PCminister (12-05-08), Quick (13-05-08)
امروزه کودکان و نوجوانان به جاي سرگرم کردن خود با فعاليتهايي که تحرک و جنب و جوش را براي آنها به دنبال دارد ساعت ها چشم به صفحه نمايشگر مي دوزند و بهترين دوستانشان را قهرمانان خيالي و پوشالي انيميشني بازيهاي رايانهاي تشکيل ميدهند.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
زماني نه چندان دور بيشترين سرگرمي کودکان کشورمان بازي با اسباببازيها و يا ليلي، هفت سنگ، عمو زنجير باف و بالابلندي بازي کردنبود؛ حياط خانه و يا کوچههاي شهر پذيراي آنها بود و بازيهاي کودکانه رنگ و لعابي از شناخت مسووليت، نقش و کارکرد آموزشي براي زندگي آينده آنها داشت. ولي با ورود رايانه به خانه ها و گسترش آپارتمان نشيني در شهرها، کودکان و نوجوانان ديگر تمايلي به بازي هاي گذشته از خود نشان نمي دهند. امروزه کودکان و نوجوانان به جاي سرگرم کردن خود با فعاليتهايي که تحرک و جنب و جوش را براي آنها به دنبال دارد ساعت ها چشم به صفحه نمايشگر مي دوزند و بهترين دوستانشان را قهرمانان خيالي و پوشالي انيميشني بازيهاي رايانهاي تشکيل مي دهد، با يک دکمه به آن ها فرمان مي دهند و البته در بيشتر مواقع والدين از اين وضعيت راضي هستند زيرا توانسته اند فرزندشان را پايبند خانه کنند و براي ساعاتي از دست شيطنت هايشان رها شوند. بازي هاي يارانه اي مهيج و پرکشش در کنار حسن اندک ان که آشنايي کاربران با زباني غير از زبان مادري است اثرات مخرب روحي و جسمي زيادي براي کودکان و نوجوانان به ارمغان مي آورد. تيکهاي شديد، تمايل به انزوا، فرار از جمع، چاقي، اعتياد مفرط به بازي، پرخاشگري، شرطبندي، كم تحرکي، فرار از مدرسه، دزدي براي تهيه پول بازي، صرف پول تغذيه براي بازي، آسيبديدگي بينايي و بسياري ديگر از جمله اثرات سوء اين بازي ها است که نه تنها باعث رشد ذهني و آمادگي بدني آن ها براي آينده نمي شود بلکه آن ها را تبديل به فردي بي مسووليت و فراري از اجتماع مي کند. *** بازي هاي رايانه اي جهشي در جهت تخريب ترويج خشونت براي جلب توجه بيشتر کودکان و نوجوانان و گاهي بزرگترها از مهمترين ويژگي هاي بازي هاي رايانه اي است آن هم به اين خاطر که سود بيشتري را به جيب دلالان و طراحان اينگونه بازي ها سرازير کند. معمولا قهرمانان اين بازي ها، جنگجوياني خشن با ويژه گي فنا ناپذيري هستند که براي دستيابي به پيروزي در هر مرحله بيشتر مي جنگند. در واقع کابران رايانه خود را بدون چون و چرا در اختيار دلالان اقتصادي قرار مي دهند که با تحريک حس جنگ طلبي کودکان و نوجوانان از آن ها افرادي پرخاشگر با عوارض استخواني و عصبي در دست ها و بازوها بسازنند ضمن اينکه بازي هاي ترسناک موجب شب ادراري در کودکان مي شود. مزاحم تنهاييم نشويد کودکان و نوجوانان آنقدر سرگرم بازي هاي رايانه اي مي شوند که مکان و زمان را از ياد مي برند به همين خاطر تبديل به افرادي منزوي و فراري از اجتماع مي شوند و تمايل دارند که بيشتر وقت خود را پاي رايانه صرف کنند تا با همسن و سالان خود همراه شوند، اينگونه افراد در برقراري ارتباط با افراد جامعه دچار مشکل مي شوند که خود زمينه اي براي بروز ناهنجاري هاي ديگري است. پزشکان ايتاليايي با بررسي هايي که بر روي کودکان و نوجوانان انجام داده اند، مي گويند: عامل اصلي و مشوق قرارگيري کودکان و نوجوانان به مدت طولاني در مقابل رايانه والدين هستند که براي رهايي خود از دست شيطنت هاي فرزندان آن ها را براي ساعت ها بدون نظارت رها مي کنند. مغزهاي جواني که به مرور پير مي شوند بازي هاي يارانه اي که توسط برنامه ريزان و سازندگان طراحي مي شوند باعث کاهش اعتماد به نفس و ايجاد حالت انفعال در کودکان و نوجوانان مي شوند. شهلا کاظمي پور مشاور علمي مرکز سنجش برنامه اي صدا و سيما در اين زمينه معتقد است: برخلاف تصور والدين که بازي هاي يارانه اي باعث ارتقاء فکري فرزندانشان مي شود اين بازي ها سلول هاي مغزي را تنبل کرده و از کودکان و نوجوانمان افرادي سرخورده، افسرده، غيرمتحرک و غيرسازنده مي سازنند. بازي هايي که جاي والدين را مي گيرند در عصري که کشور ها رو به صنعتي شدن پيش مي روند و با وجود مشکلات اقتصادي که بيشتر آن ها به دليل چشم هم چشمي ها است اعضاي خانواده بيشتر وقت خود را در محل کار مي گذراند و همين باعث حضور کمرنگ شان در خانه مي شود و در اين ميان کودک و نوجوان بيشترين لطمه را از روابط سرد خانوادگي مي بينند چون به جاي همصحبتي و بيان مشکلات با اعضاي خانواده به دنياي خيالي جنگجويان پناه برده و بي عاطفگي را مي آموزند. ترويج فرهنگ غير اخلاقي غرب بوسيله بازي هاي يارانه اي والدين به درخواست فرزندشان بازي هايي را مي خرند که هيچ سنخيتي با فرهنگ مان ندارد. بازي باربي يکي از هزاران بازي يارانه اي است که از کاربر فردي ضد هنجار هاي اجتماعي مي سازد زيرا او دوست دارد مانند قهرمان اين بازي رفتار و ظاهر خود را بيارايد. بعضي از بازي هاي يارانه پا را از اين نيز فراتر گذاشته و به کودکان و نوجوانان مطالبي را آموزش مي دهند که براي سن آن ها ثقيل است و باعث انحراف جنسي آن ها در بزرگسالي مي شود، والدين بايد بدانند که هر آنچه که از مغازه ها و دستفروشان به عنوان سرگرمي تهيه مي کنند مناسب سن فرزندشان نيست و اثرات منفي را بر روي جسم و روح فرزندشان تا پايان عمر باقي مي گذارد. ناصر قاسم زاده روانشناس در گفت و گو با برنا با اشاره به اين مطلب که بازي باعث رشد شخصيت افراد مي شوند، مي گويد: بازي در هر سني شرايط خاص خودش را دارد. وي بازي ها را به سه دسته کششي، جهشي و براي تقويت قوه خلاقيت تقسيم کرده و ادامه مي دهد: با بازي هاي رايانه اي کودکان و نوجوانان خشمشان را از ناحيه مغز به دستشان منتقل مي کنند که باعث ايجاد اختلالات عصبي، اطراب و هيجانات منفي مي شوند. قاسم زاده با بيان اين مطلب که والدين بايد راه هاي بروز خشم را به فرزندان شان بياموزند، بيان مي کند: انرژي هاي انباشته شده باعث لطمه هاي زيادي به فرد مي شود. اين روانشناس مي گويد: بازي هاي کامپيوتري باعث تضعيف شخصيت کاربر شده و سلامت روحي و رواني وي را به خطر مي اندازد. وي ادامه مي دهد: کاربري که بيشتر وقت خود را به بازي هاي رايانه اي اختصاص مي دهد به مرور فردي درون گرا مي شود. قاسم زاده بيان مي کند: کاربري که به مدت طولاني پاي بازي رايانه اي مي نشيند در رشد جسمي و عاطفي اش خلل وارد مي شود ضمن اين که جنب و جوش خود را نيز از دست مي دهد. همه سيستم ها و خدماتي که در عصر حاضر به عنوان فناوري اطلاعات بايد مفيد باشند بايد فرهنگ استفاده از آن نيز پايه ريزي شود. دوست دارم مثل شما باشم ساليان پيش اتفاقي دنيا را لرزاند، کودکي براي اينکه نحوه ذبح گوسفندي را به برادرش نشان دهد با چاقوي آشپزخانه سرش را بريد. وقتي يک مشاهده آن هم در زماني که هيچ بازي يارانه اي وجود نداشت کودکي را به تجربه وا مي دارد، قهرمانان اين بازي ها چه به روز فرزندانمان به عنوان مخاطبان اصلي شان مي آورند؟ بسياري اوقات مشاهده شده است که کودک بعد از اتمام بازي با الگو گرفتن از قهرمانان دنياي يارانه همان نقش ها را ايفا مي کنند که به اعتقاد روانشناسان به مرور دچار از خود بيگانگي مي شود. بر اساس يک مطالعه صورت گرفته، کاربراني که به بازي هاي رايانه اي پراضطراب علاقه نشان مي دهند به مرور مشکل اختلال در خواب، کاهش هشياري و کاهش عملکرد حافظه شفاهي در به ياد آوري دروس پيدا مي کنند همچنين افزايش ضربان قلب، فشار خون و تنفس هاي نامنظم و سريع از عوارض جسمي بازي هاي رايانه است. با گسترش فن آوري ارتباطات، رايانه که زماني فقط مورد استفاده شرکت هاي بزرگ تجاري قرار مي گرفت به دورن خانه ها نفوذ کرد اما خانواده ها به جاي استفاده بهينه از اين تکنولوژي، آن را به عنوان يک اسباب بازي براي سرگرمي در اختيار فرزندانشان قرار دادند. در مقايسه اي با بازي هاي دوران کودکي خود با نسل جديد و بررسي حالات روحي و جسمي متوجه بسياري از تضادها مي شويم. اينکه از هر پنج کاربر بازي رايانه اي يک نفر مبتلا به عوارض روحي و رواني مي شود ذهنيات يک فرد نيست بلکه پژوهشي است که بر روي عده اي از کاربران صورت گرفته است.
PCminister (12-05-08), Quick (13-05-08)
|
|
1 کاربر در حال مشاهده این موضوع. (0 عضو و 1 میهمان)
Bookmarks