در ژاپن بر خلاف بسياري از كشورهاي ديگر از جمله ايران كه سال تحصيلي از پاييز آغاز مي‌شود، سال تحصيلي اوايل فصل بهار آغاز مي‌شود.
به همين دليل اين فصل كه براي دانش‌آموزان ژاپني، سال نو تحصيلي را نيز به ارمغان مي‌آورد، به ويژه دانش‌آموزان سال سوم راهنمايي كه با سرنوشت آنها براي ورود به دبيرستان رابطه مستقيمي دارد، رنگ و بوي ديگري دارد.
در ژاپن سال سوم راهنمايي را فصل "نبرد امتحان ورود به دبيرستان" مي‌خوانند كه براي آينده دانش آموزان اين مقطع دوره حساسي است.
"شونيا فوكامي" از مسوولين بخش آموزش دانش آموزان مقطع راهنمايي در وزارت آموزش،فرهنگ، ورزش، علوم و فن‌آوري ژاپن روزدوشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: در اين كشور تحصيل تا پايان دوره راهنمايي اجباري و رايگان بوده و به همين دليل همه‌مردم بايد تا پايان دوره راهنمايي به‌فراگيري تحصيل بپردازند.
در ژاپن دوره دبستان شش سال، دوره راهنمايي سه سال و دوره دبيرستاني نيز سه سال است.
فوكامي با بيان اين‌كه دانش‌آموز دوره سوم‌راهنمايي براي ورود به دبيرستان در ژاپن بايد از سد امتحان ورودي بگذرد، گفت: دانش آموزان براي ورود به دبيرستان دو گزينه دبيرستان دولتي يا خصوصي را در پيش رو دارند.
وي افزود: آنان براي ورود به هر دو نوع از اين دبيرستان‌ها نياز به قبولي در امتحان ورودي دارند و نوع متون امتحان ورودي نيز به نهادهاي آموزشي دولت‌هاي محلي سپرده شده و دولت مركزي در آن دخالتي ندارد.
فوكامي اظهار داشت: از اين رو روشهاي امتحاني وچگونگي ورود به دبيرستان در استان‌هاي مختلف كشور متفاوت است.
با توجه به هزينه پايين‌تر دبيرستان‌هاي دولتي نسبت به خصوصي در ژاپن، خانواده خواهان رفتن فرزندشان به دبيرستان دولتي هستند.
دبيرستان‌هاي دولتي نيز براساس ساختار آموزشي، تاريخچه ورود دانش آموزانشان به دانشگاه‌هاي معتبر رده بندي شده و هرچه رده آن بالاتر رود و نام آن معروف‌تر باشد، امتحان ورودي به‌آن نيز براي دانش‌آموز سخت‌تر مي‌شود.
از اين‌رو ورود به يك دبيرستان رده بالاي دولتي، كار آساني براي دانش‌آموز معمولي نيست و به‌دليل محدود بودن ظرفيت پذيرش، رقابت سنگيني ميان دانش آموزان براي ورود به اين گونه دبيرستانها وجود دارد.
لازم به ذكر است، گرفتن كارنامه پايان تحصيل از دبيرستان‌هاي داراي رده آموزشي بالا و نخبه پرور براي دانش آموزان، امتياز بزرگي است كه از آن مي‌توانند براي ورود به دانشگاه‌هاي معتبر يا استخدام در شركتهاي بزرگ بهره گيرند.
دبيرستان‌هاي خصوصي در ژاپن نيز داراي رده‌هاي مختلفي هستند كه‌براساس اين رده‌ها امتحان‌هاي ورود به آن نيز سخت و آسان مي‌شود.
يكي از نامدارترين دبيرستان‌هاي دولتي ژاپن، دبيرستان"اوراوا" نام دارد كه در استان "سايتاما" در كنار توكيو، پايتخت ژاپن قرار دارد.
اين دبيرستان كه رقابت شديدي براي ورود به آن وجود دارد،از دبيرستان‌هاي نخبه‌پرور ژاپن بوده و بسياري‌از دانش‌آموزان آن پس‌از پايان دوره دبيرستاني، راهي دانشگاه‌هاي سطح بالاي اين كشور مي‌شوند.
دولت محلي استان سايتاما همانند ديگر استانهاي ژاپن براي‌خود ساختار آموزشي ويژه‌اي برنامه‌ريزي كرده كه ورود به دبيرستان در چارچوب آن عمل مي- شود.
در استان سايتاما به دانش‌آموز دوره سوم راهنمايي تنها اجازه شركت در امتحان ورودي به يك دبيرستان دولتي داده مي‌شود.
از سوي ديگر در ساختار آموزشي استان سايتاما، به دانش‌آموز براي ورود به دبيرستان دولتي مورد علاقه خود دوبار فرصت داده شده كه در امتحانهاي ورودي شركت و نمره قبولي كسب كند.
اگر درامتحان نخست،دانش‌آموز نتواند نمره كافي براي ورود را كسب كند، به او حدود سه هفته فرصت داده مي‌شود تا يك بار ديگر شانس خود را براي ورود به اين دبيرستان آزمايش كند.
دانش آموزان براي ورود به دبيرستان علاوه بر قبولي در امتحان كتبي، بايد از سد مصاحبه مستقيم با مسوولان دبيرستان نيز بگذرند.
بسياري از دانش‌آموزان ژاپني به دليل هراس از احتمال به‌دست نياوردن نمره قبولي در هر دو امتحان ورودي به دبيرستان دولتي،براي افزايش شانس راهيابي به دبيرستان، در امتحان‌هاي يك يا چند دبيرستان خصوصي نيز شركت مي‌كنند.
بدين ترتيب اگر دانش‌آموز نتواند مجوز ورود به دبيرستان دلخواه خود را كسب كند، مي‌تواند وارد يكي از دبيرستان‌هاي خصوصي شود كه رقابت براي ورود به آن كمتر بوده و در امتحان آن قبول شده است.
برخي از موسسات آموزشي خصوصي نامدار ژاپن ساختاري را ايجاد كرده‌اند كه دانش آموز از دوره دبستان يا راهنمايي مي‌تواند پس از قبولي در امتحانات سخت ورودي و مصاحبه وارد آنها شوند.
اين موسسات خصوصي نامدار آموزشي كه هزينه تحصيل درآن بالا است ، داراي دبستان، دوره راهنمايي، دبيرستان و دانشگاه هستند و به‌همين علت هنگامي كه دانش آموز يكبار وارد آن شد، راه او تا پايان دوره دانشگاه هموار است.
آنچه كه مسلم است با وجود فشار روحي ناشي از رقابت‌هاي سنگين ، يك دانش آموز ژاپني براي ورود به دبيرستان راهي به غير از گذر از سد امتحان ورودي ندارد.
از اين رو در فصل نزديك به امتحانات ورودي به دبيرستان،مدارس فوق‌العاده در ژاپن از رونق فراواني برخوردار بوده و دانش آموزان براي اين‌كه بتوانند قدرت رقابتي براي ورود به دبيرستان‌هاي دلخواه خود را افزايش دهند ، شبها يا در روزهاي تعطيل به طور فعالانه در كلاسهاي درسي اين مدارس شركت مي- كنند.
آمار سالانه وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علوم و فن آوري ژاپن نشان مي‌دهد، درسال گذشته ميلادي (‪ (۲۰۰۷‬دراين كشور بيش از ‪ ۹۷‬درصد از دانش آموزان دوره راهنمايي به دبيرستان رفته‌اند كه اين آمار نشان‌دهنده تمايل بالاي ژاپني‌ها به گرفتن مدرك ديپلم يا رفتن به دانشگاه است.
اين آمار همچنين نشان‌دهنده آن است كه درسال گذشته ميلادي بيش‌از ‪ ۵۱‬درصد از دانش آموزان دبيرستاني ژاپني به‌دانشگاه وارد شده‌اند و حدود ‪ ۴۹‬درصد از آنها بجاي رفتن به دانشگاه، راه اشتغال را در پيش گرفته‌اند.




www2.irna.ir

function popupPrint(url) { w = window.open(url, 'IrnaPrintNews', 'status=no,toolbar=no,scrollbars=yes,titlebar=no,m enubar=no,resizable=no,width=600,height=560,direct ories=no,location=no,left=200,top=100') ; w.focus(); }