مجيد مجيدي
كارگردان توانا و متفكر سينماي ايران
مجيدي بچه محله معروف به "لب خط" تهران است. او در سال 1336 متولد شد و ا اخذ مدرك ديپلو طبيعي ، كار سينمايي خود را ابتدا به عنوان بازيگر و بعد به عنوان كارگرداني ناوآور آغاز كرد. دوران بازيگري مجيدي يك دهه ادامه داشت و در دهه بعد ، به عنوان كارگردان كارهاي شاخصي ارائه داد. اولين حضور وي در مقابل دوربين بازي در فيلم "توجيه 1360" به كارگرداني حقاني پرست بود. اوج بازيگري وي بازي در دو فيلم "بايكوت 1364" ساخته مخملباف و "تيرباران 1365" به كارگرداني علي اصغر شادروان بود. مجيدي با ارائه شخصيت واله در فيلم "بايكوت" نشان داد كه بازيگري بسيار پخته و كارآمد است. او توانسته بود به ذات شخصيت واله نفوذ كند و آنرا بازنمايي كند. او در "تيرباران" نيز نقش "اندرزگو" را با مهارت بازي كرده است. مجيدي پس از پختگي در عرصه بازيگري به آرامي به كارگرداني رو آورد. او بعد از چند كار، در عرصه كارگرداني هم ، قابليتهاي درخشان خود را نشان داد . مجيدي اولين كارگرداني بود كه با ساخت "بچه هاي آسمان" در سال 1375 از طرف خانه سينما به عنوان نماينده سينماي ايران در اسكار مطرح شد. مجيدي شخصيتي خاص و صميمي دارد. او همچنان جنوب شهري باقي مانده است. او شايد از نادر سينماگراني باشد كه حضورش در سينما حضوري خاص و منحصر بفرد است. او از مناسبات ، مهمانيها و سخنهاي اهالي سينما خود را دور نگهداشته و ميداند كه سلامت نفس ، شرط اصلي خلاقيت است.
وي با شركت "ورا هنر" آثاري را كار كرده بود كه با ورشكسته شدن آن شركت به خاطر زياده روي دو نوكسيگي ، ضرر هنگفتي كرد، اما بي سر و صدا صبوري پيشه كرد. او اكنون فيلم "زندگي دوباره" را ميسازد و مراحل فيلمبرداري را در كشورهايي چون فرانسه و صربستان به اتمام رسانده است.
يكي از آثار درخشان مجيدي فيلم "رنگ خدا" مي باشد كه بازهم او را در مركز توجه نهادهاي سينمايي داخل و خارج قرار داد. ديگر، حضور در فستيوالهاي بين المللي تبديل به عادت شده و در هر اتفاق سينمايي جهان، نام مجيدي نيز ديده مي شود. مجيدي با فيلم "پدر" اولين سيمرغ كارگرداني را نصيب خود ساخت . حركت تكاملي فيلمسازي مجيدي بسيار آرام و منطقي بوده است. او از "بدوك" كه قصه اي سر راست دارد تا "رنگ خدا" كه قصه در آن كمرنگ تر شده، مسيري تكاملي را طي كرده است. او در "رنگ خدا" به اوج كار سينمايي خود دست يافته و "باران" فيلم بعدي خود را با همان حال و هوا خلق مي كند.
مجيدي از جمله كارگدانان شاخصي است كه فيلم را رسانه اي ميداند كه ميتواند تماشاگر را در بسياري از نقاط جهان با دغدغه هاي انساني اش همراه كند. سينماي مجيدي، سينمايي انساني ، ملموس و انديشه برانگيز است. او با هر فيلمش گامي به جلو برداشته و ميتواند حرفي متناسب با حال و هواي روزگار بزند. در يك كلام ، او سينماگري توانا و متفكر است
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید





پاسخ با نقل قول
Bookmarks