وزيرعلوم : ظرفيت دوره‌هاي تحصيلات تكميلي افزايش مي‌يابد
وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري گفت : تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد ‪ ۳۰‬درصد ظرفيت دانشگاههاي دولتي به دانشجويان دوره‌هاي تحصيلات تكميلي تخصيص يابد.


"محمدمهدي زاهدي" در بيست و دومين سفر استاني هيات دولت پنجشنبه شب در ديدار با اعضاي هيات علمي دانشگاه مازندران در بابلسر افزود : ظرفيت كنوني دوره‌هاي تكميلي در دانشگاه مازندران ده درصد است.

وي تصريح كرد ، تا به حال در حوزه علوم انساني حدود يكصد رشته ميان‌ رشته‌اي معرفي شده و وزارت علوم در صدد تاسيس و گسترش اين رشته‌ها است.

زاهدي اظهار داشت : اين قبيل رشته‌هاي جديد علاوه بر علمي و كاربردي بودن فوق‌العاده براي دانشجويان جذاب بوده و پاسخگوي نيازهاي كشور نيز هست بخصوص در رشته‌هاي حقوق ازجمله حقوق دريا كه از مشكلات جدي كشور در حال حاضر به حساب مي‌آيد.

وي تاكيد كرد ، طبق برنامه چهارم توسعه، وزارت علوم ملزم به ايجاد ظرفيت ‪ ۳۰‬درصدي براي جوانان ‪ ۱۸‬تا ‪ ۲۴‬سال براي ورود به دانشگاه است بطوريكه تا سه سال آينده بايد سه ميليون و ‪ ۷۰۰‬هزار دانشجو در دانشگاههاي كشور مشغول به تحصيل باشند.

وزيرعلوم، ايران را كانون رتبه‌بندي دانشگاههاي جهان اسلام معرفي كرد و گفت : از نظرات و ايده‌هاي كارشناسانه استادان براي مشاركت در تعيين ملاكها و معيارهاي رتبه‌بندي دانشگاه استقبال مي‌كنيم.

زاهدي درباره محاسن اين طرح به حمايت سازمان كنفرانس اسلامي از ‪۲۰‬ دانشگاه برتر اسلامي اشاره كرد و افزود : مزيت ديگر اين طرح فعال و پوياتر شدن رقابت ميان دانشگاههاي داخل كشور است.

وي، يكي از عملكردهاي وزارت علوم را ساماندهي شهريه دانشگاهها و به تبع آن بحث سرانه دانشجويي ذكر كرد و گفت : با اجراي اين طرح به طور متوسط حداقل ‪ ۵۰‬ درصد افزايش بودجه براي دانشگاهها ايجاد شد.

وزير علوم از تغيير رويكرد اين وزارتخانه نسبت به آموزش و توصيه به آموزش مجازي سخن گفت و بر بحث كارآفريني در كشور و بخصوص در بخش آموزش عالي كشور تاكيد كرد.

زاهدي يكي از اهداف وزارت علوم در بخش پژوهش را ملاك قرار دادن دانايي ‌محوري بر كليه تصميمات و اجرائيات كشور دانست و افزود: با اين شعار ما به دنبال آن هستيم كه بجاي تكيه بر منابع، بر دانايي متكي باشيم.

وي تصريح كرد : در بخش فرهنگي بايد تحرك، تعقل و تدبر بر فضاي دانشگاه حكمفرما بوده، دانشگاه محلي بانشاط و نشات گرفته از اسلام ناب در صحنه‌هاي مختلف، فعال و كوشا باشد.

همچنين وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ديدار با دانشجويان دانشگاه مازندران از بحث كارآفريني سخن گفت و بر جديت موسسات آموزش عالي براي تاسيس مراكزكارآفريني تاكيد كرد.

وي افزود : وزارت علوم درصدد گسترش هرچه سريعتر پاركهاي علم و فناوري در كشور است ، بطوريكه تا به حال در ‪ ۱۳‬استان كشور اين مراكز راه‌اندازي شده است.

زاهدي، يكي از مهمترين اهداف وزارت علوم براي آشنايي هرچه بيشتر دانشجويان با بازار كار را، اجباري كردن يك ترم كامل كارآموزي براي دانشجويان كليه رشته‌ها حتي علوم انساني اعلام كرد.

وزير علوم، يكي از عملكردهاي وزارت را در سال گذشته مصوبه يك هزار ميليارد ريالي مجلس شوراي اسلامي براي خريد تجهيزات آزمايشگاهي دانشگاهها دانست و آن را حركتي بي‌سابقه برشمرد.

زاهدي از برخورداري گسترده دانشگاههاي كشور از بانكهاي اطلاعاتي در آغاز سال جديد ميلادي خبر داد.

---> وزير علوم.تحصيلات.تكميلي.ايرنا.