مسوولان:راه‌اندازي تكنيكال بلاك و برج جديد فرودگاه شيراز، شبيه حماسه است
شيراز ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۱۱/۳۰‬

داخلي. اقتصادي. فرودگاه.

"وقتي سيستم سوئيچينگ برج جديد فرودگاه شيراز در ساختمان جديد تكنيكال بلاك كليد خورد و با موفقيت داده‌هاي موجود بالاآمد،اشك شوق درچشم كارشناسان فني، متخصصين و مهندسين نشست و هر كس آنجا حاضر بود گريست".

اين جملاتي از گفته‌هاي مهندس سيد مجيد حجازي مدير كل فرودگاههاي استان فارس در آيين گشايش برج جديد مراقبت پرواز و افتتاح ساختمان تكنيكال بلاك فردگاه شيراز است.

ساختمان تكنيكال بلاك و برج جديد فرودگاه شيراز كه سرگذشت پرفرازو نشيبي دارد و طي ‪۱۰‬سال گذشته كه از كلنگ زني آن مي‌گذرد بارها با تغيير كاركرد و قبض و بسطهاي مختلف مواجه شده است سرانجام بيست و هشتم بهمن جاري به طور رسمي به بهره برداري رسيد.

تجميع تمام سيستم‌هاي ناوبري،كنترل پرواز،امور الكترونيكي و تقرب پرواز در يك محل، به تكنيكال بلاك موسوم است.

نكته قابل توجه‌درراه‌اندازي برج جديد و سيستم تكنيكال بلاك فرودگاه شيراز آن است كه‌اين پروژه قبلا قرار بود توسط كارشناسان شركت ريتون كانادا انجام شودامابا تحريم ايران توسط شركت ياد شده طرح اجراي آن توسط متخصصين داخلي انجام شد.

انتقال سيستم‌هاي الكترونيكي راداري، اپروچ، ناوبري و مراقبت پرواز از برج قديم فرودگاه شيراز به برج جديد و نصب و راه اندازي اين سيستم‌هاي پيچيده‌درنوع خود،كار كم نظيري است كه توسط متخصصين و مهندسين داخلي انجام شده است.

اين كارمي‌بايست در شرايطي انجام گيرد كه بدون معطل ماندن نشست و برخاست هواپيماهاوبدون تعطيل شدن برج قديم سيستم‌هاي الكترونيكي‌به‌برج جديد انتقال يابد و در آنجا مراحل راه اندازي و تست صورت پذيرد.

طرح انتقال تجهيزات ارتباطي، ناوبري ، رادار و مراقبت پرواز به برج جديد فرودگاه شيراز با هماهنگي مسوولان فرودگاه شيراز و اداره كل ارتباطات و ناوبري شركت فرودگاههاي كشور از اوايل تيرماه امسال آغاز شد.

نقشه‌هاي محلي عبوروجانمايي كابل‌ها و تاسيسات ونحوه‌قرارگرفتن سيستم‌هاي عملياتي تهيه شده و به اجرا در مي‌آيد.

براي ايجاد مقدمات لازم جهت انتقال تجهيزات برج قديمي و متروكه فرودگاه شيرازبه برج جديد و در عين حال براي فعال ماندن سيستم‌هاي ناوبري و كنترل نشست وبرخاست هواپيماها يك دستگاه موقت كنترل با سوئيچينگ مربوط به همراه اطلاعات راداري باارتباطات ماكرويو در شيراز طراحي و درفرودگاه شيراز مورد بهره برداري قرار گرفت.

در عين حال مي‌بايست تمهيدات لازم براي حفاظت ازتجهيزات يادشده در مقابل نوسانات برق،رعدوبرق و حوادث ديگر نيز گرفته شود تا خللي در اجراي عمليات انتقال بروز نكند.

همچنين براي اطمينان از كاركرد سيستم‌ها و نظارت بر نحوه كار سيستم‌هاي ناوبري و كنترل تجهيزات براي نخستين بار ازسيستم‌هاي بي‌سيم در اين زمينه در شيراز استفاده شده است.

سرانجام با تاييد صحت كار سيستم‌هاي موقت طراحي شده در نيمه مرداد ماه امسال تجهيزات برج و اپروچ ازمحل برج قديم فرودگاه شيرازجمع‌آوري و عمليات انتقال آن به برج جديد در اين زمان آغاز شد.

جمع آوري و انتقال سيستم‌ها در كمال دقت و با اتخاذ تدابير لازم در اين مرحله صورت پذيرفته و تجهيزات پس از انتقال در محل‌هاي از پيش تعين شده نصب و كابل‌هاي ارتباطي آن با رعايت استاندادهاي لازم برقرار شده است كه پس از گذراندان دوره آزمايشي نهايتا اواسط شهريور ماه سيستم‌هاي جديد سوئيچينگ عملياتي شده است.

پس از اين مرحله تجهيزات كنترل روشنايي باند نيزاز محل برج قديم به برج جديد منتقل شد و مورد بهره برداري قرار گرفت.

سيستم پيشرفته سوئيچينگ مخابرات فرودگاه‌شيراز نيز اواخر آبان ماه امسال با قابليت ارتباط دو طرفه بين ‪۱۶‬ايستگاه براي تبادل اطلاعات با مركز و شركت‌هاي هواپيمايي و هواشناسي در محل ساختمان جديد تكنيكال بلاك شيراز نصب و راه اندازي شد.

اجراي اين عمليات از آن رو حائزاهميت است كه جوانان و مهندسين و متخصصين داخلي كشورمان ثابت كردند كه با اجراي تحريم توسط شركت ريتون كانادا نه تنهااين طرح بزرگ و مهم بر زمين نماندبلكه با شايستگي توسط متخصصان داخلي به سرانجام مطلوب رسيد.

اين كاركرد همچنين نشان دادكه با توجه به تحريم اقتصادي و فن‌آوري و عدم پشتيباني شركت‌هاي خارجي جهت انتقال تجهيزات راداري و از طرفي لزوم شناخت دقيق ازسيستم‌هاي موجود،انجام اين طرح حاكي از توانايي هاوتلاشهاي مديران، كارشناسان و متخصصين داخلي در صنعت فرودگاهي است.

اجراي اين طرح همچنين به لحاظ اقتصادي و با در نظر گرفتن صرفه و صلاح كشور و به خدمت گرفتن كارشناسان و پيمانكاران ايراني و استفاده بهينه از توليدات داخلي و ارتقاي سيستم‌هاي موجود از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

برنامه ريزي،اتخاذ تدابيرو فراهم نمودن تجهيزات لازم براي عملياتي ماندن فرودگاه شيراز و انجام پروازها حين انجام طرح انتقال تجهيزات از مهمترين و حساسترين ويژگي انجام طرح است.

طرح احداث ساختمان برج جديد وتكنيكال بلاك فرودگاه شيراز از سال ‪۷۵‬آغاز شده كه به دليل تغير كاركرد و حذف پروژه احداث مركز دوم كنترل فضاي كشور در شيراز و همچنين حذف طرح احداث مركز پشتيبان در فرودگاه شيراز با وقفه مواجه شد.

از اين رو تجهيزات خريداري شده‌از جمله سيستم‌هاي فرستنده ، گيرنده و ركوردر ، هواشناسي ، كنسول‌هاي برج ، اپروچ ، سيستم‌هاي ناوبري و مراقبت در محل‌هاي موقت نصب و راه‌اندازي شد و سرانجام با موفقيت به ساختمان برج جديد و تكنيكال بلاك انتقال يافت.

ساختمان برج جديدو تكنيكال بلاك فرودگاه شيراز با هفت هزار متر مربع زير بنا ‪۴۳‬متر ارتفاع درد و براي تجهيز و راه اندازي آن ‪۷۱‬ميليارد ريال سرمايه‌گذاري و هزينه شده است.

مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور در شيراز گفت : توان‌فني، مهندسي وتخصصي در فرودگاههاي كشور در زمينه عمليات و فن‌آوري، ارتقاي شاياني يافته و به سطحي جهاني و بين‌المللي رسيده است.

مهندس اصغركتابچي انتقال تجهيزات فني به‌برج جديد مراقبت پرواز فرودگاه شيراز را كاري ستودني توصيف كرد و افزود: فرانسه، كانادا و برخي ديگر از كشورهاي داراي فن آوري ارائه خدمات فرودگاهي درجهان اكنون مايلنداز تخصص، تجربه‌و مشاركت متخصصين ايراني درراه‌اندازي طرح‌هاي عظيم فرودگاهي در مناطق مختلف جهان استفاده كنند.

مدير عامل شركت فرودگاههاي كشور گفت:راه‌اندازي ساختمان تكنيكال بلاك در فرودگاه شيراز و مهمتر از آن انتقال سيستم‌هاي كنترل و تقرب پرواز در برج جديد مراقبت پرواز اين فرودگاه از جمله مواردي است كه به پشتوانه توان فني و تخصصي مهندسان و متخصصين داخلي انجام شده است.

مديركل فرودگاههاي استان فارس نيز در اين زمينه گفت: احداث و راه‌اندازي ساختمان تكنيكال بلاك و سيستم‌هاي الكترونيك ناوبري و تقرب‌پرواز در فرودگاه شيراز و همچنين برج جديد اين فرودگاه كاري شبيه حماسه‌است كه‌به‌دست متخصصين داخلي انجام شده است.

مهندس سيدمجيد حجازي افزود: همه عميليات ساختماني و انتقال تجهيزات فني ناوبري، احداث مركز كنترل هوايي،سيستم‌هاي مخابراتي، تجهيزات برج مراقبت و اپروچ،خدمات ناوبري دربرج جديد و ساختمان تكنيكال بلاك توسط متخصصان داخلي و بي‌نياز از شركت طرف قرارداد كانادايي يا ساير شركت‌هاي خارجي انجام شده است.

مدير كل فرودگاههاي استان فارس گفت: ساختمان تكنيكال بلاك شيراز در نوع خود كم نظيراست و به لحاظ وسعت ساختمان، محوطه‌سازي ، تاسيسات،حجم انتقال تجهيزات الكترونيكي از ويژگي خاصي برخوردار است.