وزير آموزش و پرورش اعلام كرد: پرداخت مطالبات معوقه فرهنگيان از موقع كه اعلام كرديم تاكنون در حال است و پرداخت اين مطالبات از چند روز قبل آغاز شده و بسياري از فرهنگيان در حال دريافت مطالبات خود هستند، البته پرداختها درگير بروكراسي اداري كه عبور از آن نيازمند گذشت زمان است، لذا بخشي از معوقهها حتما تا قبل از عيد و بخش ديگر را اميدوارم تا پايان سال پرداخت كنيم.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عليرضا علياحمدي در نخستين روز وزارت خود در حاشيه همايش نقش آموزش، علوم و فرهنگ و ارتباطات در انسجام اسلامي ضمن بيان اين مطلب در پاسخ به اين پرسش كه ميزان مطالباتي كه تا قبل از عيد به دست فرهنگيان ميرسد، چقدر است، گفت: عدد دست مستمع نبايد داد.
در اين ميان يكي از فرهنگياني كه به شدت اصرار داشت كه مطالبات معوقه فرهنگيان پرداخت نشده با اين پاسخ علي احمدي روبرو شد كه مطالبات در بسياري از مناطق به دست فرهنگيان رسيده، حال اگر به دستشان نرسيده، حسابتان را كنترل كنيد.
وزير آموزش و پرورش در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر نحوه اجراي يكي از اولويتهاي اصلي برنامه وزارت مبني بر تفسير نوين از اصل 30 قانون اساسي، اظهار كرد: هم اكنون در شرايطي قرار داريم كه آموزش و پرورش كشور با منابع مالي كه از طريق دولت و مجلس شوراي اسلامي دريافت ميكند، نميتواند، اين دستگاه را آن گونه كه شايسته است، اداره كند و اين امر در شرايطي است كه هر سال بر دامنه كمكهاي دولت به آموزش و پرورش افزوده ميشود.
وي افزود: به طور مثال، بودجههاي عمراني از سال 1384 تاكنون دو برابر شده، بودجههاي اداري افزايش قابل توجه داشته و حقوق و مزاياي فرهنگيان از پايان سال 84 تاكنون از 227 هزار به 428 هزار ميليارد تومان رسيده، اما با اين وجود آموزش و پرورش براي انجام فعاليتهايش با كمبودهاي بسيار زيادي روبروست.
وي افزود: براي مثال هم اكنون با قلع و قمع برخي مدارس روبرو هستيم كه بايد تكليف آنها روشن شود، علاوه بر اين، براي تعداد قابل توجه مدارس استيجاري نيز بايد هر چه سريعتر تكليف، تعيين شود.
علي احمدي اضافه كرد: در راستاي مشكلات سختافزاري آموزش و پرورش در حال حاضر با اين مشكل نيز مواجهايم كه زمينهايي با كاربري آموزشي در شهرهاي مختلف تخصيص پيدا كرده كه اگر منابع مالي لازم براي استفاده از اين زمينها و تملك به موقع آنها فراهم نشود، طبق مقررات مالكان ميتوانند، آنها را تصاحب كنند و بدين گونه مشكلات كمبود فضاي آموزشي آموزش و پرورش بيشتر نيز ميشود.
وي وجود مشكل در تامين معيشت فرهنگيان و رفع دغدغه فكري آنان براي اين كه نگران روزمره خود نباشند و بتوانند به مسووليتهاي آموزشي و تربيتي خود بپردازند، را از ديگر موارد نمايانگر مواجهه آموزش و پرورش با كمبود جدي منابع دانست و با تاكيد بر اين كه نيازهاي آموزش و پرورش بسيار بيشتر از آن چيزي است كه تاكنون دولتها توانستهاند، تامين منابع بكنند، تصريح كرد: هم اكنون چارهاي نداريم، به جز اين كه به سمت مشاركت همه جانبه مردم در اداره، ساخت، تجهيز و بهرهبرداري مدارس برويم و البته اين راهي است كه قانون هم به ما اجازه داده و مدارس غيرانتفاعي، هيات امنايي و تعاوني وابسته به دولت و اوقافي و سرمايهگذاريهاي كه بنيادهاي خيريه انجام دادهاند، مصداقي از اين امر بوده كه در گذشته هم وجود داشته است.
وزير آموزش و پرورش در ادامه با تاكيد بر اين كه ما بايد توسعه متوازني را بين شقوق مختلفي كه همگي به نحوي در راستاي مشاركت مردم در توسعه بخش غيردولتي در احداث، تجهيز و بهرهبرداري مدارس است، ايجاد كنيم، اعلام كرد: يكي از مصداقهاي تفسير نوين از اصل 30 قانون اساسي ايجاد يك فضاي رقابتي بين واحدهاي آموزشي و توجه به عاملي است كه هم اكنون باعث شده خيلي از افراد فرزندان خود را به مدارس غيرانتفاعي بفرستند و امكانات به سمت مدارس غيرانتفاعي گسيل شود.
وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه با ايجاد رقابت بين واحدهاي آموزشي، هر واحد براي اين كه بتواند دانشآموز و معلمهاي برتر را به خود جلب و حقوق مناسبي پرداخت كند، برنامههاي تربيتي و فوق برنامههاي آموزشي گسترده داشته باشد، تا دانشآموزان بتوانند، رشد كيفي و تربيتي بهتري از سالهاي گذشته داشته باشند، پيش از پيش تلاش خواهد كرد، افزود: اين عمده دليلي است كه ما ميخواهيم به سمت اين تفسير نوين پيش برويم.
وي افزود: علاوه بر اين سياستهاي اصل 44 قانون اساسي نيز باعث شده كه در بخش اقتصاد دست دولت و ملت باز و زمينه رونق اقتصادي فراهم شود كه اميدواريم با تفسير اصل 30 قانون اساسي نيز گسترش بيشتري در ارتقاي كيفيت و بهرهوري عمومي در مدارس فراهم شود.
به گزارش ايسنا، وزير آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به علت پيشرفت كند در مقاوم سازي مدارس، گفت: اعتبار چهار ميليارد دلاري كه مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه پيشبيني كرد، قرار است در چند سال اختصاص پيدا كند و البته هر سال سهمي كه قرار بوده به آموزش و پرورش تعلق به گيرد، به صورت كامل تخصيص نيافته است؛ علاوه بر اين، تخصيص بودجه عمراني نيز هر سال به طور 100 درصد اتفاق نميافتد و البته مورد مصرف اين اعتبار نيز بازسازي، نوسازي و مقاوم سازي مدارس است.
به گزارش ايسنا، وي با بيان اين كه آموزش و پرورش به جز مشكل سيمان و مصالح كه گاهي اوقات اتفاق ميافتد در حوزه بازسازي، نوسازي و زيباسازي مدارس با مشكل چنداني مواجه نيست، تاكيد كرد: مقاومسازي مدارس يك امر تخصصي است و متاسفانه تعداد شركتهاي داخلي توانمند در انجام اين كار نيز محدود است، لذا در اين راستا از مدتها قبل در آموزش و پرورش يك فراخوان عمومي داده شد، تا هر شركتي كه آمادگي و توانايي مقاومسازي مدارس را دارد، بداند كه آموزش و پرورش پذيراي پيشنهادات آنهاست و البته اين شركتها بايد ضمن برخورداري از درجه لازم، مجوزي از معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري دريافت كند و در اين صورت، آموزش و پرورش نيز پروژههاي فراواني در دست دارد، تا براي مقاوم سازي مدارس در اختيار شركتهاي داخلي بگذارد.
علي احمدي همچنين در پاسخ به اين كه به چه علت پرداخت پاداش پايان سال فرهنگيان در سه قالب نقدي، بن و سكه پرداخت ميشود، گفت: اين بحث تنها به آموزش و پرورش مربوط نميشود و اجراي اين طرح براي همه كاركنان دولت اعم از لشگري، كشوري و شركتهاي دولتي و بازنشستگان مطرح بوده، اما طبق آخرين تصميماتي كه در روزهاي اخير اتخاذ شد، پاداش 200 هزار توماني همه فرهنگيان كاملا به صورت نقدي پرداخت ميشود.
به گزارش ايسنا، مصاحبه در جمع خبرنگاران وزير آموزش و پرورش در نخستين روز وزارت با حاشيههاي زيادي روبرو بود.
در اين مصاحبه، تعداد زيادي از فرهنگيان براي اعلام مطالبات خود گرد وزير آموزش و پرورش جمع شده بودند كه در اين هنگام يكي از آنها با بيان اين مطلب به علي احمدي كه «پرداختي فرهنگيان نيازي به تيتر كردن ندارد و هميشه معلمان از اين تيتركردنها مشكل داشتهاند» از وزير آموزش و پرورش خواست كه وعده دهد، سال ديگر بدقولي در پرداخت مطالبات فرهنگيان صورت نگيرد.
وي همچنين گفت: متاسفانه معلمان 200 هزار تومان حقوق ميگيرند و 200 هزار بار نيز در مطبوعات اين امر منعكس ميشود.
در اين هنگام وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اين فرهنگي به خبرنگاران، گفت: مفهوم اين جمله همكارمان اين است كه نتيجه دامن زدن به اين مطالب از سوي رسانهها، رشد قيمتها در جامعه را به دنبال دارد، لذا ما اين موضوعات را اعلام ميكنيم كه شما تنها در جريان باشيد، اما مطالب را منعكس نكنيد.
وزير آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه از مهمترين اولويت در دوران وزارت پرسيد، اظهار كرد: اولويتها در حوزههاي مختلف با توجه به تفاوت مولفههاي حاكم بر دستگاه آموزش و پرورش متفاوت است، اما در مجموع، ساماندهي، پرورش، تربيت، تامين، تشويق و افزايش انگيزه نيروهاي انساني، اولين اولويت آموزش و پرورش است.
علي احمدي همچنين در پاسخ به اين كه تحول در آموزش و پرورش را چه ميبينيد، عنوان كرد: تحول در فكر، تحول در ديدگاه و تحول در چشم انداز.
وزير آموزش و پرورش همچنين در پاسخ به علت تخصيص نيافتن سرانه مستقل به فعاليتهاي پرورشي بيان كرد: 93 درصد از بودجه آموزش و پرورش بودجه جاري است كه صرف حقوق معلمان، اعم از رسمي و غيررسمي، شامل حق التدريس و خريد خدمت ميشود، لذا تنها هفت درصد از بودجه آموزش و پرورش براي فعاليتهاي پرورشي، كيفيت بخشي و پروژهاي باقي ميماند.
وي با بيان اين كه اصليترين وظيفه در فعاليتهاي پرورشي را نيروي انساني بر عهده دارد، گفت: فعاليتهاي پرورشي از طريق نيروي انساني در جريان است اگر چه بودجه مستقلي كه در فعاليتهاي پرورشي تعلق ميگيرد، محدود است؛ علاوه بر اين، برنامههايي نيز براي توسعه فعاليتهاي پرورشي از طريق معلمان شاغل در دروس مختلف و همچنين از طريق مربيان پرورشي اجرا ميشود.
وزير آموزش و پرورش در اين هنگام پاسخ به سوال ديگر ايسنا، مبني بر چگونگي اجراي طرح رتبهبندي معلمان را با اشاره به حضور فرهنگيان در جمع به زمان مناسبتري موكول كرد.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين جلسه، يكي از فرهنگيان خواستار تخصيص سرانه دانشآموزي لازم به مدارس شد كه علي احمدي در پاسخ به وي اين گونه اظهار كرد: تمام تلاش فرهنگيان و مديران آموزش و پرورش فراهم كردن سعادت دنيوي و اخروي دانشآموزان است. البته آموزش و پرورش در پايان امسال به كمبود جدي منابع به ويژه در بخش جاري برخورد كرده كه در نتيجه، همه منابع تخصيصي، به بخش جاري اختصاص پيدا كرد، لذا اعتباري براي سرانه مدارس در ساير بخشها باقي نماند و هم اكنون اعلام ميكنم كه اگر سال آينده نيز اين روال در تخصيص اعتبار وجود داشته باشد، به مشكلات زيادي بر خواهيم خورد.
وي در ادامه تاكيد كرد: ضروري است، طرح جديدي براي تخصيص منابع پيدا كنيم؛ چرا كه منابع دولتي تا حد لازم در اين زمينه فراهم شده است.
علي احمدي در پاسخ به اين فرهنگي تاكيد كرد: البته مطمئن باشيد كه از طرق مختلف، از جمله از طريق شورايهاي آموزش و پرورش استانها تنهايتان نميگذاريم و كمكتان ميكنيم.
وزير آموزش و پرورش همچنين يادآور شد: اگر چه همه فرهنگيان و مديران، تلاش خود را براي تامين سعادت دانشآموزان ميكنند، اما لازمه موفقيت در اين زمينه، همكاري خود دانشآموزان است؛ چرا كه عنصر اصلي در فرايند تعليم و تربيت خود دانشآموز است و اگر همه نعمتها در حد علا نيز براي وي فراهم شود در حالي كه دانشآموز خود تمايلي به استفاده از فرصتهايش نداشته باشد، هيچ اقدامي صورت نميگيرد. لذا اين خود دانشآموزان هستند كه بايد در اجراي فعاليتهاي آموزشي و مهارت آفريني پيش قدم باشند.
علي احمدي همچنين اعلام كرد اولين نشست خبريش به زودي و در صورت امكان در هفته آينده برگزار ميشود.






پاسخ با نقل قول
Bookmarks