به عمل آيد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «نيم رخ مهارتي كشتي‌گيران تيم‌هاي ملي جوانان و بزرگسالان آزاد در پنج تكنيك منتخب» توسط بهمن ميرزايي، استاديار دانشگاه گيلان و محمد بخردي، كارشناس ارشد تربيت بدني مورد بررسي قرار گرفت.
در اين تحقيق آمده است: كشتي، در مقايسه با ساير رشته‌هاي ورزشي، از شرايط نامحدود و متنوعي در استفاده از گروه‌هاي مختلف عضلاني و اجراي فنون برخوردار است.
وجود بيش از 500 تكنيك در رشته‌ي كشتي و تاثيرگذاري حريفان در اجراي آنها بر پيچيدگي‌ موضوع مي‌افزايد. از اين رو، افزايش قابليت‌هاي تكنيكي و مهارتي كشتي‌گيران را پژوهشگران زيادي بررسي كرده‌اند. با وجود اين، متاسفانه به علت فقدان استاندارد مشخص در بين كشتي‌گيران رده‌هاي مختلف ايران و ساير كشورها (و يا حداقل عدم ارايه آن در مجلات معتبر ورزشي و در نتيجه عدم دسترسي به آن) و يكسان نبودن اجرا و نوع آزمون موجب شده تا امكان مقايسه‌ي مستقيم نتايج تحقيقاتي نظير تحقيق حاضر با مطالعات مشابه فراهم نباشد.
به علت ماهيت تكنيك‌هاي كشتي و محدوديت‌هايي از قبيل تنوع تكنيك‌ها و تاثيرگذاري حريفان بر اجراي آنها، ابزار استاندارد و معتبري براي ارزيابي مهارت‌هاي رشته‌ي كشتي ساخته نشده و تنها تشخيص مربيان و افراد با تجربه، كشتي‌گيران ماهر و غير ماهر را از هم جدا مي‌كند.
در نخستين گام سازمان تربيت بدني با توجه به مشكل تنوع تكنيك‌هاي مورد استفاده در كشتي، اقدام به مطالعه و طراحي آزمون‌هاي سنجش آمادگي مهارتي و گزينش شايع‌ترين تكنيك‌هاي مورد استفاده‌ي كشتي‌گيران نمود. براي اين منظور، از مربيان كارآزموده و كارشناسان اين امر نظرسنجي شد. نتايج نظرسنجي‌ها نشان داد مربيان معتقدند در حال حاضر چند تكنيك كشتي بيشتر از ديگر تكنيك‌ها استفاده مي‌شود. بنابراين، براي آنها آزمون‌سازي شد. در مرحله‌ي بعد، از سه تن از مربيان خواسته شد تا از ميان جامعه‌ي تحقيق، كه كشتي‌گيران 10-18 ساله‌ي مدرسه‌ي كشتي شهرستان كرج بودند، دو گروه ماهر و غير ماهر را انتخاب كنند.
پس از اين طبقه‌بندي پرسش نامه‌هاي مهارت‌هاي موردنظر در بين مربيان توزيع شد و از آنان خواسته شد تا مهارت‌هاي به اجرا درآمده‌ي كشتي‌گيران را روي فيلم مشاهده كنند و ارزيابي دقيق‌تري داشته باشند. با اين روش ميزان همبستگي ميان نظر مربيان در تشخيص اوليه‌ي كشتي‌گيران ماهر و غير ماهر و توانايي پرسش نامه‌ در شناسيي كشتي‌گيران تعيين شد. هر پرسش نامه حاوي 10 شاخص بود و به هر شاخص نمره صفر تا دو (براساس مقياس سه قسمتي ليكرت) داده شد. با توجه به ميانگين نمرات كسب شده (M=15) كشتي‌گيري ماهر و خوب تلقي مي‌شد كه ميانگين نمرات مساوي يا بيشتر داشته باشد و كشتي‌گيري ضعيف يا غير ماهر بود كه نمرات كسب شده‌ي وي كمتر از ميانگين باشد.
ارزشيابي عملكرد ورزشي (مثلا مهارت كشتي) از روش‌هاي زير ممكن است:
- آزمون‌هاي مهارتي: ساده‌ترين روش است و براي افراد مبتدي تا نيمه ماهر به كار مي‌رود. اين گونه آزمون‌ها در اكثر رشته‌هاي ورزشي وجود دارند.
- آزمون‌هاي مهارتي تحت فشار: نوع پيچيده‌تر و كامل‌تر آزمون‌هاي مهارتي است كه براي ورزشكاران ماهر ساخته مي‌شود.
- آزمون‌هاي بازي (آزمون آماري): در هر رشته بازيكنان در حين بازي زيرنظر گرفته مي‌شوند و شاخص‌هاي مربوط براي آنها ثبت مي‌گردد.
- تحليل بيومكانيكي: بسيار گران و فني است و مخصوص بازيكنان نخبه در حد جهاني است. در اين روش با برنامه‌ي رايانه‌اي، اجراي فن الگوسازي مي‌شود و اجراي بازيكن در دستگاه آناليز حركت ضبط و مقايسه مي‌گردد.
با وجود اين، محققان و كارشناسان كشتي براي غلبه بر محدوديت‌هاي تحقيق در زمينه‌ي آزمون‌سازي آمادگي مهارتي ورزشكاران اين رشته به فناوري پيشرفته‌ي روز روي آورده‌اند و عملا استفاده از دوربين فيلمبرداري و نرم افزارهاي رايانه‌اي به منظور تجزيه و تحليل مهارت‌ها متداول شده است؛ به طوري كه، برخي محققان به طراحي نرم افزارهايي براي تحليل و ارزشيابي تكنيك‌هاي اجرا شده در خلال فعاليت‌هاي رقابتي كشتي‌گيران پرداخته‌اند و گروهي ديگر از طريق نرم افزارهاي رايانه‌اي اجراي مهارت‌ها را با الگوي رايانه‌اي اجراي قهرمانان برجسته مقايسه كرده‌اند تا از اين طريق كارايي كشتي‌گيرانشان را بررسي كنند.
پس از گزينش پنج مورد از شايع‌ترين تكنيك‌هاي مورد استفاده كشتي‌گيران آزاد (زير يك خم، بارانداز، دست تو، سرزيربغل و فن كمر) و تعيين پايايي و عينيت آنها توسط قراخانلو و همكاران، موضوع استاندارد سازي آزمون‌هاي مهارتي در داخل كشور و تهيه‌ي معيارهاي ملي در قالب طرح پژوهشي مورد توجه قرار گرفت. براي تحقق اين هدف، در نخستين قدم با هماهنگي فدراسيون كشتي، موضوع تحقيق و اهميت آ‌ن به اطلاع كادرفني (سرمربي، مربي بدنساز و ساير مربيان) تيم‌هاي ملي كشتي جوانان و بزرگسالان آزاد رسيد. آزمودني‌هاي اين پژوهش را تمامي كشتي‌گيران آزادكار دعوت شده به اردوهاي آمادگي تيم‌هاي ملي جهت شركت در مسابقات المپيك، جهاني، آسيا و تورنمنت‌هاي معتبر بين‌المللي داخلي و خارجي كه طي يك سال به اردوهاي ملي فراخوانده شده بودند تشكيل دادند. اين عده در دو گروه، در مجموع 143 نفر بودند كه به طور غير تصادفي و هدف‌دار از كل جامعه‌ي كشتي‌گيران مطرح كشور گزينش شدند.
هر چند بهتر است از روش‌هاي تحليلي بيومكانيكي يا آمارهاي بازي براي ارزشيابي مهارتي كشتي‌گيران نخبه استفاده كرد. اما، نتايج آزمون‌هاي مورد استفاده در تحقيق حاضر نشان داد ميانگين نمرات كسب شده توسط كشتي‌گيران هر دو گروه مورد آزمايش بسيار بالاست. اين امر با توجه به اجراي غير رقابتي تكنيك‌ها، همچنين تكنيك بالاي كشتي‌گيران ايراني در عرصه‌هاي بين‌المللي قابل توجيه است.
براساس نتايج تحقيق مي‌توان گفت در يك جمع‌بندي كلي با توجه به اينكه تجزيه و تحليل تكنيك‌هاي موردنظر، در هر دو رده‌ي سني از كشتي‌گيران تيم ملي آزاد ايران، حكايت از كارآمدي آنان دارد؛ اما به يقين نمي‌توان ادعا كرد كه اين عامل تنها تضمين كننده‌ي كسب موفقيت در عرصه‌هاي بين‌المللي است، زيرا به لحاظ نظري عوامل مهم ديگري همچون عوامل آمادگي جسماني و اولويت‌هاي آن در كشتي آزاد، مربيگري صحيح، تاكتيك مناسب،‌ ارزيابي صحيح از حريفان، مديريت صحيح شركت در ديدارهاي تداركاتي، مديريت و رهبري تيمي و ساير عوامل رواني و فيزيولوژيك مرتبط با تمرين و آماده‌سازي ورزشكاران همگي مي‌توانند بر عملكرد موفق يك كشتي‌گير اثرگذار باشند. هر چند كه درجه‌ي اهميت تمامي عوامل مذكور يكسان نيست. ا ما براي رسيدن به موفقيت‌هاي پايدار در عرصه‌ي بين‌المللي لازم است تا همه‌ي عوامل فوق بررسي شوند.
در پايان پيشنهاد مي‌شود با توجه به الگوي مهارتي ارايه شده در اين مطالعه، همراه با افزايش سطح آمادگي جسماني كشتي‌گيران در دوره‌هاي آماده‌سازي اردويي،‌به طور همزمان، ارزيابي دوره‌اي از وضعيت تكنيكي كشتي‌گيران نيز به عمل آيد و با الگوي مرجع مقايسه گردد.
متن كامل اين تحقيق در نشريه كميته ملي المپيك تابستان 1388 چاپ شده است.