آماده شدن برای سخنرانی

در يک سخنرانی خوب دو راز مهم نهفته است :آمادگی و تمرین .با صرف وقت کافی خود را کاملا ً آماده سخنرانی کنيد در اين صورت احتمال موفقيت شما افزايش فوق العاده ای خواهد يافت.
مشخص کردن هدف
در اولين قدم ،شما بايد در مورد اهداف مورد نظر خود و بهترين راه انتقال آن به دقت فکر کنيد .استراتژی شما به سه موضوع بستگی دارد:نوع پيامی که قصد داريد به مخاطبان منتقل کنيد ،خصوصيات مخاطبان و محيط فيزيکی محل برگزاری سخنرانی.


۱-پس از نوشتن کامل متن سخنرانی تا جايی که می توانيد آن راخلاصه کنيد.
نکاتی که بايد به خاطر بسپاريد:
· سخنرانی شما بايد مرتب ،ساده وصريح باشد.
· مخاطبان بايد بيشتر تحت تاثير عمق آگاهی شما قرار بگيرند تا اينکه با نمايشی از دانش و اطلاعات دروغين روبرو شوند
· انرژی ،هيجان ،اشتياق و نگرش مثبت به موضوع سبب می شود که شما نيازی به زياده گويی نداشته باشيد.مخاطبان اين شيوه ارائه مطالب را تا مدتهای زيادی حتی بعد از فراموش کردن جزئيات ،به ياد خواهند داشت.


۲-نکات مربوط به يک موضوع را يک جا مطرح کنيد.


همه حواس خود را بکار گيريد و از امتيازات و توانايی های خود بهترين استفاده را به عمل آوريد (مثلاً اگر صدای رسا و مناسبی داريد، حداکثر استفاده از آن را ببريد ،اگر در لطيفه گويی مهارت داريد ،یک لطیفه کوتاه بگویید، با ترس و اضطراب مقابله کنید


شناخت مخاطبان
شناخت مخاطبان را مد نظر داشته باشید عکس العمل آنها در برابر موضوعات حساس د ر سخنرانی شما بربقیه سخنرانی شما می تواند تاثیر بگذارد
اگر می خواهید پیام را به شکلی اثر بخش به مخاطبان منتقل کنيد بايد ارزشهای فرهنگی و عقاید آنها را مد نظر داشته باشید.آشنایی بیشتر با مخاطبان کمک می کند تا به راحتی با مخاطبان ار تباط برقرار کنید و آمادگی لازم را برای ارائه مطالب در خود بوجود آوريد.
۳-تلاش کنید که مخاطبان با احساس رضايت جلسه را ترک کنند



۴- با مخاطبان به بحث و تبادل نظر بپردازیدو متکلم وحده نباشید.


۵- تا آنجا که می توانید مخاطبان را در سخنرانی شرکت دهيد.


تطبیق سخنرانی با تعداد مخاطبان


تعداد مخاطبان سبک سخنرانی روشها
تعداد کمتر از ۱۵ نفر رسمی تماس چشمی با تمام اعضا گروه،
سخنرانی رو به مخاطبان در طول سخنرانی
غیر رسمی ارتباط با آنها از طريق پرسیدن سوال ،
اجازه به صحبت کردن کوتاه مخاطبان
تعدادبیشتر از ۱۵ نفر رسمی اطمینان از رسیدن صدا به انتهایی ترین قسمت سالن
پیوند مطالب ،خلاصه کردن آنها وتاکید برنکات مهم
غیر رسمی آهسته صحبت کردن و شرح مطالب به وضوح
پیام باید واضح ، کلی و ساده باشد در صورت
تمايل مخاطبان پرداختن به جزئیات


اداره امور تدارکاتی


یک دورنمای کلی در باره جلسه به دست آورید.


۶- قبلاً از سالن سخنرانی بازدید کنید تا با محیط آن آشنا شوید.
اطلاعاتی در زمینه وسایل کمک آموزشی ،سخنرانهای قبلی و… بدست آورید.


۷- یک جدول زمانی برای روز سخنرانی تنظیم کنید.


۸- بخشی از کارها ی خود را در طول سفر انجام دهید


۹- به ازای هر ساعت سخنرانی ۱۰ ساعت وقت برای تمرین در نظر بگیرید.


۱۰- تمام جزئیات را به طورکتبی با برگزارکننده سخنرانی هماهنگ کنید.


۱۱- از میزان تخصص سخنرانان میهمان اطلاع حاصل کنید.


۱۲-قبل از ارسال دعوتنامه در مورد مخاطبان تحقیق کنید.


آشنایی باسالن سخنرانی


۱۳-به همه جزئیات سالن سخنرانی توجه کنید ،حتی اگر بی اهمیت به نظر برسند.


دمای اتاق،چیدمان صندلی ها،نور اتاق وروش تغییر آن برای استفاده از وسایل بصری،توجه به محل پریزها و توجه به سیم رابط،قرار دادن وسایل پذیرایی در انتهای سالن برای جلوگیری از حواس پرتی.


۱۴-از محل کلیدهای برق اطلاع حاصل کنید تا هنگام استفاده از وسایل بصری نور سالن را کم کنید.


۱۵-از قبل محل استقرار وسایل بصری را تعیین کنید.


۱۶-از قبل برنامه ریزی کنید که چگونه می خواهید از صحنه خارج شوید.


۱۷-طرز کار بلندگو را یاد بگیرید


۱۸-چند صندلی اضافه برای کسانی که تاخیر دارند نگهدارید.


توضیح اهداف


۱۹-سخنرانی خود را پیرامون سه یا چهار نکته اصلی سازماندهی کنید.


۲۰- در مخاطبان برای دنبال کردن سخنرانی علاقه لازم رایجاد کنید.


سه هدف اصلی سخنرانی ها:آموزش،سرگرمی و توضیح دادن.سبک بیان ،نقش زیادی در تصریح گفته ها دارد .جهت آموزش باید موضوع سخنرانی منطقی،منسجم،کاملاً منظم و سازمان یافته باشد و درجهت سرگرمی می توان چند لطیفه در سخنرانی گنجاند.


۲۱-مفاهیم اصلی سخنرانی را به وضوح بیان کنید.
هدف اصلی سخنرانی بازگوکردن اطلاعات به مخاطبان است .فراموش نکنید هیچ چیزنمی تواند به اندازه احساسات و اشتیاق شما نسبت به موضوع ،توجه و علاقه مخاطبان را به سخنرانی جلب کند.


۲۲-نکات اصلی و کلیدی را در یک جمله خلاصه کنید.
هر مخاطب بزرگسال تنها حدود۴۵ دقیقه می تواند تمرکز حواس داشته باشد .او در این مدت یک سوم چیزهایی که گفته می شود و حداکثر هفت مفهوم را فرا می گیرد.سخنرانی خود را به سه یا چهار نکته مهم کلیدی محدود کنید این نکات را در ابتدای سخنرانی ،یک بار در اواسط و مجدداًیک با ر در اواخر مطرح کنید.